PDA

View Full Version : Telecaster geeft hele bas geluid!



Boyvs
3 juli 2008, 21:05
Hoi

Heb sinds paar dagen een telecaster.
Alles werkt , maar naar mijn zin klinkt hij vreemd.

Brug pickup, gewoon zoals hij (denk ik) hoort te klinken.
Middel word al wat warmer.
Maar de Neckpick up , is heel warm en bassig.
Als ik met muziek meespeel hoor je hem zowat niet. Hij klinkt te bas.

Zou dat ergens aan kunnen liggen ?

Met vriendelijke groet!

Mr.Bluesbreaker
3 juli 2008, 21:07
Kun je wat meer vertellen over je Tele - merk/type, je versterker, etc?
Heb je een beetje een behoorlijke kabel?

Boyvs
3 juli 2008, 21:11
Squier telecaster uit korea.
Versterker en Stratocaster had ik al.
Marshal is merk versterker 60 watt.
Mijn stratocaster klinkt gewoon prima zo als het hoort

Mr.Fingers
3 juli 2008, 21:12
Telecaster halselement klinkt altijd redelijk warm hoor, probeer eens een soundsampletje/jijbuisfilmpje te posten?

JER00N
3 juli 2008, 21:13
Probeer de neckpickup eens wat hoger te zetten, misschien dat dat helpt (geluid wordt wat harder en meer trebly)

Boyvs
3 juli 2008, 21:14
Zou morgen wel geluid sample maken.

JEROON ,; zal ik wel even proberen. Je bedoeld dus ong. dat de snaren te ver van de pickup afstaat?

JER00N
3 juli 2008, 21:26
Zou morgen wel geluid sample maken.

JEROON ; zal ik wel even proberen. Je bedoeld dus ong. dat de snaren te ver van de pickup afstaat?

Jep. ;)

+10 tekens

Mr.Fingers
3 juli 2008, 21:30
De mijne klinkt "aangenaam" warm, en hij staat echt dicht bij de snaren, als je de hoge e-snaar indrukt op de laatste fret, staat het element er 1 mm onder

Jay75
3 juli 2008, 21:34
Bij de 52 RI is dat bewust, zon bastoon toch

drap
3 juli 2008, 21:34
Probeer de neckpickup eens wat hoger te zetten, misschien dat dat helpt (geluid wordt wat harder en meer trebly)

Eerder andersom en dan met name de kant van de lage E snaar. En wellicht de kant onder de hoge E wat omhoog, maar ik zou eerst de lage E kant wat omlaag schroeven.

Overigens weet ik niet wat de topicstarter z'n referentiekader is. Misschien klinkt ie wel prima, maar niet in zijn beleving. Een halselement is nou eenmaal wat warm en rond van klank.

barno
3 juli 2008, 21:52
hals pup op een (relatieve) cheapo tele is idd niet te vergelijken met wat je gewoon bent (een strat, waarbij halspup meer definitie heeft). some love it, some hate it. Pup wat hoger zetten en eraan wennen, of iets hottere pup erin gooien.

Lexvandoef
3 juli 2008, 23:45
Eerder andersom en dan met name de kant van de lage E snaar. En wellicht de kant onder de hoge E wat omhoog, maar ik zou eerst de lage E kant wat omlaag schroeven.

Overigens weet ik niet wat de topicstarter z'n referentiekader is. Misschien klinkt ie wel prima, maar niet in zijn beleving. Een halselement is nou eenmaal wat warm en rond van klank.

inderdaad, ik heb ook een hele tijd lopen kloten met de halspickup van mijn '62 RI tele. Hij stond ook zo hoog, maar nog steeds kwam hij er niet door. Toen maar op de advieshoogte gezet (2 mm van de snaren af) en tadaa, ineens veel meer helderheid en kwam hij wel door de mix.

piezo
4 juli 2008, 01:08
Het zou ook zomaar kunnen dat de schakeling van de allereerste Telecasters gebruikt is. Die schakeling was bedoeld om ook baspartijen te kunnen spelen op een elektrische gitaar, aangezien Fender toen de Precisionbas nog niet had uitgevonden.
Op sommige re-issue modellen (zoals de '52) is die schakeling ook weer gebruikt.

1) alleen brugelement
2) alleen halselement (in plaats van brug en hals samen)
3) ook alleen halselement, maar dan met een vrij grote condensator er tussen om al het hoog er uit te filteren.

Je kunt met een trillende stemvork boven- of een tikje met een schroevendraaier op de elementen even nagaan of de schakelstanden op jouw gitaar overeenkomen met bovenstaand lijstje. Als dat zo is, kan iemand de aansluitingen desgewenst voor je veranderen.

Mr.Fingers
4 juli 2008, 11:10
Op een squier is dit zeer waarschijnlijk NIET het geval

piezo
4 juli 2008, 11:19
Misschien is het onwaarschijnlijk, maar ken jij alle Squier Telecaster uitvoeringen? Ik niet, hoor.

Vandaar mijn voorstel om het gewoon even te testen: Meten Is Weten.

Boyvs
5 juli 2008, 11:50
Hmm, Heb pickup hoger gezet.
Hij klonk beter, maar kwam toentegen de snaren aan.
Maar toen ik de schakelaar naar de brug pickup schakelde, Kwam uit die pickup veel meer geluid.
Ik word er zelfook niet wijzer van.
Heb nog te weinig ervaring , dus denk datik hem laat afstellen voordat ik hem zelf vernaggel.