PDA

View Full Version : Drumsequencer nodig voor prog. ik kom er niet meer uit...



Liquid_Metal
6 juli 2008, 14:47
Hey guys,

Ik ben nou al uren aan het surfen naar een geschikte (midi)drumsequencer. Ik speel progmetal en heb dus een sequencer nodig waarmee ik aparte maten tussendoor kan spelen. Bv een patroon van 8/8;8/8;8/8;9/8;4/8;5/8;4/8;5/8
Ik heb een mooi programma gevonden genaamd Digital Rythm Box (Rythm zonder H) maar bij de trial versie kan ik niet exporteren als MIDI.
De bedoeling is gehele MIDI-tracks te maken van mijn eigen nummer zodat ik die in Cubase kan gebruiken als metronoom. Omdat ik nogal gevarieerde maten gebruik is dit vele malen handiger dan een gewone metronoom.
Ik zoek dus een vrij simpel programma dat gratis te verkrijgen is. Digital Rythm Box is zo'n programma waar je $25 voor moet betalen via overboeking en dan krijg je het prog via email. Niet zo betrouwbaar...
Omdat ik er maar vrij weinig mee ga doen heb ik er ook niet echt geld voor over.

(en dan zit je zomaar op post #100)

Liquid_Metal
6 juli 2008, 14:52
fruityloops bv lijkt het niet te zijn. of kun je daar wel bv een maat 5/8 maken en die op laten volgen door een maat 4/8 etc?
Dat programma is ook uitgebreider dan dat ik nodig heb

Is het te doen met een 'oldschool' digitale (dus op PC) MIDI composer? Het staat me bij van wel. Iemand dan een aanrader? Dus weer met de nadruk op wisselende maten

Liquid_Metal
6 juli 2008, 15:08
als het overigens met Guitar Pro kan hou ik me aanbevolen. Dat programma heb ik als volledige versie en ik weet dat het MIDI is. Er schijnen ook drums mee gemaakt te kunnen worden en het programma kán aparte dingen aan. Zou dat mijn beste shot zijn?

Soulflyhigh
6 juli 2008, 15:56
als het overigens met Guitar Pro kan hou ik me aanbevolen. Dat programma heb ik als volledige versie en ik weet dat het MIDI is. Er schijnen ook drums mee gemaakt te kunnen worden en het programma kán aparte dingen aan. Zou dat mijn beste shot zijn?
heeeft Cubase zelf geen sequenser? De meeste DAWs hebben wel een redelijk geavanceerde sequenser

Joey Handsome
6 juli 2008, 16:32
Ik stuur al mijn drumcomputers aan via Cubase. Zet de midi noten gewoon in de sequencer en dan via usb midi interface naar drumcomputer. Hoe dat zit met verschillende maten/tempo wisselingen etc. weet ik niet. Doe ik nooit, maar het kan wel.

Han S
6 juli 2008, 16:47
heeeft Cubase zelf geen sequenser? De meeste DAWs hebben wel een redelijk geavanceerde sequenser

Cubase is zelfs begonnen als een sequence programma voor de Atari 1040 ST, met als voorloper Pro 24. Werkt als een speer en werkt ook altijd en is zeer uitgebreid in de mogelijkheden, je kunt ook in score werken en de zooi dus als notenschrift printen.

Liquid_Metal
6 juli 2008, 17:02
maar waarmee moet ik de tracks dan maken? ik heb geen midiapparaat zoals n midicontrollerkeyboard (zoals een piano). als ik het met mn toetsenbord probeer gebeurt er niet veel. Ik heb de MIDI in cubase nog nooit aan de praat gekregen. Kan dit wel als ik mijn gewone toetsenbord als MIDI-controller wil gebruiken?
Ik weet wel dat ik bestaande MIDI-tracks kan importeren in Cubase, maar niet hoe ik zelf tracks moet maken in Cubase? Dit kan dus wel? En kan het zonder extern keyboard?
Als het niet kan welk programma kan het dan wel? Dat ik dus als het ware zelf de noten schrijf zoals je ook 'normale' muziek schrijft i.p.v. het op te nemen.

Liquid_Metal
6 juli 2008, 17:14
ik weet bv wel dat ik de tracks uit Guitar Pro als MIDI kan exporteren. Die kan ik dan in Cubase gebruiken en in feite heb ik dan waar ik naar op zoek was...

Han S
6 juli 2008, 17:19
In de key editor van Cubase kun je gewoon de noten zelf tekenen en voor een ritme hoef je maar een enkele maat te maken welke je in het repeat venster kunt copieren zoveel als je wilt. Dan haal je op de plaatsen waar je dat nodig vindt een of een paar maten weg en vult die plekken in met fills of breaks.

Veel sneller gaat het met een geluidskaart met midi in/uitgang en een keyboard met midi en drumsounds. Je kunt in Cubase ongeveer alles doen, transponeren, sneller/langzamer noten verschuiven en dat dus allemaal in midi.

Het is met elk programma handig als je er eerst mee leert werken, daar heb je gebruiksaanwijzingen voor die ook wel manuals worden genoemd.

Liquid_Metal
6 juli 2008, 21:17
Het vreemde is dat ik die Key Editor alleen kan openen met bestaande MIDI-files. Dus files die ik al gemaakt heb met (in dit geval) Guitar Pro... Vanaf daar kan ik inderdaad noten neerzetten maar alleen in de file die al geopend is :S.

MjS
6 juli 2008, 23:32
Midi-track maken en toewijzen aan gewenste midi-output. Vervolgens met het potloodje gewoon een track tekenen. Dubbelklikken en ga los!

fivelastwords
9 juli 2008, 12:51
volgens mij kan je gewoon een midi kanaal aanmaken in cubase en daarin een blokje tekenen waar in je - zoals Han al zei - noten kunt tekenen. Moet er ongeveer zo uit zien denk ik:

http://www.dj-tips-and-tricks.com/images/Midi_edit.jpg

Hopelijk lukt t zo een beetje, anders echt de manual even lezen. Het kan sowieso. Misschien ben je nog in de war, aangezien je kale midi noten geen samples of synths aansturen tenzij je dat instelt... Daar kun je ook nog even naar kijken. Succes.

vulvasonic
13 juli 2008, 01:20
Als ik drums wil programmeren gebruik ik altijd Reason. Het programma kan veel meer dan dat alleen, maar het is absoluut de moeite waard. Bovendien werkt het heel goed samen met (bijvoorbeeld) Cubase.

Het is alleen niet de goedkoopste oplossing.

Joey Handsome
13 juli 2008, 03:02
Ach ja, het is allemaal te downloaden. Ik gebruik altijd cracks.

Liquid_Metal
13 juli 2008, 10:11
Thanks voor de reacties y'all. Ik heb Cubase geprobeerd en het werkt inderdaad wel :P.
Toch denk ik dat Guitar Pro voor mij meer uitkomst biedt. Hiermee kan ik mijn TAB's uitwerken in alle partijen (gitaren, drums, bas, toetsen) en (voor de onbekenden met GP) ik krijg zowel tabulatuur als partituur. Het programma werkt supersnel en ik vind het een stuk leuker om hiermee te bouwen dan met een MIDI-programma.
De compositie uit GP kan ik exporteren en in Cubase op een MIDI-spoor plaatsen. En dit was precies wat ik wilde doen, want zo heb ik een baseline voor mijn opnames, precies in de juiste BPM etc.

armageddon
13 juli 2008, 10:37
Drums programmeren in Cubase kan toch veel beter met de drum-editor?
Ook tempo en de maatsoort kan je ook wisselen met de Tempo-track.