PDA

View Full Version : 19" en rock n roll



Yan
2 juli 2008, 17:39
Hallo,

Kan iemand mij vertellen waarom ze voor gitaar versterkers (bijvoorbeeld fender) nog steeds die klassiekere modellen maken met grillcloth en mooie tops enzo, en dat voor bas alles 19" en rackmount is? om nog maar te zwijgen over lelijke metale grills voor je speakers? (je wil tenslotte een versterker, geen bbq). sommige merken (ampeg, orange, hiwatt, enz) doen dit gelukkig niet maar erg veel toch wel...

als iemand hier meer van weet, laat wat horen

Roro92
3 juli 2008, 08:17
Omdat rack's er sowieso beter uitzien 8).

Luke-wannabe
3 juli 2008, 11:36
Bwugh mag ik kotsen met al die bewegende ledjes...!

Equalizer
4 juli 2008, 01:00
Tja, misschien zijn gitaristen wat traditioneler ingesteld? Het gros speelt nog steeds op strats en LP's heb ik het idee. In de baswereld hebben de Jazz, P en Stingray ook nog steeds prominente plaatsen, maar moderne basjes worden ook zat verkocht. Wellicht loopt er in versterkerland een parallel met dit instrumentenfenomeen.

Pepe
4 juli 2008, 01:48
Alles heeft zijn plek he. Er zijn racks en combo's en als je roots dingen speelt in clubs zijn combo's handiger en do the job. Wil je je geluid veel bewerken of werk je stereo dan zijn racks weer handiger en beter.

Fender heeft meer succes met combo's dan racks dus blijven ze daar bij. Sommige merken doen in beide markten goed maar daar zijn er niet zo veel van.

De keuze van een gitarist heeft vooral te maken met het geluid, combo's voor een meer rootsy klank, racks voor modern high gain en losse tops zitten daar tussen. Natte vinger he, er zijn geen strakke grenzen.

Yan
6 juli 2008, 14:41
Omdat rack's er sowieso beter uitzien 8).

pardon?:P niet aanvallend bedoeld maar kan je me vertellen waarom? wat heeft een rack in jouw ogen voor meerwaarde als een top? als de spullen die je in dat rack hebt hangen jouw geluid maken ok, maar je zegt dat je het er ook mooi uit vind zien. ik ben razend benieuwd

Roro92
6 juli 2008, 17:26
Mooi geordend, alles bij elkaar, geen gekut met losse kabeltjes naar je top/tuner/effect loop.

Je hebt twee kabels, een voor je cab en een stroomkabel, finito.

Saf
6 juli 2008, 17:45
Geef mij maar ouwe buizentops met kasten. ook gewoon twee kabels een speaker en een stroom oh ja een eentje rechtstreeks naar de bas. Speel zelf op een fender bass135 met bassman 100 4 x 12" kast of een london city DEA130 mk V top met london city 2 x 15" kast. Allemaal mijn spul is lang on the road geweest en dat is te zien. Meer rock 'n' roll dan dat kan haast niet.

Ik vind racks en van die metalengrill speakerkasten ook godsgruwelijk lelijk. Of net als bij voorbeeld trace of markbass van die gruwelijk lelijke schreeuwerige kleuren. Nog niet gehad over al die onzinnige led verlichtingen etc die er vaak nog opzetten. ALsof je een metale kerstboom op het podium zet. En dan vervolgens zo'n clean mogelijk in de treble gedrenkte plokkie plokkie plokkie geluid uit zo'n versterker toveren.

Valt me op dat weinig bands een lekker zwaar ronkende basgeluid met dat heerlijke ouderwetse buizenrandje hebben.

pippydude
6 juli 2008, 18:03
Een buizentop met speakerkast kan ook in een schreeuwerige kleur zijn,
en eigenlijk vind ik het ook verschrikkelijk, maar ik heb wel een prachtige Orange aan betaald eergisteren...

Saf
6 juli 2008, 23:02
mijn london city top his mint groen. Orange vind ik hoewel superklank toch net wat te oranje.

Nee maar je begrijpt wat ik bedoel denk ik, naar mijn bescheiden mening zijn er de laatste jaren zeer weinig vintage ogende basversterkers op de markt gebracht. terwijl idd aan de lopende band vintage ogende gitaarversterkers uit gebracht worden.

Yan
7 juli 2008, 16:18
bedankt Saf,

my sentiments exactly:)

vincent136
7 juli 2008, 21:50
Aguilar maakt wel hele vette speakerkasten,

http://www.aguilaramp.com/products_cabinets.htm

Erg toffe dingen.. klinken ook nog eens onwijs !!

Saf
7 juli 2008, 22:09
dank u, had ik nog niet van gehoord zien er inderdaad lekker uit.

Roro92
7 juli 2008, 22:20
Is wel tof, maar ook best wel teuer :P.

GeertSOLDANO
8 juli 2008, 03:37
Ampeg heeft die classic series met grijs doek, die zijn cool!

Yan
8 juli 2008, 10:32
ja klopt, maar das alleen op de 8x10 av, die bij die reissue top hoort. paar jaar terug deden ze ook de 6x10 op die manier, jammer dat ze daar mee gestopt zijn...

vincent136
8 juli 2008, 17:30
ja, 6x10 zie je maar weinig, waarom is dat eigenlijk?

Aguilar is een vrij bekend merk wat hoort tot de de betere/hoger aangeschreven merken. Het is vrij duur en wordt vaak door proffesionele bassisten gebruikt. m´n leraar heeft ook een leuk setje van aguilar.. 3 kasten van 12 inch en een leuke top.. klinkt als een klok en is erg duur

www.bassmatters.nl (http://www.bassmatters.nl)

dat is de importeur van Aguilar in NL.
Glockenklang maakt ook wel leuke dingen, Mesa Boogie ook nog wel.

Ik vind Asdown zo vreselijk lelijk, net plastic bakken. Zal best goed klinken maar het zier er niet uit

Roro92
8 juli 2008, 17:33
Daarom ben ik op Gallien Krueger aan het GASsen, betaalbaar en übervet.

Zit op neutraal al een lekker geluid in :cooler:.

Saf
8 juli 2008, 17:41
misschien moetne we op het bassisten subforum eens een post your stack topic openen zoals bij onze 6snarige broeders

Yan
10 juli 2008, 00:13
6x10s zie je hier niet veel nee. 8x10s eigenlijk ook relatief weinig. in amerika speelt iedereen die ampeg speelt zowat over een 8x10. zal wel iets met formaat autos te maken hebben want je hebt er wel een redelijke auto of een aanhanger voor nodig.
en 6x10s? tsja geen idee eigenlijk:P zijn wel toffe dingen, zou er best een willen

Luke-wannabe
10 juli 2008, 01:05
Als we eenmaal roadies hebben, mag jij best een dikke 8x10 van mij, hoor Jan! Ik vind opzich het stackje wat je nu hebt ook best wel rock 'n roll.

Saf
10 juli 2008, 12:36
die 4 x 12" fender kast van mij is bijna net zo groot als een ampeg 8 x10"zeker nu ik er andere wielen onder gezet heb, hij is iets minder hoog maar wel iets breder. Die ampeg kasten hebben hoe zal ik het zeggen ee nsoort van steekwagen ingebouwd en zijn nog redelijk mobiel.

Kim Wilson
10 juli 2008, 14:12
Is een Ampeg B15-R niet wat voor je? Een 15" kast met een topje, die je tijdens transport op de kop in de kast laat zakken. Mooi retro design, lekker compact, maar toch bergen volume. Onze bassist heeft er ook één, echt waanzinnig spul.

http://www.wildwestguitars.com/ampeg/large/b15r_combo.jpg

Yan
14 juli 2008, 13:42
dat zijn ook super vette dingen ja. Een kee rop gespeeld en het klonk heerlijk.

Ik heb dit weekend op een apparaat gespeeld waardoor ik een beetje mezelf tegen spreek in dit topic. Apparaat in kwestie was een Sansamp RBI. heeeele gave preamp, maar, 19":P

yhcmarc
14 juli 2008, 15:36
Die is er ook in pedaalvorm, de BDDI en de PBDDI .. die missen alleen de mid knop die de RBI wel heeft.