PDA

View Full Version : Voor minder dan 24 doe ik het niet!



Thundermane
6 juli 2008, 00:47
Beste mensen,

Wanneer ik een gitaar koop is het eerste waar ik naar kijk of die 24 frets heeft, voor minder doe ik het niet :)
Ik kan sowieso zeggen dat dit psychologisch is bij mij, gezien ik nauwelijks die 24e fret ook echt gebruik.
Het ziet er gewoon vetter uit, en het is een fijn idee dat ik die extra frets erbij heb :)

Maar mijn vraag hierbij is dus: of jullie ook (onbewust) op dingen letten die eigenlijk soms niet eens zo belangrijk voor je zijn wanneer je een gitaar koopt.

Ik verwacht interessante antwoorden. :D

pannekoek
6 juli 2008, 00:49
zolang ie maar geen dot inlays heeft, afschuwelijk, of het moet een hele gave gitaar zijn

Thundermane
6 juli 2008, 00:51
zolang ie maar geen dot inlays heeft, afschuwelijk, of het moet een hele gave gitaar zijn
Kan ik me eigenlijk wel bij aansluiten, dot inlays zijn zo standaard, maar inderdaad als het een vette gitaar is zou ik daar geen punt van maken.

MarkV
6 juli 2008, 00:52
Beste mensen,

Wanneer ik een gitaar koop is het eerste waar ik naar kijk of die 24 frets heeft, voor minder doe ik het niet :)
Ik kan sowieso zeggen dat dit psychologisch is bij mij, gezien ik nauwelijks die 24e fret ook echt gebruik.
Het ziet er gewoon vetter uit, en het is een fijn idee dat ik die extra frets erbij heb :)

Maar mijn vraag hierbij is dus: of jullie ook (onbewust) op dingen letten die eigenlijk soms niet eens zo belangrijk voor je zijn wanneer je een gitaar koopt.

Ik verwacht interessante antwoorden. :D

Ik kijk altijd of ik de gitaar wel een beetje cool vind en of het voldoet aan het ideaal plaatje. Zo zou ik nooit een Tele kopen zonder dat ie 'blond' is. Misschien dat die ene zwarte tele geweldig is, maar zou hem niet eens proberen.

pannekoek
6 juli 2008, 01:01
Kan ik me eigenlijk wel bij aansluiten, dot inlays zijn zo standaard, maar inderdaad als het een vette gitaar is zou ik daar geen punt van maken.

enige gitaar die eventueel dot inlays mag hebben van mij is een mooie prs, het liefst heb ik wel die bird inlays of die bat-inlays van de paul allender sig

DeiDRagonas
6 juli 2008, 01:04
Nee niet echt. Het enige wat voor mij belangrijk is is dat ie lekker speelt, super klinkt en een vaste brug heeft. Oh, en vaak wil het ook wel helpen als het een Les Paul is.. Blijven toch de beste gitaren gewoon heh...

:lp:


Roy.

R2on
6 juli 2008, 03:34
Ik kijk altijd hoe de gitaar mij zou staan, als ik op een podium zou spelen.
Looks zijn best wel belangrijk :P

En Dot-Inlays zijn opzich niet zo erg hoor, ze passen gewoon bij bepaalde gitaren, als het maar geen Les Paul is :D

Yll
6 juli 2008, 04:28
Ik denk dat als ik een gitaar in m'n handen heb, en hij "voelt goed", dat dat de gitaar voor mij is.

Dit had ik met een Gibson Les Paul in de KeesDee Amersfoort :drool:

macwilliams
6 juli 2008, 09:55
Ik denk dat als ik een gitaar in m'n handen heb, en hij "voelt goed", dat dat de gitaar voor mij is.

Dit had ik met een Gibson Les Paul in de KeesDee Amersfoort :drool:


Net als bij vrouwen, een eigen karakter, speels, sierlijk,lief,zwoel toch nog enige agressie waar je een beetje ruzie mee kan maken. En wat er dan ook gebeurt, het blijft goed voelen. :satisfie:

Liquid_Metal
6 juli 2008, 10:07
Net als bij vrouwen, een eigen karakter, speels, sierlijk,lief,zwoel toch nog enige agressie waar je een beetje ruzie mee kan maken. En wat er dan ook gebeurt, het blijft goed voelen. :satisfie:

Gitaren zijn ook gewoon als vrouwen en zo moeten we ze ook behandelen :). Voorzichtig mee doen, veel op spelen en zo nu en dan een tikje harder :P. En wij verwachten dat ze er goed uitzien, lekker spelen en het altijd doen :P.
Ik ben de laatste tijd ook fan van 24 frets maar ik gebruik ze ook nauwelijks. Maar ik ben vooral fan van de wizard-neck van Ibanez omdat ie zo supersnel speelt. En ja, dan heb je al gauw 24 frets.
Ook vind ik gitaren bij voorbaat al cooler als ze een Floyd Rose tremolo en locking nuts hebben, maar de trem gebruik ik eigenlijk zelden... toch zou ik hem niet willen missen, gewoon doordat ik nu de mógelijkheid heb om extreem te tremmen.
Looks zijn natuurlijk éigenlijk nutteloos voor het spelen. Maar het geeft wel een deel van je identiteit (iemand die met een roze Hello Kitty gitaar op de planken staat krijgt een ander 'waardeoordeel' dan iemand met een PRS Custom 22/12. Voor het spelen nutteloos maar o zo belangrijk bij het aanschaffen van een nieuwe gitaar. Ik weet ook wel dat je dit niet bedoelt :). Mijn Floyd Rose en 24 frets zijn eigenlijk ook een beetje nutteloos (gebruik ze niet genoeg) maar vind ze wel gaaf om te hebben. Misschien moet ik ze maar vaker gaan gebruiken..?

macwilliams
6 juli 2008, 11:10
Gitaren zijn ook gewoon als vrouwen en zo moeten we ze ook behandelen :). Voorzichtig mee doen, veel op spelen en zo nu en dan een tikje harder :P. En wij verwachten dat ze er goed uitzien, lekker spelen en het altijd doen :P.
Ik ben de laatste tijd ook fan van 24 frets maar ik gebruik ze ook nauwelijks. Maar ik ben vooral fan van de wizard-neck van Ibanez omdat ie zo supersnel speelt. En ja, dan heb je al gauw 24 frets.
Ook vind ik gitaren bij voorbaat al cooler als ze een Floyd Rose tremolo en locking nuts hebben, maar de trem gebruik ik eigenlijk zelden... toch zou ik hem niet willen missen, gewoon doordat ik nu de mógelijkheid heb om extreem te tremmen.
Looks zijn natuurlijk éigenlijk nutteloos voor het spelen. Maar het geeft wel een deel van je identiteit (iemand die met een roze Hello Kitty gitaar op de planken staat krijgt een ander 'waardeoordeel' dan iemand met een PRS Custom 22/12. Voor het spelen nutteloos maar o zo belangrijk bij het aanschaffen van een nieuwe gitaar. Ik weet ook wel dat je dit niet bedoelt :). Mijn Floyd Rose en 24 frets zijn eigenlijk ook een beetje nutteloos (gebruik ze niet genoeg) maar vind ze wel gaaf om te hebben. Misschien moet ik ze maar vaker gaan gebruiken..?


Dat van dat waarde oordeel klopt helemaal, toch vreemd sat het ook averechts kan werken.

voorbeeld 1: Jij of ik. Belachelijke sukkels!!
voorbeeld 2: Slash, hammet, wylde (welke virtuoos dan ook)
en morgen willen we hem allemaal.

Ik heb ook een ibanez die met fr en toverhals enzo 24 frets ook.
Geweldig ding speelt goed!!! En toch niet echt nodig hoor maar
wel voor de looks :cooler:

euroboy
6 juli 2008, 11:57
Als ik een gitaar zie met 24 frets moet ik hem niet hebben!! meestal als ik 1 zie met 21 en een van 22 zal dat toch mijn keuze beinvloeden..

Orpheo
6 juli 2008, 12:33
is het een les paul?


ja?

1: binding! (of een kleur waarbij clear edge binding te maken is)
2: ebben toets?
3: humbuckers (in ieder geval in de brug!)
4: alle inleg behalve dot (tenzij het 2 a 3 millimeter dots zin ipv de normale, ala musicman)

geen les paul?

1: humbuckers?

dat zijn de enige criteria.

macwilliams
6 juli 2008, 12:36
is het een les paul?


ja?

1: binding! (of een kleur waarbij clear edge binding te maken is)
2: ebben toets?
3: humbuckers (in ieder geval in de brug!)
4: alle inleg behalve dot (tenzij het 2 a 3 millimeter dots zin ipv de normale, ala musicman)

geen les paul?

1: humbuckers?

dat zijn de enige criteria.

Heb je een voorbeeld misschien? Dit is nieuw voor me!

Orpheo
6 juli 2008, 12:41
Heb je een voorbeeld misschien? Dit is nieuw voor me!

ja, jou eigen winered LP!

Ik heb met een scherp mesje een randje geschraapt, ala PRS. bij mijn eigen winered heb ik 't echt haaks op de de rand gezet (dus op de zijkant is er nog wel lak, maar je ziet wel een wit randje als je van bovenaf kijkt), maar op mijn tobacoburst warmoth heb ik wel 't op de zijkant gedaan, ala PRS. begonnen aan de kant die op mn been rust (die zie ik toch niet als ik speel, dus foutjes daar maken niet uit) en verder gegaan naar de bovenkant. beetje blanke nagellak (niet kunnen polijsten;geen apparatuur, tijd en zin in/voor), en klaar :) tis ff een handigheidje dat je moet hebben. Ik vind 't de moeite waard, omdat bij de studio het er niet uit ziet anders. een wit randje bij een LP maakt het hele smoelwerk af.

macwilliams
6 juli 2008, 12:45
ja, jou eigen winered LP!

Ik heb met een scherp mesje een randje geschraapt, ala PRS. bij mijn eigen winered heb ik 't echt haaks op de de rand gezet (dus op de zijkant is er nog wel lak, maar je ziet wel een wit randje als je van bovenaf kijkt), maar op mijn tobacoburst warmoth heb ik wel 't op de zijkant gedaan, ala PRS. begonnen aan de kant die op mn been rust (die zie ik toch niet als ik speel, dus foutjes daar maken niet uit) en verder gegaan naar de bovenkant. beetje blanke nagellak (niet kunnen polijsten;geen apparatuur, tijd en zin in/voor), en klaar :) tis ff een handigheidje dat je moet hebben. Ik vind 't de moeite waard, omdat bij de studio het er niet uit ziet anders. een wit randje bij een LP maakt het hele smoelwerk af.

Goser eerlijk waar je brengt me op een idee, helemaal bedankt!
:)

Orpheo
6 juli 2008, 12:45
even leuk fotootjes kijken:

zo zag ze er eerst uit
http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/DSC00399.jpg

om via dit:

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/DSC01072.jpg

naar dit te gaan:

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/100_0384.jpg


de volgorde:
1: stock, 100%
2: superdistortion in de brug, air norton in de hals, kluson type tunres
3: air norton in hals en brug, gotoh tuners, gotoh brug, gotoh tailstop

en in die laatste configuratie heb ik 'm nu uhm... 2 jaar :-) bevalt waanzinnig goed. Ik zeg niet voor niets dat de air norton mijn favo pickup is ;)

De gitaren op de 2e foto zijn trouwens nog mijn zwarte custom, een witte edwards (eigenlijk wel te gek ding, maar deed me op dat moment teveel denken aan m'n ex; alles wat me aan haar deed denken heb ik weg gedaan)

Orpheo
6 juli 2008, 12:51
Goser eerlijk waar je brengt me op een idee, helemaal bedankt!
:)

mijn tips:

pak zo'n afbreekwegwerp stanleymesje! die kan je veel precieser instellen dan een gewoon zakmes. een kleintje is goed genoeg.

begin aan de kant van je been, en begin RUSTIG. zet het mesje gewoon haaks op de body, en mik uit tot waar je wilt schrapen.

plak tape op de zijkanten van je body (gewoon schilderstape), dan heb je een markering tot waar je moet schrapen.

ga een rustige halen een paar keer op dezelfde plek, tot je op het hout komt. het begin is 't lastigst, daarna gaat 't behoorlijk vanzelf.

ga niet kloten met aceton ofzo. de kans dat je je lak op andere plekken verkloot, is groot.

een andere tip voor de grens van de scrape is dat je een lijn trekt met je mes in de lak, tot waar je mag/moet gaan (dus eerst tapen, dan insnijden, dan schrapen).

dan gaat 't gegarandeerd goed.

omdat je geen flame hebt, is blanke lak, imho, niet nodig. tis niet een hals die continue bespeeld word, en dus groen word, en een flame is er niet om te accentueren met lak, dus ik zou t, als je 't doet zoals mijn rooie studio, niet afdichten.

ga je echt de zijkanten doen, ala PRS, dan zou ik 't wel doen, en dan mijn tip: giet wat nagellak op een schoteltje, wat aceton erbij (Verdunnen dus), en dan kwasten maar! dan krijg je geen dikke klonten of grove strepen.

succes!

Aimé
6 juli 2008, 12:52
Dat de tone en volume-knoppen stevig aanvoelen! Geen rammelende sjizzie aan mijn plank!

En dat ze een beetje speciaal is, dus geen sunburst stratocaster met mint slagplaatje erop. Njah, flauw, ik weet het :)

LaurentB
6 juli 2008, 12:59
even leuk fotootjes kijken:


http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/100_0384.jpg



Het maakt inderdaad een wereld van verschil, zo'n randje! De vorm komt véél mooier uit.

Orpheo
6 juli 2008, 13:01
leuk detail: de brugpup en halspup hebben evenveel volume, ondanks gelijke weerstand en correcte afstand tot snaren, de halspup squeelt bijna even goed als de brugpup, de halspup is verschrikkelijk precies en open (warm geluid, maar niet dichtgesmeerd), alles wat daar wit is, is nu oorsmeer-creme geworden ghehe (gewoon, aging, niet relic :D)

toon-
6 juli 2008, 17:59
-24 frets (tenzij bij bv. een SG, daar kan je heel makkelijk bij de 22ste fret).

-Liever geen Floyd; ik heb er op m'n huidige gitaar geen en mis het ook niet. Ook voor de sustain heb ik die Floyd Rose liever niet, maar dat kan even goed in mijn hoofd zitten :)

-Zoals velen heb ik ook liever geen dot inlays.

@ Orpheo: Zéér fraai werk, man!

Jim Haagmans
6 juli 2008, 18:10
Ik vind het een beperking voor je. Een (in mijn ogen onnozel) criterium als dit streept talloze fantastische gitaren door op je toekomstige inventarislijstje.

EDIT: maar no offense uiteraard ;)

budje
6 juli 2008, 18:40
[QUOTE=Jim Haagmans]Ik vind het een beperking voor je. Een (in mijn ogen onnozel) criterium als dit streept talloze fantastische gitaren door op je toekomstige inventarislijstje.

volgens mij wil ie dat juist :-) zoveel keuze zo weinig vakantiegeld

skabouter
6 juli 2008, 18:47
leuk topic! ik koop geen gitaren met dot-inlay (en ik heb nu bijna 7) en ik wil GEEN sc in de brugpositie!

Heynis
6 juli 2008, 18:54
Mijn gitaren moeten altijd een fretboard hebben van een donker gekleurde houtsoort, en dat fretboard mag niet gelakt zijn. Verder moet de topkam bij voorkeur zwart zijn. Verder vind ik de grootte van de schroefjes waar je strapholders mee vast zitten belangrijk. Bij m'n Blade zijn die schroefjes groter dan standaard, en daarom heb ik de straplocks met PU lijm in de gaatjes moeten lijmen.

Tho
6 juli 2008, 18:58
Stel dat ik nu een nieuwe gitaar zou kopen zou ik wel een paar eisen hebben, maar 24 frets hoort daar niet bij.

Het plaatje van de RR24 is voor mij ideaal

TimmU
6 juli 2008, 19:04
ik let eigenlijk meer op kleur. Als ie een leuk kleurtje en een leuk vormpje heeft, dan issie het waard om uit de standaard gehaald te worden. Verder niet echt iets waar ik op let. Ik koop alleen geen Gibsons.

Manuvdv
6 juli 2008, 19:21
Voorkeuren veranderen eigenlijk constant, maar momenteel ziet het er zo uit:

Vaste brug (met voorkeur string-through), ebony fretboard, 24 frets, op z'n minst humbuckers, géén Dot-inlays (alhoewel mijn Dean die wel heeft, en dat ook een prachtig beest is). En het beestje dat momenteel aan deze eisen voldoet en er in geslaagd is geweldige GAS op te wekken is de ESP Horizon NT-II... *kwijl*

MattellicA
6 juli 2008, 19:31
Ik koop nooit gitaren van... w8 ff hoe heet dat merk... iets met een F...



....

Ahja, Fender :cooler:











Just Kiddin' :satisfie:

Thundermane
6 juli 2008, 20:56
Kleur is eigenlijk ook wel heel belangrijk voor me, de gitaar moet in zijn geheel minstens 50% zwart zijn, al denk ik dat ik best wel open sta voor een rode gitaar bvb.

Tupelo
6 juli 2008, 22:47
Punten, hoe minder punten en hoe meer rondingen, hoe beter.
Verder bij voorkeur een transparante finish, ik zie graag nog wat hout, maar dat is geen must.

macwilliams
6 juli 2008, 23:20
Punten, hoe minder punten en hoe meer rondingen, hoe beter.
Verder bij voorkeur een transparante finish, ik zie graag nog wat hout, maar dat is geen must.
Dus een transparant gelakte bowlingbal waar een bezemsteel in gerost is?




:D :D

Tupelo
6 juli 2008, 23:21
Oe tease me!! :p

macwilliams
6 juli 2008, 23:23
Oe tease me!! :pYEAH :seriousf:

Thundermane
10 juli 2008, 12:36
Ik hou eigenlijk wel veel van gitaren die wat puntig zijn maar ook rondingen heeft.
Bvb een Ibanez RG of een ltd/esp EC

Gothra
10 juli 2008, 13:59
als het maar geen stratocaster, telecaster is of een heel schilderij op de body heeft, 24 frets en FR moet het gewoon hebben, al mag zo'n LP ook wel eens. gitaar moet een thin u hals hebben.

Dekkz0r
10 juli 2008, 14:23
zolang ie maar geen dot inlays heeft, afschuwelijk, of het moet een hele gave gitaar zijn


Mja ik heb juist weer het liefst dots en vind stiekem de inlay van gibsons allemaal lelijk, net als die van jackson en ibanez. Enige "custom" inlay die ik meer dan te pruimen vind zijn de birds van PRS.

Voor de rest kijk idd heel erg naar body's en de voor/nadelen eraan. Zo vind ik een SG niet ideaal zittend spellen, maar speelt wel heerlijk op de hoge noten.

Een les paul moet bij mij de pu switch verplaatst worden en moet wel carved zijn imo. Verder is een lp heerlijk als je maar niet hoge frets van je e en a snaar wilt spelen....

Telecaster vond ik vroeger verschrikkelijk maar tegenwoordig erg sexy.

Strats moeten m.i. geen ronde randen hebben, maar een beetje superstrat stijl. Zolang de 2 punten (uitsteeksels, of whatever) maar niet "puntig" dus niet zoals de meeste jackson en ibanez strats.

Zowiezo zijn die puntige gitaren bij mij not-done, bc richs en V's komen er bij mij echt niet in. Zag laatst iemand op een transparante bcrich warlock spelen, GAT VER DAMME!

Orpheo
10 juli 2008, 14:50
tja, ik heb eigenlijk altijd ruzie met de hogere frets op een set-neck les paul. bij warmoth veel minder, omdat ik t hielblok gebruik als duimsteun.

Quadrifoglio
10 juli 2008, 14:58
21 frets = eentje te weinig
22 frets = absolute minimum
24 frets = luxe

Ik geef de voorkeur aan een doorlopende hals

Thundermane
11 juli 2008, 10:54
21 frets = eentje te weinig
22 frets = absolute minimum
24 frets = luxe

Ik geef de voorkeur aan een doorlopende hals
hehe 22 frets absolute minimum en 24 luxe? 23 komt zover ik weet niet voor ^^

@Dekkz0r
V ownt, ziet er altijd nice uit en kan best lekker spelen

signsofzodiac
14 juli 2008, 16:28
24 frets het liefst (22 mag af en toe ook) en een tremolo verplicht, of het nou een "normale" is of een floyd. Ik zou het hele idee van een gitaar zonder trem erg vervelend vinden. Gebruik hem lang niet altijd, maar wil gewoon dat ie er op zit als ik hem nodig heb.

Er hangt bij the Guitar Store in Enschede een paarse Warrior. Zonder neuzelen de best klinkende, lekkerst spelende gitaar die ik ooit in mn klauwen heb gehad, maar geen trem... Ik wil hem dood-graag hebben, maar denk niet dat ik hem ooit zal kopen. Al heb ik 10 gitaren MET tremolo staan. Heel maf....

Thundermane
14 juli 2008, 16:47
24 frets het liefst (22 mag af en toe ook) en een tremolo verplicht, of het nou een "normale" is of een floyd. Ik zou het hele idee van een gitaar zonder trem erg vervelend vinden. Gebruik hem lang niet altijd, maar wil gewoon dat ie er op zit als ik hem nodig heb.

Er hangt bij the Guitar Store in Enschede een paarse Warrior. Zonder neuzelen de best klinkende, lekkerst spelende gitaar die ik ooit in mn klauwen heb gehad, maar geen trem... Ik wil hem dood-graag hebben, maar denk niet dat ik hem ooit zal kopen. Al heb ik 10 gitaren MET tremolo staan. Heel maf....
gewoon kopen!
Vroeger wilde ik ook alleen gitaren met trem, maar wat ben ik daar op teruggekomen ^^

Arvoitus
14 juli 2008, 17:20
Minimaal een Floyd rose en een fijne neck!

Daarnaast een neck-through, 24 frets en het totaalplaatje.

Dekkz0r
14 juli 2008, 18:25
hehe 22 frets absolute minimum en 24 luxe? 23 komt zover ik weet niet voor ^^

@Dekkz0r
V ownt, ziet er altijd nice uit en kan best lekker spelen


Ik heb nog noooooooooooooooooooit een mooie V gezien

RoelTM
14 juli 2008, 18:27
Er hangt bij the Guitar Store in Enschede een paarse Warrior. Zonder neuzelen de best klinkende, lekkerst spelende gitaar die ik ooit in mn klauwen heb gehad, maar geen trem... Ik wil hem dood-graag hebben, maar denk niet dat ik hem ooit zal kopen. Al heb ik 10 gitaren MET tremolo staan. Heel maf....
ik snap het eigenlijk wel... wat heb je aan 10 gitaren met trem, als die ene in je handen er geen heeft???

maar in ieder geval, je kunt er toch altijd een trem op (laten) zetten...?
ik weet niet wat voor 'n brug die warrior heeft, maar dat moet vast wel op een of andere manier lukken

RoelTM
14 juli 2008, 18:28
Ik heb nog noooooooooooooooooooit een mooie V gezien
zie hier, de enigste mooie V:

(de rechter)

http://static.howstuffworks.com/gif/eg-flying-v-paul.jpg

Gothra
14 juli 2008, 18:44
zie hier, de enigste mooie V:

(de rechter)

http://static.howstuffworks.com/gif/eg-flying-v-paul.jpg
Ik vind die flying V's dus altijd zo lelijk, heb liever zoiets (op de kleur na dan)

http://i208.photobucket.com/albums/bb180/Gothraa/alexi_laiho_ps.jpg

Thundermane
14 juli 2008, 18:55
Ik heb nog noooooooooooooooooooit een mooie V gezien
lol dan ben je gewoon in je jeugd getraumatiseerd door de V vorm.

Dekkz0r
14 juli 2008, 18:55
zie hier, de enigste mooie V:

(de rechter)

http://static.howstuffworks.com/gif/eg-flying-v-paul.jpg


bah Bah BAH wat is dat ding foeilelijk zeg.. ff serieus (hoop dat t niet jouw gitaar is :P)

Ten eerste die headstock, kan een headstock uberhaubt lelijker dan dat?? M.u.v. Bc Rich heads dan...?

Inlays vind ik lelijk, nek doet te kort aan.

Dan die shape, bah.

En om het af te maken die slagplaat, ik acht het niet mogelijk deze nóg lelijker te kunnen ontwerpen, laat em dan iig symetrisch aan de body lopen. Zowiezo ben ik tegen slagplaten...

Thundermane
14 juli 2008, 18:56
zie hier, de enigste mooie V:

(de rechter)

http://static.howstuffworks.com/gif/eg-flying-v-paul.jpg
Dat is de enige V die ik dus lelijk vind :p
niks organisch aan dat ding, het is gewoon een lelijk werktuig.

Dekkz0r
14 juli 2008, 18:58
Ik vind die flying V's dus altijd zo lelijk, heb liever zoiets (op de kleur na dan)

http://i208.photobucket.com/albums/bb180/Gothraa/alexi_laiho_ps.jpg


Vind ik deze iid al meer hebben

Headstock is al beter, inlay nog steeds lelijk. FR hoeft nie van mij, maar is niet lelijk op deze gitaar.

Mja en die shape.... hmm.. tis iig al beter dan een V. Kleurtje vind ik niet eens zó lelijk (die strepen lopen tenminste symetrisch aan de body). Alleen die inlay, maarja ik heb uberbhaubt liever gewoon pearl dots

Thundermane
14 juli 2008, 19:00
Vind ik deze iid al meer hebben

Headstock is al beter, inlay nog steeds lelijk. FR hoeft nie van mij, maar is niet lelijk op deze gitaar.

Mja en die shape.... hmm.. tis iig al beter dan een V. Kleurtje vind ik niet eens zó lelijk (die strepen lopen tenminste symetrisch aan de body). Alleen die inlay, maarja ik heb uberbhaubt liever gewoon pearl dots
volgens mij ben jij dan ook best wel specifiek :p

Dekkz0r
14 juli 2008, 19:05
volgens mij ben jij dan ook best wel specifiek :p

Mja klopt, mijn gitaar als ik em zelf zou ontwerpen zou de volgende eigenschappen hebben:

-1x6 type headstock
-Pearl Dot inlay
-Relatief platte, Ongelakte hals
-Geen slagplaat
-Geen extreme shape, goede berijkbaarheid hogere frets
-Normale brug (TOM, evt stringtrough)
-Lage actie
-2 humbuckers (of 1 hb 1 p90)
-géén gouden hardware (tenzij de gitaar zwart is)
-geen créme hardware
-sg style jack plug

En ohja, het mag niet op een vintage correct strat of tele lijken, tele vorm vind ik heel sexy, maar die vorm is ook het enige wat overblijft :)

Heb em al eens eerder gepost, maar met wat kleine mods is dit em ongeveer
http://www.mansonguitars.co.uk/Muse%20gallery/images/Manson%20Delorean.jpg

Thundermane
14 juli 2008, 22:25
Mja klopt, mijn gitaar als ik em zelf zou ontwerpen zou de volgende eigenschappen hebben:

-1x6 type headstock
-Pearl Dot inlay
-Relatief platte, Ongelakte hals
-Geen slagplaat
-Geen extreme shape, goede berijkbaarheid hogere frets
-Normale brug (TOM, evt stringtrough)
-Lage actie
-2 humbuckers (of 1 hb 1 p90)
-géén gouden hardware (tenzij de gitaar zwart is)
-geen créme hardware
-sg style jack plug

En ohja, het mag niet op een vintage correct strat of tele lijken, tele vorm vind ik heel sexy, maar die vorm is ook het enige wat overblijft :)

Heb em al eens eerder gepost, maar met wat kleine mods is dit em ongeveer
http://www.mansonguitars.co.uk/Muse%20gallery/images/Manson%20Delorean.jpg
Ok.... eerlijk gezegd vind ik de tele vorm dus niet bepaald geweldig.
Voor mij is dat de laagste vorm van elektrisch gitaar ^^

Dekkz0r
14 juli 2008, 22:42
Ok.... eerlijk gezegd vind ik de tele vorm dus niet bepaald geweldig.
Voor mij is dat de laagste vorm van elektrisch gitaar ^^


Mja ik kon ze eerst ook niet uitstaan, maar nu vinnik ze sexy, en vooral bovenstaande :D

barno
15 juli 2008, 00:19
Mja klopt, mijn gitaar als ik em zelf zou ontwerpen zou de volgende eigenschappen hebben:

-1x6 type headstock
-Pearl Dot inlay
-Relatief platte, Ongelakte hals
-Geen slagplaat
-Geen extreme shape, goede berijkbaarheid hogere frets
-Normale brug (TOM, evt stringtrough)
-Lage actie
-2 humbuckers (of 1 hb 1 p90)
-géén gouden hardware (tenzij de gitaar zwart is)
-geen créme hardware
-sg style jack plug

En ohja, het mag niet op een vintage correct strat of tele lijken, tele vorm vind ik heel sexy, maar die vorm is ook het enige wat overblijft :)

Heb em al eens eerder gepost, maar met wat kleine mods is dit em ongeveer
http://www.mansonguitars.co.uk/Muse%20gallery/images/Manson%20Delorean.jpg

post je nu net het model waar hier even geleden op het forum tamelijk massieve concensus rond was dat dit qua vormgeving verrrry fout is :)

nu wil dat natuurlijk niks zeggen ... anything goes

op zich was de ontwerper goed bezig maar net toen ie aan de upperhorn begon : momentary loss of any smaak :)

Aimé
15 juli 2008, 00:23
Ik heb dat ook hoor. Toen ik begon gitaar te spelen vond ik de telecaster de lelijkste gitaar ooit, een jaar of 2 geleden ben ik volledig van gedacht veranderd en heb er me eentje aangeschaft :) luv em!

En die manson is ook zalig, jammer van die nogal grote erm, bovenste hoorn?

Speulert
15 juli 2008, 01:02
jammer van die nogal grote erm, bovenste hoorn?
idd door die hoorn veranderd die gitaar voor van een hele moie in een hele lelijke gitaar,gewoon zonde

aaronstonebeat
15 juli 2008, 01:13
idd door die hoorn veranderd die gitaar voor van een hele moie in een hele lelijke gitaar,gewoon zonde

't Is maar net hoe je 't bekijkt. Als je er een Tele in wil zien, is het inderdaad raar. Maar als je de gitaar horizontaal houdt, zie ik een haai op het punt van toeslaan; de bovenste switch het oog, de onderste hoorn de onderkaak. De kleur versterkt bij mij die indruk.
Vast eentje voor Mat Bellamy.

Mijn muziekboer hier, kent Hugh Manson, heeft wel eens met 'm op beurzen gestaan. Hij heeft ook een paar Mansons in zijn zaak.

barno
15 juli 2008, 07:21
't Is maar net hoe je 't bekijkt. Als je er een Tele in wil zien, is het inderdaad raar. Maar als je de gitaar horizontaal houdt, zie ik een haai op het punt van toeslaan; de bovenste switch het oog, de onderste hoorn de onderkaak. De kleur versterkt bij mij die indruk.
Vast eentje voor Mat Bellamy.

Mijn muziekboer hier, kent Hugh Manson, heeft wel eens met 'm op beurzen gestaan. Hij heeft ook een paar Mansons in zijn zaak.

Al zou ik er een verkouden vogelbekdier in zien: still ugly as hell

Dekkz0r
15 juli 2008, 09:12
Al zou ik er een verkouden vogelbekdier in zien: still ugly as hell


Hehe ja idd, die shape zou in mijn geval iets meer tele-correct zijn idd, maar voor de rest zal ie geenzins op een tele lijken. Persoonlijk vind ik die cut niet lelijk, maar ik snap het heel goed als mensen vinden dat t "niet klopt" zeg maar.

Die hoorn (hoe noem je dat?) waar die PU switch in zit zou bij mij kleiner worden omdat ik die pu switch toch ergens anders wil hebben. Ik denk dattie dan wat beter in verhouding gaat staan tot die onderste cut(hoorn?).

Trouwens lijkt mij de cut qua bespeelbaarheid beter dan op een correcte tele, omdat de cut wat groter is, of zie ik scheef?

Bram+
15 juli 2008, 09:49
Mja ik heb juist weer het liefst dots en vind stiekem de inlay van gibsons allemaal lelijk, net als die van jackson en ibanez. Enige "custom" inlay die ik meer dan te pruimen vind zijn de birds van PRS.
De meeste Ibanez (strat-)modellen van dit moment hebben gewoon dots hoor..

Dekkz0r
15 juli 2008, 09:50
De meeste Ibanez (strat-)modellen van dit moment hebben gewoon dots hoor..


Ja maar ik doel op die typische driehoek inleg van ibanez en jackson, je hoort mij niet zeggen dat dat op elke ibi/jackson zit.. ;)

pupanus1
15 juli 2008, 10:15
Ik wil geen bolt on meer, ik vind dat echt minder fijn spelen dan neck through of set(-through).

Verder moet de gitaar gewoon bij me passen, een Tele zal nu iig niet bij me passen misschien als ik 40 ben :D Lelleke ouwelullenbak wuahaha

ieme
15 juli 2008, 12:58
tuurlijk zijn de looks belangrijk... haha

Bram+
15 juli 2008, 14:09
Ja maar ik doel op die typische driehoek inleg van ibanez en jackson, je hoort mij niet zeggen dat dat op elke ibi/jackson zit.. ;)
Van die sharktooth/sharkfin/ander visonderdeel-inlays ben ik ook geen fan inderdaad. Ik ben in ieder geval blij dat Ibanez genoeg alternatieven heeft als het gaat om inlays, alhoewel het voor mij waarschijnlijk nooit een doorslaggevende factor zal zijn als de rest van de gitaar gewoon goed is. Het liefste heb ik zelfs geen 'face inlays' of in ieder geval minimaal (die van mij heeft alleen drie stippen op de 12e positie).

Dekkz0r
15 juli 2008, 14:37
Van die sharktooth/sharkfin/ander visonderdeel-inlays ben ik ook geen fan inderdaad. Ik ben in ieder geval blij dat Ibanez genoeg alternatieven heeft als het gaat om inlays, alhoewel het voor mij waarschijnlijk nooit een doorslaggevende factor zal zijn als de rest van de gitaar gewoon goed is. Het liefste heb ik zelfs geen 'face inlays' of in ieder geval minimaal (die van mij heeft alleen drie stippen op de 12e positie).

Nee hoor ik ga nu ook een LP laten bouwen (EDEN Inkoop, je weet wel) die specificaties heeft wat tegen mijn posts in gaat hier.

Maar als ik ooit voor veel geld een gitaar laat bouwen, dus "from scratch", dan wil ik natuurlijk wel mijn voorkeuren hebben ;)

Ik zou dus nooit een gitaar van €3000 kant en klaar kopen, omdat hij nooit 100% aan mijn wensen zal voldoen. Als ik een gitaar voor €3000 custom laat bouwen wél ;)

vulvasonic
15 juli 2008, 15:47
24 frets en allemaal even makkelijk te bereiken, een dijk van een geluid, de perfecte schoonheid, geschikt voor werkelijk ALLE stijlen......, volgens mij kom je dan uit op dit:

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/standard_lite-gt.jpg

Goh, laat ik die nou toevallig in mijn bezit hebben.... :D

Thundermane
15 juli 2008, 15:51
Goh, laat ik die nou toevallig in mijn bezit hebben.... :D
Gaan we zo beginnen? :p
mijn EC 1000 BLK valt denk ik ook onder, bruikbaar voor elke muziekstijl.

toon-
15 juli 2008, 18:22
24 frets en allemaal even makkelijk te bereiken, een dijk van een geluid, de perfecte schoonheid, geschikt voor werkelijk ALLE stijlen......, volgens mij kom je dan uit op dit:

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/standard_lite-gt.jpg

Goh, laat ik die nou toevallig in mijn bezit hebben.... :D
Die gitaar is inderdaad geweldig. Als ik ze wat mooier zou vinden, zou ik die waarschijnlijk ook in m'n bezit hebben ;)

groovieguitarguus
15 juli 2008, 19:53
Wanneer ik een gitaar koop is het eerste waar ik naar kijk of die 24 frets heeft, voor minder doe ik het niet
Ik kan sowieso zeggen dat dit psychologisch is bij mij, gezien ik nauwelijks die 24e fret ook echt gebruik.
Het ziet er gewoon vetter uit, en het is een fijn idee dat ik die extra frets erbij heb


Eigenlijk voor mij juist GEEN 24 frets. Meer frets heeft meestal tot het gevolg dat het hals element meer naar de brug staat. Dus minder 'hals' karakter.
Daarnaast is een 24 frets neck minder stabiel.
Uiteraard persoonlijke smaak. De PRS-en die Dick Dijkman (Double D) inkoopt zijn vooral 22 frets. Mede i.v.m. een stabielere hals.

signsofzodiac
15 juli 2008, 19:59
ik snap het eigenlijk wel... wat heb je aan 10 gitaren met trem, als die ene in je handen er geen heeft???

maar in ieder geval, je kunt er toch altijd een trem op (laten) zetten...?
ik weet niet wat voor 'n brug die warrior heeft, maar dat moet vast wel op een of andere manier lukken

Zou doodzonde zijn. Is een string-through.

Voor de liefhebbers: http://www.theamericanguitarstore.com/pic.php?pic=catalog/upload/product/341_1.jpg

Excuus, geen idee hoe je hier een foto neerplempt

signsofzodiac
15 juli 2008, 20:02
Eigenlijk voor mij juist GEEN 24 frets. Meer frets heeft meestal tot het gevolg dat het hals element meer naar de brug staat. Dus minder 'hals' karakter.
Daarnaast is een 24 frets neck minder stabiel.
Uiteraard persoonlijke smaak. De PRS-en die Dick Dijkman (Double D) inkoopt zijn vooral 22 frets. Mede i.v.m. een stabielere hals.

Vind eigenlijk altijd de neck-pu op een 24-frets beter klinken dan op 22. Kan wat met de betreffende gitaren te maken hebben en derhalve de types pu's die er meestal opzitten. Maar had het ook bij een PRS CU24 en CU22. Dit geldt voor mij trouwens voor humbuckers. Single-coils maken voor mij weer niet zo gek veel uit.

zoon van Piet
15 juli 2008, 20:10
Bij nagenoeg alle klassieke gitaarontwerpen zitten de pooltjes van het halselement op de plek waar de 24e fret zou komen. En daar zitten die pu's niet voor niks. Ik heb nog nooit een lekkere halspickupsound gehoord op een 24fret strat. En ik neem aan dat LP-fanaten hetzelfde dneken over 24fret-LP's.
Als je nooit op de neck-pu speelt, zal het allemaal niet zoveel uitmaken. maar de meesten onder ons gebruiken dat wel - en heel wat vaker dan we die twee frets zouden willen gebruiken. Hoe vaak ben je op nr 23 of 24 aan het priegelen - en wat levert dat iele gepiep voor meerwaarde boven een vol romig halspikkuppie?

signsofzodiac
15 juli 2008, 20:25
Had de theorie daarover al eens ergens gelezen, dacht op de site van beroeps-redneck Ed Roman. Maar toch grappig dat ik vaak tot meestal de neck-pu van een 24-er beter vind klinken.

Zal wel gebrek aan sophisticated gehoor zijn :P

Speulert
15 juli 2008, 21:21
Had de theorie daarover al eens ergens gelezen, dacht op de site van beroeps-redneck Ed Roman. Maar toch grappig dat ik vaak tot meestal de neck-pu van een 24-er beter vind klinken.

Zal wel gebrek aan sophisticated gehoor zijn :P

Nee hoor gewoon een kwestie van smaak,van mij mogen ze de neckpickup van een 24 fretter nog wel 6 meter richting de brug plaatsen.

the_arod
15 juli 2008, 21:35
Nee hoor gewoon een kwestie van smaak,van mij mogen ze de neckpickup van een 24 fretter nog wel 6 meter richting de brug plaatsen.
of je neemt een lekker krachtig brugpickupje, heb je er geen twee nodig ;)

heinz3110
15 juli 2008, 23:42
Die 24 frets zeggen me ook niks. Heb het gehad en vond het geen meerwaarde.

Maar goed. Wat ik NIET wil in een gitaar:

-Zwarte kleur. En ook geen schilderijen erop. Vind ik niks an. Het liefst heb ik een transparante (kleur)finish.
-Matte lak. Glimmen moeten ze!
- Al te puntige bodies en oversized floydroses en bijbehorende lockingnuts. Bah, bah , bah.

vulvasonic
16 juli 2008, 05:31
Bij nagenoeg alle klassieke gitaarontwerpen zitten de pooltjes van het halselement op de plek waar de 24e fret zou komen. En daar zitten die pu's niet voor niks. Ik heb nog nooit een lekkere halspickupsound gehoord op een 24fret strat. En ik neem aan dat LP-fanaten hetzelfde dneken over 24fret-LP's.
Als je nooit op de neck-pu speelt, zal het allemaal niet zoveel uitmaken. maar de meesten onder ons gebruiken dat wel - en heel wat vaker dan we die twee frets zouden willen gebruiken. Hoe vaak ben je op nr 23 of 24 aan het priegelen - en wat levert dat iele gepiep voor meerwaarde boven een vol romig halspikkuppie?

Op zich klinkt jouw verhaal heel aannemelijk en is het een mening die ondersteund wordt door veel gitaristen en gitaarbouwers.
Edoch, ik heb zelf 3 strats, 1 tele, een ES, nog wat ander spul en dus die Les Paul Standard Lite (DC met 24 frets) die ik hierboven ergens heb gepost. Al die gitaren hebben zo hun eigen karakteristieken, pluspunten en minpunten. Maar die DC is de enige gitaar uit mijn collectie waarvan het middenstandje (beiden elementen samen) zo krachtig en gearticuleerd klinkt, dat ik het gebruik als basissound (op die gitaar). Als het allemaal even net iets agressiever moet, dan schakel ik over op het brugelement en wil ik soleren met een heerlijk warm geluid, zonder in te moeten leveren op kracht en duidelijkheid, dan pak ik het halselement. Klinkt perfect!
Dat effect krijg ik met geen enkel ander instrument voor elkaar, al hebben die weer hun eigen voordelen.

Je hebt ook gelijk over het feit dat die twee extra frets an sich zoveel toevoegen qua bereik. Ik bedoel, waar hebben we het over, 1 lullige secunde!
Echter, de constructie van de gitaar zorgt er wel voor dat je linker arm en daarme dus ook je linker hand, vanuit een natuurlijke positie, veel hoger op de hals komt te liggen. Spelen op die gitaar nodigt uit tot een geheel andere benadering van je spel. Ik ervaar dat als een verademing. En mijn solo's betreden als vanzelf regionen waar ik op andere gitaren zelden kom. Ook al omdat de hals tot aan met de 24ste fret buitengewoon makkelijk te bespelen is.

Ergo, het rot me geen hol dat het halselement van die plank niet onder de 'ideale' plek zit. Ze klinkt als een klok en ze geeft je mogelijkheden die je niet snel bij andere gitaren tegenkomt. Maar goed, dit is slechts hoe ik het ervaar. :)

Rutger
16 juli 2008, 09:52
Ik wou net posten dat ik toch nooit veel hoger kom dan de 17e fret, dus dat ik er geen 24 nodig heb... maar wat Vulva zegt is wel een sterk punt: door de langere hals bij 24 frets, zijn ook de minder hoge frets beter bereikbaar en beter bespeelbaar. Wellicht ga je daardoor juist automatische meer gebruik maken van de hoge frets.

universe777
16 juli 2008, 10:43
Je hebt ook gelijk over het feit dat die twee extra frets an sich zoveel toevoegen qua bereik. Ik bedoel, waar hebben we het over, 1 lullige secunde!
Echter, de constructie van de gitaar zorgt er wel voor dat je linker arm en daarme dus ook je linker hand, vanuit een natuurlijke positie, veel hoger op de hals komt te liggen. Spelen op die gitaar nodigt uit tot een geheel andere benadering van je spel. Ik ervaar dat als een verademing. En mijn solo's betreden als vanzelf regionen waar ik op andere gitaren zelden kom. Ook al omdat de hals tot aan met de 24ste fret buitengewoon makkelijk te bespelen is.


Exact de reden waarom ik 24 fret's halzen ook het fijnst vind.

Thundermane
16 juli 2008, 10:54
Ik denk dat vulvasonic hiermee de gedachte dat 24 frets persé onnodig zijn, de wereld uit heeft geholpen.
Naast 24 frets vind ik het ook belangrijk dat de hals neck-thru is of de andere comfortable variant

the_arod
16 juli 2008, 11:19
Exact de reden waarom ik 24 fret's halzen ook het fijnst vind.
Ik heb met een Les Paul al moeite met het toonladdertje van Crystal Mountain (frest 12-17), dezelfde vorm toonladder lukt op m'n 24 frest bolt-on (!!) t/m fret 20 goed

Orpheo
16 juli 2008, 14:55
Grappig. het hele gedoe wat die 24e fret positie betreft, geld alleen maar voor open snaren. zodra je gaat spelen op de frets, gaat die buik in de trilling schuiven, en geld dus dat hele gedoe niet meer.


Ik heb vaak genoeg een PRS custom 24 getest die warmer klonk dan een prs custom 22. warmer, levendiger, opener.

zoon van Piet
16 juli 2008, 15:17
Op zich klinkt jouw verhaal heel aannemelijk en is het een mening die ondersteund wordt door veel gitaristen en gitaarbouwers.
Edoch, ik heb zelf 3 strats, 1 tele, een ES, nog wat ander spul en dus die Les Paul Standard Lite (DC met 24 frets) die ik hierboven ergens heb gepost. Al die gitaren hebben zo hun eigen karakteristieken, pluspunten en minpunten. Maar die DC is de enige gitaar uit mijn collectie waarvan het middenstandje (beiden elementen samen) zo krachtig en gearticuleerd klinkt, dat ik het gebruik als basissound (op die gitaar). Als het allemaal even net iets agressiever moet, dan schakel ik over op het brugelement en wil ik soleren met een heerlijk warm geluid, zonder in te moeten leveren op kracht en duidelijkheid, dan pak ik het halselement. Klinkt perfect!
Dat effect krijg ik met geen enkel ander instrument voor elkaar, al hebben die weer hun eigen voordelen.

Je hebt ook gelijk over het feit dat die twee extra frets an sich zoveel toevoegen qua bereik. Ik bedoel, waar hebben we het over, 1 lullige secunde!
Echter, de constructie van de gitaar zorgt er wel voor dat je linker arm en daarme dus ook je linker hand, vanuit een natuurlijke positie, veel hoger op de hals komt te liggen. Spelen op die gitaar nodigt uit tot een geheel andere benadering van je spel. Ik ervaar dat als een verademing. En mijn solo's betreden als vanzelf regionen waar ik op andere gitaren zelden kom. Ook al omdat de hals tot aan met de 24ste fret buitengewoon makkelijk te bespelen is.

Ergo, het rot me geen hol dat het halselement van die plank niet onder de 'ideale' plek zit. Ze klinkt als een klok en ze geeft je mogelijkheden die je niet snel bij andere gitaren tegenkomt. Maar goed, dit is slechts hoe ik het ervaar. :)

Okee, ik stel eigenzinnigheid erg op prijs - want het is een te schaars goed bij gitaristen. Mijn persoonlijke voorkeur tav het halselement is vooral -als gezegd- gebaseerd op de strat en diens nekpu.. En daarnaast blijft het een feit dat de plaatsing van dat element van oudsher door nagenoeg alle fabrikanten - en vaak onafhankelijk van elkaar- op die plek is gezet. Het is de klassieke plaats en geeft naar alle waarschijnlijkheid hét klassieke geluid.

Maar als je het anders ziet.. ga vooral je gang!

Overigens moet ik wel even kwijt ten aanzien van jouw LPDC dat ik de dingen die jij noemt ook ondervidnt op mijn LPjrDC. Alle 22frets liggen vrij van de body, zo te zien precies zoals bij jou -uitgezonderd je beide extra frets. Ik denk dat de wonderbaarlijke - en door velen vervloekte- vrijdragende constructie van de nek hier een grotere rol in speelt dan de extra frets

@Orpheo: de plaatsing op f24 geeft een andere tone dan op pakweg f26/27, ongeacht buiken of knopen. Dat blijft ook als je noten fret, de tone van de pu verandert niet.

vulvasonic
16 juli 2008, 15:21
Niet meteen allemaal juichen, heren!
Mijn pleidooi ging vrij specifiek over mijn Les Paul Standard Lite (DC).
Het bovenste deel van het verhaal, over het geluid dus, geldt voor de meeste gitaren met 24 frets. Het onderste deel, over de bereikbaarheid en de ligging van de hals tov je lichaam, heeft meer te maken met de constructie van de gitaar zelf. Een strat model met 24 frets voegt in die zin weinig toe, omdat je vanuit de natuurlijke houding van je linkerarm, de gitaar bespeeld om dezelfde wijze als bij iedere andere strat.

Sterker, het voordeel (beschreven in het tweede deel) van die gitaar, kun je ook terug vinden bij een aantal andere modellen met minder dan 24 frets. Ik noem voor het gemak even de Firebird (omdat ik daar ervaring mee heb).

Nogmaals, ik wilde alleen maar een aantal positieve punten in het voordeel van een 24 frets hals naar voren halen, om toch iets tegenover de kritiek te kunnen zetten. Het een is niet per definitie beter dan het ander. Je kiest voor twee opties die beiden een andere benadering vragen van de speler en die beide een aantal voor- en nadelen hebben. En bij de overwegingen die je moet maken om voor een van beiden te kiezen, is smaak en inzetbaarheid, precies als in de keuze om te gaan voor een telecaster of een Les Paul, vanwege het typische karakter van beide planken, de uiteindelijke doorslaggevende factor. En hoe je het ook wendt op keert, die keuze maak je op basis van je EIGEN voorkeuren en je EIGEN intenties.

Orpheo
16 juli 2008, 15:39
de plek maakt niet zo heel veel uit hoor. het gaat gewoon om die specifieke harmonic. de buik van de golf, en dus de harmonic, verschuift, en dus maakt't vanaf t moment dat je fret, geen fuck meer uit waar de pup zit, als je perse die buik te pakken wilt hebben. de plaatsing van de brugpickup maakt imho meer uit dan de plaatsing van de halspup.

zoon van Piet
16 juli 2008, 16:03
het voordeel (beschreven in het tweede deel) van die gitaar, kun je ook terug vinden bij een aantal andere modellen met minder dan 24 frets. Ik noem voor het gemak even de Firebird (omdat ik daar ervaring mee heb).

Precies, daar zijn we het eens. Mijn 22 fret LPjrDC heeft volgens mij precies dezelfde constructie als jouw 24fretter en laat me anders spelen door de andere stand van m'n hand. Heel inspirerend!

Enne.. hij heeft helemaal geen halselement ;)


de plek maakt niet zo heel veel uit hoor. het gaat gewoon om die specifieke harmonic. de buik van de golf, en dus de harmonic, verschuift, en dus maakt't vanaf t moment dat je fret, geen fuck meer uit waar de pup zit, als je perse die buik te pakken wilt hebben. de plaatsing van de brugpickup maakt imho meer uit dan de plaatsing van de halspup.

E toch maakt het uit waar die pu zit, ook bij gefrette noten..het verschil in sound is te horen. het middenelement van je 3pup-LP's klinkt (hopelijk) wezenlijk anders dan de halspu.
Puur voor de harmonic van de open snaar zou plaatsing verder naar de brug zelfs 'beter' zijn, omdat de twee-octaaf flageolet niet 'gezien' wordt door de spoel (het is namelijk een knoop, geen buik: de snaar staat daar stil). Je hebt gelijk dat de plaatsing van het brugelement nóg nauwkeuriger komt, in theorie. Hoe dichter bij de brug, hoe dichter de harmonischen bij elkaar liggen.

Orpheo
16 juli 2008, 16:12
dat 't uit maakt ben ik met je eens, maar ik wil alleen maar zeggen dat ie niet op de plek van de 24e fret HOEFT te liggen om zo warm en helder te klinken als op een strat of tele of les paul

vulvasonic
16 juli 2008, 16:22
Precies, daar zijn we het eens. Mijn 22 fret LPjrDC heeft volgens mij precies dezelfde constructie als jouw 24fretter en laat me anders spelen door de andere stand van m'n hand. Heel inspirerend!

Enne.. hij heeft helemaal geen halselement ;)


Dat komt de stevigheid ten goede. De hals/body van deze planken (en trouwens ook die van de SG) is op z'n minst ietwat zwakjes te noemen. De versies met slechts een pickup bij de brug zijn dan ook zeer gewild.

zoon van Piet
16 juli 2008, 16:57
Dat komt de stevigheid ten goede. De hals/body van deze planken (en trouwens ook die van de SG) is op z'n minst ietwat zwakjes te noemen. De versies met slechts een pickup bij de brug zijn dan ook zeer gewild.

Zeker weten! De superbespeelbare nek met superbereikbare hoge frets is een droom om te bespelen. Maar tegen een prijs: bij mijn jr loopt de hals door in de body, een inch of twee, schat ik. De DC Specials hebben dat niet en daarom vaak zwieperhalzen, vervloekt door velen.. reden voor Gibson om in 1959 de constructie van de dc-special te veranderen/verstevigen, waardoor het halselement van de 24ewerd gehaald en opgeschoven..

http://img501.imageshack.us/img501/5659/specialsgp5.jpg (http://imageshack.us)

En guess what? de oorspronkelijke versie is nu gewilder.. waarmee we terug zijn bij het begin van de discussie ;)

zoon van Piet
16 juli 2008, 17:05
.. ik moet er eerlijksheidshalve aan toevoegen dat de mahoniehals van mn junior weliswaar redelijk stabiel is, maar stukken minder dan die van mn strat of Lp... ik kan aardige tremelo-effecten en behoorlijk vals spelen als ik er aan ruk..

( vals spelen lukt ook als ik niet ruk.. )

(..en rukken lukt ook als ik niet vals speel, maar dat valt buiten deze discussie..)

Thundermane
24 juli 2008, 18:09
Oei, deze gitaren voldoen bijna aan mijn perfect plaatje :D
http://www.kyowashokai.co.jp/caparison-eng/e-07product/e07TAT.html

zeiler
24 juli 2008, 19:03
ik kwijl wel eerder bij een mooie blauwe strat, witte slagplaat, maple toets dan bij één of andere zwarte PRS van Ibanez...

look speelt heel erg mee, een gewone trem ofzo...

de eerste indruk is voor mij het belangrijkst... dat kan een PRS zijn, een strat, tele of een LP... Bij sommige gitaren heb je het gewoon...

kunnen zelfs 2 dezelfde gitaren zijn maar in andere kleur, heel appart...

----

als hij - respectievelijk zij - maar lekker speelt enzo ;)!!!

Luke-wannabe
24 juli 2008, 20:08
Over de hals pickup plaatsing ben ik het heel erg eens. En om op Orpheo's opmerking in te gaan: het is absoluut niet zo dat als je een noot indrukt dat het dan anders klinkt. Je hebt gewoon niet die lekkere reactie die je bij een standaard strat tele of LP wel hebt. Dat verhaal waar Zoon van Piet het dus ok over heeft.