PDA

View Full Version : Ben ik echt zo slecht?



rock 'n roll
2 juli 2008, 21:25
Oké ik vraag even jullie eerlijke mening hier. Ik heb deze filmpjes op een (niet muzikale) site gezet en daar gaf iedereen ze een 0/10 om nog maar te zwijgen over de commentaar die erbij werd gegeven. Dus nu vraag ik me af is het dan echt zo slecht? Er zaten wel veel fouten in zoals iets vergeten en beginnen improviseren enzo en alleen maar downstrokes maar dat vind ik gewoon leuker als het niet echt nodig is.

http://www.youtube.com/watch?v=amV0ZIVoPe0
http://www.youtube.com/watch?v=9fYxK4ql5NI
http://www.youtube.com/watch?v=sh08CZAnbug
http://www.youtube.com/watch?v=iu4Ck3ZTzPg

Pais
2 juli 2008, 21:29
Toch wel redelijk slecht ja... :chicken:
Alles staat natuurlijk in verhouding met hoelang je speelt; als je echt nog maar heel kort speelt is het best knap. Maar ik vind het allerminst leuk om er naar te luisteren.

Sorry!

jonesd
2 juli 2008, 21:32
Om echt eerlijk te zijn is het inderdaad niet fantastisch. Je grootste probleem is je timing. Ik zou als ik jou was heel veel proberen samen te spelen met cd's of met een metronoom.

Oefening baart kunst...

bass blom
2 juli 2008, 21:33
je mag nog wel ff op les zo te horen :D

en je gitaar stemmen zou ook helpen :chicken:

Geoffrey
2 juli 2008, 21:36
Oefening baart inderdaad kunst!

Niet opgeven.. blijven oefenen en in jezelf geloven.
Maar hun jezelf ook de tijd om stap voor stap te verbeteren..
Ga samenspelen met andere gitaristen..

glennshred
2 juli 2008, 21:40
Eerlijk gezegd,

Je zou wat meer een rythmische structuur aan de dag moeten leggen
je speelt wel de juiste akkoorden maar op een statische manier zonder feel
werk daaraan!!!

Het is dus zeker niet echt aangenaam om naar te luisteren..
neem alle raad aan wat je kan krijgen, zo verbeter je beetje bij beetje
probeer zo zelf mogelijk kritisch te zijn, doe alsof je in een jury zit
die keihard is (ok nu overdrijf ik) probeer te luisteren meer als een 2de persoon
van buitenaf..

Je begrijpt wel wat ik bedoel :satisfie:
succes
glenn

rock 'n roll
2 juli 2008, 21:42
Best hard om te horen. Maar toch bedankt.
Speel nu zo'n 8-9 maanden maar veel tijd niet kunnen spelen door schoolwerk enzo maar nu toch al 2-3 maanden serieus aan het oefenen en van gisteren met nieuwe amp dus nu hoor ik de fouten ook beter tegenover dat modderige geluid.

Maar ik kreeg al schrik toen ik commentaren las als:
"hang je gitaar aan de muur en zoek een andere hobby".

Achjah oefening baart kunst en ooit zal ik goed kunnen spelen hopelijk.

Daniel91
2 juli 2008, 21:43
Die derde is nog niet zo heel erg slecht... maar de rest is inderdaad niet goed te noemen. Ik weet niet hoelang je al speelt?

Probeer trouwens eens wat overdrive of distortion over je powerchords...

Enneh, ga eens met een metronoom spelen! De pentatonische toonladder bijvoorbeeld, kan ook altijd nog van pas komen :)

-edit-

ah, dat is inderdaad nog niet erg lang, ze moeten gewoon niet zeuren! De een leert het nou eenmaal sneller dan de ander... je bent beter dan ik toen ik negen maanden gitaar speelde! :soul: (al moet ik toegeven dat ik er het eerste jaar ook weinig aan deed)

drap
2 juli 2008, 21:44
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het niet fabeltastisch is. De tip die ik je mee kan geven is zoveel mogelijk accoorden leren en vooral hoe die zich met elkaar verhouden. Het beperkt zich nu eigenlijk voornamelijk tot een beetje poweraccoorden, waar opzich niks mis mee is op z'n tijd, maar wel wat eentonig wordt als je je daar mee beperkt. Nou ben ik ook geen supergitarist hoor en ook redelijk beperkt, maar je kunt gewoon heel veel verbloemen met meerdere soorten accoorden en vooral timing. Nou is de timing een kwestie van oefenen en dat wordt heus wel strakker. Je moet het alleen wel kunnen horen, maar ook dat komt wel.

bass blom
2 juli 2008, 21:45
voor 8 a 9 maanden is het helemaal niet zo beroerd hoor.
leren gitaarspelen in een jaar is voor een enkeling weggelegd.
post hier over een half jaar maar weer eens soortgelijke clipjes :D
en let op je stemmen, clipje 2 en 4? zijn erg vals, moet je horen voor je een opname start.

Pais
2 juli 2008, 21:48
Maar ik kreeg al schrik toen ik commentaren las als:
"hang je gitaar aan de muur en zoek een andere hobby".

Achjah oefening baart kunst en ooit zal ik goed kunnen spelen hopelijk.

Tuurlijk, dat gezeik over 'je hebt het of je hebt het niet' ben ik zo zat....
Een goede gitarist zei eens tegen me: "Talent.... das hardstikke duur. Het kost namelijk bergen tijd en tijd is geld."

Met een goede werkers mentaliteit en een berg motivatie kan iedereen een heel respectabele gitarist worden. Er gaat gewoon tijd in zitten.
Laat je niet motiveren door dit soort reacties! Het is logisch dat wanneer je nog maar zoweinig uren in het oefenen hebt zitten, dat je je instrument en de muziek niet beheerst. Daar is de gitaar te mooi en te complex voor.

rock 'n roll
2 juli 2008, 21:49
Hehe, net wat ik nodig had even kei hard met de voetjes op de grond en dan opbouwende commentaar :) . Zal zeker al jullie commentaar onthouden en eraan werken.
Ik begin van dit forum ( en nederlanders) te houden :satisfie:

Tho
2 juli 2008, 22:00
Hoi!

Ik ben het met de rest eens inderdaad. Iedereen begon 'slecht'. Ik speel nu 6 jaar gitaar (metal) met een basis van 2 jaar klassiek. Een beetje tokkelen lukt me wel, ik mag van mezelf zeggen dat ik een retestrakke en pijlsnelle slaghand heb en altijd wel inspiratie om een gave riff te schrijven, maar soleren? Ik weet niet eens wat het betekent :eek: Dus iedereen blijft altijd wel een beetje 'zuigen' :D

Anyway, neem lessen! Daarna kan je pas je 'ziel' leggen in het spel. Dan krijgt het een persoonlijke tint.


PS: na 8 maanden had ik niet eens een elektrische gitaar :D

Geoffrey
2 juli 2008, 22:27
PS: na 8 maanden had ik niet eens een elektrische gitaar :D

Ik wel.. maar wist maar half hoe ik em moest vast houden. :D

Geen zorgen maken rock 'n roll.. je komt er wel!
Na 8-9 maanden valt het toch al mee.. blijven oefenen!

cruncher
2 juli 2008, 22:38
Hé rock 'n roll, gewoon lekker doorgaan! Het allerbelangrijkste is dat JIJ er plezier aan beleeft! Ik waardeer je openheid door hier te vragen of je echt zo slecht bent! Daar heb je lef voor nodig. Gewoon lekker doorgaan en zorg ervoor dat je zoveel mogelijk leert.

Vonk
2 juli 2008, 22:49
Probeer Guitar Pro "ergens" vandaan te krijgen. Je kan dan de nummers vertragen en makkelijk meespelen, en dat moet de timing flink gaan verbeteren.
ZEEEER belangrijk: tik mee met je voet op de maat. Ik ken nog een gitarist, en daar hoor ik van dat ie dat nooit heeft gedaan. Je moet de maat voelen met je voet in plaats van je slaghand.

Jeroen_TRC
2 juli 2008, 22:58
Zoals gezegd is het voor iemand die 9 maanden speelt nog niet eens zo slecht hoor! Powerchords lukten mij toen volgens mij toen maar amper!
Probeer wel gewoon wat meer feel te krijgen, wat relaxter te spelen :)

Ibanez666
2 juli 2008, 23:55
Probeer Guitar Pro "ergens" vandaan te krijgen. Je kan dan de nummers vertragen en makkelijk meespelen, en dat moet de timing flink gaan verbeteren.
ZEEEER belangrijk: tik mee met je voet op de maat. Ik ken nog een gitarist, en daar hoor ik van dat ie dat nooit heeft gedaan. Je moet de maat voelen met je voet in plaats van je slaghand.


jep, ik zie maar al teveel gitaristen met de voet niet in de maat tikken, maar met hun slaghand meegaan...

X-Rated
3 juli 2008, 00:20
Ik heb 8 jaar spaans klassiek les gehad en ik wist na 8 maanden hoe ik over de snaren moest lopen en m'n eerste zeer eenvoudige liedje eruit te persen. :)

Wie het kleine niet eert... Gewoon goed oefenen en lekker veel spelen. Tabs erbij pakken en luisteren hoe de muzikanten het origineel neerzetten.

Je hebt trouwens best wat lef nodig om in zo'n vroeg stadium jezelf al op te nemen en aan anderen te laten zien. Hulde daarvoor. En trouwens... Youtube comments staan ook niet bepaald bekend om hun inhoudelijkheid ;)

rock 'n roll
3 juli 2008, 00:25
Over het lef hebben om mezelf op het net te gooien, een mening van andere hoe hard die ook kan zijn kan soms wel nodig zijn. Zelf hoor ik sommige fouten niet meer omdak in mijn hoofd weet hoe het moet klinken en dan is het handig om tips enzo te krijgen van andere mensen. En beseffen dat er nog veeeel geoefend moet worden.

bass blom
3 juli 2008, 00:36
grappig experiment :D
op de (niet muzikale) site brandden ze je af.
daar verwachtten ze wellicht dat je echt goed kon spelen?
en daar hebben ze geen verstand van.
zei je er ook bij dat je nog maar 8 a 9 maanden speelde?
als je het hier gepost had met een: kijk eens hoe goed ik al ben waren de reaxies waarschijnlijk ook heel anders geweest :D

barno
3 juli 2008, 01:01
gewoon doordoen, wel kritisch zijn voor jezelf (je bent pas goed als onbekenden het je komen zeggen ... , dus niet je moeder, vriendin etc... :)

metronoom of veel met (goede tracks) meespelen : belangrijk. Bedenk: timing is Everything.

leer ook asap een bluesschema spelen op de juiste manier , wat je speelt in filmpje 2 klopt niet dus dat niet blijven spelen want het kost je ook energie dat af te leren.

repelsteeltje
3 juli 2008, 07:59
Ik speelde vroeger altijd met Gary more, clapton en dergelijke dat helpt voor je timing en ritme gevoel.

Ook een mooie uitdaging zijn backingtracks, doe ik nog steeds en is heel leuk om te doen. Kijk is op deze side kan je veel van leren.

http://www.guitarbt.com/index.php?

Pais
3 juli 2008, 09:17
Maar wat je speelt, is ook geen solostuk op zichzelf.
Ook wanneer je het correct zou spelen, zou het me weinig aangrijpen. Een stel powercords op gitaar is een ritmische toevoeging van een hele band; opzichzelf heeft het weinig sjeu. Het is prima als je het zo oefent, of met een metronoom als je ritmisch nog wat steun nodig hebt, maar het is logisch dat niet-muzikanten het maar niks vinden.

Het is net zoiets als spagetti eten zonder saus, groente of vlees. :satisfie:

Mr.Fingers
3 juli 2008, 11:17
Voor een "9-maandige" doe je het niet slecht (ik heb die fase ook doorgemaakt, geen nood ;)). Enneh, die commentaren, het merendeel van de mensen die die posten kunnen nog geen triangel van een gitaar onderscheiden, en zetten zelf geen filmpjes op youtube.

ZonderZout
3 juli 2008, 11:50
Volgens mij is gitaar ervaring het beste uit te drukken in daadwerkelijk gespeelde uren, niet in weken/maanden/jaren. Ik speel anders namelijk ook al ... eh... 14 jaar gitaar. En ik ben er de afgelopen 7 jaar toch echt niet vooruit gegaan, aangezien ik het drumstel toen heb uitgevonden :cooler:

Oefenen is de enige manier om een instrument goed onder de knie te krijgen, ondersteund door les uiteraard de beste combi.

Ik zou zeggen; blijf oefenen! Ritme en feel zijn bij ieder instrument de belangrijkste ingrediënten voor een goed stukje muziek. Belangrijker dan een exact aantal nootjes (al dan niet per minuut :)) :speed:

armageddon
3 juli 2008, 18:11
Een beetje tokkelen lukt me wel, ik mag van mezelf zeggen dat ik een retestrakke en pijlsnelle slaghand heb en altijd wel inspiratie om een gave riff te schrijven, maar soleren? Ik weet niet eens wat het betekent :eek: Dus iedereen blijft altijd wel een beetje 'zuigen' :D

Een lotgenoot! Ik dacht dat ik de enige was. Hadden we laatst die korte mini-meet in Delft en zie ik Rick en Niels toch shit spelen en dan denk ik echt... damnit! Maar dat is dan ook wel weer een heel ander soort stijl.

stratie
3 juli 2008, 18:14
Hey TP

Laat je vooral niet ontmoedigen!! Zoals iedreeen al zegt: '' Oefening baart kunst'' niemand is hier begonnen met een stuk van vb Steve Vai je moet doorzetten en lekker blijve speule!;)

Let vooral op je timing idd en STEM JE GITAAR, die is ook nog welleens out of tune eh;)
'

Nja anyway, veel succes met oefenen en laat je niet kleineren door wat andere mensen denken, mensen die geen gitaar spelen zie ik het nog niet doen.



Oefense! gr J

Tho
3 juli 2008, 18:16
Een lotgenoot! Ik dacht dat ik de enige was. Hadden we laatst die korte mini-meet in Delft en zie ik Rick en Niels toch shit spelen en dan denk ik echt... damnit! Maar dat is dan ook wel weer een heel ander soort stijl.

hahaha, ik dacht ik ook de enige was! :D Een simpel freestyle solootje in een bleusladder, daar houdt het bij mij mee op ;)

rock 'n roll
3 juli 2008, 18:17
Tjah over dat stemmen, doe ik meestal voor ik begin te spelen maar moet eens leren dat ook te doen na een uurtje spelen ofzo.

En heb mij deze namiddag wat geamuseerd met simpele akkoorden meespelen met guitar pro :).

beruk
3 juli 2008, 18:26
Vooral door gaan :rockon:
Oefenennnnnn!!!!!!
Zelf pas na jaren toonladders gaan oefenen, jeugdtraumatje, maar wat ik ging ik vooruit zeg!
Nu eerst om op te warmen even toonladderen over de hele hals majeur en mineur en dan lekker speule. Een metronoom is erg handig hoor!

rock 'n roll
3 juli 2008, 18:38
Haha, blijft toch grappig hoe iedereen zich hier op één of andere manier in herkent/aangesproken voelt.
Opgeven ga ik zeker niet doen ik zocht een hobby ddie veel tijd in beslag zou nemen en heb ze gevonden.

chubbyfan
3 juli 2008, 18:40
Haha, blijft toch grappig hoe iedereen zich hier op één of andere manier in herkent/aangesproken voelt.
Opgeven ga ik zeker niet doen ik zocht een hobby ddie veel tijd in beslag zou nemen en heb ze gevonden.
logisch toch,we hebben het allemaal meegemaakt :satisfie:

Megadeth_
3 juli 2008, 21:09
Ik denk dat het best wel beter kan na 8 à 9 maanden, los van het al dan niet talent hebben of niet. Toonladders, zouden je een heel stuk op het goede pad kunnen helpen. Deze bijvoorbeeld:

---------------------------4-5
-----------------------5-7----
----------------4-6-7---------
----------4-6-7---------------
----4-5-7---------------------
5-7---------------------------

Speel ze met up-en downstrokes en gedempd. In het begin speel je ze tergend traag (1noot/sec fzo, ideaal is deze met metronoom oefenen), maar let er op dat 'ie steeds strak(!) is. Zo krijg je al heel wat meer controle over je gitaar en kun je een stuk 'vrijer' spelen.
(oja, en als je beneden bent, bij de hoge E-snaar, dan overloop je hem terug naar boven omgekeerd, 4-5 wordt dan 5-4 etc.)

Ik (onder)vind dat het er 'm vooral om gaat waarop je oefent. Slecht gitaarspelen heeft niet zozeer te maken met een gebrek aan talent, maar aan niet gericht genoeg oefenen. Zijnde je gitaar leren beheersen.

Goderic
3 juli 2008, 22:41
En een leraar nemen, die kan je veel helpen. Van een vriend die al ietsje meer ervaring heeft kan je al veel leren ;)
(en zelfs van mensen die slechter gitaar spelen kun je leren)

budje
3 juli 2008, 22:58
Dus: lekker blijven oefenen, en straks iedereen een poepie laten ruiken!!!!

gitaarvrouwtje
3 juli 2008, 23:55
gitaar spelen is gewoon niet zo eenvoudig om goed te doen, ik sluit me bij het voornaamste commentaar aan, je timing ..daar moet je vooral goed aan werken
en jah je gitaar heel goed stemmen, als je dat niet op t gehoor kunt koop je dan een stemaparaat als je dat nog niet hebt..t scheelt ontzettend veel
en niet je gitaar aan de wilgen hangen gewoon lekker verder spelen en oefenen, het heeft ook tijd nodig

ZonderZout
4 juli 2008, 09:40
Een beetje tokkelen lukt me wel, ik mag van mezelf zeggen dat ik een retestrakke en pijlsnelle slaghand heb en altijd wel inspiratie om een gave riff te schrijven, maar soleren? Ik weet niet eens wat het betekent :eek: Dus iedereen blijft altijd wel een beetje 'zuigen' :D


Een lotgenoot! Ik dacht dat ik de enige was. Hadden we laatst die korte mini-meet in Delft en zie ik Rick en Niels toch shit spelen en dan denk ik echt... damnit! Maar dat is dan ook wel weer een heel ander soort stijl.

Haha! Hier nog zo eentje! :cooler: Strakke riffs en gevoelige lickjes geen probleem, akkoorden op gehoor vinden ook niet... maar solo? Euh... =pling?= :satisfie:

taylor
4 juli 2008, 09:58
tja slecht ligt er een beetje aan hoe lang je al speeld? een serieus aan t oefenen bent dit zegt niet zo veel van wat je bv over 5 jaar kan, iedereen is op deze manier begonen zelf jou favo gitaristen dus.

rock 'n roll
4 juli 2008, 17:03
Was vandaag wat aan het spelen en aan het opnemen om daarna de fouten eruit te kunnen halen die ik niet metaan hoorde. van dit filmpje was ik wel redelijk tevreden maarjah jezelf beoordelen blijft moeilijk dus graag jullie eerlijke mening.

http://www.youtube.com/watch?v=pxgJSUXtK2c

Mr.Fingers
4 juli 2008, 17:07
Dat begint er al meer op te trekken, eerst langzaamaantjes oefenen, en vooral, probeer er "ne schwung" in te krijgen, niet zo statisch allemaal...

rock 'n roll
4 juli 2008, 17:09
de schwung zal met de tijd wel komen als de akkoordwissels wat vlotter gaan, niet? Nu was ik me vooral aan het concentreren op de timing :)

Mr.Fingers
4 juli 2008, 17:10
de schwung zal met de tijd wel komen als de akkoordwissels wat vlotter gaan, niet? Nu was ik me vooral aan het concentreren op de timing :)

Timing is al zeer redelijk tot goed!!! en je gitaar staat gestemd, das ook al iets :D

Pais
4 juli 2008, 17:12
Timing is al zeer redelijk tot goed!!!

meen je dat nou?

rock 'n roll
4 juli 2008, 17:13
Stemapparaat lag hier naast me :sssh: :seriousf:

Mr.Fingers
4 juli 2008, 17:15
meen je dat nou?

Iedereen is zo begonnen hoor, qua maathouding klopt het ongeveer wel, qua slagje absoluut nog niet, maar het is i.i.g. al beter als al het voorgaande wat hij postte

Pais
4 juli 2008, 17:22
Iedereen is zo begonnen hoor, qua maathouding klopt het ongeveer wel, qua slagje absoluut nog niet, maar het is i.i.g. al beter als al het voorgaande wat hij postte

Nou ik vind het ritmisch nog steeds echt helemaal niet kloppen. Zonder geintjes was ik mezelf aan het afvragen welke maatsoort het had.
Probeer voor de gein eens met je voet mee te tikken.



Iets wat voor rock n roll ook een tip is - tik met je voet de maat. Wanneer je gitaarspel ritmisch niet klopt, raak je hier in de knoop.
Of speel met het orgineel mee. Speel met een ritme track of metronoom. Er zijn zoveel mogelijkheden om je ritme te oefenen en te toetsen.
Het is funest om zonder ondersteuning van ritme te blijven oefenen als je zelf niet hoort dat het niet klopt. Zo oefen je je fouten.

rock 'n roll
4 juli 2008, 18:13
Thx voor de eerlijkheid en tips Mr. Fingers en pais zal proberen rekening mee te houden.
Mss ter verduidelijking even het voorbeeld filmpje erbij geven:
http://www.youtube.com/watch?v=r7kwIFt5Xsw

Vonk
4 juli 2008, 20:08
Als je dat ene akkoord pakt:

2
3
2
0
-
-


Oh ja Dmaj, let erop dat de vingers zo dicht mogelijk tegen de fret aandrukken, je ringvinger zit namelijk bijna tegen de verkeerde fret aan.

Je kent de akkoorden perfect en kan snel overpakken: tijd om het met achtergrondmuziek te doen. Dit moet je altijd zo aanpakken: zodra je precies weet waar je vingers moeten komen moet je met de muziek (al dan niet vertraagd) meespelen. Beter voor je ritmegevoel en het klinkt ook niet meer zo saai ;)

Oh ja, je moet keihard raggen met een flinke bak distortion!

Noid
4 juli 2008, 22:53
Ja, herkenbare post dit. Ook voor mij geldt: been there done that. Om eerlijk te zijn ervaar ik nog altijd dat de gitaar altijd een uitdaging blijft. Je hoort altijd weer betere gitaristen en nummers, waardoor je denkt pfoe moeilijk. Andersom wil je ook niet stil blijven staan en leg je de lat steeds hoger. Zoals hier al aangegeven: het enige wat dan helpt is oefenen, oefenen, oefenen. Dat geldt voor iedere fase in je gitaarcarriere als je verder wilt komen dan waar je op dat moment staat.

Met Pais ben ik eens dat dit nog lang niet strak genoeg is.. Maar andersom is het ook geen drama qua timing, je zit al dicht in de buurt. En ook dit herken ik: als je nog focust op de akkoorden, dan is het ritme vaak nog onderhavig. Als je de akkoorden eenmaal lekker hebt, dan volgt het ritme vanzelf belangrijkste aandachtspunt.

De moedige manier waarop je je spel post en kritiek vraagt bewonder ik zeer. Lullig dat je zo afgezeken bent op een andere site. Waarom verander je de vraagstelling niet van de negatieve vraag "ben ik echt zo slecht?", naar een positieve (ik kan leren spelen, ik wil leren spelen, eerst kon ik niets, nu kan ik al dit, dus:) "Wat is de volgende stap om beter te worden in het spelen?".

e!
4 juli 2008, 23:15
Los van de beperkte ervaring mis ik hier aanwijzingen dat je ritmegevoel zou hebben. Probeer eens op de maat mee te tappen met je voet op de vloer. Beweeg je lichaam op het ritme. Dat doet zo'n beetje iedere muzikant en zal je een hoop helpen.

Het feit dat je dat niet van nature doet en het feit dat je zelf niet hoort of iets goed is of niet, helpt natuurlijk niet. Dat zijn toch wel indicaties dat je geen "natural" of zelfs weinig getalenteerd bent. Zolang jij zelf niet hoort wat goed is, moet je muziek maken eigenlijk gewoon uit je hoofd zetten. Simple as that.

Ritme is in elk geval ongeveer een factor 1000 belangrijker dan wat dan ook. Ritme zonder tonen -> muziek. Noten zonder ritme -> rotherrie. Daarom heb je wel drumbands, maar geen aritmische blokfluitorkesten. Muziek is pas muziek als je je kont erop kunt schudden.

Noid
4 juli 2008, 23:40
Zolang jij zelf niet hoort wat goed is, moet je muziek maken eigenlijk gewoon uit je hoofd zetten. Simple as that.Ofschoon ik je redenatie kan volgen (en ik niet voor TS kan spreken) zou ik het zonde vinden als TS deze redenatie voor waar aanneemt. Dus reageer ik toch even: ik vermoed dat talent wel aanwezig is. Het mag dan wellicht niet dominant aanwezig zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat het niet latent aanwezig is: pas na gedegen inspanning over langere periode kun je constateren dat talent in de basis wel of niet aanwezig is. Er is zeker enig talent: TS kan akkoorden en melodien spelen, en tegelijkertijd met z'n andere hand slag verzorgen. Nu alleen de samenhang tussen links en rechts nog. Als ik bijvoorbeeld zelf kijk naar tegenritmes en het spelen van 7/8-en enz: dat heeft me echt wat tijd gekost voordat ik dat onder de knie kreeg en soms is het nog verdomde lastig.

meul
5 juli 2008, 10:54
Je begint net joh ;-) gewoon lekker doorgaan. probeer jezelf te vergelijken met jouw helden. klink je al net zo goed?

antwoord = hoogstwaarschijnlijk nee
maar de troost is dat de meeste gitaar helden er ook langer dan 8 maanden over deden voordat je ze op t.v of geluidsdrager kon bewonderen.

Pais
5 juli 2008, 11:36
Noten zonder ritme -> rotherrie

En zo spoel je in 1 klap alle rubato stukken door de plee!!! :nervous:

Géén ritme, wél een goede timing; kan ook hééél mooie muziek zijn.

e!
5 juli 2008, 19:53
En zo spoel je in 1 klap alle rubato stukken door de plee!!! :nervous:


Ik denk 't niet (cursivering van mij):

Rubato of tempo rubato (It.: gestolen tijd) is een muzikale voordrachtsaanwijzing en het houdt in: vrij in tempo (http://nl.wikipedia.org/wiki/Tempo_%28muziek%29). De uitvoerende wordt geacht ritmisch gelijk genoteerde noten qua tempo ongelijkmatig te spelen, zodat het muziekstuk meer gaat leven. (...)

Om een goed klinkend rubato te maken dient de muzikale logica gerespecteerd te worden, en het metrum 'volgbaar' te blijven.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rubato


Bij rubato gaat het dus om versterking van het (ritmisch) gevoel, door tempowisseling, niet door het ritme dan maar los te laten.

The Lo Lands
5 juli 2008, 20:19
Leren gitaarspelen, leren autorijden, leren tongzoenen... oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Aanleg of anders gezegt talent is prettig aangezien dit het leerproces versneld. Zorg eerst voor een goede beheersing van de speeltechnieken en inderdaad oefen op je timing met een metronoom of drumcomputer. Stap snel over op het meespelen van bestaande nummers en blijf letten op de techniek! Zodra je je instrument, auto, of vriendin beheerst wordt het leuk en kun je je bezighouden met bezieling en gevoel leggen in je spel. Verwacht niet dat je binnen een jaar al deze facetten beheerst. De beste stuurlui staan aan wal! Heb je les? Zoja praat hierover met je leraar en laat je niet uit het veld slaan door meningen gebaseerd op het enthousiasme van je eigen spel vastleggen op video. Leer hiervan en misschien beter om deze filmpjes nog even niet 'wereldwijd' te maken en voor jezelf te houden :) Het is te vroeg om al te zeggen of je aanleg hebt of niet. Drive is vaak belangrijker dan alleen maar aanleg hebben!

Succes!

Pais
5 juli 2008, 20:19
Bij rubato gaat het dus om versterking van het (ritmisch) gevoel, door tempowisseling, niet door het ritme dan maar los te laten.

Vergeef me dan de vrije interpretatie van de termen; maar er zijn ook genoeg prachtige stukken zonder ritme, of met een tussenstuk zonder ritme.
Maar ik begrijp dat je het in je oorspronkelijke bericht over rimische muziek hebt. Die tref je wat vaker dan muziek zonder ritme inderdaad. Maar "Muziek is pas muziek als je je kont erop kunt schudden." is gewoon te kort door de bocht.

e!
5 juli 2008, 20:29
Ik geef het toe. Het was een weinig wetenschappelijke formulering. De boodschap leek mij evenwel duidelijk. Er wordt door de TS ook overduidelijk een poging gedaan om ritmische muziek te spelen, hetgeen enigszins misloopt.

Het is moeilijk om objectief je eigen spel te beoordelen terwijl je speelt. Ik blijf echter van mening dat wanneer je jezelf terug ziet en hoort, het duidelijk moet zijn waar de schoen wringt. Niet dat je het dan direct kunt verbeteren, maar je moet het wel horen, zeker als het zo duidelijk is als in deze filmpjes.

Ik wil niemand ten onrechte ontmoedigen, maar ik denk wel dat er behoorlijk wat werk aan de winkel is. Het heeft weinig zin om dat a) te ontkennen of b) te verhullen. Hij komt hier voor feedback. Dan krijgt hij dus feedback.

rock 'n roll
14 juli 2008, 15:59
Heb deze namiddag mezelf nog eens opgenomen toen ik wat aan het spelen was, en van 2 filmpjes zou ik graag jullie mening hebben.

Dit is niet echt speciaal gewoon iets dat ik leuk vind om te spelen.
http://www.youtube.com/watch?v=1DxCu862DNs


En hier simpele akkoorden waarbij ik vooral op timing aan het letten was.
http://www.youtube.com/watch?v=7Rj_F_Oyt7Q


Goede commentaar, slechte commentaar, tips alles is welkom :)

pannekoek
14 juli 2008, 16:04
Heb deze namiddag mezelf nog eens opgenomen toen ik wat aan het spelen was, en van 2 filmpjes zou ik graag jullie mening hebben.

Dit is niet echt speciaal gewoon iets dat ik leuk vind om te spelen.
http://www.youtube.com/watch?v=1DxCu862DNs


En hier simpele akkoorden waarbij ik vooral op timing aan het letten was.
http://www.youtube.com/watch?v=7Rj_F_Oyt7Q


Goede commentaar, slechte commentaar, tips alles is welkom :)

dit is een beetje nutteloos om naar te kijken :)

probeer eens een liedje na te spelen van bijvoorbeeld de red hot chili peppers, leuke oefening om mee te beginnen, en upload t dan, dan kunnen we nog feedback geven hoe je het liedje kan perfectioneren zodat je vanzelf beter word.

e!
14 juli 2008, 16:11
1. Leuke akkoordjes. Het ritme is 18/8. Eerst 8/8 en dan 10/8. Als dat je bedoeling was -> goed gedaan. Zo niet, dan plak je steeds per ongeluk 2 tellen aan je tweede maat.

2. Hieruit krijg ik het vermoeden dat je in je eerste stukje gewoon naast de maat zat. Je hebt duidelijk moeite om strak op de tik te spelen. Wel goed dat je een metronoom gebruikt, want daarmee kun je dat leren.

Verder is het inderdaad weinig boeiend om naar te kijken. Het zijn gewoon oefeningen. Wel goed om jezelf mee te beluisteren en beoordelen.

Concentreer je voorlopig inderdaad op ritme, maar probeer gewoon liedjes te leren spelen en oefen die dan met metronoom. Dan boek je het snelst vooruitgang op zowel het terrein van strakker spelen als op dat van akkoordovergangen en het daadwerkelijk spelen van nummers. Succes!

rock 'n roll
14 juli 2008, 16:20
1. Leuke akkoordjes. Het ritme is 18/8. Eerst 8/8 en dan 10/8. Als dat je bedoeling was -> goed gedaan. Zo niet, dan plak je steeds per ongeluk 2 tellen aan je tweede maat.

Wat ik speelde van ritme was de bedoeling, maar van dat het 18/8 is wist ik dan weer niet. Ben me wel aan het verdiepen in de theorie ervan maar dit is precies toch lastiger als verwacht over internet dus ben al wel een even op zoek naar een leraar.




2. Hieruit krijg ik het vermoeden dat je in je eerste stukje gewoon naast de maat zat. Je hebt duidelijk moeite om strak op de tik te spelen. Wel goed dat je een metronoom gebruikt, want daarmee kun je dat leren.

Het is geen metronoom hoor, het is mijn blote voet op een plastic mat op mijn kamer. Die klopt dus al wel mag ik aannemen aangezien je dacht dat het een metronoom was :D . Maar nu dus voet en hand gelijk zien te krijgen, thx.




Verder is het inderdaad weinig boeiend om naar te kijken. Het zijn gewoon oefeningen. Wel goed om jezelf mee te beluisteren en beoordelen.

Concentreer je voorlopig inderdaad op ritme, maar probeer gewoon liedjes te leren spelen en oefen die dan met metronoom. Dan boek je het snelst vooruitgang op zowel het terrein van strakker spelen als op dat van akkoordovergangen en het daadwerkelijk spelen van nummers. Succes!

Doe ik al wel maar zijn nog zo slecht dat ik daar zelf de fouten in hoor en jullie hulp nog niet echt nodig heb.


Bedankt voor de reactie daar kan ik wel weer wat mee :)

e!
14 juli 2008, 17:00
Hahaha.. je voet op 'n plastic mat.. ik dacht al dat het qua tempo een beetje zweefde, maar ik dacht dat ik me dat verbeeldde, gezien het feit dat je, naar ik aannam, met een metronoom speelde.

't Valt in elk geval wel mee, maar helemaal strak is 't denk ik dus niet. Blijf vooral wel doortappen. Dat helpt sowieso! Probeer te leren het ritme aan te voelen.

rock 'n roll
14 juli 2008, 17:41
Nu ik het opnieuw hoor kan het in het begin inderdaad nogal verwarrend zijn. Ik zet gewoon metronoom op tik mee met mijn voet tot het goed gaat zet den metronoom af en begin te spelen.
Zo leer ik ook tempo houden zonder metronoom uiteindelijk denk ik dan.

e!
14 juli 2008, 18:03
Ik zou toch eerst een tijdje oefenen met de metronoom gewoon aan. Zonder leer je later wel.

rock 'n roll
14 juli 2008, 18:09
Met metronoom lukt al wel dus daar ligt het probleem nie zozeer, zonder metronoom met de voet tikken lukt dan 85% van de tijd (als ik daarna metronoom terug aanzet klopt het allemaal nog), maarjah als dan het rechterhand ook nog mee moet... .
Wel bedankt om zo mee te denken leuk om te weten dat ik hier altijd terecht kan

Speulert
14 juli 2008, 18:42
Met metronoom lukt al wel dus daar ligt het probleem nie zozeer, zonder metronoom met de voet tikken lukt dan 85% van de tijd (als ik daarna metronoom terug aanzet klopt het allemaal nog), maarjah als dan het rechterhand ook nog mee moet... .
Wel bedankt om zo mee te denken leuk om te weten dat ik hier altijd terecht kan

Dat zie je denk ik verkeerd.oefenen met een metronoom moet je altijd blijven doen of in ieder geval enkele jaren.

e!
14 juli 2008, 18:50
Inderdaad. Als je het moeilijk vindt om maat te houden (en dat lijkt bij jou toch duidelijk het geval), dan moet je zeker met metronoom spelen. Je kunt dan spelen en met je voet meetappen. Als het meetappen dan niet goed meer lukt, kun je gewoon doorspelen met het metronoom als je richtsnoer. Wat je nu doet zorgt ervoor dat je steeds afdwaalt van het ritme. Met je voet met het metronoom meetappen tot je denkt het ritme te voelen, om vervolgens met dat wankele ritmegevoel, zonder metronoom te gaan meespelen heeft geen enkele zin. Dat gaat dus nooit (helemaal) goed.

Dus, gewoon metronoom aanzetten en eerst daarmee leren spelen en gevoel ontwikkelen! Daarna kun je pas leren vertrouwen op dat gevoel. Dit alles doe je nl. juist om dat ritmegevoel te ontwikkelen. Het komt erop neer dat als je die metronoom uitzet je moet vertrouwen op een ritmegevoel dat je (nog) niet hebt (ontwikkeld). Snappie?

hendrix2
14 juli 2008, 19:00
De wil om beter te worden is er wel, aan je posts merk je ook dat je erg gedreven bent, dus ik ben er zeker van dat je, als je zo verdergaat, veel vooruitgang zal maken!

Gewoon blijven oefenen dan kom je er sowieso wel!

Veel succes nog!

rock 'n roll
14 juli 2008, 19:23
Dus eigenlijk met metronoom spelen tot ik het ding totaal niet meer nodig heb en ik eigenlijk een ritme kan houden zonder eerst op gang te geraken met metronoom?

Pais
14 juli 2008, 19:35
Dat zou ik wel doen ja, want je gaat hier op het filmpje net zo makkelijk weer de mist in terwijl de slag (met alle respect hoor) de allersimpelse is die je kunt hebben.

e!
14 juli 2008, 21:30
Dus eigenlijk met metronoom spelen tot ik het ding totaal niet meer nodig heb en ik eigenlijk een ritme kan houden zonder eerst op gang te geraken met metronoom?
Correctemundo!

rock 'n roll
14 juli 2008, 23:29
Dat zou ik wel doen ja, want je gaat hier op het filmpje net zo makkelijk weer de mist in terwijl de slag (met alle respect hoor) de allersimpelse is die je kunt hebben.

Ik vraag jullie mening dus moet ik tegen de commentaar kunnen ook hé ;) .


Maar nu weet ik dus hoe ik het moet aanpakken, hopelijk lukt dit en komt er hier ooit eens een filmpje van mij te staan waar jullie geen fout meer in vinden :D . (Binnen een jaar of 5 ofzo)

Tho
14 juli 2008, 23:51
Ik vraag jullie mening dus moet ik tegen de commentaar kunnen ook hé ;) .


Maar nu weet ik dus hoe ik het moet aanpakken, hopelijk lukt dit en komt er hier ooit eens een filmpje van mij te staan waar jullie geen fout meer in vinden :D . (Binnen een jaar of 5 ofzo)

Jaar of 5? Als je les hebt gaat het een stuk sneller. Zelfs mensen zonder enig talent kunnen veel dingen nog foutloos spelen! (en ik spreek uit ervaring)

rock 'n roll
15 juli 2008, 00:00
Ruime schatting maken hé :D

Tho
15 juli 2008, 00:01
Ruime schatting maken hé :D

hahaha dan valt het alleen maar mee, dat is waar.

hansli
15 juli 2008, 01:54
he jongens, mis ik hier iets?

volgens mij heeft niemand TS uitgelegd dattie vooral moet gaan tellen, wel meestampen met de voet, wat volgens mij a little sin is, maar goed, en meespelen met een metronoom, wat natuurlijk voor de beginner, maar ook voor de gevoerderde muzikant altijd leerzaam is..............

maar tel er wel bij, meestal 1 2 3 4 , soms ook 1 2 3 , later ontek je vanzelf hoe je een 18/4 uit kunt tellen, 1 2 3 4 , 1 2 3 4 , 1 2 3 4 , 1 2 3 4 , 1 2, grappig, ik hoor er meteen al iets heel erg oost-europees in, met violen en accordeons, als ik even in mijn hoofd doorluister hoor ik zelfs een afwisseling van eerst vier maten vier, en dan drie maten vier, steeds weer gevolgd door die 2/4 natuurlijk.............

een 14/4 is trouwens makkelijker uit te tellen ontdek ik gaande het schrijven van dit stukje, maar nog steeds erg lastig

maar, @rock'nroll: tellen dus, niet met je voeten, maar in je hoofd!
............en ene en tweje en drieje en viere.........................................

Hydra
15 juli 2008, 06:57
IDD Tellen gaat je veel laten zien .. Ik zou me iig helemaal geen zorgen maken, als jij maar uurtjes gaat maken dan komt het allemaal vanzelf goed.

Neem gewoon gitaarles dat is het belangrijkste voor je om snel te leren, oefen veeeeeeel en accepteer dat er altijd betere gitaristen rondlopen (dat moet het hele forum btw ) :P Neemt niet weg dat je makkelijk met oefenen straks leuke dingen kan gaan doen op gitaar Gegarandeerd...


Ow ja en probeer de melodie of akkoorden te zingen!! als je dat kan word het ook al makkelijker om te herkennen of je goed zit.

mrkoetje
15 juli 2008, 17:25
leuke topic. zelf speel ik sinds m'n 16e gitaar, eerst wat klassiek les, maar verder alles zelf geleerd en nooit (!) meegespeelt met bekende bands.
direct zelf liedjes schrijven zeg maar, daarna met de band 1 demo en 3 full-lenght albums opgenomen in studio, solo's riffs ook live optredens in binnen en buitenland alles, en nu we na 12 jaar stoppen ben ik maar eens op les gegaan, m'n eerste toonladders heb ik dus pas na 18 jaar geleerd!! ;-)
merk wel dat het na 18 jaar zelf "aanklooien" lastig is om met lessen te beginnen, maar er gaat een wereld voor me open!!

rock 'n roll
15 juli 2008, 17:43
Leuk topic inderdaad dit, titel doet ook wel voor een stuk mee denk ik :D .
Vandaag even gek geworden van al dat getel en getik met metronoom. Ene moment heb ik het te pakken andere moment weer ernaast, uitiendelijk bereik ik dan zo'n punt dat het niet meer lukt en gitaar aan de kant aan de kant gelegd om wat anders te gaan doen.
Mm, dit lijkt sterk op examens studeren :o
Maar als ik jullie commentaar een beetje doorheb zal het ooit wel goed komen dus

Speulert
15 juli 2008, 18:23
Leuk topic inderdaad dit, titel doet ook wel voor een stuk mee denk ik :D .
Vandaag even gek geworden van al dat getel en getik met metronoom. Ene moment heb ik het te pakken andere moment weer ernaast, uitiendelijk bereik ik dan zo'n punt dat het niet meer lukt en gitaar aan de kant aan de kant gelegd om wat anders te gaan doen.
Mm, dit lijkt sterk op examens studeren :o
Maar als ik jullie commentaar een beetje doorheb zal het ooit wel goed komen dus

Gewoon volhouden hoe vaak ik wel niet heb gedacht ik pleur nou die plank uit het raam en bekijk het maar. Ik moet er niet aan denken dat ik zou zijn gestopt.Na een tijdje als alles makkelijker gaat word het ook een stuk leuker.

En als je het even gehad hebt met oefenen en het getik van de metronoom.Of gewoon geen zin hebt om te oefen ga dan gewoon spelen wat je leuk vind je hoeft niet elke dag alleen maar te oefenen.gewoon regelmatig wat oefeningen en dan even "vrij spelen"

MDW54
16 juli 2008, 22:27
Ja, oefening baart kunst. Zoals reeds door anderen gezegd, ritme/timing -én een juiste afregeling van je amp- kan ervoor zorgen dat je geluid aangenaam/opwindend klinkt. Of het muzikaal gezien technisch of simpel is, is minder belangrijk. Ik doe Ramones covers op Youtube en volgens mij bewijst deze clip (http://www.youtube.com/watch?v=CKjGZFeiJ2g) dat je met een 3 accoordennummer toch iets boeiends neer kan zetten.
Succes!

e!
16 juli 2008, 22:30
No pain, no gain :cooler:

Jedeel
17 juli 2008, 09:50
Vandaag even gek geworden van al dat getel en getik met metronoom. Ene moment heb ik het te pakken andere moment weer ernaast,......
Dat is het lastige spelen sámen met een metronoom....
Zolang je denkt dat je metronoom kapot is (omdat die langzamer of sneller lijkt te gaan dan je eigen spel), heb je de metronoom nog nodig. :satisfie:

rock 'n roll
17 juli 2008, 10:28
Zolang ik samen met de metronoom speel alles in orde, maar vanaf ik bijvoorbeeld 2 akkoorden wil slaan per tel wilt het eens mislukken.
Achjah oefenen oefenen en nog dan een beetje oefenen zeker

wiltin
18 juli 2008, 07:43
Ga eens op deze site kijken: http://www.justinguitar.com/en/AA-000-LessonIndex.php

Hier vindt je een schat aan lessen allemaal uitgewerkt en ondersteunt met tabs/ uitleg/ en video's.
oa oefeningen om soepel akkoorden over te pakken, Rechterhand technieken (strumming) Toonladders, nummers om mee te spelen incl uitleg op video etc..

Deze site heeft mij ook aardig uit mijn blokade momenten gehaald en voor veel technieken de ogen geopend.

Thundermane
18 juli 2008, 08:10
Ik vond het wel grappig om te zien, want met name bij je interpretatie van unforgiven zie ik wel dat je de tablatures hebt, maar inderdaad de timing is je grootste probleem.
Mensen kunnen zeggen wat ze willen en moeilijk doen, maar het is allemaal puur oefenen.
Ik kon master of puppets ook pas na 150 keer spelen, maarja ik speelde het dan ook 150 keer :D
Het gaat allemaal niet om oefentechnieken en gezeik, het is puur het oefenen zelf...
GEWOON VEEEEEL oefenen, dan komt het vanzelf.

Tony L
18 juli 2008, 15:04
Het gaat allemaal niet om oefentechnieken en gezeik, het is puur het oefenen zelf...
GEWOON VEEEEEL oefenen, dan komt het vanzelf.

Heeft helemaal niet alleen maar met veel oefenen te maken. Ook de manier hoé je oefent is erg belangrijk. Als je niet jezelf elke keer pijnigd door klote stukken te spelen die je niet goed kan en elke keer simpele stukken pakt dan ga je nooit vooruit komen. Het heeft niet zoveel nut om de stukken te spelen die je al goed kan spelen, ook al speel je ze nog zo veel, naar mijn idee ga je er niet veel meer van leren. Het is een gezonde balans van de dingen spelen die je al kan en nieuwe stukken die moeilijker zijn dan degene die je al kan spelen.

Pais
18 juli 2008, 15:12
En laat jezelf niet iedere keer de mist in gaan. Als je alsmaar herhaalt wat je verkeerd doet, oefen je je fouten en ga er je alleen maar op achteruit.

bagheera
18 juli 2008, 15:29
En als je het even gehad hebt met oefenen en het getik van de metronoom.Of gewoon geen zin hebt om te oefen ga dan gewoon spelen wat je leuk vind je hoeft niet elke dag alleen maar te oefenen.gewoon regelmatig wat oefeningen en dan even "vrij spelen"

Ik vroeg me af het enige wat ik nog doe is Vrij spelen.
Misschien toch tijd om even terug wat oefeningetjes te doen.
Weten jullie goede oefeningen voor gevorderden en voor beginners. :B

Speulert
18 juli 2008, 18:18
Het gaat allemaal niet om oefentechnieken en gezeik, het is puur het oefenen zelf...
GEWOON VEEEEEL oefenen, dan komt het vanzelf.

Sorry slechtste advies ooit.Ik ben ook een tijd eigenwijs geweest en met willekeur lopen oefenen en knallen waardoor ik nu een hele slordige speler ben en heel veel dingen heb moeten afleren wat een bitch is.

Met regelmaat oefenen bijvoorbeeld een half uur tot een uur per dag is veel effectiever dan uren achter elkaar dezelfde oefening doorknallen.Na een uur leer je namelijk praktisch niks meer.Iedereen kent het wel je doet vingeroefeningen,het lukt redelijk als je het te lang doet word het slechter.En als je dan even pauze neemt of een dag later die oefening weer oppakt gaat het ineens een stuk beter.Te lang op 1 oefening blijven hangen is niet effecient oefenen.

wat ik ook deed zoals hier al gezegd werd is vooral oefeningen die me goed afgingen,te makkelijk te langzaam is niet goed.

Wat ik daartegenover ook nog eens fout deed is zoals jij oefeningen die me slecht afgingen op een veel te hoge snelheid af te raffelen totaal niet op techniek lettend.Nu pak ik bij snelle stukken vaak noten met mn ringvinger die met de pink horen.Verder merkte ik dat het met een beetje gain leuk klonk maar op het clean kanaal werd duidelijk dat ik er met een beetje snelheid geen normale noot uitkon halen.

En daar kun je een tijdje mee aankloten en niemand inclusief jijzelf die iets merkt,maar als je dan groeit en steeds technisch ingewikkeldere stukken wilt spelen kom je jezelf toch echt tegen.

Tot het punt dat er niks anders meer opzat dan helemaal overnieuw te beginnen.Wat nog niet eens het ergste was.Nee Het moeilijkste is om al je fout aangeleerde dingen af te leren.Gelukkig gaat alles na veel oefenen op de JUISTE manier nu redelijk

Maar er word niet voor niet overal geroepen oefen op de juiste manier.Want iets afleren is 10 keer zo moeilijk dan iets aanleren dus doe het liever gelijk goed.Ook mijn vroegere leraar riep dat.Had ik maar naar em geluisterd dan Was ik nu als gitarist 2 keer zo ver/goed geweest.

Dus het maakt niet uit wat en hoe je oefent als het maar veel is,is naar mijn mening een zeer slecht advies om een beginnend gitarist te geven

Jeroen_TRC
18 juli 2008, 18:40
Sorry slechtste advies ooit.Ik ben ook een tijd eigenwijs geweest en met willekeur lopen oefenen en knallen waardoor ik nu een hele slordige speler ben en heel veel dingen heb moeten afleren wat een bitch is.


Inderdaad, ik heb ook nooit de techniek geoefend. Ik kan geen noten lezen en heb geen inzicht in muziek. Toonladders zijn niet aan mij besteed en ik ken misschien de naam van 5 akkoorden.


En slecht dat ik speel :D

Speulert
18 juli 2008, 19:03
Inderdaad, ik heb ook nooit de techniek geoefend. Ik kan geen noten lezen en heb geen inzicht in muziek. Toonladders zijn niet aan mij besteed en ik ken misschien de naam van 5 akkoorden.


En slecht dat ik speel :D


Ik zeg natuurlijk niet dat je geen goede gitarist kan worden zonder tenchnische oefeningen te doen.daar komen natuurlijk andere factoren zoals aanleg bij kijken.En zelfs als je aanleg hebt kan het aanleren van foute dingen een averechtse uitwerking hebben.Tot op bepaalde hoogte gaat het goed maar als ik een stuk van petrucci speel en ik pak binnen een snelle run weer eens automatisch met mn ring vinger een noot omdat het zo erin geprent en jaren lang mn pink heb "verwaarloosd" en keer op keer de run de mist in loopt.Dan kan ik me wel voor mn kop slaan dat ik het niet gelijk goed erin gestampt heb.
Ik zeg alleen als je oefent doe het dan goed.En geef zeker niet het advies aan een beginner die al problemen heeft om op gang te komen:het maakt niet uit wat je oefent als je maar veel oefent.

Maar ja waarschijnlijk weer iedereen zn eigen mening

Jeroen_TRC
19 juli 2008, 16:37
Volgens mij begrijp je me niet, ik ben het helemaal met je eens hoor!
Ik heb heeeel veel gespeeld, maar vooral eenvoudige akkoorden en simpele riedeltjes.

Die ik nu overigens wel allemaal PERFECT beheers ;)

Speulert
19 juli 2008, 16:53
Volgens mij begrijp je me niet, ik ben het helemaal met je eens hoor!
Ik heb heeeel veel gespeeld, maar vooral eenvoudige akkoorden en simpele riedeltjes.

Die ik nu overigens wel allemaal PERFECT beheers ;)

ohw sorry,ach met simpele akkoorden kun je je al een heel eind redden

Jeroen_TRC
19 juli 2008, 16:59
Mwah, ik speel al 4 jaar en ben door een gebrek aan motivatie, talent en les niet echt verder gekomen. En dat vind ik wel jammer... :sneaky:
Ach als ik dadelijk wat meer geld binnenkrijg ga ik wel weer op les (en dan serieuze les, geen gezellige neger met wie je alleen maar reggae speelt :seriousf:)

frankiiee
21 juli 2008, 20:03
alle begin is moeilijk, maar ik zou je toch wel aanraden om wat upstrokes in je spel te steken, anders klinkt het allemaal zo statisch, gevoelloos vind ik. Dan kan je ook constant op de maat op en neer gaan met je hand en dan zul je zien dat het eens je zo spelen gewoon bent allemaal een stukje vlotter klinkt.
Maar zoals gezegd voor elke beginner(wat ik zelf trouwens ook nog ben) is het eerst oefenen oefenen en oefenen.


groet

rock 'n roll
26 augustus 2008, 11:45
Mijn eigen draadje eens bumpen.
Na een tijdje veel te hebben geoefend merkte ik verbetering, maar de laatste tijd door veel andere activiteiten een beetje weinig kans gehad om echt serieus te oefenen.
Maar nu had ik even tijd en ik dacht zal nog eens wat oefenen met de webcam op eens zien of er iets uit komt, en van volgende 2 filmpjes had ik wel jullie mening eens willen hebben.

Ik speel nu gewoon met guitar pro mee. Gitaargeluid uitzetten maar wel laten zien en dan gewoon bass en drums aan laten staan dat ik eigenlijk een drummer en bassist hier in mijn kamer heb staan :chicken: , en dan zien op de tab van de gitaar of ik nog helemaal goed zit.

Eerste filmpje is intro van fear of the dark, hier en daar een versnelling of vertraging waar nog wel werk aan is dat heb ik zelf nog wel door. Het laatste stuk waar het tempo veranderd klopt ook precies niet helemaal, maar over het algemeen vond ik niet echt superslecht.

http://www.youtube.com/watch?v=SCOPUg9FvM8


Het 2de is de intro van the KKK took my baby away, een echt stukje raggen dat ik zelf goed gelukt vind. Maar kan ook zijn dat ik mijn euforie foutjes niet hoor ofzo dus jullie oordeel zou me wel helpen :).

http://www.youtube.com/watch?v=xEIy392G5Lg


Graag jullie ongezoute mening dus.

Ibanez666
26 augustus 2008, 14:43
waarom schuif je bij dat eerste filmpje omhoog en omlaag op de hals als je met de dunnere en dikkere snaren in dezelfde positie ook die hogere en lagere noten kunt spelen?
Enne...je hebt nog een pinkie ook he? ;-)

gitaarvrouwtje
26 augustus 2008, 14:47
het blijft een beetje je timing.bij dat laatste stuk hoor je dat erg goed,je zit er NET naast
maar wel vooruitgang hoor

Eef
26 augustus 2008, 16:34
Niet dat ik nou zo'n gitarist ben, maar ik hoor inderdaad dat je timing niet helemaal goed is. Maar je schrijft dat je dat zelf door hebt, da's mooi want daar moet je echt gaan werken! Misschien wel voordat je verder gaat met het aanleren van nieuwe liedjes/melodieën, want als je iets wel kan spelen maar niet in de maat, heb je er nog niks aan...

rock 'n roll
26 augustus 2008, 18:00
Niet dat ik nou zo'n gitarist ben, maar ik hoor inderdaad dat je timing niet helemaal goed is. Maar je schrijft dat je dat zelf door hebt, da's mooi want daar moet je echt gaan werken! Misschien wel voordat je verder gaat met het aanleren van nieuwe liedjes/melodieën, want als je iets wel kan spelen maar niet in de maat, heb je er nog niks aan...

Speel nu altijd zo'n beetje dezelfde dingen waar het tempo bijna goed zit maar toch nog slecht is.



waarom schuif je bij dat eerste filmpje omhoog en omlaag op de hals als je met de dunnere en dikkere snaren in dezelfde positie ook die hogere en lagere noten kunt spelen?
Enne...je hebt nog een pinkie ook he? ;-)

Ik doe gewoon wat de tab zegt. Pinkie gebruik ik eigenlijk enkel als het echt nodig is, moet ik ook eens op werken goed dat je het zegt.


het blijft een beetje je timing.bij dat laatste stuk hoor je dat erg goed,je zit er NET naast
maar wel vooruitgang hoor

Bedoel laatste stukje van het eerste filmpje? Daar weet ik dat er naast zat maar was omdat het tempo zakt en het lijkt erger dan het is omdat er eigenlijk nog 2 noten achter moesten die ik niet speelde dus klinkt erger, maar toch nog werk aan inderdaad



Iedereen al bedankt voor de commentaar en laat het maar komen :)

tidalwave_sideburns
26 augustus 2008, 18:03
Nog een tip: je pink niet onder je fretboard begraven. Je zult hem vroeger of later in je spel moeten betrekken, dus leer jezelf aan die pink ook boven het fretboard te houden, bijvoorbeeld door eerst een rijtje 5 powerchords met je wijs- en ringvinger te spelen, en daarna met wijsvinger en pink.
En timing timing timing. Wat bij mij helpt is om met m'n voet de maat mee te tikken. En accentueren. bijvoorbeeld de eerste en laatste aanslaag extra hard aanslaan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

rock 'n roll
26 augustus 2008, 18:20
Nog een tip: je pink niet onder je fretboard begraven. Je zult hem vroeger of later in je spel moeten betrekken, dus leer jezelf aan die pink ook boven het fretboard te houden, bijvoorbeeld door eerst een rijtje 5 powerchords met je wijs- en ringvinger te spelen, en daarna met wijsvinger en pink.
En timing timing timing. Wat bij mij helpt is om met m'n voet de maat mee te tikken. En accentueren. bijvoorbeeld de eerste en laatste aanslaag extra hard aanslaan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.


Best grappig hoe ik inneens zie hoe ik mijn pink wegsteek, zou dat ding inderdaad eens moeten gebruiken maar heb zoiets vana ls het kan zonder... .
En op de timing blif ik oefenen, heb zo'n gevoel dat dat een eeuwige strijd word :chicken:

2m4
26 augustus 2008, 19:47
Toch al een hele verbetering met de eerste serie filmpjes!

Ach, en wat is slecht spelen? Dit (http://nl.youtube.com/watch?v=-hy0-JcSJPk) filmpje heb ik gemaakt na 1,5 maand spelen, nu (4 maanden later) lach ik me suf over de belabberde techniek... Zolang je maar bijleert gaat het toch goed? Ik weet niet of je nu lessen volgt, maar die kan ik je wel aanraden in elk geval! Een goede gitaarleraar ziet gelijk wat er nog ontbreekt aan je techniek, en kan je daar in begeleiden...

In plaats van een metronoom gebruik ik trouwens een drumcomputer, die komt duidelijker boven het gitaar geluid uit... Met mijn metronoom raak ik altijd van slag omdat ik het ding gewoonweg niet hoor...

Succes!

gitaarvrouwtje
26 augustus 2008, 20:07
Bedoel laatste stukje van het eerste filmpje? Daar weet ik dat er naast zat maar was omdat het tempo zakt en het lijkt erger dan het is omdat er eigenlijk nog 2 noten achter moesten die ik niet speelde dus klinkt erger, maar toch nog werk aan inderdaad


ik bedoelde in dit geval ook het eerste stuk van je tweede filmpje
eigenlijk is je timing overal niet echt goed
ik vind het een beetje rottig zoiets te zeggen maar je vraagt ons om commentaar te geven en dat vind ik zo mega dapper van je..het moet best rot zijn om steeds datzelfde te horen
maar timing is gewoon iets dat je moet voelen, zit em niet zo zeer in tempo als in NET iets te vroeg of te laat aanslaan van een akkoord waardoor het ritme erg onregelmatig wordt..
tempo is meer SNELHEID..en die kan wel eens te hoog of te laag liggen maar toch strak zijn

het is OF zo dat je gewoon technisch nog niet vlekkeloos genoeg een overgang spelen kunt en daardoor wat rommelig wordt,
en dat is prima te leren

OF je hoort t zelf niet en hebt er geen gevoel voor, wat ik niet hoop hoor, want dat is een grotere handicap

maar zoals gezegd, ik denk dat je gewoon heel erg moet blijven oefenen timing is ten dele ook gewoon routine krijgen
liefs kris

ExplorerNut
26 augustus 2008, 20:35
Geloof me... neem les, een goede gitaar/muziekleraar is goud waard. Ik speel al (geloof ik) bijna 15 jaar gitaar en heb sinds 2 jaar les. Ik kan nu veeeeel meer dan dat ik het in 10 jaar zelf geleerd heb. Ook soleren waar ik nooit van heb durven dromen.

Rock on!

Ibanez666
26 augustus 2008, 20:40
Best grappig hoe ik inneens zie hoe ik mijn pink wegsteek, zou dat ding inderdaad eens moeten gebruiken maar heb zoiets vana ls het kan zonder...

Nu nog wel ja, maar als je moeilijkere stukken gaat spelen, kan hij heel goed van pas komen. Ik bedoel, je hebt hem, gebruik hem. Je gaat toch ook niet op 1 been lopen als je er 2 hebt?

rock 'n roll
26 augustus 2008, 23:57
Toch al een hele verbetering met de eerste serie filmpjes!

Ach, en wat is slecht spelen? Dit (http://nl.youtube.com/watch?v=-hy0-JcSJPk) filmpje heb ik gemaakt na 1,5 maand spelen, nu (4 maanden later) lach ik me suf over de belabberde techniek... Zolang je maar bijleert gaat het toch goed? Ik weet niet of je nu lessen volgt, maar die kan ik je wel aanraden in elk geval! Een goede gitaarleraar ziet gelijk wat er nog ontbreekt aan je techniek, en kan je daar in begeleiden...

In plaats van een metronoom gebruik ik trouwens een drumcomputer, die komt duidelijker boven het gitaar geluid uit... Met mijn metronoom raak ik altijd van slag omdat ik het ding gewoonweg niet hoor...

Succes!


Gebruik guitar pro en zet het gitaargeluid dat ik "probeer" te spelen uit, zo hoor ik bas, drum en andere gitaar en kan ik tegelijk op de tab zien waar ik ergens zit maar mijn crappy boxen klinken niet echt prettig op hoog volume dus pas ik wat mee op.



ik bedoelde in dit geval ook het eerste stuk van je tweede filmpje
eigenlijk is je timing overal niet echt goed
ik vind het een beetje rottig zoiets te zeggen maar je vraagt ons om commentaar te geven en dat vind ik zo mega dapper van je..het moet best rot zijn om steeds datzelfde te horen


Ik post zelf mijn filmpjes hier en ik weet zo ongeveer wel wat jullie commentaar is, dus geen rottig gevoel hebben. Na commentaren als "leg je gitaar aan de kant", "dude kill yourself", ... kan ik heel wat verdragen hoor :D




maar timing is gewoon iets dat je moet voelen, zit em niet zo zeer in tempo als in NET iets te vroeg of te laat aanslaan van een akkoord waardoor het ritme erg onregelmatig wordt..
tempo is meer SNELHEID..en die kan wel eens te hoog of te laag liggen maar toch strak zijn

het is OF zo dat je gewoon technisch nog niet vlekkeloos genoeg een overgang spelen kunt en daardoor wat rommelig wordt,
en dat is prima te leren


Bedoel met je dan bijvoorbeeld met timing een paar tellen wachten en dan aanslaan en tempo gewoon strak hetzelfde spelen? 2 dingen om op te oefenen dus.




OF je hoort t zelf niet en hebt er geen gevoel voor, wat ik niet hoop hoor, want dat is een grotere handicap

Eén van de eerste dingen die mijn moeder zij toen ik een gitaar wou kopen was "Maar je hebt totaal geen gevoel voor ritme" en ze heeft gelijk denk ik, dus ik mezelf er al grotendeels bij neergelegd dat ik waarschijnlijk nooit goed genoeg word voor in een simpel cover groepje te spelen zoals altijd mijn ultiem doel was eigenlijk.




maar zoals gezegd, ik denk dat je gewoon heel erg moet blijven oefenen timing is ten dele ook gewoon routine krijgen
liefs kris

Ik blijf dapper doorgaan hoor :)


Geloof me... neem les, een goede gitaar/muziekleraar is goud waard. Ik speel al (geloof ik) bijna 15 jaar gitaar en heb sinds 2 jaar les. Ik kan nu veeeeel meer dan dat ik het in 10 jaar zelf geleerd heb. Ook soleren waar ik nooit van heb durven dromen.

Rock on!

Gitaarleraren zijn hier nogal vrij moeilijk te vinden, ik heb op een ander forum een gitarist leren kennen van hier in het dorp die ook al heel lang op zoek is en niemand vind dusjah. Heb binnen een 3 maanden wel mijn rijbewijs dus dan kan ik nog eens serieus werk van maken om iemand te vinden ook al van niet hier in de buurt


Nu nog wel ja, maar als je moeilijkere stukken gaat spelen, kan hij heel goed van pas komen. Ik bedoel, je hebt hem, gebruik hem. Je gaat toch ook niet op 1 been lopen als je er 2 hebt?

Ik zal er eens wat op proberen te letten als ik een stuk tegenkom waar hij van pas kan komen.

gitaarvrouwtje
27 augustus 2008, 13:31
Ik post zelf mijn filmpjes hier en ik weet zo ongeveer wel wat jullie commentaar is, dus geen rottig gevoel hebben. Na commentaren als "leg je gitaar aan de kant", "dude kill yourself", ... kan ik heel wat verdragen hoor :D
ik heb daar heel veel respect voor!





Bedoel met je dan bijvoorbeeld met timing een paar tellen wachten en dan aanslaan en tempo gewoon strak hetzelfde spelen? 2 dingen om op te oefenen dus.
het is moeilijk uit te leggen watik bedoel heb t niet over een paar tellen,..je slaat op zich wel op de juiste tel aan, maar een fractie te vroeg of te laat..gaat dus echt om fracties van seconden,..je hoort t maar kunt t niet benoemen, dat is ook vaak het gevolg van nog niet lekker over kunnen pakken , onervarenheid..dat kan nog helemaal goed komen joh..zo lang ben je toch nog niet bezig? gitaar is gewoon harstikke moeilijk





Eén van de eerste dingen die mijn moeder zij toen ik een gitaar wou kopen was "Maar je hebt totaal geen gevoel voor ritme" en ze heeft gelijk denk ik, dus ik mezelf er al grotendeels bij neergelegd dat ik waarschijnlijk nooit goed genoeg word voor in een simpel cover groepje te spelen zoals altijd mijn ultiem doel was eigenlijk.
ik denk dat jij daar best goed genoeg voor zult worden, maar je jezelf tijd moet gunnen.
ik heb een kameraad waar ik mee speel, mijn gevoel voor timing is gewoon beter dan dat van hem, mijn gevoel voor timing en mn gehoor zijn zowiezo beter dan gemiddeld, maar hij is technisch veel beter, doet er ook meer voor, oefent zich de pleuris het komt mij min of meer aanwaaien en ik ben lui..vorig jaar werd hij uit mn ene band gezet (nou ja dat klinkt wat cru, maar de leadgitarist gaf aan dat zn timing gewoon niet goed genoeg was om verder te komen , en de band had meer pretenties) maar ik maakte ondertussen met hem en nog een vriend een doorstart naast de ene band..en we vormden een trio....als ik kijk hoe hij NU speelt..dat is gewoon ZO veel beter
ik heb nu een toffe band waar ik zelf de tweede gitarist ben, en simpele maar strakke ritme partijtjes speel die ik qua timing gewoon goed aan kan
en ik heb een trio waar ik mn eigen muziek mee speel dat ook heel leuk op nivo is..

dus je moet de hoop niet verliezen en inderdaad alsjeblieft ga zo door!! want je bent harstikke goed bezig waarvoor nogmaals mn respect!
liefs kris

Little Jay
27 augustus 2008, 13:54
Mijn stelling: alles is (uiteindelijk) te leren. Talent en aanleg (hebben denk ik met een bepaald soort intelligentie of misschien ook met het ontbreken van blokkades te maken) bepalen hoe snel je iets leert. Motivatie is daarbij ook van groot belang.

Creativiteit en gevoel zitten waarschijnlijk in je, maar ontwikkelen zich volgens mij ook onder invloed van externe factoren (luister vaak en veel naar verschillende soorten muziek!).

Iemand die zegt "ik heb geen gevoel voor ritme" geloof ik nooit, het is gewoon onderontwikkeld om één of andere reden of er zit ergens een blokkade. Kan natuurlijk best zijn dat het zich niet snel genoeg ontwikkeld binnen een band, dan heb je natuurlijk wel een probleem.

Een algemene tip is denk ik toch wel om eerst in je hoofd de muziek proberen te horen en het dan pas te vertalen naar je instrument.

Tis een beetje wat mijn gezond verstand zegt hoor, ik heb geen hier verder geen wetenschappelijke onderbouwing voor.

Jezelf opnemen en terugluisteren, al dan niet spelend over een begeleidingstrack of met band, is inderdaad de beste methode om te horen wat je nog aan je spel kan verbeteren.

charles
27 augustus 2008, 14:15
Mijn stelling: alles is (uiteindelijk) te leren. Talent en aanleg (hebben denk ik met een bepaald soort intelligentie of misschien ook met het ontbreken van blokkades te maken) bepalen hoe snel je iets leert. Motivatie is daarbij ook van groot belang.


Ik ben het hier helemaal mee eens. Als je blijft oefenen, wordt je beter - dus blijf maar oefenen. Luister naar alle advies, al is het soms niet leuk om te horen. Mensen worden beter als ze weten wat ze fout doen - je leert weinig met "hartstikke goed, ga zo door" of "niet slecht maar kan beter", zonder concreet advies.

Je eerste videos vond ik niet eens zo erg. De timing is een beetje minder, maar als je oefent met een metronoom of zoiets, leer je dat ook. Ook gewoon door het spelen. 8-9 maanden is niet zo erg lang als je helemaal een beginner bent. Iedereen begint als "beginner" en heeft moeite gehad met ritme en de verschillende grepen (al geven ze dat soms niet toe, alsof ze het vergeten zijn zodra ze redelijk kunnen spelen).

Ken je de liedjes helemaal door en door, eigenlijk? Soms lijkt het alsof je aarzelt, en niet precies weet wat het volgende stukje wordt (of je moet even nadenken om de akkoorden te vinden).

Iedereen krijgt een slechte timing als ze moeten aarzelen of de grepen nog niet helemaal goed kennen. Als bepaalde stukjes in de liedjes je nog problemen geven, dan zullen ze ook niet helemaal soepel klinken. Je moet ze gewoon meer oefenen totdat ze helemaal in de vingers zitten (kan even duren, soms duurt het maanden bij mij - maar als het makkelijk was, speelde iedereen gitaar, piano, drums, enz.).

Als je het leuk vindt om te doen, blijf het gewoon doen. Je zal beter worden.

rock 'n roll
27 augustus 2008, 16:50
Ik kan de liedjes ondertussen helemaal in mijn hoofd meedoen dus daar ligt het niet zozeer aan, dat de overgangen vlotter moeten ben ik me nu ook van bewust dus zal ik ook op letten.

Achjah ik blijf oefenen en binnenkort horen jullie hier nog wel eens van me, hopelijk met beterschap :).

soup
27 augustus 2008, 17:31
Zijn er nog filmpjes??

rock 'n roll
27 augustus 2008, 17:44
Zijn er nog filmpjes??


heb ze allemaal verwijderd op de laatste 2 na, de reacties op youtube werden toch iets te grof :D

soup
27 augustus 2008, 17:46
link??

maar je moet je niks aantrekken van wat anderen zeggen ;)

2m4
27 augustus 2008, 17:47
heb ze allemaal verwijderd op de laatste 2 na, de reacties op youtube werden toch iets te grof :D

Joh, waarom zou je je daar iets van aantrekken? Laat ze mooi lullen, je weet wel beter... Vaak zijn het van die 13 jarige snotneuzen die nog geen gitaar van een viool kunnen onderscheiden, maar het vooral leuk vinden om te rellen... Ik lach me juist krom om zulke mensen!

soup
27 augustus 2008, 17:52
Hoe lang speel je al?

Je moet gewoon geduld hebben, gitaar spelen = leren en plezier maken.

rock 'n roll
27 augustus 2008, 18:16
link??

maar je moet je niks aantrekken van wat anderen zeggen ;)

http://www.youtube.com/watch?v=xEIy392G5Lg
http://www.youtube.com/watch?v=SCOPUg9FvM8

hehe, zie inneens dat ik in 2de filmpje pink wel een keer gebruik :D

Als het zinnig is en ik heb er wat aan mogen ze zeggen wat ze willen maar het moet leuk blijven hé.



Joh, waarom zou je je daar iets van aantrekken? Laat ze mooi lullen, je weet wel beter... Vaak zijn het van die 13 jarige snotneuzen die nog geen gitaar van een viool kunnen onderscheiden, maar het vooral leuk vinden om te rellen... Ik lach me juist krom om zulke mensen!

Spijtig dat ik ze niet meer allemala weet maar enkele uit het rijtje:
- Dude, kill yourself
- Zoek een andere hobby
- hang je gitaar aan de muur
- Stop ermee
- ...


Hoe lang speel je al?

Je moet gewoon geduld hebben, gitaar spelen = leren en plezier maken.

zo'n 10 maanden ongeveer, en ben wel een redelijk ongeduldig mens. Komt ook wel omdat er nooit iets is geweest dat niet snel wou lukken bij mij, ik kan eigenlijk heel vele dingen goed en leer alles eigenlijk heel snel en toen zocht ik een uitdaging en kwam de gitaar :D

2m4
27 augustus 2008, 19:07
Ongeduldig zijn en gitaar leren spelen zijn 2 dingen die niet samen gaan, dat is zeker! Ik vind het soms ook langzaam gaan, tot ik weer filmpjes van een maand of wat geleden terug zie... Dan zie ik pas hoeveel ik toch weer heb bij geleerd. Als jij nu de filmpjes van een paar maanden terug ziet, zie ik je toch ook hoeveel beter je intussen geworden bent? Voor mij is het juist een motivatie om nog meer te doen, zodat ik over nog een paar maanden helemaal dubbel lig van mijn eigen gitaarspel... :D

gitaarvrouwtje
27 augustus 2008, 19:41
http://www.youtube.com/watch?v=xEIy392G5Lg
http://www.youtube.com/watch?v=SCOPUg9FvM8

hehe, zie inneens dat ik in 2de filmpje pink wel een keer gebruik :D

Als het zinnig is en ik heb er wat aan mogen ze zeggen wat ze willen maar het moet leuk blijven hé.




Spijtig dat ik ze niet meer allemala weet maar enkele uit het rijtje:
- Dude, kill yourself
- Zoek een andere hobby
- hang je gitaar aan de muur
- Stop ermee
- ...



zo'n 10 maanden ongeveer, en ben wel een redelijk ongeduldig mens. Komt ook wel omdat er nooit iets is geweest dat niet snel wou lukken bij mij, ik kan eigenlijk heel vele dingen goed en leer alles eigenlijk heel snel en toen zocht ik een uitdaging en kwam de gitaar :D

10maanden is KORT..dus alle hoop voor jou als je zo enthousiast blijft..enne over die reacties
je hebt hier van een heleboel gitaristen op een gitaristen forum toch wel andere dingen gehoord..
gewoon doorgaan
geniet ervan
blijf alsjeblieft vooral gewoon leven haha
geen andere hobby zoeken
blijf oefenen
blijf filmpjes posten zodat we ook je vooruitgang kunnen zien

zet em op

hezz
31 augustus 2008, 16:24
Als de reacties je storen kun je bij de video opties ook kiezen om reacties (en ratings) uit te zetten, die optie zit ergens als je bij My Videos op Edit klikt. Mensen op youtube kunnen af en toe erg puberaal zijn en zich als enorma rotzakken gedragen, naar mijn gevoel zijn het vooral jonge Amerikanen die de neiging hebben zich beter te voelen door een ander slechter te behandelen.

Voor 10 maanden spelen vind ik het helemaal niet fout. Maar focus je wel eerst met akkoorden, slagwerk om je handen wat te trainen en ga daarna over naar riedeltjes. Ik begon eerst akoestisch en dat heeft m'n handen denk ik wel beter ontwikkeld voor gitaar spel.

Ohja, wat betreft pinky. Ik gebruik die bijna nooit, alleen in de klassiekere houding en dat komt weinig voor. Als ik in de "rock houding" speel (duim over hals, bijna tegen E-bassnaar) vind ik het zelfs onhandig.

rock 'n roll
31 augustus 2008, 21:52
Als de reacties je storen kun je bij de video opties ook kiezen om reacties (en ratings) uit te zetten, die optie zit ergens als je bij My Videos op Edit klikt. Mensen op youtube kunnen af en toe erg puberaal zijn en zich als enorma rotzakken gedragen, naar mijn gevoel zijn het vooral jonge Amerikanen die de neiging hebben zich beter te voelen door een ander slechter te behandelen.

Voor 10 maanden spelen vind ik het helemaal niet fout. Maar focus je wel eerst met akkoorden, slagwerk om je handen wat te trainen en ga daarna over naar riedeltjes. Ik begon eerst akoestisch en dat heeft m'n handen denk ik wel beter ontwikkeld voor gitaar spel.

Ohja, wat betreft pinky. Ik gebruik die bijna nooit, alleen in de klassiekere houding en dat komt weinig voor. Als ik in de "rock houding" speel (duim over hals, bijna tegen E-bassnaar) vind ik het zelfs onhandig.


Er zitten ook nuttige reacties tussen soms dus daarom laat ik het wel aan staan.

Ik weet wel dat ik een beetje te weinig oefen op akkoorden enzo maar soms heb ik gewoon zin om niet echt te oefenen maar gewoon riedeltje spelen en proberen dat ook tegen juist tempo enzo te doen. maar moet inderdaad maar eens wat meer oefenen op akkoorden en wisselen enzo.

Pais
31 augustus 2008, 21:57
http://www.youtube.com/watch?v=xEIy392G5Lg

Oempf ik wil niet onaardig overkomen maar ik snap echt niet waarom je dit soort filmpjes op internet blijft verspreiden. Wat verwacht je daar nou van?

Als je het nou bij 1 of 2 zou doen,... maar dr komt geen einde aan.

rock 'n roll
31 augustus 2008, 22:58
Oempf ik wil niet onaardig overkomen maar ik snap echt niet waarom je dit soort filmpjes op internet blijft verspreiden. Wat verwacht je daar nou van?

Als je het nou bij 1 of 2 zou doen,... maar dr komt geen einde aan.


Bedankt voor het advies dan maar zeker :stop:

Tho
31 augustus 2008, 23:06
Bedankt voor het advies dan maar zeker :stop:

Wat Pais bedoeld, is dat je op Youtube toch geen zinnige reacties krijgt. Bij je stukje van Fear Of The Dark zegt iemand dat het "best wel goed!" is. Nou dat is het gewoon niet :) Gast maak je niet zo druk, je komt net kijken in de wereld van de gitaar. Ik speel 6 jaar gitaar, denk je dat ik uitgeleerd ben? ;)

rock 'n roll
31 augustus 2008, 23:12
Ik dacht dat pais bedoelde waarom ik het hier bleef posten. In dat geval excuses.

Die reactie van dat het goed was neem ik ook niet echt serieus zo slim ben ik ook wel, maarjah er zou zo maar eens een goede commentaar tussen moeten staan hé.

Achjah blijven oefenen en ooit zal het me lukken.

rock 'n roll
6 oktober 2008, 15:33
En hier ben ik weer, lang getwijfeld of ik het hier zou posten maar wat is het ergste dat er kan gebeuren :p .
Ben na een korte pauze omwille van andere bezigheden nu terug een maand aan het oefenen en omdat dan mezelf kritisch beoordelen niet meer zo makkelijk is jullie mening dus gevraagd. Misschien word ik morgen wakker en hoor ik dan wel dat het bagger slecht is maar nu op dit moment ben ik vrij blij met het resultaat.

het is een stukje punk dat ik het gevonden op ultimate guitar en zelf nog wat aan geknoeid heb.
De kwaliteit is wel slecht omdat mijn pc boxen waar de drums en bass uitkomen bijna versleten zijn en vol open moeten staan met de nodige ruis.

Alle commentaar waar ik wat aan heb is welkom :).

http://www.youtube.com/watch?v=WZs6hqY5fUY

HaroldA
6 oktober 2008, 15:40
Alle commentaar waar ik wat aan heb is welkom :).
Om te beginnen bewonder ik je tomeloze doorzettingsvermogen!

Helaas is je spel toch nog niet echt denderend. Het begint al bij het aftellen, waar je niet netjes op 1 begint...

Het is ook een beetje vervelend stuk om naar te luisteren. Is het niet interessanter om iets 'rustigers' te spelen zodat je jezelf (en je timing) beter kunt horen?

TimmU
6 oktober 2008, 15:41
't is echt heel erg rommelig. Oefen eerst is lekker op halve snelheid , dat is altijd handig. Zo doe ik het ook , ook bij hele snelle stukken. langzaam opbouwen, zorgen dat je strak blijft, en dan langzaam aan steeds iets sneller.

Reel Big Fish
6 oktober 2008, 15:48
Ik ga geen zout in de wond strooien maar ik denk dat het voor jou erg handig is er niet zelf aan te knoeien maar eerst eens dingen netjes na leert spelen. Ik kan in jouw filmpje geen ritme vinden, op het aftikken na. Zoals al gezegd, begin je al niet netjes op de 1e tel. Overigens klinkt het niet echt muzikaal dus zoals ook al gezegd, kies een herkenbaar stuk uit, iets als Californication.

Echter denk ik dat het voor jou heel erg handig is om les te gaan nemen. Je maakt structurele fouten die een leraar wel kan verhelpen. Als jij het leuk vind, moet je zeker niet stoppen maar doorzetten. Echter, een beetje professionele hulp kan geen kwaad! :)

Ibanez666
6 oktober 2008, 15:51
Veel oefenen goed in te vallen op de beat. Maar dan is de vraag of je het wel hoort of je goed zit, aangezien je hier stug bleef doorspelen

rock 'n roll
6 oktober 2008, 16:01
Om te beginnen bewonder ik je tomeloze doorzettingsvermogen!

Helaas is je spel toch nog niet echt denderend. Het begint al bij het aftellen, waar je niet netjes op 1 begint...

Het is ook een beetje vervelend stuk om naar te luisteren. Is het niet interessanter om iets 'rustigers' te spelen zodat je jezelf (en je timing) beter kunt horen?


Uit gebrek aan inspiratie voor iets rustig dit gepakt.
En dat ik niet perfect begin hoor ik nu zelfs pas inderdaad :chicken: .


't is echt heel erg rommelig. Oefen eerst is lekker op halve snelheid , dat is altijd handig. Zo doe ik het ook , ook bij hele snelle stukken. langzaam opbouwen, zorgen dat je strak blijft, en dan langzaam aan steeds iets sneller.

Zal eraan denken bedankt voor de tip.


Ik ga geen zout in de wond strooien maar ik denk dat het voor jou erg handig is er niet zelf aan te knoeien maar eerst eens dingen netjes na leert spelen. Ik kan in jouw filmpje geen ritme vinden, op het aftikken na. Zoals al gezegd, begin je al niet netjes op de 1e tel. Overigens klinkt het niet echt muzikaal dus zoals ook al gezegd, kies een herkenbaar stuk uit, iets als Californication.

Echter denk ik dat het voor jou heel erg handig is om les te gaan nemen. Je maakt structurele fouten die een leraar wel kan verhelpen. Als jij het leuk vind, moet je zeker niet stoppen maar doorzetten. Echter, een beetje professionele hulp kan geen kwaad! :)

Zal californication eens opzoeken dan, bedankt voor de tip want het is eigenlijk uit gebrek aan inspiratie dat ik dit heb gespeeld.

Ik ben wel een tijdje op zoek geweest naar les maar zo moeilijk om hier in de buurt iets te vinden en dan weer geen geld dus zodoenden eigenlijk gestopt met zoeken, maar zal er nog eens werk van maken.


Veel oefenen goed in te vallen op de beat. Maar dan is de vraag of je het wel hoort of je goed zit, aangezien je hier stug bleef doorspelen

Ik laat op mijn scherm met guitar pro de gitaar zien dus kan wel zien of ik goed zit en terwijl ik dit aan het spelen zat ik toch niet zo extreem naast.


Dit is btw de tab ervan: http://www.ultimate-guitar.com/tabs/m/misc_unsigned_bands/freakuen-z_-_my_first_punk_song_guitar_pro.htm

Ibanez666
6 oktober 2008, 16:08
Ik laat op mijn scherm met guitar pro de gitaar zien dus kan wel zien of ik goed zit en terwijl ik dit aan het spelen zat ik toch niet zo extreem naast.

Het is de bedoeling dat je hoort of je er wel of niet naast zit. En al zou je er niet zo extreem naast zitten, het valt iedereen op en het is irritant. Misschien is het handiger om wat meer op je gehoor af te gaan ipv iets dat je ziet.

rock 'n roll
6 oktober 2008, 16:23
Het is de bedoeling dat je hoort of je er wel of niet naast zit. En al zou je er niet zo extreem naast zitten, het valt iedereen op en het is irritant. Misschien is het handiger om wat meer op je gehoor af te gaan ipv iets dat je ziet.


Heb je de tab eens beluisterd? Want volgens mijn oren klinkt wat ik speel vrij hard hetzelfde als hetgeen de tab speelt. En ander is er iets met mijn oren en moet daar eerst maar oefenen dan.

gitaarvrouwtje
6 oktober 2008, 16:25
ritmes spelen met gedempte snaren, (slagjes dus..) zonder meteen akkoorden erbij te pakken , een paar keer per dag een paar minuten ,helpt bij het strakker worden en meer handigheid krijgen
en dan echt bij de basis beginnen, niet te veel en te snel willen.

daarnaast leuke eenvoudige nummers kiezen met wat verschillende ritmes..
na een poosje ook eens een tegenslagje proberen (neem bijvoorbeeld eens een nummer van ry cooder, how can a poor man stand such times and live heeft maar een paar eenvoudige akkoorden waardoor je je op een strakke slag kun toeleggen en aan t eind van de eerste frase zit een een syncoop die het iets net iets pittiger maakt, dat soort nummers is om het te leren echt veel handiger dan die punk dingen, rammen is wel eens leuk maar of je daar nu veel van leert weet ik niet

ik heb het idee dat je misschien ook wel te snel te moeilijk wilt..de basis van gitaarspelen is toch wel dat je ook je techniekjes goed en strak beheerst, een goed gehoor is belangrijk maar om iets strak te spelen is een stukje techniek ook belangrijk..dan klinkt het eenvoudigste stukje echt honderd keer fijner:)

Ibanez666
6 oktober 2008, 16:27
Heb je de tab eens beluisterd? Want volgens mijn oren klinkt wat ik speel vrij hard hetzelfde als hetgeen de tab speelt. En ander is er iets met mijn oren en moet daar eerst maar oefenen dan.


Mijn reactie was puur op het youtube fimpje en niet negatief bedoeld

rock 'n roll
6 oktober 2008, 16:34
Mijn reactie was puur op het youtube fimpje en niet negatief bedoeld

Weet ik wel hoor dat het niet negatief bedoeld is, maar begon mezelf als ernstige vragen te stellen bij mijn oren vandaar.



@gitaarvrouwtje
Bedankt voor de tips zal zeker dat nummer eens zoeken en dan samen met californication eens oefenen.

Ibanez666
6 oktober 2008, 18:52
Weet ik wel hoor dat het niet negatief bedoeld is, maar begon mezelf als ernstige vragen te stellen bij mijn oren vandaar.

Ik weet niet waar het aan ligt, maar ik ben niet de enige die vind dat je uit de maat speelt.

JimmY41
6 oktober 2008, 20:13
Sum 41 - Thanks for Nothing

http://nl.youtube.com/watch?v=BuuJjowjEo8

Niet echt moeilijk en tevens het eerst liedje die ik leerde... zijn geloof ik maar 3 verschillende riffs en een bridge... thats it

Pais
6 oktober 2008, 21:31
Waar woon je dan? Als je een leraar zoekt, zou je bij een muziek winkel in de buurt kunnen vragen welke docenten bij hun bekend zijn. Meestal weten ze precies wie er particulier lesgeeft in de buurt.

Ik vind het nog steeds heel amuzikaal wat je speelt. Je laat de metronoom/backingtrack volkomen in de steek.
Misschien kun je eens luisteren naar iets wat je mooi vind en proberen te analyseren wat ervoor zorgt dat het een mooi stuk is. De groove, de melody, de intonatie... Luister naar wat de gitaar doet, wat de bassist doet, wat de rol van de drummer is, etc. Luisteren is het halve werk.

Tho
6 oktober 2008, 21:38
Ik denk ook dat de Topicstarter íets te graag en te snel als een gitaargod wil spelen. Het gaat niet vanzelf, na 2 maanden :)

rock 'n roll
6 oktober 2008, 23:25
Waar woon je dan? Als je een leraar zoekt, zou je bij een muziek winkel in de buurt kunnen vragen welke docenten bij hun bekend zijn. Meestal weten ze precies wie er particulier lesgeeft in de buurt.

Ik vind het nog steeds heel amuzikaal wat je speelt. Je laat de metronoom/backingtrack volkomen in de steek.
Misschien kun je eens luisteren naar iets wat je mooi vind en proberen te analyseren wat ervoor zorgt dat het een mooi stuk is. De groove, de melody, de intonatie... Luister naar wat de gitaar doet, wat de bassist doet, wat de rol van de drummer is, etc. Luisteren is het halve werk.

In een stuk van België waar geen muziek winkels te vinden zijn. De enige winkel die ik weet in de buurt geeft in de school vakanties geen les maar daar ga ik binnenkort als ik eenmaal mijn rijbewijs heb eens naartoe gaan om te vragen wat het zou kosten.

Dat luisteren wat je zegt doe ik tegenwoordig eigenlijk wel redelijk veel soms zelfs al automatisch, proberen bij een nummer de gitaar niet te horen en enkel te concentreren op de bass en drum.

Over het amuzikaal zijn heb de tab gehoord? Want het was iets dat ik van ultimate guitar had gehaald en heb dat eigenlijk gewoon proberen na te spelen.


Ik denk ook dat de Topicstarter íets te graag en te snel als een gitaargod wil spelen. Het gaat niet vanzelf, na 2 maanden :)

Ben gewoon te ongeduldig, kan er niets aan doen :(

Outrage
6 oktober 2008, 23:44
Loenhout - wustwezel - Antwerpen?

Ik weet eigenlijk niet waar je daar op les zou kunnen. Iig zijn hier een aantal starters. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

http://www.poppunt.be/
http://www.jes.be/algemeen/nieuws.php
http://users.skynet.be/muziekcollectief/
http://www.noisegate.be/

Succes :)

rock 'n roll
7 oktober 2008, 08:38
Loenhout - wustwezel - Antwerpen?

Ik weet eigenlijk niet waar je daar op les zou kunnen. Iig zijn hier een aantal starters. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

http://www.poppunt.be/
http://www.jes.be/algemeen/nieuws.php
http://users.skynet.be/muziekcollectief/
http://www.noisegate.be/

Succes :)

Inderdaad, geweldig dorp enkel geen muziekwinkels.
Bedankt voor de links zal eens kijken of er niets tussen staat :)

the sure thing
7 oktober 2008, 08:57
He topicstarter, je filmpjes zijn weg van youtube!

Maarre.... Blijf oefenen. Meespelen met een CD (en dat weer opnemen) leer je heel veel van.

rock 'n roll
7 oktober 2008, 09:18
He topicstarter, je filmpjes zijn weg van youtube!

Maarre.... Blijf oefenen. Meespelen met een CD (en dat weer opnemen) leer je heel veel van.

Normaal staan ze er nog :???: .
CD tip zal ik ook onthouden.

Pais
7 oktober 2008, 10:01
Over het amuzikaal zijn heb de tab gehoord? Want het was iets dat ik van ultimate guitar had gehaald en heb dat eigenlijk gewoon proberen na te spelen.





Nee ik heb het tab niet gehoord maar dat hoeft ook niet. Dit klinkt plat gezegd gewoon helemaal nergens naar.


Het is niet erg om ongeduldig te zijn - daar haal je juist motivatie uit. Maar in het begin van dit topic (2 maand terug) schrijf je dat je al 8-9 maanden speelt. Dat zijn er nu dus 10. Dat is best al een tijdje en het lijkt erop dat je echt een leraar nodig hebt om een beetje opweg te komen.
Overal lopen gitaristen rond, ook in gehuchten in belgie. Heb je al geprobeerd om een advertentie op te hangen bij supermarkten ed? Misschien tref je dan niet een ervaren docent maar wel een ervaren gitarist die je op weg kan helpen.

rock 'n roll
7 oktober 2008, 10:09
Nee ik heb het tab niet gehoord maar dat hoeft ook niet. Dit klinkt plat gezegd gewoon helemaal nergens naar.


Het is niet erg om ongeduldig te zijn - daar haal je juist motivatie uit. Maar in het begin van dit topic (2 maand terug) schrijf je dat je al 8-9 maanden speelt. Dat zijn er nu dus 10. Dat is best al een tijdje en het lijkt erop dat je echt een leraar nodig hebt om een beetje opweg te komen.
Overal lopen gitaristen rond, ook in gehuchten in belgie. Heb je al geprobeerd om een advertentie op te hangen bij supermarkten ed? Misschien tref je dan niet een ervaren docent maar wel een ervaren gitarist die je op weg kan helpen.

Heb via een ander forum een gitarist leren kennen die hier een paar minuten vandaan woont en die zit met net hetzelfde probleem. Die was al enkele maanden op zoek naar les maar kon ook niets vinden.
Maar als ik volgende maand mijn rijbewijs heb kan ik het wat verder gaan zoeken en komt er hopelijk wel snel schot in de zaak.

Mr.Fingers
7 oktober 2008, 11:29
rockafe in kapellen (http://www.rockafe.be/). Les op Steroiden. Ik klus daar regelmatig bij als gastarbeider.

Bij Mike's Music kan je ook lessen nemen, en Michel Verkempinck (http://www.michel.verkempinck.bewoner.antwerpen.be/) uit Ekeren geeft/gaf ook les (ik heb daar de truuken van de foor geleerd! die man kan werkelijk ALLES!)

Mauriits
7 oktober 2008, 19:12
Oh yeah rockcafe ! :rockon:

daar heb ik mijn lessen ook vandaan ( speel wel bij de docent in kwestie thuis ) ! :hippie:

Tupelo
7 oktober 2008, 20:02
Ennuhhh vinden we hiervan dan
http://www.youtube.com/watch?v=fWlLdwZWQFA&feature=related :o

Jeef4h
7 oktober 2008, 20:03
Waarom zijn de video's verwijderd?

rock 'n roll
7 oktober 2008, 20:06
Waarom zijn de video's verwijderd?

normaal staan ze er nog. Ik heb ze alleszins niet verwijderd :???: .

en fingers bedankt, was van plan als ik mijn rijbewijs heb eens te gaan horen bij mike's music.

Tho
7 oktober 2008, 23:48
Ennuhhh vinden we hiervan dan
http://www.youtube.com/watch?v=fWlLdwZWQFA&feature=related :o

hoe kom je daar nou weer aan, rare vent :eek:

Daemon
12 oktober 2008, 01:17
Ik heb de links niet kunnen beluisteren aangezien je ze van youtube hebt afgehaald voordat ik de mogelijkheid ertoe had. Maar ik wilde alleen maar zeggen dat ik hoop dat als ik deze reacties zo lees dat de reacties niet demotiverend werken, maar juist motiverend!! Good luck in ieder geval :)

gitaarvrouwtje
12 oktober 2008, 11:49
het gaat niet om de links die je aan het begin van deze topic vind, die zijn inderdaad verwijdert
rock 'n roll heeft later nog een paar links naar filmpjes geplaatst die er inderdaad gewoon wel staan, maar die nu al bijna niet meer terug te vinden zijn op deze inmiddels 15 pagina s

maarre dit zijn ze

filmpje1 (http://www.youtube.com/watch?v=SCOPUg9FvM8)

filmpje 2 (http://www.youtube.com/watch?v=xEIy392G5Lg)

filmpje3 (http://www.youtube.com/watch?v=WZs6hqY5fUY)

LaszloVersteeg
11 januari 2009, 18:22
Best hard om te horen. Maar toch bedankt.
Speel nu zo'n 8-9 maanden maar veel tijd niet kunnen spelen door schoolwerk enzo maar nu toch al 2-3 maanden serieus aan het oefenen en van gisteren met nieuwe amp dus nu hoor ik de fouten ook beter tegenover dat modderige geluid.

Maar ik kreeg al schrik toen ik commentaren las als:
"hang je gitaar aan de muur en zoek een andere hobby".

Achjah oefening baart kunst en ooit zal ik goed kunnen spelen hopelijk.

ik heb 't niet kunnen horen want je hebt je filmpjes verwijderd, maar als ik hoor dat je pas 9 maanden speelt, dan kan het nooit fantastisch goed zijn:) dus gewoon lekker blijven oefenen!