PDA

View Full Version : Fretbuzzzz



Janne
2 juli 2008, 19:36
En niet zo'n beetje ook.
Zoals het hoort heb ik niet goed genoeg opgelet bij het plaatsen van de hals/toets op mijn klassieke gitaar. Die maakt nu een lichte hoek met de klankkast, maar wel erg genoeg dat een snaar die je op de eerste fret fret ook meteen de tweede en daaropvolgende frets meepakt. Brug/topkam verhogen lijkt me niet direct een optie, de brug zou dan bizar hoog worden, topkam kan wel, maar zal denk ik niet zoveel invloed hebben (?) en gaat ook ten koste van de bespeelbaarheid/zuiverheid.
Andere oplossing was om de toets helemaal vlak te schuren, met het nadeel dat ik dan het inlegwerk ook wegschuur, want er zal een flink stuk afmoeten.
Heeft iemand hier nog andere, (nog) minder drastische oplossingen?

Janne

Gitaarbouwer
2 juli 2008, 21:09
Een herkenbaar probleem want de hals van mijn eerste zelfbouw gitaar (ook een akoestische) heeft hetzelfde probleem dat hij te ver achterover staat t.o.v. de body. Ik heb er toen voor gekozen om een nieuwe brug te maken uit een ebben blank en deze extra hoog (plm. 1,5cm) te maken. Geen gezicht en niet bevorderlijk voor de akoestiek enzo, maar het was nog altijd een makkelijkere en snellere oplossing dan de oplossing die je eigenlijk zou moeten kiezen, namelijk de hals demonteren, de hoek opnieuw afstellen en de hals weer monteren.

no 1 hops
2 juli 2008, 21:26
misschien is mijn idee niet helemaal haalbaar maar zet er narrow jumbo frets op, dus smal maar hoog en vijl die op zo'n manier dat je de hoek compenseerd.
of misschien de combinatie van bovenstaande en brug.
je hebt immers ook die verstelbare
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/images/parts/221601.jpg

Javaca
2 juli 2008, 21:33
Hallo Janne,

Heb je misschien een foto en gegevens over actie e.d.

-Heb je een halslift in je gitaar gebracht?
-Heb je een halsinclinatie gemaakt?
-Wat is de actie aan de 12e fret (dis- en baskant)

Janne
3 juli 2008, 10:23
Een brug van een paar cm hoog lijkt me niet echt de mooiste oplossing.

Ik had inmiddels de frets er alweer afgehaald om te proberen de toets vlak te schuren, maar toen kreeg ik dus het probleem dat de inleg langzaam begon te verdwijnen :s.

De termen halslift en halsinclinatie zeggen me niet zoveel, ik heb verder niets "speciaals" erin gebouwd om iets aan de hals aan te kunnen passen. Actie zal ik later vandaag nog even meten.

Meest praktische/nette oplossing (hele hals opnieuw monteren gaat denk ik niet lukken, die zit compleet vast aan boven/achteblad en de zijkanten) is denk ik de toets verwijderen (doe ik liever niet) en een plankje tussen de hals en toets lijmen en dat eerst vlak schuren met het bovenblad en daar een nieuwe toets op. Dan eventueel nog de achterkant van de hals bijwerken. Het is misschien meer werk dan een nieuwe brug, maar ik wil toch ook graag een oplossing die langer meegaat en niet teveel akoestiek inlevert.

Janne
3 juli 2008, 13:54
Actie is (gemeten van toets tot snaar, dus zonder frets) 3,5mm voor de hoge e en 3mm voor de lage E. Daar is nog wat aan te veranderen dmv een hoger zadel (+ moet nog meer gevormd worden), maar zal toch 1-2mm meer moeten zijn, zeker als er ooit nog frets op komen :).

Janne
14 juli 2008, 22:59
Voor als er iemand zoekt op dit onderwerp post ik nog even mijn uiteindelijke oplossing.

Frets verwijderd en toen heb ik de toets zo geschuurd/geschaafd/geraspt dat ie wel gelijk liep met het bovenblad (en vanaf de 12e fret schuin aflopend). Omdat de toets nu aan het einde ongeveer een mm dik is was het niet echt zinvol om er meer dan 17 frets op te zetten, maar op een klassieke gitaar is dat nog wel te doen.
Daarnaast is ook het inlegwerk verloren gegaan, maar dat heb ik maar meteen vernieuwd, een beetje anders en minder mooi dan het eerst was, maar nu is het in ieder geval een bespeelbare gitaar.

Janne