PDA

View Full Version : Graphic EQ



Jan-Willem
1 juli 2008, 18:13
Hallo

Ik ben al weer een tijdje in het bezit van een Diezel Herbert met daaronder een Bogner OS 2x12 kast en daarbij heb ik nog een rack met tuner en G-major.

Ik ben er erg blij mee maar soms vind ik de Diezel toch iets te laag gevoiced (kan misschien ook aan de kast liggen maar dat weet ik niet). Daarom zou ik graag wat extra laag er uit willen halen en er wat meer mid in stoppen. Bovendien ga ik binnenkort naar alle waarschijnlijkheid over naar een 8 snarige gitaar.

Nou vroeg ik me af of ik met een graphic EQ me gitaar geluid kan beinvloeden en misschien on te vormen naar bijvoorbeeld een soort Meshuggah geluid (rete-strak). Daarnaast vroeg ik me ook af wat moet ik dan kiezen een 19" of een pedaaltje en dan welke en moet ik hem voor me versterker plaatsen of het pedaaltje in de seriele loop zetten?

Nou weet ik dat op de G-major ook een equaliser zit maar dit is echter een drie bands.

Ik heb al wat onderzoek gedaan maar heb mijn vinger er nog niet helemaal achter wat een EQ nou precies doet en wat je er nou precies mee kunt.

in iedergeval al bedankt

JW

Han S
1 juli 2008, 18:19
Een grafische EQ doet hetzelfde als de toonregeling op je versterker, maar dan met meer banden, gebieden dus. Er zijn er met 10 banden en met meer dan 30 banden. Persoonlijk vind ik de meesten bagger en een echt goede kost een paar centen, maar dan nog is het middel vaak erger dan de kwaal.

In de studio gebruik ik zo goed als nooit EQ ondanks dat er geweldige toonregelingen op de mengtafel zitten. Als het geluid je niet bevalt moet je bij de bron wezen, andere gitaar, andere amp, andere speakers.

Het is uiteraard maar een mening.

Mitch
1 juli 2008, 19:08
Je kunt met een grafische EQ wel enigszins de 'modder' uit het laag halen, maar zoals terecht opgemerkt: het is een lapmiddel. De OS212 die ik pas van Nielsje heb gehoord vond ik ook vrij stevig in het laag. Wel mooi vol, maar ik kan me voorstellen dat het met een amp die al dik in het laag zit, teveel van het goede wordt. Die Bogners zijn een soort nieuwe 'standaard' geworden, maar net als ander materiaal heeft het zijn sterke en zwakke kanten en combineert het niet met alle apparatuur geweldig.

Han S
1 juli 2008, 19:16
Het probleem met grafische equalisers is dat in de overgangsgebieden tussen de 'schuifjes' meestal fasefouten optreden. Als ik achter een vreemd PA terechtkom zet ik eerst die grafische equalisers met die mooie slingertjes op bypass en dan hoor je meestal het geluid 'open gaan'. Er komt ineens meer ruimte in je geluid.

Op de betere mengpanelen zitten parametrische toonregelingen, maar ook dat is meestal niet echt de oplossing.

Dude
1 juli 2008, 19:59
De OS212 die ik pas van Nielsje heb gehoord vond ik ook vrij stevig in het laag. Wel mooi vol, maar ik kan me voorstellen dat het met een amp die al dik in het laag zit, teveel van het goede wordt.

nielsje heeft een dsl topje toch ? ik zat er over te denken eens een bogner kastje te gaan proberen maar had al eerder gelezen dat de combinatie marshall bogner niet door iedereen gewaardeerd werd ?

Nielsje
1 juli 2008, 20:58
nielsje heeft een dsl topje toch ? ik zat er over te denken eens een bogner kastje te gaan proberen maar had al eerder gelezen dat de combinatie marshall bogner niet door iedereen gewaardeerd werd ?

Nu we tegenwoordig een eigen oefen hok hebben, wil ik je wel even uitnodigen om de combi eens te proberen :)

Het ligt een beetje aan de muziek die je speelt.

De DSL + bogner + strat is een fijne combi, maar als je bijvoorbeeld een les paul speelt, en een versterker met veel laag, dan wordt het niet rommelig, maar erg, erg aanwezig.

Wel fijn als je geen bassist hebt :D.

Als wij met de band spelen heb ik absoluut geen last van overvloedig of te aanwezig laag in m'n sound.

the sure thing
1 juli 2008, 21:05
Ik herken je probleem volledig EN met mijn EQ pedaaltje is het probleem volledig opgelost. Ik heb een Bogner OS 2x12 met een Fender top. Ik heb teveel laag in mijn kast. Met mijn EQ is het probleem opgelost. Als je een EQ aanschaft, zorg dan wel dat je zoveel mogelijk schuifjes onder de 100Hz hebt, want daar zit het probleemgebied.

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/MXR10bandEQ.jpg

Jan-Willem
1 juli 2008, 21:51
bedankt in iedergeval voor alle reacties tot nu toe

Ik ben er nog niet helemaal uit wat precies te doen, die bogner kast heb ik indertijd gekocht omdat deze het meest vol klonk en dat ik graag een 2x12 kast wilde omdat dat makkelijk sjouwt maar aangezien ik tegenwoordig mijn spullen in de oefenruimte laat staan is er het plan om als nog een diezel 4x12 te halen om zo een beter geluid te krijgen. Teven hoor ik bij vrij vaak van geluidtechnicie dat een 4x12 toch beter klinkt dan een 2x12. (komt misschien ook dat mijn andere gitarist 2 4x12 kasten heeft met elk een eigen versterker (powerball en een london city bulldog)).

Mitch
2 juli 2008, 00:34
nielsje heeft een dsl topje toch ? ik zat er over te denken eens een bogner kastje te gaan proberen maar had al eerder gelezen dat de combinatie marshall bogner niet door iedereen gewaardeerd werd ?
Ik had het dan ook alleen maar over zijn kast ;) Op de Vintage Marshall meeting is de kast gebruikt onder een 2061 en een 1987 en dat was een heel verschil met de andere aanwezige kasten met greenbacks of alnico blues. Logisch, maar overduidelijk.

the sure thing
2 juli 2008, 07:48
Ik had het dan ook alleen maar over zijn kast ;) Op de Vintage Marshall meeting is de kast gebruikt onder een 2061 en een 1987 en dat was een heel verschil met de andere aanwezige kasten met greenbacks of alnico blues. Logisch, maar overduidelijk.En wat was het verschil? En was het een Bogner 2x12 met G12M's of V30's?

pol
2 juli 2008, 08:18
En wat je wil horen lukt niet met de toonregeling van de diezel ? Die is toch vrij uitgebreid met die bass, depth, en mid cut ?

nu vond ik die bogner OS ook wel niet de meest strakke cab, dan doet een diezel frontloaded het beter, denk dat die ideaal is voor wat jij wil horen, die klinkt heel strak.

bogner cabs ben ik niet zo wild van, heb zelf ook een 4 x 12 gehad, en vond die nooit echt super klinken op mijn amp, geluid bleeft precies een beetje in de box zitten, wat te dof

interessander
2 juli 2008, 08:38
Ik heb een tijdje een rack EQ gebruikt icm een peavey 5150. Hierbij haalde ik ook alles onder de 100 Hz weg, zogezegd alle "rommel" in het geluid. Dit had niet een heel erg hoorbaar efect maar het werkte goed voor het laag, er was nog genoeg laag, maar het werd strakker.

Nielsje
2 juli 2008, 09:07
Mijn OS212 heeft G12-65H speakers en beamblockers. Ik herken 'het geluid blijft in de box zitten' probleem overigens niet..
Hij is inderdaad niet de strakste cab die ik gehoord heb, maar dat is een beetje afhankelijk van wat voor muziek je maakt. Ik hou niet van super strak.

Het verschil op de meeting: De bogner heeft gewoon erg veel laag. Bij een 2061 of 1987 naar mijn mening te veel. Met een DSL + strat is het geen probleem.

the sure thing
2 juli 2008, 10:26
Mijn OS212 heeft G12-65H speakers en beamblockers. Ik herken 'het geluid blijft in de box zitten' probleem overigens niet..
Hij is inderdaad niet de strakste cab die ik gehoord heb, maar dat is een beetje afhankelijk van wat voor muziek je maakt. Ik hou niet van super strak.
+1. Ik speel funk (vooral clean). Voor mij hoeft het ook niet strak te zijn. De Bogner OS klinkt in mijn beleving warm en levendig. Met een strat is het bas-probleem zowiezo minder. Maar... Het aanschaffen van een goede EQ had ik al jaren geleden moeten doen. Ik heb zo veel meer controle over het geluid en kan het aanpassen aan de diverse soorten akoestieken/zalen/verschillende soorten gitaren.

dunnoaname
2 juli 2008, 15:54
TS wil een meshugga-geluid, retestrak en gebruikt een 8 snaar, waarschijnlijk met humbuckers. Dus lijkt de vergelijking met andere amp, gitaar en muzieksmaak me vrij nutteloos.

pol
2 juli 2008, 15:59
eq voor de amp plaatsen dan, en niet in de loop en daar wat bassen weghalen.

de tc electronic pre zou hier heel geschikt voor zijn, Acle van Tesseract gebruikt die ook.

of een gewone boss ge-7.

Lexvandoef
2 juli 2008, 16:00
eq voor de amp plaatsen dan, en niet in de loop en daar wat bassen weghalen.

de tc electronic pre zou hier heel geschikt voor zijn, Acle van Tesseract gebruikt die ook.

of een gewone boss ge-7.

Waarom niet in de loop? Dat lijkt me juist geschikter, dan bedien je totale geluid (gitaar+amp) zeg maar, niet alleen het gitaargeluid.

pol
2 juli 2008, 16:05
voor de versterker wat bassen weghalen is beter om de boel strak te krijgen, in de loop heeft dat geen effect op de strakheid van de distortion.

wordt vrij veel gedaan door bands die in lage stemmingen spelen, om de modder die dat met zich meebrengt weg te halen, ofwel eq voor de amp, of iets tubescreamer-achtig (wat ook laag weghaalt)

the sure thing
2 juli 2008, 16:06
... of een gewone boss ge-7. Die zou ik niet kiezen, omdat ie maar 1 schuif onder de 100Hz heeft. Ik zou minstens een 10 band EQ nemen...

Lexvandoef
2 juli 2008, 16:08
voor de versterker wat bassen weghalen is beter om de boel strak te krijgen, in de loop heeft dat geen effect op de strakheid van de distortion.

wordt vrij veel gedaan door bands die in lage stemmingen spelen, om de modder die dat met zich meebrengt weg te halen, ofwel eq voor de amp, of iets tubescreamer-achtig (wat ook laag weghaalt)

Ik denk dat je juist, om de boel strakker te maken, de eq in de loop zet. Dan wordt het geheel strakker en heb je minder kans op een mager iel geluid. Althans dat viel mij op toen ik een eq in de loop van een van mij ex-amps deed. Maar dat was geen Diezel :hippie:

pol
2 juli 2008, 16:16
tja, zo doen die van Meshuggah en de mensen die gelijkaardige muziek maken het toch.

en aantal frequentiebanden zegt niks, de tc line driver/preamp die hier goed voor werkt heeft er maar 2, bass & treble.

Lexvandoef
2 juli 2008, 16:26
tja, zo doen die van Meshuggah en de mensen die gelijkaardige muziek maken het toch.

Oke, dan heb ik niks gezegd, ben ook weer niet zo heel erg thuis in die muziek. :_

Dude
2 juli 2008, 21:25
Nu we tegenwoordig een eigen oefen hok hebben, wil ik je wel even uitnodigen om de combi eens te proberen :)

Het ligt een beetje aan de muziek die je speelt.

De DSL + bogner + strat is een fijne combi, maar als je bijvoorbeeld een les paul speelt, en een versterker met veel laag, dan wordt het niet rommelig, maar erg, erg aanwezig.

Wel fijn als je geen bassist hebt :D.

Als wij met de band spelen heb ik absoluut geen last van overvloedig of te aanwezig laag in m'n sound.

bedankt voor het aanbod, onze gitarist heeft ook een OS2x12 maar volgens mij met G12H-30 speakers, en die vinden mijn marshall niet zo leuk denk ik. Eerst maar eens effe kijken wat ik met de elementjes in mn gitaar ga doen voor ik weer een strakke plasser ga kweken op andere zaken.