Inloggen

View Full Version : Stack kopen: een Engl?



Liquid_Metal
3 juli 2008, 21:45
Beste gitaristen,

Op dit moment speel ik via een digitale preamp uit de Boss GT8, versterkt over tweemaal een Marshall Valvestate 8080. Klinkt best goed, maar er is slechts 1 preamp in de Boss die me raakt (voor de kenners: Dual Mono met Clean Twin en JC-120). Omdat geen van de interne distortions me raakt heb ik daarbij een Blackstar Distortion X gekocht en deze staat aan het begin van mn FX-chain. Ik moet zeggen dat deze echt heerlijk klinkt! :D
Op dit moment speel ik dus over een statische, digitale transistorpreamp, maar ik ben nogal fan van buizen. Daarom ben ik aan het rondkijken naar een mooie stack.
Ik ben nog niet in de gelegenheid om zelf stacks te gaan testen en heb ook nog geen budget opgemaakt. Als de perfecte stack 2000 euro kost ga ik daarvoor sparen, maar hopelijk hoef ik minder uit te geven.

Ik ben nogal gecharmeerd van de Engl Fireball en (in mindere mate) de Engl Powerball. De reviews vertellen me niets dan goeds over het geluid en ik vind de uitstraling ook erg mooi. Hou wel van Duitse industrie ;).
Ik zou graag de meningen van enkele Engl-gebruikers horen of deze het testen waard zijn. Ik ben op zoek naar een warm buizengeluid waarmee je mooie cleane songs kan spelen (vol, rond, warm), en een strakke volle distortion die geschikt is voor metal (niet de meest gruwelijk harde metal, maar ietsje richting hardrock).
Op dit moment speel ik op een Ibanez RGR320EX met Custom EMG's (dus passieve) en dit worden eventueel Seymour Duncan Blackouts. Qua gitaren blijf ik zeker bij dit type hangen (tweemaal humbucker, wizardneck, etc).

Op Youtube heb ik al een aantal geluidsfragmenten van de Fireball en Powerball gehoord (maar de kwaliteit laat altijd te wensen over) en het lijkt er wel op dat ik dit zoek. Ik hoor dat de stack vooral ruig klinkt. Is ie ook warm? Dan komt niet echt over met webcams enzo :P
Zijn de Engl-stacks echter ook wel goed te doen voor clean? Of kan ik beter naar iets anders op zoek gaan?

Een eventuele overweging is om een rack te maken. Hier heb ik echter totaal geen ervaring mee. Wss wil ik dit (later) wel doen. Kan ik beter een stack aanschaffen of een rack maken? Qua rack zou het dan ook een Engl worden als die overeenkomt met de Fireball/Powerball

JohnLord
3 juli 2008, 21:53
Clean en hardrock? Kijk dan eerst naar de Engl Blackmore, die kan ook aardig met metal overweg. Eigen ervaring, ik heb hem zelf.

Liquid_Metal
3 juli 2008, 21:54
nee tis geen hardrock, tis meer metal. maar ook weer geen snoeiharde metal. maar de sound die ik heb en wil hebben is wel meer een metaldistortion.

Kaïn
3 juli 2008, 21:57
Vraagje tussendoor, waarom ben je niet in de gelegenheid om zelf te testen? Die ENGL"s hebben ze in de gemiddelde feedback toch wel om ff aan te tand te voelen? Als je zoveel geld wilt uitgeven kan ik me voorstellen dat dat wel een vrije dag + treinkaartje waard is.

Liquid_Metal
3 juli 2008, 22:08
o ik ga ze ook absoluut testen hoor. Maar als nou uit het forum blijkt dat het helemaal niets voor me is bespaar ik me dat weer en kan ik op zoek naar iets anders :).
Ik kan nl pas over een paar weken voor het eerst gaan testen want dan heb ik weer vervoer en veel tijd. En op een forum kom je ook heel veel te weten :)

Marc Oblivian
4 juli 2008, 12:02
Uiteindelijk zal je het pas zeker weten als je het zelf hebt gehoord.
Sommige mensen op het forum lopen weg met bepaalde versterkers forum, terwijl ik ze niet goed vind klinken.
Je kan daarom niet zuiver op meningen van anderen afgaan (smaak...)

Ik ben het wel eens met JohnLord: wat jij beschrijft kan ook met de Blackmore.
De zwaardere metal weet ik niet zeker, maar de minder extreme varianten in ieder geval wel.

De Powerball kan ook redelijk goed clean, rock enzo.
Hij blinkt echter uit in zwaardere rock en metal (tot zeer extreem).
Heb hem zelf overigens ook.

Maar Engl is niet het enige merk uiteraard. Een Mesa zal ook wel wat voor je zijn wellicht (Single Rectifier ofzo).
Is nieuw wel duur, dus zal tweedehands worden.

Ga anders een keer testen bij Feedback in Utrecht of Dijkman in Amsterdam. Die hebben aardig wat Engl en Mesa (en andere goede merken) staan en zijn nog redelijk in de buurt voor jou. Kan je een beetje bepalen wat je smaak ongeveer is.

Ohja: verkoop je die effecten wel als je een goede amp hebt gekocht?:-)

grts,

Mrc

Johannes
4 juli 2008, 16:20
Heb geen haast met je aankoop en kijk, zoals gezegd, eerst heel goed rond. Er gaat gegarrandeerd een berg tijd in zitten, maar na een paar weken, misschien maanden, weet je wel wat de verschillende merken te bieden hebben en wat er zoals te koop is. Ook kom je door het vele uittesten in winkels erachter wat voor geluid, type versterker, merk, enz enz, jou het meest aanspreekt.

Een andere manier (heeft absoluut niet mijn voorkeur) is om te luisteren naar het geluid van andere (bekende) gitaristen (youtube, live, cd's enz) en simpelweg "hetzelfde" kopen als degene vanwie jij de sound geweldig vind.

Vonk
4 juli 2008, 16:24
Naar Feedback Utrecht hoef je niet te gaan voor Engl, die sturen je door naar Rotterdam...

Liquid_Metal
4 juli 2008, 22:57
Ohja: verkoop je die effecten wel als je een goede amp hebt gekocht?:-)

grts,

Mrc

Nee ik hou mn effecten uit de GT8. wel gaat uiteraard de preamp er dan uit :). wat ik met de Blackstar ga doen weet ik nog niet want ik vind die wel héééél erg lekker klinken :). misschien een combinatie tussen preamp distortion en de stompbox.
Ik dacht altijd niet zo'n fan te zijn van de rectifiers, maar eigenlijk klinken die wel fijn. toch nét niet helemaal mijn ding (de rauwigheid gaat n tikje de verkeerde kant op :P)
Zodra ik weet wat ik allemaal wil testen en waar ik heen wil ga ik bij Feedback in Rotterdam langs en wellicht ook in Amsterdam.
Hoe zit het met rackgear? Is dat de prijs waard of kan ik beter een top kopen?

caliban
4 juli 2008, 23:46
ENGL rackgear: de poweramps vind ik nogal duur, maar zijn waarschijnlijk super. Van de preamps is er de e530 en dat is een koopje, de e570 is een heel pak duurder en waarschijnlijk beter en met heel wat meer mogelijkheden, maar ik weet niet of hij prijsgewijs evenredig beter is, ik denk dat je vooral heel wat aan de verschillende opties en midi betaalt. De e580 is nog eens duurder, kan je waarschijnlijk wel alle sounds op aarde mee krijgen.

JeanPaul du Vinnie
5 juli 2008, 00:30
Doet me denken aan mijzelf, een jaar of drie terug. Ik was wég van de uitstraling van ENGL's (die rooie lampjes, je moet er gewoon van houden :jam: ), maar toen ik de Powerball uitprobeerde was het één grote ontgoocheling. Als ik zo lees over waar jij naar op zoek bent, dan denk ik dat hij ook jouw ding niet is. De cleans zijn wel okee, maar helemaal niet vol of warm, eerder dunnetjes. Ook de distortionkanalen vond ik veel te klinisch, totaal niet warm of organisch. Perfect voor de ruigere metal-subgenres en industrial, maar zeker niet voor (old school) hardrock. Als ik jou was zou ik eerder naar een goeie Marshall- of Laney-buizenstack uitkijken, zal je waarschijnlijk ook een pak goedkoper vinden, tweedehands.

Liquid_Metal
5 juli 2008, 09:17
Ik d8 idd ook al dat het geluid misschien wel te rauwig is. Evenals de rectifiers. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit of die wel mijn ding zijn.
Desalniettemin ga ik als de mogelijkheid daar is uiteraard wel engl-amps testen want ik wil er wel zeker van zijn dat het 't niet gaat worden.
Qua Marshall weet ik het dus ff niet meer. Ik vond Marshall altijd erg lekker klinken maar heb het gevoel dat het de laatste tijd niet 'ruig' genoeg voor me is...
Ik wil wel een echte metal-sound en geen rock-sound, hoewel we met de band Progmetal spelen met rock-invloeden (zegmaar :P)

Geoffrey
5 juli 2008, 10:02
Het is sterker dan mezelf..ik moet dit posten:

Peavey 5150 of 6505

metal en rock genoeg.. enkel de clean kan voor jou misschien wat tegenvallen. Maar hier is zeker wat aan te doen.

Liquid_Metal
5 juli 2008, 10:49
de Peavey 5150 klinkt ook wel heel erg gaaf ja :D. Alleen heb ik m echter alleen nog op distortion gehoord. Ben benieuwd wat de clean voor me doet :P

Geoffrey
5 juli 2008, 10:51
de Peavey 5150 klinkt ook wel heel erg gaaf ja :D. Alleen heb ik m echter alleen nog op distortion gehoord. Ben benieuwd wat de clean voor me doet :P

IK zou zeggen.. kom het gerust even testen, maar ik denk dat je wat ver woont.
Als de afstand je niet uitmaakt : wees welkom!

Chuck_S.
5 juli 2008, 10:54
Ze hebben wel gelijk, voor een warme sound hoef je over het algemeen niet in de engl-hoek te zoeken, al ligt het natuurlijk ook wat aan je gitaar, maar gezien jouw eisen moet ik ook zeggen: check in godsnaam even zo'n peavey 5150 / 6505, die klinken namelijk een stuk voller en warmer dan de gemiddelde engl, maar wel retestrak etc.

Ik ben zelf echt gevallen voor de engl-sound maar dan juist om het zo dun, leeg, en dood klinkt zeg maar.

allemaal uitproberen dus ;)

Steven Otto
5 juli 2008, 11:43
de Peavey 5150 klinkt ook wel heel erg gaaf ja :D. Alleen heb ik m echter alleen nog op distortion gehoord. Ben benieuwd wat de clean voor me doet :P
OF je komt desnoods een keertje op zaterdagmiddag deze kant op. Dan oefenen we met de band. Ik speel over een 5150 combo. Je mag dus gerust een keertje komen om hem uit te proberen etc.
Misschien dat Het Westland net wat dichterbij is ofzo? :hippie:
Clean kanaal vind ik goed te pruimen; maar het is niet warm.

caliban
5 juli 2008, 13:45
Ik d8 idd ook al dat het geluid misschien wel te rauwig is. Evenals de rectifiers.
Een rectifier is iets helemaal anders als een ENGL hoor, rectifier is helemaal niet dun maar wel onstrak, ENGL is heel strak en naar mijn mening ook best wel vol van klank. Kijk eens naar de ENGL Savage120, Richie Blackmore of Invader, zullen alle drie minder steriel klinken als bijvoorbeeld een powerball.

Kellet
5 juli 2008, 20:35
Engl is veelzijdig. Ik heb zelf een Sovereign 212 (vergelijkbaar met de Powerball, maar dan Combo), en je kan er sprankelend clean uit halen en brutal metal tone, en alles wat daar tussen zit. Ik denk dat iedereen zijn tone eruit kan krijgen.

Powerball halfstack raad ik je zeker aan. Laatste keer dat ik keek stonden er een paar leuke deals op Marktplaats.

Liquid_Metal
5 juli 2008, 21:06
grappig dat sommige gitaristen zeggen dat Engl strak en dun is en anderen dat het wel vol en veelzijdig is. kZal t dus vooral zelf uit moeten proberen :D.
Op dit moment heb ik met mijn GT8 een rectifier-simulatie en hoewel dat natuurlijk lang niet bij het echte in de buurt komt klinkt het wel erg lekker. Ook het overwegen waard dus. En misschien moet ik de Marshall (bv de TSL100) ook nog maar es herzien...

Kellet
5 juli 2008, 21:36
grappig dat sommige gitaristen zeggen dat Engl strak en dun is en anderen dat het wel vol en veelzijdig is. kZal t dus vooral zelf uit moeten proberen :D.


Ik ben ook keer op keer verbaasd dat hier veel mensen zeggen dat een Engl Powerball steriel klinkt. Maargoed, iedereen heeft een ander gehoor :satisfie:.

Ik raad jullie aan om op deze site te kijken:

http://www.netmusicians.org/?section2=amp


Hele lijst met amps. Kies een amp en luister :). Powerball klinkt zeer lekker hoor.

Liquid_Metal
5 juli 2008, 22:24
wow goeie site man! en dan vind ik die Engl Fireball toch écht wel lekker klinken :D.
Maar kga maar es wat meer dingen beluisteren daar, dat is wel héél erg makkelijk

Kellet
5 juli 2008, 22:28
wow goeie site man! en dan vind ik die Engl Fireball toch écht wel lekker klinken :D.
Maar kga maar es wat meer dingen beluisteren daar, dat is wel héél erg makkelijk

Ja! Ik raad je aan hem te bookmarken. Ikzelf ben verslaafd aan die site, haha. Je moet eens naar de Powerball en de Blackmore kijken... err luisteren :cooler:.

Je weet niet wat je hoort. Practige tone. Er staat meestal ook bij vermeld wat voor een speakers/microfoon/gitaar erbij is gebruikt, dus dat geeft ook een goed idee of jij diezelfde sound kan krijgen.

Ik heb maarliefst 3 Shure SM58's gekocht, dus ik denk dat ik binnenkort wat samples ga uploaden daar. Er zijn tenslotte geen Sovereign samples daar.

Liquid_Metal
6 juli 2008, 10:19
Gaaf dat iedereen met microfoon opneemt. Ik neem zelf meestal op via de line in (Line Out van mn versterker naar een mengpaneel en dan in de line van mn geluidskaart). Ik weet pas een jaar of wat dat opnames via microfoon veel beter klinken. Heb helaas atm alleen een Sennheiser E835 (en ook nog een Shure maar ben er niet zeker van welk model). Niet de ideale instrumentenmic dus. Maar zal binnenkort ns proberen wat voor verschil het maakt met mn line. Hoewel ik best te spreken ben over mn line-geluid verwacht ik dat de kwaliteit wel verbetert met de mic.
Overigens ben ik (om weer ontopic te gaan) nog steeds op zoek naar een stack maar de Engl Fireball klinkt op netmusicians.org wel héél erg lekker.

Steven Otto
6 juli 2008, 11:51
Op deze site staan ook heel veel soundclips van ENGL versterkers en een aantal andere:
http://rocksolidamps.com/index.php?contain=playlist&mid=155

Veel plezier ermee 8-)

ieme
17 juli 2008, 11:42
Waarom engl???

Kellet
17 juli 2008, 14:11
Omdat ENGL heerscht!

ieme
17 juli 2008, 14:45
Omdat ENGL heerscht!


duidelijk.....

caliban
17 juli 2008, 16:33
wow goeie site man! en dan vind ik die Engl Fireball toch écht wel lekker klinken :D.
Maar kga maar es wat meer dingen beluisteren daar, dat is wel héél erg makkelijk
Ik heb je een pm gestuurd.