PDA

View Full Version : vraagje...



~~silver~~
24 februari 2003, 18:06
Allow mensjes die wél gitaar kunnen spelen (of niet natuurlijk...)!

Ik heb sinds paar weekjes een gitaar (trots trots) maar ik heb geen les, dus moet de tips en zo hebben van jullie. Kijk; als ik een tab van internet of zo heb en die redelijk kan spelen, ga ik hem meespelen met de MP3 die ik dan ook gedownload heb, alleen bij bijna alle nummers klinkt dat heel raar, want mijn gitaar is dan net iets hoger. Hij is niet verkeerd gestemd of zo, dan heb ik al uitgeprobeerd. Of moet ik hem dan op een andere manier stemmen of zo? :S Voor deze gitaar had ik heel even een andere (die niet met stemapparaat maar gewoon op gehoor gestemd was) en daarbij was dat niet zo... (voorbeeld: when you fucked grandpa - blink 182, bij die eerste gitaar klonk dat gewoon goed, bij mijn huidige gitaar klinkt dat vrij vals en die is met stemapparaat gestemd)

als iemand ut weet, zeggut dan ff pleaz! DANKJUH!

Neophyte
24 februari 2003, 18:08
het is wel vaak zo dat je je gitaar een halve toon lager moet stemmen.

Staat je stemapparaat op 440Hz?

~~silver~~
24 februari 2003, 18:16
ja hij staat op 440 Hz

een halve toon lager stemmen... moe je dan op flat drukken en dan zorgen dat er 1 mol staat? ja toch...?

green_day
24 februari 2003, 19:13
met power chords (ik zie blink 182 staan) kun je gewoon 1 fret lager spelen dus: in plaats van
e---
B---
G---
D-5-
A-5-
E-3-

moet je dan

e---
B---
G---
D-4-
A-4-
E-2-

spelen.. dit doe ik altijd, maar misschien is het toch wel handiger om hem een halve toon lager te stemmen

TuuP
24 februari 2003, 20:41
-Gitaar is misschien niet goed afgesteld.
-Mp3's afpelen via kleine computer-speakerboxen is niet echt ideaal.

TheCurtainJesse
24 februari 2003, 20:49
ik vind dat niet echt goeie opmerkingen tuup.. het zal wel aan de stemming liggen, of aan jouw gehoor natuurlijk :wink: :grin:

Jesse//

~~silver~~
24 februari 2003, 21:00
neeeej ut lig nie aan mn gehoor... :razz: maaruhm... een halve toon lager stemmen? ik weet alleen hoe dat moet met de dikke E-snaar... hoe moet dat dan met alle snaren?

green_day
24 februari 2003, 21:14
Op 2003-02-24 21:00, schreef ~~silver~~:
neeeej ut lig nie aan mn gehoor... :razz: maaruhm... een halve toon lager stemmen? ik weet alleen hoe dat moet met de dikke E-snaar... hoe moet dat dan met alle snaren?





nou ik denk net als met de lage E :razz:

Electrical Storm
24 februari 2003, 22:00
Yep, maak de A-snaar gelijk aan de E-snaar voor de 6e fret, de d-snaar aan de zesde fret van de A enz. enz.

Droffie
24 februari 2003, 22:04
Gewoon de snaar op de 1ste fret indrukken en met je stemapparaat normaal stemmen...
Is niet moeilijk...

Bouke
24 februari 2003, 22:11
Hey,

er zijn stemapparaatjes (zowel dure als goedkope) waar de Eb-stemming apart bij op zitten. Ik heb een Boss TU2 stage tuner die dat heeft € 99,- en een klein Cort handtunertje van € 20,- oid. Werken beiden prima...

Bouke.