PDA

View Full Version : Lafayette Buizenversterker model LA-75



Little Jay
3 juli 2008, 15:46
Heb onlangs van een verzamelaar een Lafayette LA-75 versterker gekocht, ergens 60er jaren, ik denk Japans. (Jaja, stond op GitaarMarkt) Heel leuk versterkertje in de jazz-blues hoek. Het ding klinkt echt heel 'oud' zeg maar, op een goede manier. Heb al wat jazz-gigs en repetities er mee gedaan en dat gaat heel leuk. Verassend veel headroom ook, zelfs met pittige drummer.

Maar ik weet er heel weinig van, verrekte weinig over het merk op internet te vinden. Verder weet ik wel een klein beetje van buizen en versterkertechniek, maar alleen de absolute basis. Eén ding stelt me in het bijzonder voor een raadsel: in de amp is een buizenvoet aanwezig voor een 6CA4-buis, maar die zit er dus niet in.

Nu werkt de tremolo niet, dus ik dacht dat die misschien wordt aangestuurd door de 6CA4-buis. Echter, ik zie overal dat een 6CA4 wordt aangeduidt als een gelijkrichterbuis?!?

Daarom vraag ik mij het volgende af:
- kan een 6CA4 ook een tremolo aansturen?
- indien het een gelijkrichterbuis is, zou de amp dan überhaupt kunnen werken zonder die buis? (ik dacht eigenlijk van niet....?)
- kan ik één en ander gewoon testen door er een 6CA4 buis in te steken? Of loop ik dan het risico wat op te blazen?!? (Ik dacht aanvankelijk aan een mod waarbij misschien een transistor-gelijkrichter is geïnstalleerd, maar zie binnenin de point-to-point dradenspaghetti niets dat daar op duidt).

Wie weet meer?

maxdetak
13 juli 2008, 23:29
http://www.0wned.org/~hstraub/Laff.htm
is de LA 70

guitarnijboer
14 juli 2008, 17:50
De 6CA4 of EZ81 is een gelijkrichtbuis inderdaad. Deze buis is er vrijwel zeker voor om de hoogspanning in je versterker gelijk te richten. Als je versterker werkt zonder deze buis dan is hij gemodificeerd. Dit kan met 2 relatief kleine diodes die niet erg zullen opvallen.

IK denk dat je vibrato om een andere reden niet werkt.

Little Jay
14 juli 2008, 19:48
He thanx mensen!

@ Guitarnijboer: merci, altijd goed om een noob-vermoeden bevestigd te zien!

@ maxdetak: de link werkt niet (meer?) helaas!