PDA

View Full Version : Brug plaatsing



Luke-wannabe
4 juli 2008, 13:09
Hallo beste zelfbouwers,

Ik wil waarschijnlijk binnenkort een gitaar gaan verbouwen en hoe ik hem wil hebben moet er ook een andere brug op.

Hij gaat dan van dit
http://i58.photobucket.com/albums/g269/RockLeon/IMG_0001-3.jpg

Naar een van deze 3
http://i58.photobucket.com/albums/g269/RockLeon/OLPverbouwproject3.png

Nu luidt mijn vraag 'Hoe moet de brug geplaatst worden, en hoe meet je de precieze afstand?'
En dan heb ik het eigenlijk dus over de schaalverdeling, want volgens mij is dat nog best een precies werkje. 1mm te veel of te weinig en je intonatie is niet meer precies, am I correct?

2de vraagje: Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik denk dat ik dit zou doen: Ik kijk in hoeverre ik 'ongestraft' de brug zonder eventuele frezings e.d. kan plaatsen. Waar er 'nieuw hout' bij moet voor eventuele schroefgaten, plaats ik dat gewoon op de plekken waar het moet. En eventuele frezingen voor snaren, element e.d. kan ik ook nog wel doen.

3de vraagje: Welke van de 3 hier boven vinden jullie het mooist?

Ik hoop dat mijn warrige uitleg een beetje duidelijk is. Ik ben niet zo goed in uitleggen namelijk..!

Groetjes en alvast bedankt,
Leon

Lexvandoef
4 juli 2008, 13:15
De onderste is het mooist vind ik Leon.

wat betreft je brug kan ik je niet helpen helaas.

nevyn292
4 juli 2008, 13:29
meet de afstand van topkam tot 12e fret, en die afstand vanaf je twaalfde fret moet je brug komen, met als het goed is de zadels naar achter.

pm G.G. die weet dat zeker

snaarplukker
4 juli 2008, 13:42
1) Verwijder de tremelobrug en brugpickup.
2) Maak de gaten dicht met vulhout. Afwerken en lakken.
3) Stel de zadels van de vaste brug in de middenstand.
4) Bepaal de plaats van de brug door het uit te meten. Afstand topkam tot 12e fret is gelijk aan de afstand 12e fret tot de plaats van de zadel waar de snaren rusten.
5) Teken de gaten en eventuele uitfraisingen af.
6) Gaten boren en zonodig uitfraisen.
7) Brug en pickups monteren wanneer de body gelakt is.

Cees

B_2_the_a
4 juli 2008, 14:10
met zo'n brug is de plaatsing niet MEGA precies omdat je nog een beetje kan compenseren met je zadeltjes..

maar inderdaad,
afstand van topkam tot halverwege twaalfde fret (de top)
dat is de afstand vanaf de twaalfde fret (de top) tot het midden van je zadeltjes

Luke-wannabe
4 juli 2008, 14:14
met zo'n brug is de plaatsing niet MEGA precies omdat je nog een beetje kan compenseren met je zadeltjes..

maar inderdaad,
afstand van topkam tot halverwege twaalfde fret (de top)
dat is de afstand vanaf de twaalfde fret (de top) tot het midden van je zadeltjes
Dus halverwege de 12de fret is op de hoogte van de positimarkers zeg maar? En wat houd het midden van de zadels in?

Woml
4 juli 2008, 14:17
Nee, de 12de FRET! Dus het midden van het metalen randje, niet het midden van de ruimte tussen de elfde en de twaalfde...

nevyn292
4 juli 2008, 14:20
Dus halverwege de 12de fret is op de hoogte van de positimarkers zeg maar? En wat houd het midden van de zadels in?
het midden van de zadels houdt in dat je het schroefje van je tele brug in het midden zet, zodat je dan nog even ver naar voren als wel even ver naar achteren kan compenseren.

niekb
4 juli 2008, 14:24
De zadels moeten bijna helemaal naar voren. Dan meten en positioneren. Dit ivm je compensatie.

snaarplukker
4 juli 2008, 14:25
Nee, niet tot aan de markering van de 12e fret maar precies op de 12e fret (het fretdraad onder de markering).
De maat vanaf de topkam tot 12e fret is gelijk aan de maat 12e fret tot de plaats waar de snaar geen contact meer maakt met de zadel.
De zadels in de middelste stand afstellen zodat je evenveel naar voren en achteren kan afstellen voor je intonatie.

Nu duidelijker?

Cees

niekb
4 juli 2008, 14:28
Je loopt het risico dat je niet genoeg kan compenseren als je de zadels in het midden zet. Als je ze meer naar voren zet kan je nog een stukje naar voren maar belangrijker is dat je de ruimte hebt om de zadels naar achteren te zetten.

snaarplukker
4 juli 2008, 14:38
Volgens mij is het net zo belangrijk om je zadel net zo veel naar voren te kunnen zetten als naar achteren.

Cees

Dekkz0r
4 juli 2008, 14:40
van bruggen weet ik niets af, maar van al die ontwerpen vind ik deze de mooiste

http://i58.photobucket.com/albums/g269/RockLeon/IMG_0001-3.jpg


zonde man :P :D

Maar alsnog een leuk projectje natuurlijk :soul:

nevyn292
4 juli 2008, 14:53
Volgens mij is het net zo belangrijk om je zadel net zo veel naar voren te kunnen zetten als naar achteren.

Cees

kan zo zijn, maar uit de praktijk blijkt dat je vaaker meer naar achteren moet compenseren dan naar voren, en daarom is het toch belangrijk om die ruimte te hebben. vologens mij is daar laatst nog een aardige discussie over geweest op het forum.

Luke-wannabe
4 juli 2008, 15:03
Ik begrijp het nu!! Bedankt voor de informatie! Ik denk dat dat mij wel moet lukken.!

snaarplukker
4 juli 2008, 15:12
Als ik mijn (goed ingetoneerde) strat bekijk, staat mijn lage E-zadel het verst naar achteren en mijn hoge e-zadel het verst naar voren.

Cees

Woml
4 juli 2008, 15:37
En ik vermoed dat zelfs het zadel van je hoge e IETSJE verder naar achteren staat dan twee keer de afstand van topkam tot twaalfde fret...

Orpheo
4 juli 2008, 15:47
Leon, waarom neem je niet een toploader ipv rearloader. dan kan je 'm later terug zetten naar trem, als je dt wilt, en je hebt nog 'n mooie reden om toploader te kiezen ipv rearloader: uitlijnen van brug is makkelijker!!!


mijn tip: plak met tape op je body de locatie van de zadels van de hoge en en lage e, leg de brug erop, teken 't af met cdstift (er er gwoon af te halen met n vochtig doekje!), boor de gaatjes, schroef de brug erop, snaren erop, en klaar.

Ik vind btw de 2e het mooist. toch de slgaplaat, maar niet zo aanwezig.

Luke-wannabe
4 juli 2008, 17:04
Leon, waarom neem je niet een toploader ipv rearloader. dan kan je 'm later terug zetten naar trem, als je dt wilt, en je hebt nog 'n mooie reden om toploader te kiezen ipv rearloader: uitlijnen van brug is makkelijker!!!


mijn tip: plak met tape op je body de locatie van de zadels van de hoge en en lage e, leg de brug erop, teken 't af met cdstift (er er gwoon af te halen met n vochtig doekje!), boor de gaatjes, schroef de brug erop, snaren erop, en klaar.

Ik vind btw de 2e het mooist. toch de slgaplaat, maar niet zo aanwezig.
Ja Toploader brug gaat het waarschijnlijk worden :)
Aftekenen is ook wel handig. En dan nog effe nachecken met eerder genoemde methodes.
Ik denk eigenlijk dat het versie 1 word. Mooi stijlvol.

Orpheo
4 juli 2008, 17:26
Ja Toploader brug gaat het waarschijnlijk worden :)
Aftekenen is ook wel handig. En dan nog effe nachecken met eerder genoemde methodes.
Ik denk eigenlijk dat het versie 1 word. Mooi stijlvol.
nee man :D gewoon de tweede. mooi in de lijn van je wilshire.

barno
4 juli 2008, 17:52
Ben je zeker dat de tele bridge plate het volledige nu humbucker gat bedekt? zal nipt zijn denk ik.

Mr.Fingers
4 juli 2008, 17:54
normaal gezien is een humbuckergat 1cm breder als een vintage telebridgeplate (heb ik gemerkt)

Luke-wannabe
4 juli 2008, 18:05
Dan moet dat gat voor een gedeelte dicht. Ik gooi niet dat hele gat dicht hoor, ik maar er gewoon 2 stripjes langs de zijkant die ik dan mooi egaal maak en mee lak.

AvU
4 juli 2008, 18:33
Nu zit er een tremelo op. ik denk dat het wel beter is om met een massief stuk hout het gat op te vullen.

hier een gemakkelijke toturial:
Klik!! (http://www.projectguitar.com/tut/tht1.htm)

hier staat alles duidelijk uit gelegd hoe het denk ik het beste gaat. Als je het gat alleen opvult met kneedbaar hout denk ik dat je brug niet heel erg sterk er op zit. Er komt aardig wat kracht op.

grt. Arjan

barno
4 juli 2008, 18:47
Nu zit er een tremelo op. ik denk dat het wel beter is om met een massief stuk hout het gat op te vullen.

hier een gemakkelijke toturial:
Klik!! (http://www.projectguitar.com/tut/tht1.htm)

hier staat alles duidelijk uit gelegd hoe het denk ik het beste gaat. Als je het gat alleen opvult met kneedbaar hout denk ik dat je brug niet heel erg sterk er op zit. Er komt aardig wat kracht op.

grt. Arjan

ik denk dat hij het had over het opvullen van de humb cavity met strookjes. Het bruggat zou ik idd ook helemaal opvullen

Luke-wannabe
4 juli 2008, 18:54
Ik ga denk ik eerst maar eens die meuk bestellen en dan zie ik wel wat ik precies ga doen. Ik had het trouwens over de hum cavity inderdaad.
Maar eerst maar eens mn strat verkopen voordat ik daar weer geld aan kan uitgeven.

niekb
4 juli 2008, 18:54
Stiekum vind ik het best zonde van die gitaar, ik vind m mooi zo. Maarja das mijn mening eh, succes met de ombouw!

Luke-wannabe
4 juli 2008, 18:55
Stiekum vind ik het best zonde van die gitaar, ik vind m mooi zo. Maarja das mijn mening eh, succes met de ombouw!
Ja hij is inderdaad gaaf, maar zo gebruik ik hem echt nooit. En ik heb nog geen tele dus misschien mooi om hem zo om te bouwen.

niekb
4 juli 2008, 18:57
Hoe ga je m nu maken? Met slagplaatje?

Mr.Fingers
4 juli 2008, 19:11
Geheel overbodige info...

Ik vind deze wel vetjes...

http://img392.imageshack.us/img392/3629/lukegitarensh3.png


Een soort van kruising tussen je Musicman AXIS en een Telecaster Blackout, uiteraard met 5-standenswitch

Luke-wannabe
4 juli 2008, 19:21
Ook vet. Ik wil alleen iets dikkers in de hals en ik houd niet van de 2 en 4 op een strat. Tele control plate zat ik ook aan de denken.
Die hele zwarte die ik heb gemaakt (de bovenste van de 3) word het waarschijnlijk.

Kakihara
5 juli 2008, 09:04
Misschien nog een handig tooltje : fretscales (http://www.stewmac.com/FretCalculator) van StewMac, berekent niet alleen de afstand tussen de frets, maar ook waar je je brug moet plaatsen.