PDA

View Full Version : Bias Vox AC15



gerwin
1 juli 2008, 21:42
Is het zou dat een ac15 niet gebiasd hoeft te worden? Ik heb namelijk 1 eindpit stuk dus heb ik een nieuw setje besteld maar ik vind geen bias pot

Lexvandoef
1 juli 2008, 22:30
Een AC15 is, als het goed is, cathode-biased, dat regeltie dus als het ware zelf als je er nieuwe eindbuizen in prikt. Dus zelf hoef je hem niet te biassen.

Maar pin me der niet op vast ;)

Mitch
2 juli 2008, 00:35
Nou, pin 'm d'r maar wel op vast hoor, dat klopt als een bus.

x.a.d
2 juli 2008, 10:19
Das toch bij alles el84 zo?? Ik dacht dat die nooit gebiast moeten worden.

Mitch
2 juli 2008, 11:06
Wel bij veel EL84 amps, maar niet bij alle. Het heeft met het circuit te maken, niet met het type eindbuis.

Chris Winsemius
2 juli 2008, 11:48
VOX AC15xxx amps zijn tot nu toe altijd cathode-biased geweest dus geen biasing nodig. 't Is wel verstandig om stevige EL84s te gebruiken en misschien eens door te laten meten. Andere cathode-biased amps met EL84s van dit moment: VOX AC30xxx, Marshall 1974X en 2061X versterkers.*

De termen voor type biasing zijn nogal verwarrend, "fixed" betekent dat het niet cathode-biased is maar kan ook nog/wel "adjustable" zijn (helaas niet altijd).

Voorbeelden fixed-bias EL84 amps (dus niet cathode-biased, vaak mods nodig om de bias regelbaar te krijgen):
- Fender Pro Junior
- Mesa Boogie 22 Watters

* Vaak worden die EL84s wel behoorlijk (over)belast qua spanning en het "in rust" verwerkte vermogen maar da's weer 'n ander verhaal...

@TS: gebruik je amp iig.NOOIT met slechts 1 eindbuis er in!

Jimwoud
2 juli 2008, 11:57
Chris,

Weet jij toevallig of oude Koch KC50's gebiast moeten worden?

gr Jim

Chris Winsemius
2 juli 2008, 12:26
Chris,

Weet jij toevallig of oude Koch KC50's gebiast moeten worden?

gr Jim

Qua exemplaren die ik heb gezien en de gegevens die ik heb;
KC50: cathode-biased
StudioTone: cathode-biased
Andere modellen: meestal adjustable fixed bias

Je hoeft je amp ip. niet te (laten) biasen maar ik zou zeker wel "stevige" EL84s gebruiken zoals bijvoorbeeld de EL84M of bepaalde mil. spec. Rus. EL84s.

Jimwoud
2 juli 2008, 13:01
Qua exemplaren die ik heb gezien en de gegevens die ik heb;
KC50: cathode-biased
StudioTone: cathode-biased
Andere modellen: meestal adjustable fixed bias

Je hoeft je amp ip. niet te (laten) biasen maar ik zou zeker wel "stevige" EL84s gebruiken zoals bijvoorbeeld de EL84M of bepaalde mil. spec. Rus. EL84s.
Hey Chris, bedankt voor het antwoord. Ben nog even niet toe aan nieuwe buizen, maar dan weet ik dat in ieder geval.

x.a.d
2 juli 2008, 14:33
chris,

Wat doe je dan als je een el84 hebt met fixed bias dan moet je de bias weerstand verandere of een set buizen hebben die toevallig goed zijn ofzo??

gerwin
2 juli 2008, 14:56
Bedankt voor de reacties allemaal, morgen komt als het goed is m'n setje sovtek EL84M binnen, kennen we weer mooi komend weekend knallen