PDA

View Full Version : Metalen topkam?



Blend
2 juli 2008, 20:20
Op oude Eko's en Yamaha's zie je het wel eens, een topkam van metaal. Waarom eigenlijk? Ik kan me nl niet voorstellen dat het beter klinkt. Ook lijkt met me dat de snaren juist sneller gaan slijten daardoor? Metaal langs metaal kan nooit goed zijn lijkt me. Het enige wat ik me er bij kan bedenken is dat zo'n topkam oerdegelijk is, zodat je erg weinig last heb van ontstemmingen.

Dus, ik zou zeggen: brand los allemaal..

sanderz
3 juli 2008, 08:20
Ik ben geen kenner op het gebied van metalen topkammen, maar ik veronderstel wel te kunnen beredeneren dat een metalen topkam niet per definitie de snaren sneller hoeft te doen slijten.

Frets zijn ook van metaal en bij sommige gitaren is de topkam eigenlijk een eerste fret.

Maar wat het nut ervan is...

Pais
3 juli 2008, 09:09
Het ziet er in ieder geval bling-bling uit!

Het lijkt me maar een ellende om op maat voor je gitaar te maken trouwens. Met een metalen topkam en een stel vijltjes kom je niet echt ver...

Enra
3 juli 2008, 09:12
Meestal wordt daar dan messing voor gebruikt. Je verandert daarmee de toonintensiteit. Messing maakt toon vaak scherper; moet je van houden.

Andere materialen leveren weer andere effecten op. Been is gebruikelijk en levert dat 'standaard' geluid op dat we allemaal kennen. Ebben of Pokhout of een andere hardhoutsoort zie je ook een enkele keer. Toon wordt vaak iets vriendelijker, iets milder.

Maar alles wat ik hier noem blijft een interpretatie. Ik bedoel : Laat tien mensen mij vertellen hoe vanille-ijs smaakt en ik krijg tien verschillende interpretaties.

Pais
3 juli 2008, 09:35
@ Enra gebruik je zelf deze topkammen ook wel? Hoe maak je ze dan op maat voor je gitaar? :)

Enra
3 juli 2008, 09:53
@ Enra gebruik je zelf deze topkammen ook wel? Hoe maak je ze dan op maat voor je gitaar? :)

Ik gebruik standaard runderbeen. Maar heb vroeger wel topkammen gemaakt van messing en Ebben. Er zijn ook wel eens klanten die daar specifiek om vragen. En dat beperkt zich dan niet alleen tot topkammen, ook zadels kun je maken van die materialen.

De wijde van op maat maken is in principe hetzelfde als voor been. Ofschoon messing wel een stuk harder is.