PDA

View Full Version : Talkbox?



Conundrum
10 december 2001, 14:19
Wat is eigenlijk een talkbox? Er stond eens een foto van in TG: een zwart pedaaltje met een doorzichtige plactic darm op. Wat voor geluid maakt het en hoe werkt het (if somebody knows)? A strange thing (ofwel ligt het aan mij...) .

gershwin5150
10 december 2001, 14:37
Het werkt beetje vaag, maar je kunt met je mond het geluid van je gitaar beinvloeden, als je die slang in je mond houd. Je moet dan met je mond verschillende bewegingen maken en dan verandert je gitaargeluid.
Luister maar eens naar de solo van 'Show Me The Way' van Peter Frampton of 'Living on a Prayer' (die riff) van Bon Jovi. Dat geeft wel een grappig eindruk van wat je met een talkbox kunt doen!

JV
10 december 2001, 17:19
klopt wat mijn voorganger zegt. maar volgens mij is het ook een soort wah, alleen dan met je mond bediend ipv je voet(en)

gershwin5150
10 december 2001, 18:04
Jep, als je metje mond als het ware wah-geluiden maakt, klinkt je gitaar geluid ook zo.

Conundrum
10 december 2001, 19:18
Didgeridoo op elktrische gitaar? En dat zonder Roland? Wow, zolang er goedkope oplossingen zijn is er hoop.

ekkerman
11 december 2001, 09:54
--------------------------------------------------------------------------------
ooit heeft iemand van een geluidsverhuur bedrijf uit schagen er eentje voor mij gemaakt en die werkte perfect!!het zat als volgt in elkaar;
men neme een driver dat is een speciale soort speaker die meestal in bullits en hoogspeakers van p.a's zit (vraag dit maar eens aan je muziekwinkel deze doen tweedehands iets van 100 gulden ofzo en die sluit je aan op je versterker en op de driver monteer je middels een in de loodgieterij gescoorde koppeling (denk aan c v's en tuinslangkoppelingen) eentuinslang op het tuitje van de driver en deze slang laat je langs de microfoonstandaard lopen en die loopt dan vervolgens een stukje langer door dan jouw microfoon.
de bedoeling is nu dat je middels een a-b kastje met dit kastje het signaal vanje verserker naar jouw speaker onderbreekt en het dan vervolgens naar de driver laat gaan.deze gooit (lees spuit) het dan door de tuinslang en dat hou je in je mond en door nu je mond te openen en te vormen gaat dat signaal door de microfoon de zaal in.eigenlijk het zelfde effect wanneer je een van de schelpen van een koptelefoon/headphone voor je mond houd en deze opend en sluit (wah wah effect dus.succes!

Gman
15 december 2001, 11:07
Ja, halo Ek. We zijn niet allemaal van die handige Harry's :smile:
En ook alben ik dan Loodgieter, ik zou er toch niet aan beginnen. Hoewel,.... ik zou die slang dan kunnen vervangen voor een mooie koperen buis. hahaha

ekkerman
16 december 2001, 15:50
het is echt zoooo zimpel dat mijn kleine zussie het zou kunnen.
een driver uit een hoog kast van een p.a. bijvoorbeeld ( vaak 2e hands te scoren ) in een kassie bouwen en omdat daar al een tuitje aan zit kun je daar dus een koppeling aan zetten izzz zimpel egwaar.
slang eraan ( dus over die cv koppeling en open die scheur naast die mike !!!!
en geloof me g man zelfs jij zou ut kunnen !!