PDA

View Full Version : Zangversterker... kan dit?



J-sus Rulez
5 juli 2008, 19:51
Ik zit in een net opgericht groepjen dus willen wij niet al te veel geld opdoen.
Nou heeft onze zangeres een mengpaneeltje (3ingangen) en 1 actieve (hoop ik toch) box...
Nu mijn vraag:

Als dit één actieve box is... kan ik dan gewoon een micro en 2 semi-acoustische gitaren eraan koppelen? of moet er een DI tussen de gitaren en het mengpaneel? of ook een DI tussen de micro? of hoe zit dat met DI?(miss voorstellen voor een goeie DI?) of moeten dit gewoon 2 boxen zijn?

Om zang tijdens klein optredentje toch te kunnen horen...
Stel dat we ons mengpaneeltje aansluiten op PA... kunnen wij dan een extra actief boxje aankoppelen om onze gitaren en zang te horen op podium? of mag dit niet?

J-sus

J-sus Rulez
5 juli 2008, 21:36
het is eigenlijk wel dringend....

Mitch
5 juli 2008, 21:40
Je vraag is een beetje onsamenhangend.

1) Je weet zeker dat je speakers aktief zijn als er een stekker aan zit of een euro-stekker aansluiting heeft. Aktief zijn = stroom nodig ;)
2) Met een mic heb je geen DI nodig, die gebruikt immers gewoon een XLR kabel
3) afhankelijk van de pre amp op je akoestische gitaar heb je geen DI nodig, maar qua volumes is het meestal wel handig als je wel een DI hebt voor je akoestische. Je kan dus, als de de mixer een jack ingang heeft (en da's eignelijk altijd zo) 'm daar gewoon direct inprikken als je neit genoeg XLR kabels of DI's hebt.

J-sus Rulez
5 juli 2008, 21:44
Bedankt mitch... ik denk dat ik er wel uitkom...

als ik een DI gebruik.. zou deze dan goed zijn(lekker handig 2 in 1 .. en ik vertrouw de allergoedkoopste nu ook weer niet;..)

http://www.thomann.de/be/behringer_di20_di_box.htm

Mitch
5 juli 2008, 21:46
Als je op een budget zit is dat een aardige optie ja.

zjanke
5 juli 2008, 22:19
Maar wel voeden met een batterij, want op fantoom ruist ie als een dolle....

Han S
5 juli 2008, 22:50
Ik koop voor 25 euro een actieve DI die helemaal niet ruist, maar ook een passieve DI ruist niet hoor.

J-sus Rulez
6 juli 2008, 13:38
Moet ik een passieve of een actieve DI kope?

en kan ik als ik het mengpaneel aansluit op de PA, gewoon een extra actieve box eraan hangen als "monitor?"

MattellicA
6 juli 2008, 13:49
We zitten eigelijk met 2 electro-akoustische gitaren in de groep... 1 met jack en XLR en 1 met alleen jack... Hebben we nu 2 DI-boxen (of een dubbele) nodig, of kan ik gewoon die met XLR rechtstreeks op het mengpaneel aansluiten? (zonder DI)

Han S
6 juli 2008, 23:36
Moet ik een passieve of een actieve DI kope?

en kan ik als ik het mengpaneel aansluit op de PA, gewoon een extra actieve box eraan hangen als "monitor?"

Dat maakt niet veel uit, een passieve DI heeft een transformatortje welke van het hoogohmige gitaarsignaal een laagohmig microfoonsignaal maakt. Een actieve DI doet hetzelfde langs electronische weg en heeft spanning nodig.

En je kunt wel 100 luidsprekers (actieve) aan een mengpaneel hangen, de ingang van de versterker vormt geen belasting voor de uitgang van het mengpaneel. Een wat uitgebreid mengpaneel heeft verschillende uitgangen zoals main, control room monitor, aux, F(old) B(ack) en effects out en aan al die uitgangen zou je versterkers met speakers kunnen hangen, er vliegt niks in de brand en er komen geen bliksems uit.