PDA

View Full Version : Ruststroon valt bij 1 buis niet af te lezen. Please help me!!!



diengeman
3 juli 2008, 15:27
Ik was bezig met het biassen van mijn Marshall Superlead uit 1974.
Ik was verschillende buizen die ik nog had liggen de rustroom aan het meten via een biasadapter via mijn Marshall Superlead om een goede set van 4 te vinden die dan allemaal ongeveer dezelfde waarde aan zouden geven.

4 buizen erin die eerder uit een JMP kwamen.
In de eertse socket (naast de voorbuizen), de biasadapter, die gaf een waarde aan van 34.
dan de biasadapter in de tweede socket, die gaf een waarde aan van 34,5
De derde gaf een waarde aan van 36,5 en de vierde een waarde van 34,2.

De derde en de vierde buis heb ik daarna omgewisseld in de versterker, zodat de derde nu 34,2 en de vierde 36,5 aangaf.
Dus nu had ik achtereenvolgens in mijn verterker zitten: 34 - 34.5 - 34.2 - 36.5

Die buis van 36.5 heb ik eruit getrokken (eerst versterker uitgezet natuurlijk) en daarna achtereenvolgens verschillende buizen erin gestoken die ik nog had liggen. gewoon zoals het moest, dus elke keer versterker uitzetten, e.d.
Af en toe zat er een buis bij van 38.8, maar ook 1 van 27.7.

Ik was weer een buis aan het meten en toen hoorde ik ineens een klap. Ik zag op mijn multimeter nog iets van 25 staan, oid.

Daarna kon ik in deze vierde socket geen 1 buis meer meten, omdat hij steeds op 00.2 bleef staan. de andere sockets kunnen nog wel gemeten worden.
De buis in de vierde geeft dus niets aan op de multimeter, maar de buis brand wel gewoon. Er komt ook gewoon geluid uit mijn versterker als ik er over speel, maar wel een beetje schel gepiep en soms een klein beetje gehaper.

Weet iemand ALSJEBLIEFT wat er met mijn versterker aan de hand is? Ik ben er heel zuinig op en hij is(/was) nog helemaal origineel en in heeeele goede staat.
En weet iemand hoe ik dit probleem kan verhelpen???? Please!!!!????

diengeman
3 juli 2008, 15:43
De anodespanning van de eerste socket was 505, voor ik begon met het de buizen meten.

Ik heb nu net de anodespanning weer gemeten in alle 4 de sockets (rood in pin 8 en zwart in pin 3).
In socket 1, 2 en 3 geeft hij nu 511 Volt aan en in socket 4 geeft hij 470 Volt aan.

weet iemand waar het probleem zit en hoe ik dit op kan lossen of laten repareren?

En gaat dit veel kosten of is het gewoon simpelweg een weerstandje, oid vervangen?

diengeman
3 juli 2008, 17:45
Het lijkt ook wel of er iets mis is met de aarde of zoiets.

Als ik mijn gitaar erop aansluit en ik raak mijn snaren aan of de de trafo's bijvoorbeeld, dan wordt het piepen onderbroken.

guitarnijboer
3 juli 2008, 19:35
Wat ik allereerst zou doen (als je dat nog niet had gedaan) is even het chassis uit de kast halen en kijken of er geen buisvoet is stukgegaan. (de 4e dan dus)Soms druk je gewoon een pin los. Misschien dat die weer iets anders raakt of heeft geraakt. Misschien heb je ook gewoon een slechte soldering (verder) kapot getrokken.

diengeman
3 juli 2008, 21:22
Ik heb het net gedaan.

Ik denk zelf, maar ik heb er niet superveel verstand van, dat er zo'n dingetje kappot is. Ik weet even niet zo snel dat ook alweer heet (weerstandje dacht ik), maar het is zo'n klein buisje met gekleurde strepen met aan 2 kanten een draadje. (weerstandje)
Die gaat van pin 8 naar een andere (weet even niet welke zo uit m'n hoofd) en naar een boutje in het metaal (massa?)

Elke eindbuis heeft deze en ook op met dezelfde aansluiting.

Deze van de vierde buis is iets kleiner dan de andere 3 en is zo te zien al een keer vervangen.

Zou het kunnen dat dit het probleem is?
Zo ja, deze kan ik er zelf toch makkelijk vantussen halen en er een nieuwe tussensolderen, zonder het 1 en ander door te meten of iets dergelijks?
En zo ja, welke moet ik dan hebben? Dus welke moet ik kopen, dus welk merk, welk type, met welke waarde, e.d.?

kan ik hem controleren door hem door te meten of dit het probleem is? Kan ik hem doormeten zonder hem er vantussen te halen? Hoe moet ik mijn multimeter dan instellen om te controleren of dit het euvel is?

guitarnijboer
3 juli 2008, 23:14
Die weerstand is eenvoudig door te meten met een multimeter. Gewoon over de weerstand de weerstand meten. Deze zal rond de 1 ohm moeten liggen. Volgens mij zijn die weerstanden niet stock, maar ik kan me vergissen. Deze weerstand zit met een kant aan pin 1 en 8 en met de andere kant aan de massa.

(Tussen pen 4 en 6 zit ook een weerstand maar ik neem aan dat je deze niet bedoeld.)

Wat je nog kunt doen is de spanning meten van pin 3 naar massa, maar nu niet pen 8 gebruiken als massa maar het chassis. Dus de spanning tussen pin 3 en het chassis (metaal van de versterker) Als de spanning nu wel even hoog is als op de andere buisvoeten dan is die weerstand stuk. Is de spanning nog steeds lager dan zou ik eerst proberen pin 3 van buisvoet 4 even opnieuw te solderen.

De waarde van de weerstand hangt af van de kleucode die er op staat. De grote zegt iets over het vermogen.

Puerco
4 juli 2008, 01:22
Om je weerstanden betrouwbaar te meten zul je ze aan één kant los moeten solderen. De kleurcodes en bijbehorende waardes kun je uit onderstaande tabel aflezen of bv via DEZE (http://www.el34world.com/charts/resistor/4BandResistor.htm) site.
http://i6.photobucket.com/albums/y244/Puerco/4BandResistor.gif

diengeman
4 juli 2008, 10:11
Ah super!!!!

bedankt voor deze info. Hier kan ik wat mee en heb ik weer wat geleerd.

Vanmiddag ga ik het bekijken, doormeten, e.d.

Superbedankt!!!!

guitarnijboer
4 juli 2008, 10:51
Om je weerstanden betrouwbaar te meten zul je ze aan één kant los moeten solderen.

Dit hoeft niet altijd en ook in dit geval hoef je hem niet los te solderen om de juiste waarde betrouwbaar af te meten.

Frits van Mourik
5 juli 2008, 23:11
Je hebt gelijk, maar dat veronderstelt wel enig inzicht in de schakeling...

diengeman
18 juli 2008, 18:14
Dit weerstandje was dus kappot idd.
De multimeter bleef op 0 staan bij het doormeten.

Het gekke is dat deze weerstand ook iets kleiner is dan die andere 3 van die andere 3 buizen.

En normaal gesproken moesten deze toch 1 ohm zijn?

Bij mij meten ze alle drie 1.8 -1.9 ohm.

Klopt dit?

matto
20 juli 2008, 01:06
Als het bij alle weerstandjes zo is dan zou je de meter kunnen (laten) ijken.

jacky
20 juli 2008, 20:12
Dit weerstandje was dus kappot idd.
De multimeter bleef op 0 staan bij het doormeten.

Het gekke is dat deze weerstand ook iets kleiner is dan die andere 3 van die andere 3 buizen.

En normaal gesproken moesten deze toch 1 ohm zijn?

Bij mij meten ze alle drie 1.8 -1.9 ohm.

Klopt dit?

overgangs weerstand van kabels en klemmen ?

Unicron
21 juli 2008, 13:44
idd, meet ze eens alle drie parallel...