PDA

View Full Version : Hulp bij aanpassen strat



Hallie
5 juli 2008, 20:42
hee allemaal

ik heb wat hulp nodig..

ik leg eerst uit wat ik wil aanpassen.


ik ben in het bezit van strat en ik speel er niet zovaak op, maar als ik erop speel dan heb ik last van een aantal dingen;
-elke keer rag ik die schakelaar in zijn brug stand( de minst belangrijke want meestal staat ie al in zijn brug)
- als ik palm mute speel heb ik last van de volume pot.


uiteindelijk wil ik 1 tone pot laten vervallen en dan de volume pot op de plek van de tone pot.
dus dan heb ik een volume en 1 tone pot
en indien nodig verplaats ik de schakelaar..

is dat mogelijk? qua solderen?
ik wil wel alledrie de elementen behouden.
ik hoef alleen de tone er niet van te veranderen, althans niet van de gene die vervalt.

tips? suggesties? schema's?
allemaal welkom:)

RoelTM
5 juli 2008, 20:45
zie hier (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=3s_1v_1t_5w) het schema wat jij wil

op www.seymourduncan.com staan nog veel meer schema's, best handig om eens te kijken...

Hallie
5 juli 2008, 20:50
geweldadig:D
dankjewel!

ik moet ook nog een mooie plek voor mijn switch zien te vinden

ik kan er vanuit gaan dat mijn potmeters al 250K zijn?

ik ben wel nieuw met "gitaar electronica" dus ik weet ook niet wat dat groene dingetje op de tone pot is? :chicken:
ziet die er al in?

RoelTM
5 juli 2008, 20:54
de potmeters kun je gewoon laten zitten, als ze goed zijn
hoeft niet per se 250k te zijn

en over die switch, geen idee eigenlijk ;)
gewoon ff fotoshoppen om te kijken wat eventueel kan...
je kunt eventueel ook voor elke pickup een appart aan/uit schakelaartje of schuifknopje (denk aan de Red Special) monteren...
schuifje is in jou geval misschien het handigst, aangezien je al die schakelaars aan de kant ramt :satisfie:

bijkoment voordeel: je kunt alle pick ups aanzetten, of bijv de brug en neck, wat met je 5-way niet kan...

Hallie
5 juli 2008, 21:02
de potmeters kun je gewoon laten zitten, als ze goed zijn
hoeft niet per se 250k te zijn

en over die switch, geen idee eigenlijk ;)
gewoon ff fotoshoppen om te kijken wat eventueel kan...
je kunt eventueel ook voor elke pickup een appart aan/uit schakelaartje of schuifknopje (denk aan de Red Special) monteren...
schuifje is in jou geval misschien het handigst, aangezien je al die schakelaars aan de kant ramt :satisfie:

bijkoment voordeel: je kunt alle pick ups aanzetten, of bijv de brug en neck, wat met je 5-way niet kan...

dat zou opzich wel een leuke optie zijn.

zou het ook kunnen met een 3way lespaul switch?

als ik die zo plaats dat je ze zeg maar opzij moet drukken, ram ik ze ook niet naar beneden :satisfie:

RoelTM
5 juli 2008, 22:33
3 way switch is voor 2 pick ups...
dus dat gaat helaas niet...

Hallie
5 juli 2008, 23:47
hm oke dat wordt 'm dan niet :sneaky:

maar met dit schema kom ik al heel ver, ik zag dat je bij tonefacory een blanko slagplaat kan kopen.
dus dan kan ik zelf plaats bepalen.
alleen vroeg ik me af wat dat groene dingetje nou is op de tonepotmeter?

bedankt!

MartinL
6 juli 2008, 09:26
dat groene dingetje is zeer waarschijnlijk een condensator 0.47uF

Hallie
23 juli 2008, 18:46
met welk draad kan ik eigenlijk solderen?
met het gene wat er nu al zit? of nieuw draad?

ik heb wel 0,25 MM draad van newtone.

Gearjunkie
23 juli 2008, 19:42
Voor je nu gaat beginnen...

Heb je al geprobeerd je speelhouding aan te passen??

Hallie
23 juli 2008, 22:34
dat van die schakelaar is mischien onbenulligheid, alhoewel ik zeker weet dat veel meer mensen dat hebben.
het gaat onbewust.

en dat van die volume pot..
het zit Té dichtbij.

ik ben een les paul gewent(maingitaar) en daar leg ik mijn hand lekker langs de brug met palm mute.

maar bij de strat kan ik mijn pink niet kwijt.. en als je pols dan beweegt draai ik de pot dicht.

aangezien ik de tone's bijna niet gebruik.. leek het me een handige oplassing om de volume pot 1tje op te schuiven en 1 tone weg te halen:)

Hallie
6 september 2008, 15:08
ik heb nog een vraag over dat schema( heb nog geen tijd gehad) en nu ga ik er aan beginnen=).

kan ik er vanuit gaan dat alle potmeters 250 K zijn in mijn strat?
zoja?, dus dan kan ik van 1 van de 2 tone-potmeters een master tone maken?

ik heb 'm dus los geschroeft...en ik zie dat er een kabeltje gaat vanaf de onderkant(dat ijzereplaatje met die veren). naar binnentoe, maar die zit los. en ik heb geen flauw idee waar die aan moet zitten.

bedankt

barno
6 september 2008, 16:13
goed dat je het heft in handen neemt om iets te doen aan het probleem van de pot die "te dicht" bij staat.

Toch ben ik ook voorstander van je leren aanpassen aan de gitaar in kwestie.
Elke gitaar heeft zo wel zijn eigenheden en de locatie van die volume pot op een strat geeft ook extra mogelijkheden ivm met volume swells etc... mits aanleren van de juiste techniek uiteraard.

Gearjunkie
7 september 2008, 10:15
ik heb nog een vraag over dat schema( heb nog geen tijd gehad) en nu ga ik er aan beginnen=).

kan ik er vanuit gaan dat alle potmeters 250 K zijn in mijn strat?
zoja?, dus dan kan ik van 1 van de 2 tone-potmeters een master tone maken?

ik heb 'm dus los geschroeft...en ik zie dat er een kabeltje gaat vanaf de onderkant(dat ijzereplaatje met die veren). naar binnentoe, maar die zit los. en ik heb geen flauw idee waar die aan moet zitten.

bedankt
Dat is je aarde-draad. Die moet op de onderkant van de volumepot worden gesoldeerd.

succes!

Hallie
8 september 2008, 16:12
ik ben er aan begonnen en ik heb een vraag, hopelijk kunnen jullie mij helpen..

alles omgesoldeerd. manman wat een werk.. het is lastiger dan een pedaaltje solderen.

affijn.. wat wil nu het geval zijn.

de neck en bridge doen het NIET, de middle wel, en ook in combinatie.

dus:
1Nee
2 JA
3 JA
4 JA
5 Nee

weet iemand wat r mis kan zijn?

alvast bedankt.

Hallie
8 september 2008, 16:22
zover ik kan zien heeft de tin goed gevloeid.

Hallie
24 september 2008, 16:44
ik denk zelf aan 2 dingen:

1. schakelaar kapot gebrand/gemaakt met de soldeerbout?(ik moest redelijk lang pielen..die draadjes zijn zo moeilijk klein)

2. het schema van seymour duncan zegt dit:

1
...2
3
...4
5
...6
7
...8

terwijl de mijne zo is;

1
2
3
4
5
6
7
8
dan zou het toch goed moeten zijn?

edit;

die cijfertjes geven de gaatjes aan waar de draadjes in moeten

Mr.Fingers
24 september 2008, 17:04
http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/bedrading2.jpg

probeer zo eens

Hallie
27 september 2008, 13:12
maar het plan is om 1 tone weg te halen. ik heb het schema aangehouden van seymour duncan.

deze; http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=3s_1v_1t_5w

maar ik snap niet dat de neck en brug het niet doen maar wel in combinatie..

Hallie
10 november 2008, 13:39
als je de gitaar van binnen bekijkt zie je hééééle dunne draadjes, wat gebeurt er als je die vervangt voor dikker draad, die je bijvoorbeeld ook gebruikt bij pedaaltjes?

pueblo
10 november 2008, 14:28
en waar zitten die heel dunne draadjes precies?

snaarplukker
10 november 2008, 16:00
Laatste bericht is al 1 1/2 maand oud. Het zal toch al opgelost zijn?

Cees

pueblo
10 november 2008, 17:07
Laatste bericht is al 1 1/2 maand oud. Het zal toch al opgelost zijn?

Cees
laatste bericht van de TS is vandaag gepost, en daarover stel ik nu een vraag

snaarplukker
10 november 2008, 21:51
als je de gitaar van binnen bekijkt zie je hééééle dunne draadjes, wat gebeurt er als je die vervangt voor dikker draad, die je bijvoorbeeld ook gebruikt bij pedaaltjes?
Gezien het hier om een strat model gaat lijkt mij de dunne draadjes van de pickups naar de 5-way switch en de massa te lopen. Er zal praktisch weinig veranderen als deze door dikker draad worden vervangen.

Cees

Hallie
12 november 2008, 18:53
ik was een paar dagen weg, maar inderdaad dunne draadjes die aan de switch vast zit, maar dan ook echt dun, de hoge een G snaar dikte ongeveer.

maar dat is vreemd je zou zeggen dat ze in de fabriek wel wat beters erin zouden zetten.

en nee, het probleem is nog niet opgelost, maar ik wil het wel graag opgelost hebben;).

eens kijken of ik foto's kan posten

snaarplukker
13 november 2008, 15:25
de neck en bridge doen het NIET, de middle wel, en ook in combinatie.

dus:
1Nee
2 JA
3 JA
4 JA
5 Nee

weet iemand wat r mis kan zijn?

alvast bedankt.
Lijkt mij dat bij de brug en neck pickup een breuk in het "dunne" draad zit of geen contact met de schakelaar of de massa maakt.
Alleen bij doormeten met een weerstandmeter kan je er achter komen wat er mis is.

Cees

Hallie
13 november 2008, 19:20
maar stand 2 is toch in combo met de neck pickup en 4 met de brug pickup?
als ik tijd het, soldeer ik het opnieuw,

hoe meet ik dat precies door?

snaarplukker
13 november 2008, 20:59
maar stand 2 is toch in combo met de neck pickup en 4 met de brug pickup?
als ik tijd het, soldeer ik het opnieuw,

hoe meet ik dat precies door?
Klopt. De middenpickup is actief op de 3 middenposities van de schakelaar.
Zet de universeelmeter op weerstand 20K, steek de zwarte pin op massa en de rode op steeds één van de pickup aansluitingen op je schakelaar. Meet je geen weerstand dan is er een breuk of los contact. Het probleem kan in de draden van je pups naar de switch of naar de massa zitten.

Cees

Hallie
17 november 2008, 20:46
vreemd

ik heb het doorgemeten

bij alledrie sloeg wat uit.

nou zat er bij mijn schakelaar nog een soort verbind draadje, van punt naar punt op de schakelaar, die heb ik zegmaar "verbeterd" want het zag er niet bijster netjes uit.

voorheen deed standje 1 en 5 het niet.
en nu standje 1 en 3 doen het niet.

het is mij een compleet raadsel?

snaarplukker
18 november 2008, 00:16
Tja, ik weet niet hoever je van me af woont anders zou ik zeggen:"kom even langs en is het snel gepiept".

Cees

Hallie
18 november 2008, 18:21
waar woon je precies?
tof aanbod btw.

maar verder niemand suggesties?