PDA

View Full Version : Klopgeest (ruis) In engl 530 preamp



Chuck_S.
4 juli 2008, 13:05
Hallo gitaarnet,

ik lees hier al een tijdje over versterkers etc en er lijken hier een hoop mensen te zitten die er nogal wat van af weten,

ik heb net een 2e hands engl set gekocht, waaronder dus een E530 preamp (waar ik zéér tevreden over ben). Toen ik hem net had zat er wel aardig wat ruis op het high-gain kanaal, niet erg storend en lijkt me verder normaal. De laatste tijd echter is er iets geks aan de hand, meestal als ik al een tijdje aan het spelen ben komt er op eens een hele hoop ruis bij.. En dit is ook niet een bijengezoem, maar meer alsof er 2 stenen over elkaar heen schrapen. (KGGG, dat idee haha)

Nou zat ik te denken, ok, moet ik misscihen even de pre-buizen vervangen, maar voor de zekerheid vraag ik toch even om jullie expertise.

Ik ben er btw vrij zeker van dat de ruis in de preamp zit, als i kde preamp bypass is er geen vuiltje aan de lucht, kabels zijn prima en poweramp ook.

Wat kan deze ruis zo opeens veroorzaken en wat kan ik hier het beste tegen doen?

Alvast bedankt

caliban
4 juli 2008, 13:09
Ik denk ook dat het een preampbuisje is. Voor de e530 raad ik je JJ's aan.

Marc Oblivian
4 juli 2008, 14:26
en de verkoper even een schop onder z'n reet geven.....

Chuck_S.
5 juli 2008, 18:03
Die JJ's was ik al van plan, goede verhalen over gehoord, bedankt voor de moeite in elk geval.

De verkoper krijgt 80 maagden van me, top versterker!

caliban
5 juli 2008, 19:07
Inderdaad heel leuke amp, en zeker als je zelf wat aan de elektonica wil prullen valt er nog heel wat meer uit te halen met redelijk simpele modificaties.

r0etie
7 juli 2008, 11:15
Hoi Caliban,

Ik ben benieuwd naar wat er zoal mogellijk is aan modificaties met de 530. Vertel eens wat.....

Is er toevallig ook iets mogelijk om die, naar mijn smaak, te dik aangezette bas in de voicing te temmen?

Groet,

Paul.

Gibsonman
7 juli 2008, 15:19
Ik denk ook dat het een preampbuisje is. Voor de e530 raad ik je JJ's aan.

Ik denk dat het een klopgeest is. Gewoon eruit kloppen zou ik zeggen.

caliban
8 juli 2008, 10:41
Paul u hebt pm

Chuck_S.
8 juli 2008, 22:11
Paul u hebt pm

Daar ben ik ook wel heel erg benieuwd naar, gezien ik hem toch open moet gooien nu. Ik ben op dit moment echt heel erg tevreden over dat ding maar ik ben benieuwd naar extra mogelijkheden.

Heb je toevallig ook verstand van de 930/60 poweramp? Ik heb het idee dat de dept-boost wat te overdreven is en daardoor voor mij niet lekker bruikbaar.

Alvast bedankt,

mvg
Resly Suidgeest

Bastin
9 juli 2008, 14:06
Paul u hebt pm


Ik heb ook wel interesse in die PM :)

Jimwoud
9 juli 2008, 14:10
Inderdaad heel leuke amp, en zeker als je zelf wat aan de elektonica wil prullen valt er nog heel wat meer uit te halen met redelijk simpele modificaties.
Zijn die mods ook toepasbaar op de Tube Toner(E430 dacht ik)? Vind hem voor thuis prima, maar moet hem nog steeds eens met een goede poweramp op hoog volume proberen dan weet ik pas wat er eventueel kan veranderen.

caliban
9 juli 2008, 18:16
Zijn die mods ook toepasbaar op de Tube Toner(E430 dacht ik)? Vind hem voor thuis prima, maar moet hem nog steeds eens met een goede poweramp op hoog volume proberen dan weet ik pas wat er eventueel kan veranderen.
Al de rest heeft normaal een mailtje gekregen, en Jimwoud, ik denk dat ik hierop in een ander topic eens ben ingegaan. Had toen een schema gevonden maar weet niet meer direct waar het ergens stond. Ik zal het nog eens zoeken, en laat je wel wat weten. Ik herinner me nog dat de tubetoner redelijk hard lijkt op de e530 preamp.

Jimwoud
10 juli 2008, 09:14
Al de rest heeft normaal een mailtje gekregen, en Jimwoud, ik denk dat ik hierop in een ander topic eens ben ingegaan. Had toen een schema gevonden maar weet niet meer direct waar het ergens stond. Ik zal het nog eens zoeken, en laat je wel wat weten. Ik herinner me nog dat de tubetoner redelijk hard lijkt op de e530 preamp.
Klopt we hebben er inderdaad als eens over gesproken, kan het ook niet meer vinden.

caliban
10 juli 2008, 12:07
Heb hem terug gevonden, zal je mailtje sturen. Hij lijkt hard op de e530, dus normaal moet je wel gelijkaardig mods erop kunnen uitvoeren. Ik zou niet weten hoe ik een pdf file kan posten hier. Als iemand zegt hoe, zal ik het schema hier posten.