PDA

View Full Version : Vraagje Sperzel locking tuners



rhcp_schipper
4 juli 2008, 18:17
Hallo Mensen,

Ik zit met een klein probleempje. Via Mp heb ik een strat halsje gekocht met daarop sperzel locking tuners. Deze tuners wil ik graag op een andere hals zetten, maar nu blijven die pinnetjes in de andere hals zitten, en ik krijg ze er voor geen mogelijkheid uit! Is er een mogelijkheid om deze pinnetjes eruit te krijgen, of zijn ze los te verkrijgen? Of kan ik de tuners ook gewoon zonder deze pinnetjes op de andere hals zetten?

Iemand die hiervoor een oplossing heeft?

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten T

AvU
4 juli 2008, 18:26
Wat bedoel je precies met pinnetjes? die ringen aan de bovenkant van de kop? die zou je bv met een schroevendraaier en een hamer er rustig uit tikken. Wel gelijkmatig er uit halen.

grt. Arjan

Orpheo
4 juli 2008, 18:53
Wat bedoel je precies met pinnetjes? die ringen aan de bovenkant van de kop? die zou je bv met een schroevendraaier en een hamer er rustig uit tikken. Wel gelijkmatig er uit halen.

grt. Arjan

nee, in de tunerbehuizing zitten pinnetjes. vaak heb je een schroefje om er voor te zorgen dat de tuner niet 'draait' om zijn as, sperzel heeft een pennetje.


@topic starter:

ik ken het probleem. Wat je doet is niet de pennetjes eruit frutten, das een hopeloze klus. wat je doet is schroefjes kopen met het juiste formaat (zijn kleine dingen!! echt, KLEIN! wellicht heeft niet de ijzerboer ze, maar een electronicazaak, anders bij de afvalbelt een ouwe computer zoeken; daar zitten ze ook in).

dan boor je het gaatje, indien nodig, open, stort je vol met soldeer. het schroefje, daar knip je het kopje vanaf, en het uiteinde houdt je in een vlam (bijvoorbeeld je fornuis) tot 't roodgloeiend is. dan druk je die in het soldeer, en klaar. werkt perfect, maarrrr: tis wel een KLOTEklus.

wat je ook kan doen is dat schroefje in het gaatje zetten, en dan volstorten met soldeer. OF: volstorten met soldeer, gaatje boren (kleintje) en dan het schroefje erin 'schroeven'.

of een klein boutje kopen, en die erin draaien. (En daarna met je dremel het kopje eraf slijpen).



edit: het gaat dus om het gaatje in de tunerbehuizing, NIET in de headstock zelf.dat boor je er gewoon uit desnoods.

no 1 hops
4 juli 2008, 18:55
ik denk dat hij de kleine pennetjes bedoelt die aan de achterkant van de headstock ervoor zorgen dat de mechanieken niet draaien om hun as.
misschien toch met een kleine tang proberen want het is , als ikhet goed heb net een buisje maar met een spleet aan 1 kant.

misschien even verhitten met een soldeerbout zodat evt lijm loslaat

rhcp_schipper
4 juli 2008, 19:01
Hee mensen,

Bedankt voor de reacties. Ik zal al jullie optie is gaan proberenvoor zover mogelijk. Als er mensen zijn die nog meer of andere optie hebben, hoor ik het graag.

Groeten Tim

Orpheo
4 juli 2008, 19:38
Hee mensen,

Bedankt voor de reacties. Ik zal al jullie optie EENSgaan proberenvoor zover mogelijk. Als er mensen zijn die nog meer of andere optie hebben, hoor ik het graag.

Groeten Tim

ik heb het 3 keer moeten doorlezen om te snappen wat je bedoelt. dit is niet een tikfoutje, dit is gewoon een verkeerd woord...

J-sus Rulez
4 juli 2008, 19:58
Dat is vlaams...

M Kactus
4 juli 2008, 20:31
Dat is vlaams...

Nee.

@Orph: Sta telkens versteld van je ervaringen. Leuk dat je ze deelt!

Johannes
5 juli 2008, 12:25
nee, in de tunerbehuizing zitten pinnetjes. vaak heb je een schroefje om er voor te zorgen dat de tuner niet 'draait' om zijn as, sperzel heeft een pennetje.


@topic starter:

ik ken het probleem. Wat je doet is niet de pennetjes eruit frutten, das een hopeloze klus. wat je doet is schroefjes kopen met het juiste formaat (zijn kleine dingen!! echt, KLEIN! wellicht heeft niet de ijzerboer ze, maar een electronicazaak, anders bij de afvalbelt een ouwe computer zoeken; daar zitten ze ook in).

dan boor je het gaatje, indien nodig, open, stort je vol met soldeer. het schroefje, daar knip je het kopje vanaf, en het uiteinde houdt je in een vlam (bijvoorbeeld je fornuis) tot 't roodgloeiend is. dan druk je die in het soldeer, en klaar. werkt perfect, maarrrr: tis wel een KLOTEklus.

wat je ook kan doen is dat schroefje in het gaatje zetten, en dan volstorten met soldeer. OF: volstorten met soldeer, gaatje boren (kleintje) en dan het schroefje erin 'schroeven'.

of een klein boutje kopen, en die erin draaien. (En daarna met je dremel het kopje eraf slijpen).


hout solderen??? het moet niet gekker worden. Ik kan me ook niet voorstellen dat dat de bedoeling is. Gaatje met de juiste diameter boren in de kop moet toch wel voldoende zijn? Beetje lijm erbij desnoods? Een stukje spijker van de juiste dikte kan ook wel als pennetje dienen.

Orpheo
5 juli 2008, 15:02
hout solderen??? het moet niet gekker worden. Ik kan me ook niet voorstellen dat dat de bedoeling is. Gaatje met de juiste diameter boren in de kop moet toch wel voldoende zijn? Beetje lijm erbij desnoods? Een stukje spijker van de juiste dikte kan ook wel als pennetje dienen.

je leest niet goed. Ik heb 't over het gaatje in de tunerbehuizing volstorten met soldeer. Ik weet heus wel wat ik zeg.

Dat pennetje in de tunerbehuizing zorgt ervoor dat de tuner niet kan draaien.


ah damn. ik ga het niet nog een keer zeggen! lees maar goed voor je commentaar uit. als je nooit met sperzels hebt gewerkt, vraag ik je om geen commentaar te leveren. Het gaat de topicstarter erom dat de sperzels het 'doen' op de andere hals die hij heeft, en daar heb je dat pennetje vor nodig, en dat moet een integraal deel zijn van de tunercasing.

Orpheo
5 juli 2008, 15:04
Dat is vlaams...

ook/zelfs in het vlaams is 'is' 3e persoon enkelvoud van het werkwoord zijn, en niet een versie van 'eens'.

Johannes
5 juli 2008, 15:16
Ik heb wel ervaring met spezels (installeren), ze zitten namelijk op mn zelfbouw V.
In ieder geval, volgens mij praten we langs elkaar zo (niet meteen jumpy worden he ;)) Correct me if i'm wrong maar die sperzels vragen toch om een klein gaatje aan de achterkant van de kop waar dat pennetje in valt (zo heb ik het iig gedaan)? Ik las inderdaad niet goed en je bedoelde het pennetje vast te solderen in de tuner behuizing, dat moet inderdaad wel werken (al vind ik de methode redelijk drastisch). Sorrie dat ik je niet helemaal begreep en door vraag, ik was gewoon benieuwd naar jouw werkwijze.

Verder: any spijkertje, schroefje, boutje, staafje mist de juiste maat, will do just fine.

Orpheo
5 juli 2008, 19:43
Ik heb wel ervaring met spezels (installeren), ze zitten namelijk op mn zelfbouw V.
In ieder geval, volgens mij praten we langs elkaar zo (niet meteen jumpy worden he ;)) Correct me if i'm wrong maar die sperzels vragen toch om een klein gaatje aan de achterkant van de kop waar dat pennetje in valt (zo heb ik het iig gedaan)? Ik las inderdaad niet goed en je bedoelde het pennetje vast te solderen in de tuner behuizing, dat moet inderdaad wel werken (al vind ik de methode redelijk drastisch). Sorrie dat ik je niet helemaal begreep en door vraag, ik was gewoon benieuwd naar jouw werkwijze.

Verder: any spijkertje, schroefje, boutje, staafje mist de juiste maat, will do just fine.

sorry, ik ben nogal on the edge ;)

en bij nader inzien: verdomd je hebt gelijk! spijkertje erin rammen (op dejuiste positie!!) en klaar. BIj mij kon dat niet, omdat dejuiste gaten er al zaten voor m'n tuner, nou ja, de gaten waren te groot, dus ik moest wat anders doen.

Ik koop NOOIT meer sperzels by the way. dit gekloot, veel te veel gedoe. Voortaan planet waves (hoewel ik daar de laatste tijd ook steeds meer negatieve dingen over hoor, qua ermee werken;sperzels werken goed, alleen het installeren is een hel).