PDA

View Full Version : Schokkend!



Mephistocles
5 juli 2008, 15:45
Een heel bekend verschijnsel: Je speelt elektrische gitaar, je raakt je microfoon aan met je mond en je krijgt een optater van hier tot ginter.

Ik wist t wel wat t was enzo, maar ik ben het inmiddels vergeten. Hoe zat dat ook al weer... Iets met aarding, condensators etc... Hoe zat t nou ook al weer?

Mr.Fingers
5 juli 2008, 15:54
iets in je versterker dat niet goed zit, een kortsluiting zeg maar

RammerStein
5 juli 2008, 16:16
dat heeft toch te maken met een geaard stopcontact of zit ik nou fout?

Mr.Fingers
5 juli 2008, 16:26
Nee, geaard stopcontact is als je last hebt van brom op je versterker

Mephistocles
5 juli 2008, 17:41
iets in je versterker dat niet goed zit, een kortsluiting zeg maar
Nee daar zat t m niet in... Had geloof ik toch iets met die stopcontacten te maken...

DeiDRagonas
5 juli 2008, 17:43
Ik had t regelmatig. Ben zelfs daarom met van die plopkapjes gaan optreden. Waar het aan ligt weet ik niet helaas. Niet aan kortsluiting in de amps trouwens, want die zijn prima in orde.

Roy.

aaronstonebeat
5 juli 2008, 18:52
Het heeft wel degelijk met aarding te maken. De buitenkant van de microfoon en je gitaarsnaren (en alles wat geaard is) horen 0 volt te zijn. Dat is niet altijd het geval. In het verleden had ik er zelf vaker last van als ik op meerdere versterkers tegelijk speelde die allemaal in een geaard stopcontact zaten; dan krijg je aardlussen en daarin kunnen stromen gaan lopen die je aarde van de 0 volt verwijderen (wist ik toen nog niet). Toen ik nog maar één apparaat in mijn gitaarketen aardde, was het probleem verholpen.

In extreme gevallen (als de mensen van de PA bv. de zaak verkeerd om hebben aangesloten) kunnen levensgevaarlijke situaties ontstaan. Er schijnen daadwerkelijke electrocuties te hebben plaatsgevonden met dodelijke afloop. Om die reden (heb ik ergens gelezen) mogen gitaarfabrikanten tegenwoordig geen aardverbinding meer naar de snaren van de gitaar leggen.

Wel begrijpelijk: door dat aardedraadje in je gitaar sta je in feite voortdurend in directe verbinding met het lichtnet. :blast:

wietse
5 juli 2008, 19:05
heeft iets te maken met dat PA en versterker op verschillende groepen zijn aangesloten, PA op dezelfde groep als je je gitaarversterker op hebt ingeplugd dan moet het over zijn.

Mephistocles
5 juli 2008, 19:42
Maar waarom wordt je hardware geaard? In het ergste geval heb je een beetje statische electriciteit van het wrijven van je handen langs de snaren en van je elementen wat inductiespanning...

Maar als je teveel instrumenten op de aarde zet, kun je toch storing krijgen?

wietse
5 juli 2008, 21:26
als de boel op 2 verschillende groepen zit dan kan het gebeuren dat de ene groep dan via de andere aarde zoekt, en als jij dan toevallig de geleider bent, het zij zo.

aaronstonebeat
5 juli 2008, 23:42
Elektronica wordt geaard omdat onze aarde de grote 0 volt elektronenvoorraad is. Een positieve spanning zuigt er elektronen vandaan een negatieve stuurt ze ernaartoe. Zo'n referentiepunt is meestal erg handig.

Daarnaast is (als het goed is) het overgrote deel van het circuit waar je signaal doorheen gaat, ingepakt in een kooi die geaard is (een Kooi van Faraday, een soort bliksemafleider). Die kooi houdt elektromagnetische velden weg van je elementen en signaaldraden en onderdrukt zo een hele hoop brom en zelfs radio-uitzendingen.

Je zou ook je spelstijl aan de strat aan kunnen passen. Ik had vroeger eveneeens moeite met de plaats van de volumeknop. Totdat ik leerde minder meters af te leggen bij het aanslaan en ontdekte hoe handig die plek is.

Succes!

PS
Klopt van die verschillende groepen. Liefst jijzelf en de PA op dezelfde groep

patrickbastiaan
7 juli 2008, 16:27
nog een theorie die zou kunnen kloppen:

de ingang op de mixer waar je mic aan hangt kan zijns voorzien van phantomvoeding van 48V. deze wordt gebruikt om een condensatormicrofoon aan de praat te krijgen. bij een gewone dynamische zangmicrofoon is dit overbodig en moet dus worden uitgezet.

ik heb altijd begrepen dat deze 48volt over de nul van de xlrkabel loopt (en dus aan de aarde van je mic hangt), wanneer je dus met een gevoelig deel van je lichaam (bv je lip) de mic aanraakt loop deze 48v dus door je heen.

deze theorie lijkt te koppen omdat het probleem bij mij was verholpen door mn mic aan een kanaal te hangen waar geen phantom opstaat.

Mephistocles
8 juli 2008, 20:55
Zijn er vrijwilligers die mij een beetje willen helpen te expirimenteren? Het liefst iemand met zweethanden, zodat er goed contact is met de snaren :D

Maar bedankt, ik zal t allemaal ns proberen...

Wat is eigenlijk phantomvoeding? Klinkt erg geestig...

Eko
8 juli 2008, 21:33
Dat is de voeding die via de kabel wordt gestuurd om je microfoon te laten werken. In plaats van de batterij dus. Als je een microfoon hebt zonder batterijen dan is de voeding overbodig en kan hij dus uitgezet worden.

Gerko
9 juli 2008, 10:31
Als je een schok krijgt gewoon de on/off/on schakelaar op je versterker de andere kant op zetten(als hij naar boven staat, naar beneden zetten).

En als je niet zon schakelaar hebt even de stekker van je versterker omdraaien. Werkt altijd bij mij :satisfie:

gitaarfan
21 juli 2008, 23:42
In extreme gevallen (als de mensen van de PA bv. de zaak verkeerd om hebben aangesloten) kunnen levensgevaarlijke situaties ontstaan. Er schijnen daadwerkelijke electrocuties te hebben plaatsgevonden met dodelijke afloop. Om die reden (heb ik ergens gelezen) mogen gitaarfabrikanten tegenwoordig geen aardverbinding meer naar de snaren van de gitaar leggen.

Wel begrijpelijk: door dat aardedraadje in je gitaar sta je in feite voortdurend in directe verbinding met het lichtnet. :blast:

sorry voor de bump, maar ben ff nieuwsgierig

Waarom staat dan in elk wiring diagram op de site van SD een "ground wire from bridge"?? of snap ik iets dan niet helemaal goed??

aaronstonebeat
22 juli 2008, 01:49
sorry voor de bump, maar ben ff nieuwsgierig

Waarom staat dan in elk wiring diagram op de site van SD een "ground wire from bridge"?? of snap ik iets dan niet helemaal goed??

Tja, wie weet; ik kan er bij SD niets over vinden. Hier wel:
http://www.guitarnuts.com/technical/electrical/safety/index.php
't Is wat zwaar aangezet maar het klopt wel.
Hier worden wat daadwerkelijke gevallen van elektrocutie vermeld:
http://www.gearwire.com/forum-guitar-electrocution.html

Maar ja, de praktijk is weerbarstig. Het bromt toch net ff minder met geaarde snaren. Mijn gitaren zijn ook allemaal zo bedraad :blast:

JER00N
22 juli 2008, 02:00
Als een bepaald apparaat niet geaard is maar wel geaard hoort te worden kan je dit soort problemen krijgen. Mijn pc bijvoorbeeld is niet geaard (helaas geen aarde voor handen op m'n kamer) waardoor er door de voeding de halve netspanning (115V) op zijn aarde (die direct aan de behuizing zit) wordt gezet. Oftewel er staat 115V op de kast van je pc. Raak ik nu met 1 hand de kast van m'n pc aan en met m'n andere hand een aardpunt (bijv. een radiator, of een apparaat dat wél geaard is) dan gebruikt de pc de aarde van hetgeen ik aanraak, waardoor er dus een akelige stroom door mij gaat lopen.

patrickbastiaan: dat is een beetje een raar verhaal, je zet 48V op de nul? Hoe moet die stroom dan terug?

M O P
23 juli 2008, 13:23
Ook gehad, het vreemde was dat ik het de ene keer wel en de andere keer niet had. Heb overigens niet gelet op de stopcontacten. Vervelend is het wel, je schrikt je kapot.

heinz3110
23 juli 2008, 14:57
Verschillende groepen voor versterker en zang veroorzaken de meeste potentiaalverschillen, inderdaad, zoals Wietse zegt.

Een paar remedies:

"Zang-groep" en "instrumentgroep" over dezelfde groep, of nog beter: stopcontact. Niet al te lange lijnen, want als je stroomkabel van de zanggroep vele malen langer is als je instrumentgroep , kan er ook potentiaalverschil optreden. En dus : Auw.

Na het een aantal malen aan den lijve meegemaakt te hebben, zing ik dus niet meer met mijn mond tegen de mic aan. Ik waag het er niet meer op, zogezegd. Ik hou altijd zo'n 5 cm afstand. Bijkomend voordeel is dat je zanggeluid wat opener en helderder (lees: beter verstaanbaar) klinkt doordat het zg. proximity-effect (http://en.wikipedia.org/wiki/Proximity_effect_(audio)) afneemt

Thundermane
23 juli 2008, 15:02
Gewoon niet aanraken die microfoon :D

no 1 hops
23 juli 2008, 17:32
Gewoon niet aanraken die microfoon :Den zeker niet met je mond, en vooral niet als het een gehuurde is.
(ooit in de oude music maker een verhaal over wat er allemaal achter dat kapje kan zitten, groen, loopt bijna vanzelf)

Liquid_Metal
25 juli 2008, 16:02
Na het een aantal malen aan den lijve meegemaakt te hebben, zing ik dus niet meer met mijn mond tegen de mic aan. Ik waag het er niet meer op, zogezegd. Ik hou altijd zo'n 5 cm afstand. Bijkomend voordeel is dat je zanggeluid wat opener en helderder (lees: beter verstaanbaar) klinkt doordat het zg. proximity-effect (http://en.wikipedia.org/wiki/Proximity_effect_(audio)) afneemt

Maar da's een keuze. Ik vind het geluid veel lekkerder als ik vol op de mic zit en vind het ook een tikje lekkerder zingen. Nou zit ik gelukkig wel in een professioneel ingerichte studio (alle stopcontacten geaard via hetzelfde kanaal) dus dat scheelt enorm.
Thuis heb ik jammer genoeg geen aarde, maar heb een draadje aan de verwarming geknoopt. Als ik eens teveel tijd heb ga ik mijn hoofdstopcontact wel aarden want (omdat mijn brug ook geaard is) dat scheelt enorm veel brom.

Overigens, als ik niet-geaard speel en ik raak mijn snaren aan houdt de brom op. Dat wil toch zeggen dat ik de aarde ben?

aaronstonebeat
25 juli 2008, 16:34
Overigens, als ik niet-geaard speel en ik raak mijn snaren aan houdt de brom op. Dat wil toch zeggen dat ik de aarde ben?

Klopt. En juist daarin schuilt het risico.