PDA

View Full Version : gitaar ontstemd



m@rijn
3 juli 2008, 17:52
Hallo,

Ik heb me een tweetal maand terug een LC Spitfire II aangeschaft. Het ding levert een prachtig geluid, maar het enige (grote) nadeel is dat hij, wanneer ik er 10 min op speel, al vrij erg ontstemd is. Als ik een beetje ga benden, dan staat hij na 5 min zelfs al fout gestemd. Als ik hem niet aanraak, dan staat hij de volgende dag ook vrijwel zeker niet meer goed.

dus nu mijn vraag: wat zou de oorzaak kunnen zijn van het vlugge ontstemmen? Ik heb de snaren nog niet vervangen (nog steeds d'Addario fabriekssnaren) en heb nog niets veranderd aan de instellingen (wat eigenlijk wel eens zou moeten gebeuren). En wat is een goed merk voor stemmechanieken en wat kost dat? (liefst goede prijskwaliteit, ik ben ook maar een student...)

dank voor uw tijd,
Marijn

Mr.Fingers
3 juli 2008, 17:59
zoals al vaker is verteld: stemmingsproblemen zijn van tiennegen het gevolg van een slecht ingesneden topkam, dus zie eerst dat de snaren vlotjes door de topkam heen kunnen (smeer de sleufjes desnoods wat met grafiet (grijs v.e. potlood))

m@rijn
3 juli 2008, 18:24
ok, zal ik eens proberen. Maar kunt u me ook even uitleggen hoe dat zou kunnen helpen? Niet dat ik aan uw advies twijfel, maar zo leer ik toch iets bij, ik weet graag het hoe en het waarom van iets

dank u

edit: ik heb het net geprobeerd, heb de snaren uit de gleuvjes gehaald, maar ik kan echt niet tussen die gleuvjes met een potloodpunt, zeker niet van de hoge E-snaar. Hoe kom ik toch diep genoeg met mijn grafiet?

Dank u

Mr.Fingers
3 juli 2008, 18:28