PDA

View Full Version : gitaar ontstemd



m@rijn
3 juli 2008, 17:52
Hallo,

Ik heb me een tweetal maand terug een LC Spitfire II aangeschaft. Het ding levert een prachtig geluid, maar het enige (grote) nadeel is dat hij, wanneer ik er 10 min op speel, al vrij erg ontstemd is. Als ik een beetje ga benden, dan staat hij na 5 min zelfs al fout gestemd. Als ik hem niet aanraak, dan staat hij de volgende dag ook vrijwel zeker niet meer goed.

dus nu mijn vraag: wat zou de oorzaak kunnen zijn van het vlugge ontstemmen? Ik heb de snaren nog niet vervangen (nog steeds d'Addario fabriekssnaren) en heb nog niets veranderd aan de instellingen (wat eigenlijk wel eens zou moeten gebeuren). En wat is een goed merk voor stemmechanieken en wat kost dat? (liefst goede prijskwaliteit, ik ben ook maar een student...)

dank voor uw tijd,
Marijn

Mr.Fingers
3 juli 2008, 17:59
zoals al vaker is verteld: stemmingsproblemen zijn van tiennegen het gevolg van een slecht ingesneden topkam, dus zie eerst dat de snaren vlotjes door de topkam heen kunnen (smeer de sleufjes desnoods wat met grafiet (grijs v.e. potlood))

m@rijn
3 juli 2008, 18:24
ok, zal ik eens proberen. Maar kunt u me ook even uitleggen hoe dat zou kunnen helpen? Niet dat ik aan uw advies twijfel, maar zo leer ik toch iets bij, ik weet graag het hoe en het waarom van iets

dank u

edit: ik heb het net geprobeerd, heb de snaren uit de gleuvjes gehaald, maar ik kan echt niet tussen die gleuvjes met een potloodpunt, zeker niet van de hoge E-snaar. Hoe kom ik toch diep genoeg met mijn grafiet?

Dank u

Mr.Fingers
3 juli 2008, 18:28
slecht ingesneden topkam zorgt ervoor dat de snaren "knellen" in de gleufjes. Als je dan een bend doet, trek je de snaar strak, maar deze kan dan niet vrij door het sleufje heen bewegen, waardoor er dus een spannings (spanning als in trekkracht, niet als electriciteit) verschil is tussen het stuk snaar achter & voor de topkam. Op een gegeven moment schiet de snaar toch door het gleufje (als het spanningsverschil te groot word), maar als je dan stopt met benden, keert je snaar niet terug naar de rustspanning, met als gevolg een valse snaar



(het is verdomd moeilijk uit te leggen, ik hoop dat je het een beetje begrijpt)

m@rijn
3 juli 2008, 18:29
ja, maar ik begrijp het wel. Dank voor de uitleg, lees ook mijn edit bij de vorige post eens.

Mr.Fingers
3 juli 2008, 18:31
je neemt een keukenmesje (NEEN! NIET HET BESTE VAN JE MAMA!!!!), en je schraapt gewoon een potloodpunt af, vervolgens een mespuntje van dat schraapsel nemen, en in/op het gleufje leggen, en dan de snaar erin

m@rijn
3 juli 2008, 18:32
ok dank u, kzal het direct eens gaan proberen! :satisfie:

Spitfire
3 juli 2008, 19:35
Overigens staan London City gitaren er ook om bekend dat de stemmechanieken nou niet echt je-van-het zijn. Ik heb me paar dagen geleden een tweedehands London City Comet gekocht en daar zitten nu Gotoh's op (door de vorige eigenaar erop gezet). Ik heb hem gestemd toen ik weer thuis was en nu staat ie nog steeds goed gestemd (na laten we zeggen 4 uur spelen).

Dus ik denk dat het wel eens aan je stemmechanieken kan liggen. Als je nieuwe stemmechanieken wilt kopen kijk dan bij de bekende merken als Gotoh, Schaller en Grover. En nog een laatste tip: koop locking tuners. Ik heb ze op m'n andere gitaar zitten en ik wil er nooit meer vanaf.

cardinal
3 juli 2008, 20:13
Met bovenstaande meneer eens. Ook ontstemmende gitaren gehad en gotoh tuners erop en alle problemen over. Ik zweer bij die dingen.

Rormo
3 juli 2008, 20:43
Tuners wisselen voor gotoh's kan natuurlijk nooit kwaad. Maar probeer eerst de tip van de topkam eens. Bij mijn Comet maakte het al een hoop verschil. Tuners vervangen kan altijd nog als je nog steeds problemen hebt, maar dat kost meer, dus ik zou eerst naar de topkam kijken.

hezz
4 juli 2008, 15:25
Verwissel de snaren sowieso ook maar eens voor nieuwe, 2 maanden op fabriek-snaren spelen kan volgens mij echt niet meer. Zal naar mijn idee ook weer wat comfortabeler spelen en frisser klinken :)

m@rijn
4 juli 2008, 19:15
idd, zo denk ik er ook over ;) Maar ik heb er nog de tijd niet voor gevonden, met die examens en zo en nu zit ik met mn vakantiejob. Tzal iets worden voor eind juli denk ik ;). Bedankt voor de tips, dat trucje met het grafiet werkt echt goed! Het is een goede oplossing .

Thx :)

FruscianteFan
4 juli 2008, 22:41
Ik zou denken dat nieuwe snaren het probleem grotendeels op moeten lossen. Als je dit topic erbij houdt, ben je daar echt niet langer dan een uur aan kwijt (na wat ervaring kost het nog maar 20, 25 minuten): http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773

Jim Haagmans
4 juli 2008, 22:49
Wat voor locking tuners van gotoh moet je dan normaal gesproken eigenlijk hebben voor een strat model? heb ff rondgezocht maar kan ze niet precies vinden.

Thundermane
4 juli 2008, 23:05
Ik ben een zuinig type maar als het gaat om snaren verwisselen, dan doe ik dat al snel.
Ten eerste omdat ik corrosieve zweet als een malle heb, ik roest zo een set snaren weg :P

Maar omdat ik nogal wisselgraag ben, heb ik nu ook veel ervaring met het wisselen van snaren.

D'Addario snaren zijn absoluut top! Wanneer ze vers zijn, dan zijn ze extreem soepel en een wonder om op te spelen :)
Aan Elixer moet je nooit beginnen! Ik heb ze wel eens bespeeld, en die dingen zijn nog eens wat meer soepel, en je snijd je klauwen niet open aan de snaren, maar ze breken binnen twee dagen, en anders een week, gegarandeerd.
Ernie ball is sowieso ook goed, maar die dingen zijn bij mij binnen een dag verroest als een 100 jaar oude (metalen, duh) hek.
Er zijn volgens mij nog andere fatsoenlijke merken maar ik ken er tot nu toe geen die mij beter liggen dan D'Addario.

Ik wissel sowieso nu minstens elke twee weken mijn snaren.
En altijd als ik een optreden heb, maakt niet uit hoelang ik de snaren heb, zorg ik dat ik nieuwe snaren twee dagen van te voren er op heb gezet, dan is de maximale uitrekking van de snaren er al in en met wat geluk breken ze dan niet met het optreden.
Op een of andere manier krijg ik het altijd voor elkaar bij het laatste nummer een snaar te breken, of dat nou met een optreden is of met oefenen :P
Maarja ik ben nu behoorlijk gedreven in het wisselen van snaren en kan nu binnen 5 minuten mijn oude snaren eraf halen, nieuwe erop zetten, aardig wat rekkracht uit de snaren halen en het speelklaar stemmen.

Oh heb trouwens een goede tip als je nieuwe snaren op je gitaar zet!
Wanneer de nieuwe snaren op je gitaar zitten, gestemd en al, moet je elke snaar 1 voor 1, optillen met je handen en de snaren het gewicht van de gitaar laten ondergaan, en dan niet half, maar gewoon 1 snaar het hele gewicht van de gitaar laten dragen, dit doe je een aantal keer totdat de snaren niet meer ontstemd raken.
En maak je geen zorgen over snaren die breken, dat gebeurt niet, ik gebruik soms .9 setjes snaren en dan doe ik het zelfs met de hoge E snaar bij een gitaar van een paar kilo.

Dit is uiteraard alleen als je snel je gitaar goed gestemd wil hebben, zonder dat je het daarna veel opnieuw hoeft te stemmen.
Maarja, niemand wil dat natuurlijk? :)

Thundermane
4 juli 2008, 23:17
Oh en daarop komt nog een (twijfelachtige) tip:
Ik ben laatst begonnen met het solderen van de uiteinden van me snaren, ik heb gehoord dat het een positief effect op je snaren kan hebben.
Ik heb gehoord dat je snaren langer meegaan, dit test ik nu uit, want ze zitten er nog niet zo lang op.
Ik heb persoonlijk het idee dat het de sustain een beetje bevorderd!
Ook heb ik het idee, en daar komt ie, dat het zorgt dat de snaren minder snel ontstemd raken.
Het kan hoe dan ook geen kwaad!

FruscianteFan
4 juli 2008, 23:29
Wat moet ik me voorstellen bij het solderen van snaren? :S

Thundermane
4 juli 2008, 23:34
Voordat je de snaren erop zet, waar de bal of kogel zit dat gebied mooi solderen met heel simpel tin.
Er is niks engs aan :)

FruscianteFan
5 juli 2008, 00:42
Misschien doe ik dat wel. Op mijn Jag breekt de E-snaar namelijk meestal bij het baleinde.

guitarnijboer
5 juli 2008, 02:07
het harde trekken aan de snaren (hele gewicht van de gitaar aan 1 snaar hangen) zal je snaren sneller doen breken en komt ook je toon niet ten goede. Beetje oprekken en even inspelen + maximaal 3 liever 2 windingen om het stemmechaniek. Op het stemmechaniek altijd met een lus vastzetten (behalve bij fender tuners (met het vertikale gaatje) en locking tuners natuurlijk)

JohnLord
5 juli 2008, 10:19
Ook even opletten dat je niet ineens dikkere snaren gaat opleggen, het verergert je probleem met ontstemmen.

Problemen met elixir heb ik nooit gehad. Ze breken net zo snel als andere snaren. Ze zijn alleen drie keer zo duur, daar staat alleen tegenover dat ze langer vers zijn.

FruscianteFan
5 juli 2008, 11:23
het harde trekken aan de snaren (hele gewicht van de gitaar aan 1 snaar hangen) zal je snaren sneller doen breken en komt ook je toon niet ten goede. Beetje oprekken en even inspelen + maximaal 3 liever 2 windingen om het stemmechaniek. Op het stemmechaniek altijd met een lus vastzetten (behalve bij fender tuners (met het vertikale gaatje) en locking tuners natuurlijk)Fender slotted tuners werken ook prima, zo niet zelfs beter dan 'gewone' tuners met de methode van Piezo (die lus dus).

Thundermane
5 juli 2008, 11:33
het harde trekken aan de snaren (hele gewicht van de gitaar aan 1 snaar hangen) zal je snaren sneller doen breken en komt ook je toon niet ten goede. Beetje oprekken en even inspelen + maximaal 3 liever 2 windingen om het stemmechaniek. Op het stemmechaniek altijd met een lus vastzetten (behalve bij fender tuners (met het vertikale gaatje) en locking tuners natuurlijk)
Dus niet mee eens, al ben ik dus inderdaad locking tuners gewend.
Sowieso hoe meer windingen, hoe bewerkelijker het word.
En als je puur kijkt naar de functionaliteit van het 'hele gewicht van de gitaar aan 1 snaar hangen', dan is het wel handig, want je bespaart je dan een boel toekomstig tunen.
En neeeeee, zoals ik al eerder zei, het is niet slecht voor je snaren.
Het haalt hooguit iets slinkyness eruit, maar als dat je laat tegen houden :p
Maar het zorgt er absoluut niet voor de toon minder goed klinkt.
En ik heb nooit gewerkt met die fendertuners maar ze lijken me niet zo fijn, met name omdat mijn rekmethode dan niet goed werkt :p

Thundermane
5 juli 2008, 11:35
Ook even opletten dat je niet ineens dikkere snaren gaat opleggen, het verergert je probleem met ontstemmen.

Problemen met elixir heb ik nooit gehad. Ze breken net zo snel als andere snaren. Ze zijn alleen drie keer zo duur, daar staat alleen tegenover dat ze langer vers zijn.
Mijn ervaring met die brekende elixers is wel met .9 setjes, het kan zijn dat je met andere setjes er geen last van hebt.
En ze klinken alleen wel echt goddelijk, maar ik vind ze dus niet zo betrouwbaar als ze voordoen.

guitarnijboer
5 juli 2008, 11:46
Fender slotted tuners werken ook prima, zo niet zelfs beter dan 'gewone' tuners met de methode van Piezo (die lus dus).

Ik zeg ook niet dat ik ontevreden ben over Fender tuners. Ik vind ze erg goed vooral omdat je ook de oude snaren heel gemakkelijk van de gitaar kunt halen en de hoek die de snaar extra maakt klemt de snaar goed vast. Het enige wat ik zeg is dat er dus geen lus in hoeft.

FruscianteFan
5 juli 2008, 11:57
Ik formuleerde het wat krom. Ik bedoelde dat die lus ook prima werkt op slotted tuners.