PDA

View Full Version : Blueridge



Triffid
1 juli 2008, 18:00
Allen,

Volgende week gaan wij een dagje naar Koln shoppen. Nu is daar 'toevallig' zoiets als de Musicstore. Mijn dochter is toe aan een nieuwe gitaar, dus dat komt weer goed uit. Mijzelf kennende als ik al die blinkende gitaren zie, zit de kans er dik in dat ik ook met iets nieuws naar huis kom.

Ik heb de laatste maanden al veel rondgekeken op het net, oa hier, en heb gemerkt dat Blueridge over het algemeen heel lovende kritieken krijgt. Je beslist natuurlijk pas na vanalles geprobeerd te hebben in de winkel (ik kwam vorige keer ook met iets anders thuis dan ik in gedachten had), maar ik had graag van de ervaringsdeskundigen hier hun mening gehad over Blueridge.

Bijna alles wat ik hier gelezen heb was positief, en op zich is dat misschien al verdacht, behalve Sanderz die vond dat zijn gitaar na een X aantal maanden begon te rammelen.

Voor zij die Blueridge hebben : welk type hebben jullie ? Ondervinden jullie problemen na bepaalde tijd ? Hebben jullie een idee/ervaringen welk bepaald type van Blueridge de beteren/beste zijn (uiteraard naar jullie eigen oordeel, wat voor iedereen kan verschillen) ?

Ik begin nu aan mijn derde jaar gitaarles, dus voorlopig is het vooral voor strumming. In september gaan we stilaan barre en tokkelen leren.

Alvast bedankt voor jullie input/raad.

hanzeman
1 juli 2008, 18:40
eh, Blueridge, zijn dat niet die Chinese kopieen van vintage accoustics die vooral populair zijn omdat mensen kicken op een overdadig ingelegde bling-bling headstock?

Triffid
1 juli 2008, 18:53
eh, Blueridge, zijn dat niet die Chinese kopieen van vintage accoustics die vooral populair zijn omdat mensen kicken op een overdadig ingelegde bling-bling headstock?

Jep, dat had ik ook al door, en ik vind ook dat ze een overdadig ingelegde bling-bling headstock hebben.

Maar hoe een gitaar eruit zien interesseert mij eerlijk gezegd niet veel. Waar het mij om gaat is (vooral) de klank en ook de bespeelbaarheid. Het is ook niet zeker dat ik een Blueridge koop, dat zal ik er plaatse wel zien en vooral horen.

blindfaith85
1 juli 2008, 18:54
Hi,

Nou daarom koop ik geen bleuridge te veel bling en lak, neem ik liever Martin dm ofzo:P Maar qua klank zijn ze erg leuk erg martin like of aar modellen ook gibson, als je een martin sound like gitaar voorweinig wil zijn ze erg goed en als je van dikke lak houd!! Maar ga nu toch eerst sparen voor taylor GA3 of martin 000-M of 16 ipv blueridge

krikke27
1 juli 2008, 19:10
Hi,

Nou daarom koop ik geen bleuridge te veel bling en lak, neem ik liever Martin dm ofzo:P Maar qua klank zijn ze erg leuk erg martin like of aar modellen ook gibson, als je een martin sound like gitaar voorweinig wil zijn ze erg goed en als je van dikke lak houd!! Maar ga nu toch eerst sparen voor taylor GA3 of martin 000-M of 16 ipv blueridge

Ik heb een Taylor 415 & Larrivee d-05,
en een Blueridge br-180

De Blueridge br-180 komt bij mij er als beste uit.
Kijk niet naar merken,probeer veel, en neem wat je zelf goed vind.

sanderz
1 juli 2008, 19:42
Ho, rustig!

Niet vergeten dat de BR63 van het zogenaamde "budget kopie-kloon-namaak-merk uit Chinastan" ook nog één van de goedkoopste van dit merk is!

In mijn review heb ik alleen gewaarschuwd dat deze gitaar bij heavy (strum)werk niet tot zijn recht komt, namelijk doordat het geluid rommelig wordt. Maar bij normaal spel, in normale stemmingen is het geluid juist heel goed.

Blueridge is gewoon akelig goed en zeker in verhouding tot de prijs die je ervoor betaalt.

Ze hebben bij Musicstore nogal wat op voorraad geloof ik: als je er dan toch bent, speel dan zo veel als je kunt! Ik heb nog nooit gehoord dat iemand aan een Blueridge een miskoop heeft gedaan.

Excuus voor eventuele onduidelijkheden.

greencharlie
1 juli 2008, 21:11
kheb de indruk dat alle made in China gitaren een dik-blinkend gelakte hals hebben. Zou plakkerig kunnen worden bij zweten/lang spelen.

Bij blueridge is de hals-body overgang ook gelakt : als de hals er ooit afgehaald zou moeten worden voor een reset, dan krakkeleert de lak ook mee. Nu ja , zo'n relatief goedkope gitaar is de kost van een neckreset mss niet waard...

charles
1 juli 2008, 22:46
Ik heb zo'n 4 of 5 maanden een Blueridge BR-73 en ik speel er met pleizer op. Kleine gitaar, smalle nek (met een heel dun nekprofiel). Sommige mensen vinden ze een beetje "krap". Massieve bovenbald, laminaat achter- en zijkanten (je moet een Blueridge met drie cyfers hebben - bv. 140, 173, enz. -als je iets helemaal massiefs wil. Dan beginnen ze ook met die rare headstocks en die "oranje" lak).

Ik speel alleen fingerstyle, en dat klinkt mooi op die gitaar. Strummen vind ik minder, maar Blueridge maakt ook dreadnaughts, natuurlijk. Tot nu toe, helemaal geen problemen mee gehad.

Ik heb ook nog niemand gehoord die spijt van hun Blueridge hebben gehad, maar je moet wel van de nek houden. Met de combinaties van de 4.2 cm breedte en de heel laag profiel, voelt het wel wat klein aan.

dede
1 juli 2008, 23:41
@GREENCHARLIE

Het is niet bepalend wat de gitaar financieel koste maar wat ie voor de eigenaar betekend (in termen van sound + bespeelbaarheid + eventuele andere waarde) of het de moeite is voor een nekreset, als ie er al een nodig heeft. Ik persoonlijk denk er zo over. Mijn ervaring is ook dat er verdomd goede kwaliteit komt vanuit China die best vergelijkbaar is met gitaren die 3 keer (en ik wil best nog voorzichtig zijn) zoveel kosten dan Martin, Larrivee's of Taylors.
Anders is het als je gaat vergelijken met lokaal door een luthier persoonlijk voor jou gemaakte gitaar "nothing beats this".
Ik heb geen Blueridge maar een Chineese Guild en deze zijn zowat te vergelijken, ik lees soms ook van die vooringenomen meningen op Amerikaanse forums waar men dan claimt dat deze gitaren niet kunnen tippen aan "the real stuf" maar als je dan wat tussen de regels leest dan merk je dat het vooral over sentimentele waarde gaat "not build in the US so not as good as the real" bij anderen merk ik vooral het probleem van waardeverlies van hun "original" en dan gaat het zeker niet om specifieke Guild spelers maar om alle meer gereputeerde merken.
Luister en speel maar met een open geest.

Groeten, Danny

hessepes
2 juli 2008, 09:57
Hoi Triffid,

Ik heb zelf 2 Blueridge gitaren, beide 000 model: de BR163 (uit 2005) en de BR63 (2007).

De BR163 is volledig massief, klinkt als een klok. Mijn gitaarleraar - die zelf bijvoorbeeld een 000 Martin (eric clapton uitgave) heeft, is onder de indruk van deze gitaar.
De BR63 is niet volledig massief, maar heeft ook een prima geluid. Ik heb deze gekocht omdat ie een cutaway en een element heeft.

Kijk hier (http://www.sagamusic.com/catalog/products.asp?CategoryID=2&FamilyID=2&BrandID=5) voor alle informatie over de Blueridge gitaren.

Als je niet echt persé een bepaald merk (bijv martin of taylor) gitaar wilt hebben, maar een solide, goed klinkende gitaar wilt hebben die prettig speelt- dan zou je zeker eens een Blueridge moeten proberen.

Bovendien ben je dan ook veel minder geld kwijt.

Een paar weken geleden, op vakantie in de VS, heb ik de Martin fabriek in Nazareth/PA bezocht. Een hartstikke leuk idee van onze Amerikaanse vrienden die dachten dat ik dat wel leuk zou vinden. 8-)
Super natuurlijk. Vooral de rondleiding door de fabriek was interessant. Lekker die houtgeur snuiven en overal gitaaronderdelen of bijna afgewerkte gitaren.
Onze gids - die vertelde dat hij na de rondleidingen gewoon weer verder gaat met z'n werk in de fabriek - vertelde dat er iedere dag zo'n 300 (!) gitaren worden gemaakt. Best een hoge productie dus. Mij viel wel op dat een gitaar behoorlijk arbeidsintensief is. Arbeid is goedkoper in China dan in de VS, dus zie hier een belangrijke reden voor het het verschil in prijs tussen een martin en een blueridge.

chefdaniel
2 juli 2008, 10:21
heb sinds een maand of vier een blueridge br 183, inderdaad mucho bling-bling, en toen ik hem kocht ging ik eigenlijk voor een hele andere gitaar. dat deze het uiteindelijk geworden is had nog niet eens zo veel met geld te maken, maar puur omdat die met kop en schouders boven tailor, guild, larrivee en martin uitstak terwijl ik daar eigenlijk meer naar op zoek was. ik ben hierbij echt niet over een nacht ijs gegaan maar heb meerdere gitaren meerdere malen uitgeprobeerd en dit was hem gewoon. zoals gezegd ging ik niet voor parelmoer inleg rondom maar het is best mooi als je er van houd, en in elk geval prachtig gedaan, zoals de hele afwerking trouwens. dat de lak erg dik zou zijn is misschien in het verleden het geval geweest maar op mijn exemplaar beslist niet.

toen ik 10 jaar geleden ook op zoek was naar een goede gitaar - in dat geval een dreadnought - kwam ik na eerst een soortgelijke zoektocht uit bij een furch, een merk waar niemand ooit van gehoord had en de genen die dat wel hadden stikten ook van de vooroordelen als tja oostblok kan niks zijn etcetera, maar deze furch is nog steeds een gitaar waar weinig anderen aan kunnen tippen en bovendien nu wel geaccepteerd en gewaardeerd door een groot aantal gitaristen.

terugkomend op de blueridge moet ik zeggen dat ik ook op een aantal andere types heb gespeeld en die vielen stuk voor stuk niet tegen. de mijne is in die paar maanden dat ik hem heb qua geluid zelfs nog wat gegroeid maar wordt dan ook elke dag een paar uur bespeeld alleen al om het feit dat als je hem eenmaal vast hebt bijna niet meer los kan laten.

blindfaith85
2 juli 2008, 13:01
Hi

Nog ff terugkomend op, de gitaren van bluesridge en andere zijn gerust gioed ik speel al jaren op een crafter d6eq, maar wil straks betere en massieve omdat ik dat mooier vind, die crafter is in zijn hoog soms wat "blikkering" of hoe ik dat moet beschrijven hij distort wat is soms wat ram/krakkelig weet niet echt hoe te beschrijven maat u get the point i hope:P. De blueridge klinken erg goed erg martin achtig de modellen die ik geprobeerd heb, het enigste nadeel vind ik de lak, zelfde als met de duurdere martins en taylors en alle andere merken, waarom zo vel lak??? weet ook wel voor bescherming en glans enzo, maar ik haat het, geef mij maar meer hout feel, vind ik ook mooier klinken! en lekkerder spelen, plak je niet vast asl het warm is enzo.

northernlake
2 juli 2008, 14:10
Mijn $0.02:

Ik heb twee Martin dreads en een Blueridge OM. Het is wel de goedkoopste: de BR-43. Ik wilde een gitaar voor de vakantie die nog voelt en klinkt als een gitaar maar die niet massief is. Dus voor ong. 300 euro heb je dan een hoop waar voor je geld met die BR-43.

De hals is heel smal en vlak. Zeker niet mijn ding maar voor anderen weer prettig. De kop is foeilelijk en naar mate je in het hogere Blueridge segment komt wordt het alleen maar erger met die overdaad smakeloze plaatjes op de kop. Ik heb volgens mij al 'customs' gezien die alleen een simpel 'Blueridge' op de kop in MOP hadden, dus blijkbaar is er vraag naar minder lelijke kopinleg :)

Ik heb ook wel eens wat van die D-45 kopieen van Bluerigde bespeeld (BR-180?). Prima gitaar, maar inderdaad een hele dikke laag lak. En de kleur van de gebruikte toner vond ik ook maar matig. Ze klinken zeker goed en ik denk dat je het absoluut goed kunt treffen met een D-28 kopie voor de helft minder dan z'n US tegenhanger. Aan de andere kant: roepen dat je met Blueridge altijd een betere gitaar hebt dan een Martin is onzin.

Laat je oren en handen het werk doen. Klinkt het zoals je wilt? Laat ook eens iemand anders de gitaar voor je spelen zodat je hoort hoe hij klinkt als je ervoor zit in plaats van er achter! En let op dingen als het halsprofiel en of dat je bevalt, Vergelijk het met andere merken. Als het allemaal OK is dan neem je zo'n smakeloze kopinleg waarschijnlijk wel voor lief. Succes!

chefdaniel
2 juli 2008, 15:24
toen ik stelde dat mijn blueridge br 183 met kop en schouders boven de martins taylors etc. uitstak had ik het over vergelijkbare gitaren maar die wel een 1000 euro of meer meer moeten kosten. vergelijken met een martin OM 45 heb ik nog niet gedaan, die kost dan ook wel 4 maal zo duur maar maakt me wel een beetje nieuwsgierig naar het 'zie je nou wel gevoel'.

kopinleg blijft inderdaad lelijk, maar als dat echt het enige is en je kan er niet meer tegen plak je er een laagje fineer op. hoewel je dan misschien wel iets verpest wat over een jaar of 20 een gewild collectorsitem zou kunnen zijn. aan de andere kant vind ik wel dat als je zulke goede gitaren bouwt je ook het recht hebt om daar je eigen al dan niet door iedereen gewaardeerde draai aan te geven.

het allerbeste advies blijft natuurlijk ga maar spelen en luisteren en het is inderdaad zeker zinvol om iemand anders te laten spelen zodat je het ook van de andere kant hoort.

succes

Jim Haagmans
3 juli 2008, 11:44
Inderdaad nooit op merken afgaan. Eigenlijk zou je gewoon iemand mee moeten nemen, zodat je een aantal gitaren die je aanspreken kan uitzoeken, daarna een blinddoek omdoen en dan kan die ander je de gitaren stuk voor stuk aangeven en bijhouden welke je nou echt het beste vond.

sanderz
3 juli 2008, 14:23
Het is altijd weer verbazend dat met name Blueridge vergeleken wordt met Martin en Taylor. Voor het merk is het enerzijds een compliment, anderszijds een miskenning.

Blueridge heeft gewoon goede klank, een eigen klank.

Als je Martin als referentie wilt gebruiken, in welk model en in welke prijsklasse zou je dan de norm vinden? Ook niet alle Martins zijn gelijk.

Zolang je op zoek bent naar een alternatief voor een Martin of Taylor, al dan niet om de prijs, zoek je dus eigenlijk gewoon een Martin of Taylor, maar met een andere merknaam.

hanzeman
3 juli 2008, 19:47
Mijn eigen Martin klinkt niet eens als een Martin. Ik bedoel: volgens mij bedoelen de meeste mensen als ze Martin gebruiken als referentie een D28, en dat is die van mij niet en hij klinkt ook niet zo. Maar voor mij is mijn relatief cheapo D15 wel een van de best klinkende gitaren die ik ken en zeker beter dan andere gitaren van dezelfde prijs die ik heb geprobeerd. Maar veel mensen zeggen dan weer dat hun de helft kostende Crafter of Blueridge of ander Orientaals product voor de helft van de prijs minstens net zo goed klinkt als mijn D15. Ik vind van niet. Anders had ik hem niet gekocht. Ik vind trouwens dat Crafters zuigen en evenveel karakter hebben als een Hyundai Pony, maar dat terzijde.

Maar ja, als ik iedereen zou moeten geloven die zegt: deze gitaar klinkt minstens zo goed als twee, drie maal duurdere Martins... check voor de grap eens de reviews op Harmony van de meest crappy gitaren: je hebt altijd mensen die zo'n wrak hebben gekocht en voor hen is het dan vast wel de allermooiste gitaar, en al vinden ze dat eigenlijk niet, ze zullen en moeten schrijven dat hij minstens net zo goed klinkt als een drie maal zo dure Martin.

hessepes
4 juli 2008, 09:14
Tja...als je wilt uitleggen hoe een gitaar speelt/voelt/klinkt dan kom je bij een Blueridge nou eenmaal snel uit bij Martin.

Deze site (http://www.maurysmusic.com/blueridge_vs__martin) is echt super als je op specificaties, maar ook geluid wilt vergelijken tussen Martin en Blueridge gitaren.
Ik zou dus zeggen: luister en oordeel zelf. Je kunt ook de prijsverschillen zien en oordelen of je dit giga verschil terughoort in de sound (ik hoor dat dus niet).

chefdaniel
4 juli 2008, 10:02
bovendien zijn de duurdere blueridges als de 163, 180 en 183 martinreplica's
(behalve die kop dan) dus wat wil je?

hanzeman
4 juli 2008, 20:34
Tja...als je wilt uitleggen hoe een gitaar speelt/voelt/klinkt dan kom je bij een Blueridge nou eenmaal snel uit bij Martin.

Deze site (http://www.maurysmusic.com/blueridge_vs__martin) is echt super als je op specificaties, maar ook geluid wilt vergelijken tussen Martin en Blueridge gitaren.
Ik zou dus zeggen: luister en oordeel zelf. Je kunt ook de prijsverschillen zien en oordelen of je dit giga verschil terughoort in de sound (ik hoor dat dus niet).


De Martins klinken op de een of ander manier toch 'muzikaler', levendiger ofzo. Voor zover ik dat met mijn computerspeakerset goed kan beoordelen natuurlijk...

liesje
7 juli 2008, 09:35
Ik heb een br 143, ik vind hem mooi, hij speelt fijn en hij klinkt goed. Echt goedkoop is hij niet. Als je "al" aan je derde gitaarles bezig bent zou ik gewoon nog even wachten ,want van een nieuwe gitaar ga je echt niet beter en meer spelen. Dan heb je straks zelf misschien een beter idee wat je wilt...

hessepes
10 juli 2008, 13:10
Ik heb een br 143, ik vind hem mooi, hij speelt fijn en hij klinkt goed. Echt goedkoop is hij niet. Als je "al" aan je derde gitaarles bezig bent zou ik gewoon nog even wachten ,want van een nieuwe gitaar ga je echt niet beter en meer spelen. Dan heb je straks zelf misschien een beter idee wat je wilt...

Klopt helemaal, al bevordert een goede gitaar wel je spelplezier. Maar in de loop van de tijd kom je er ook beter achter wat je qua gitaar prettig vind spelen. Mijn eerste gitaar was een cort, dreadnaught model. Pas later kwam ik erachter dat ik een 000 model, en een smalle hals veel prettiger vond spelen.

Ben wel benieuwd of Triffid het afgelopen weekend een gitaar heeft gekocht :) .

Triffid
10 juli 2008, 20:57
Klopt helemaal, al bevordert een goede gitaar wel je spelplezier. Maar in de loop van de tijd kom je er ook beter achter wat je qua gitaar prettig vind spelen. Mijn eerste gitaar was een cort, dreadnaught model. Pas later kwam ik erachter dat ik een 000 model, en een smalle hals veel prettiger vond spelen.

Ben wel benieuwd of Triffid het afgelopen weekend een gitaar heeft gekocht :) .

Uw nieuwsgierigheid zal bevredigd worden :cooler:

Wij gingen dus vandaag een dagje shoppen in Koeln, en mijn dochter en ik effe naar de Musicstore, so far so good. Iets minder goed was dat de gehele akoestische afdeling vandaag verhuisd werd, maw noppes gita(a)r(en).
(stond blijkbaar ook niets van op de site vermeld, in tegenstelling tot de inventaris een aantal weken geleden. Zal zo meteen eens effe kijken).

Als 'compensatie' heb ik het buuzines-kaartje gekregen van de leidinggevende ginder. Ik moest hem maar eens een mailtje sturen om wat af te pingelen als ik terug zou gaan.

@Liesje : ik begin aan mijn derde jaar gitaarles, niet mijn derde gitaarles.

liesje
11 juli 2008, 14:27
Al 3 jaar les...
Och wat dom van mij, slecht gelezen!! :stop:
Sorry hoor, en..... een nieuwe gitaar is WEL leuk!! :hippie:

Pais
11 juli 2008, 14:58
Oke ik had het ook verkeerd begrepen! Ik vind het vreemd dat je na zolang les nog geen barré akkoorden speelt. Wat heb je al die tijd uitgevreten? :)

--=HANS=--
11 juli 2008, 15:04
Noten leren lezen? :satisfie:

Triffid
11 juli 2008, 19:53
Ik heb geen 3 jaar les achter de rug, ik begin aan mijn 3e jaar, dus 2 jaar les gehad.

1e jaar draaide volledig om de 10 meest gebruikte basisakkoorden (Am, Em, D, G etc etc).

2e jaar hebben we oa add9 akkoorden, sus akkoorden, mineur en majeur 7 akkoorden gezien, 12 bars bluesschema,.... We moesten ook vooral oefenen op snelheid in het wisselen van de akkoorden, en er werd ook behoorlijk veel tijd besteed aan strummingtechnieken (allerhande slagjes in de verschillende maten. In het 1ste jaar was alles downstroke).

Gaat dit traag ? Misschien wel, ik heb geen flauw idee hoe het er in andere gitaarscholen (zonder notenleer) aan toe gaat. Op zich vind ik het echter niet verkeerd. Je kan als beginneling maar beter veel tijd investeren om de basis zo goed mogelijk onder de knie te krijgen, maar dat is een persoonlijke mening uiteraard.

En ne mens die stilaan naar de 40 gaat heeft ook al wat meer tijd nodig om te leren he :D

hessepes
11 juli 2008, 21:12
Belangrijkste is dat je er lol in hebt - dan ga je sowieso vooruit. 8-)