PDA

View Full Version : Basmateriaal aanschaffen



Levitation
2 juli 2008, 21:01
Oké, ik wil dus naast een budgettele ook een bas + amp gaan kopen binnenkort, maar ik wil er niet teveel geld aan uitgeven. Indien mogelijk zowat rond 500-600 euro.

Beginnerssetjes daar doe ik niet aan mee. Ik ben dus op zoek naar een toffe bang for the buck-bas (4- of 5-snarig, ik ben er nog niet uit) en een aardige amp (combo dan maar zeker?) die ik eventueel ook nog ooit in repetitieverband of live zou kunnen gebruiken. (Indien ik nog eens in een band terecht zou komen dus.)

Ik zoek een bas met een zo warm en pittig mogelijke klank (stijlen: van oldies over postrock over popmuziek over ...), en hierbij dacht ik dus onmiddellijk aan een Squier (Standard of Vintage?) Jazz bass. De looks van een OLP staan me eigenlijk wel meer aan, maar die gitaren klinken me misschien toch iets te "blikkerig" en ze zijn misschien ook minder veelzijdig? Desalniettemin, als ik me haast kan ik misschien nog net eentje van de laatsten vastkrijgen, want ik weet dat ze inderdaad niet meer geproduceerd worden.

Qua amp dacht ik aan iets van Ashdown. Ik heb ooit eens een EB 12-180 aan het werk gehoord en die klank stond me toch al aardig aan voor zo'n relatief lage prijs. Andere voorstellen (modellen/merken) zijn natuurlijk altijd welkom.

Alvast bedankt.

OJJVZ
3 juli 2008, 11:10
Een warm geluid zou ik niet snel en jazz voor nemen, maar pittig... mischien al iets meer, maar ik wet niet precies wat je daar mee bedoelt, een krachtige sound? kan je ook OLP checken ja.

Die Ashdown zou ik nog wel even goed testen, ik heb er ook eens 1 getest, er kwam eigenlijk maar 1 geluid uit, de ashdown-fans vinden het geluid mooi en hoeven dus nooit wat op hun versterker af te stellen bijna, maar mij irriteerde het geluid.
Voor 240 heb je de ashdown five fifteen, een 65 watt (of 100 met cabinet.. of is de nieuwere ook 100 zonder?) combo, komt goed uit de reviews.
Wat ik je zelf zou aanraden qua basversterker is een Ibanez SW, niet duur en als je t mij vraagt klinken ze best lekker. Of als je het geld er voor over hebt een Roland Cube is altijd hemels.

Qua bas weet k niet precies wat je zoekt dus zul je moeten testen vooral. of een sound van een bassist noemen die je mooi vind.

Yosed
3 juli 2008, 13:10
Geen vintage iig, blijf maar lekker bij standard!

Verder moet je goed gaan zoeken en prijzen gaan vergelijken om voor dat bedrag uit te zijn. Het kan, maar je moet er even moeite voor doen.

hansli
3 juli 2008, 16:16
Voor 600 euro zou ik maar niet teveel verwachten als het nieuw moet zijn, zeker qua versterkers niet.

Qua bassen is er wellicht iets van yamaha te vinden, dat komt vast wel in de buurt van wat je wilt

Versterker zou ik zeker 2ehands gaan zoeken, want to 300 is het of prut, of een leuke oefenversterker voor thuis, en zeker niet geschikt voor bandrepetities.

Levitation
3 juli 2008, 22:00
Hmm, een bassist wiens sound ik wel kan smaken (vooral live) is John "Rhino" Edwards van Status Quo (check hiervoor vooral zijn eigen project => Rhino's Revenge). Maarja hij gebruikt Status bassen en die gaan mijn budget natuurlijk ver te boven.

Hij profileert wel zowat de sound die ik zoek. Een lekkere volle bas die goed door de mix heen beukt. Maar misschien is dit met elke bas zowat mogelijk?

Ohja, slappen wil ik dan ook na een tijdje kunnen, dus een toffe slapbas mag het ook zijn.

Dat ik met zo weinig geld niet hoef te rekenen op een even mooi geluid als al die bassisten die live zo tof knallen weet ik ook wel, maar het moet toch mogelijk zijn om al iets leuks te vinden voor dat geld denk ik?

Wat trouwens met amps van Laney, Hartke, Ampeg, ...? (Jullie zien het; van bas heb ik echt nog niet zoveel verstand.)

Demoi-crazy
3 augustus 2008, 23:47
Wat ik je wel kan aanraden is de nieuwe fender reeks van bass amps... de Rumble reeks. voor een 250 euro heb je al een deftige 60 watter...
Ikzelf heb de 100 watter met 15" speaker.

Wat betreft bassgitaar moet je effe musicstore bekijken... Je hebt al mooie beginnersbassen van oa Ltd, Ibanez en Jack&Danny.... voor rond de 200 euro!

hou ons op de hoogte!

vincent136
8 augustus 2008, 12:46
Een Vintage Jazz bass. Redelijk nieuw merk, Vintage.

http://www.jhs.co.uk/vintagebass.html

Ik heb zelf de jazz bass, geweldige sound. Te vergelijken met de Mexicaanse fenders. Kost nieuw 250 euro, dus dat scheelt wel even. Ook een heerlijke slapsound, kortom, een geweldige jazz bass. Ze worden ook wel veel verkocht, hier in Emmen zijn er zelfs 2 muziekwinkels die het verkopen.

Verder maakt Squier ook gave dingen.

Over een fijne versterker weet ik ook nog wel wat te melden:

Peavey TKO 115, 2e hands opzoeken. Erg fijne versterker, clean geluid, wil prima op kleine podia en oefenruimte, goede EQ en goede DI out.

WillemdaGuide
8 augustus 2008, 13:01
Een Vintage Jazz bass. Redelijk nieuw merk, Vintage.


Ik weet niet beter dan dat "vintage" al heel wat jaartjes verkoopt dus zo nieuw is dat niet.

vincent136
8 augustus 2008, 13:30
Dan loop ik achter, maar je ziet het de laatste tijd wel meer, kan ook zijn dat ik er nu meer op let omdat ik er zelf ook op speel

olyoung
9 augustus 2008, 20:59
Probeer eens je Yamaha,daar hoor ik goeie dingen over de laatste tyd. Heb zelf een Ashdown fivefifteen 100 watt. Lekkere versterker ;kun je ook een cdspeler op inpluggen en een koptelefoon. Het enige wat kut is dat de aanuitschakelaar aan de achterkant zit. Dus als ik m'n bas heb omgehangen en de schakelaar aan de achterkant aan zet moet ik oppassen dat ik met de kop van de gitaar niet de beeldbuis van de televisie er uit ram. Kun je mischien oplossen door by een bouwmaterialenzaak een stekkerdoos met een schakelaar te kopen.

pueblo
9 augustus 2008, 21:30
bij mijn tnt 115 zit de schakelaar ook achteraan, dat is goed veilig, ik zie er geen probleem in.