PDA

View Full Version : welke minirecorder? zoom h2 h4, edirol etc



cardinal
3 juli 2008, 20:25
Ik wil af en toe wat redelijke opnames maken van mijn band in de oefenruimte. Welke minirecorder zouden jullie doen/aanraden. H2 of H4 zit ik aan te denken.

Geoffrey
3 juli 2008, 22:03
Ik heb geen van beide.. maar ik heb me een paar weken geleden een cheape Olympus voicerecorder aangeschaft, en ik ben daar ook best wel tevreden van.
Het is natuurlijk geen superkwaliteit.. maar toch duidelijk genoeg.

bass blom
3 juli 2008, 23:46
H4.
daar kun je een stel echte mics inprikken als de ingebouwde niet bevalt.

fransoos
3 juli 2008, 23:50
H2, maakt redelijk tot goede opnamen, eventueel tot 4 sporen. USB aansluiting voor bewerking op de pc.
kost in de UK rond de 150 euri.
met een 1G kaartje tot 1 uur en 25 minuten.
heb hem zelf ook tot grote tevredenheid.

Pais
4 juli 2008, 17:38
H4.
daar kun je een stel echte mics inprikken als de ingebouwde niet bevalt.
Dat kan met de Zoom H2 en de Micro BR ook
(fantoom voeding voor condensator microfoontjes)


Ik heb de Micro BR van Boss gehad. Voor de elektrische gitarist misschien leuk vanwege de mogelijkheid om je gitaar in te pluggen, een hele rits effecten, drumcomputertje, multitrack recording en veel meer. Interne microfoontje is ook helemaal niet zo brak.


Ik heb later hem toch ingeruild voor de Zoom H2. Zelfde prijs. Hij heeft betere ingebouwde microfoons maar het wel een no-nonsense recorder. Hij is lang niet zo uitgebreid als de Boss Micro BR.

bass blom
4 juli 2008, 17:41
met echte bedoel ik dan met XLR aansluiting :satisfie:

DeiDRagonas
11 juli 2008, 03:09
Zoom H2 heb ik veel goeds over gehoord inderdaad.. O.a. van Bouke van t forum.

Grt Roy!

Bouke
17 juli 2008, 21:50
8-) ik neem echt alles op tegenwoordig. Het is ook zo simpel met de H2. Ik heb er een 8Gb HCSD in zitten en je kunt uuuuren opnemen in. Ik zet het ding gewoon ergens op het podium beetje richten voor een leuke mix. Maar hoe je 'm ook zet, je hebt altijd opnames waar je achteraf best naar kunt luisteren. Soms staat 'ie zo goed dat je ze als livedemo zou kunnen gebruiken. Mij gaat het vooral om opnames te maken om later wat van te leren. Repetities, gigs, ideetjes, noem maar op, dat ding staat meestal aan.

Inderdaar no-nonsense, gewoon aanzetten, spelen en je hebt een bruikbare opname voor wènâhg!!

Bootlegs? Ik heb een externe stereomic van Sony, die clip ik op mijn jas, H2 in de jaszak een gaan met die banaan. Als je een leuk plekkie hebt krijg je superopnames.

Dat van die xlr-aansluitingen op de H4 is misschien handig, maar voor mijn snelle opnamewerk teveel gedoe. Ander voordeel is dat je de H2 gewoon ergens neer kunt zetten (zit een mooi voetje bij) of je clipt hem in een micstand (zit een soort handvat bij voor in mic-clips). De H4 heeft mics bovenop die naar voren richten als het ding ligt. De H2 twee heeft 4 mics (stereo 90graden front en stereo 120 graden back) naar twee kanten dus je kunt makkelijk vanuit de bron opnemen, oftewel midden in de rep.ruimte of vanaf het podium. Dan zet ik 'm op mono front mono back en neemt 'ie dus van alle kanten op. Dat kan ook in stereo van twee kanten en dan krijg je dus 4 losse tracks. Leuk als je er later mee wilt mixen, maar dat doe ik alleen als ik de opnames later graag zou willen mixen/bewerken. Meestal gaat het me alleen om het bewaren/terughoren/evalueren.

Ik vergeet allen bij livegigs wel eens om 'm aan te zetten. Dan zie ik 'm tijdens het eerste nummer staan en dan moet de toetsenist ineens een extra rondje soleren :D

Voor mij is het simpel: als 'ie weg is, haal ik dezelfde dag een nieuwe.

Groets,

Bouke

Update 11-09-2008:

http://www.lbbb.nl/music/LBBB_Veendam_Later_on_tonight.mp3

Een extra voorbeeldje van een H2-opname. Het ding stond op het podium (van een theater), voor de drumriser. iets teveel richting mijn floormonitors, maar alles staat er aardig op. Thuis wat bas er uit gehaald en wat hoog bijgedraaid, maar minimaal allemaal.