PDA

View Full Version : Plug speakerkabel



RedBuell
1 juli 2008, 12:15
Dom dom dom, wilde mijn top en cab verplaatsen, pakte de top van de cab maar vergat dat de speakerkabel er nog in zat. 1 plug stuk en kon gelukkig het deel van de plug dat in de versterker zat makkelijk verwijderen.

Het gaat om een Yellowcable met (volgens mij) Neutrik pluggen, ik heb nog wat Neutrik gitaar pluggen liggen maar die zien er toch iets anders uit, iets lichtere kwaliteit zegmaar, de neutrik pluggen aan de kabel hebben een goudkleurige tip en als ik de plug open heb zijn de polen van de pluggen duidelijk dikker dan die van de neutrik pluggen die ik nog had liggen.

Kan ik een neutrikplug met dunnere/ lichtere kwaliteit polen gebruiken om te solderen op die speakerkabel of kan ik beter een zelfde kwaliteit plug gebruiken.

Speakerkabel:
http://img60.imageshack.us/img60/7703/pluggen002uk2.jpg
De 2 pluggen naast elkaar:

http://img60.imageshack.us/img60/8532/pluggen008ub1.jpg

bass blom
1 juli 2008, 12:29
jahoor die andere plug kan je gewoon gebruiken.
die overleeft zo'n trek axie minder goed.

minoin
1 juli 2008, 12:31
Dom dom dom, wilde mijn top en cab verplaatsen, pakte de top van de cab maar vergat dat de speakerkabel er nog in zat. 1 plug stuk en kon gelukkig het deel van de plug dat in de versterker zat makkelijk verwijderen.

Het gaat om een Yellowcable met (volgens mij) Neutrik pluggen, ik heb nog wat Neutrik gitaar pluggen liggen maar die zien er toch iets anders uit, iets lichtere kwaliteit zegmaar, de neutrik pluggen aan de kabel hebben een goudkleurige tip en als ik de plug open heb zijn de polen van de pluggen duidelijk dikker dan die van de neutrik pluggen die ik nog had liggen.

Kan ik een neutrikplug met dunnere/ lichtere kwaliteit polen gebruiken om te solderen op die speakerkabel of kan ik beter een zelfde kwaliteit plug gebruiken.



Hahahahaha, dat had ik dus PRECIES hetzelfde vorige maand! Heel frustrerend, maar goed...

Je kunt de lichtere versie ook prima gebruiken om te solderen hoor. Let alleen even op de manier waarop je soldeert! Je kunt zelfs een gewone gitaarkabel gebruiken als speakerkabel (als hij maar niet langer is dan 1 meter en er geen 200 Watt buizenpower doorheen gaat.), al is dit natuurlijk niet aan te raden.
Succes!

x.a.d
2 juli 2008, 10:34
Je kunt zelfs een gewone gitaarkabel gebruiken als speakerkabel (als hij maar niet langer is dan 1 meter en er geen 200 Watt buizenpower doorheen gaat.), al is dit natuurlijk niet aan te raden.
Succes!

Eeh, een gitaarkabel is wel zeker anders dan een speakerkabel !! Je moet dat niet doen!. Ik denk dat niemand een gitaarkabel van een meter heeft, dus zullen de mensen ere altijd langer tussen zetten...Maar dat gaat niet werken.

Een gitaarkabel is een kern en een mantel en een speakerkabel 2 kernen....Dus wel een groot verschil !!

Ma, ik zou idd gewoon de neutriks er aan zetten en blij kijken !!

minoin
2 juli 2008, 10:39
Eeh, een gitaarkabel is wel zeker anders dan een speakerkabel !! Je moet dat niet doen!. Ik denk dat niemand een gitaarkabel van een meter heeft, dus zullen de mensen ere altijd langer tussen zetten...Maar dat gaat niet werken.

Een gitaarkabel is een kern en een mantel en een speakerkabel 2 kernen....Dus wel een groot verschil !!

Ma, ik zou idd gewoon de neutriks er aan zetten en blij kijken !!

Je kan zeker wel een gitaarkabel gebruiken. Omdat de weerstand te groot word bij een lange kabel, kan die doorbranden, maar ik heb zelf menig gig gered door een 60 cm patchkabel (die iedereen met een rack heeft) te gebruiken. Werkt perfect en tast je geluid niet aan.
Zoals ik al zei is het echter niet aan te raden.

Johannes
2 juli 2008, 11:30
De pluggen aan je yellow cable zijn Neutrik imitaties, niet slecht hr, maar je ziet wat er gebeurt bij een lompe actie. Mijn advies: soldeer de échte Neutriks (zien er lichter uit, maar zijn absoluut steviger) aan de yellowcable. Zorg wel dat je een echt goede soldeerverbinding maakt, een speakerkabel die het tijdens het spelen begeeft kan slecht uitpakken voor je amp. Een gitaarkabel zou ik niet gebruiken, dat risico wil je niet nemen voor die paar euro.

x.a.d
2 juli 2008, 14:29
Je kan zeker wel een gitaarkabel gebruiken. Omdat de weerstand te groot word bij een lange kabel, kan die doorbranden, maar ik heb zelf menig gig gered door een 60 cm patchkabel (die iedereen met een rack heeft) te gebruiken. Werkt perfect en tast je geluid niet aan.
Zoals ik al zei is het echter niet aan te raden.
Mee eens :D het gaat wel...maar gebruik het enkel als nood oplossing..

RedBuell
2 juli 2008, 17:17
Top, bedankt voor de info jongens, ik morgen maar even de Neutriks solderen.

Gibsonman
3 juli 2008, 16:52
Je kan zeker wel een gitaarkabel gebruiken. Omdat de weerstand te groot word bij een lange kabel, kan die doorbranden, maar ik heb zelf menig gig gered door een 60 cm patchkabel (die iedereen met een rack heeft) te gebruiken. Werkt perfect en tast je geluid niet aan.
Zoals ik al zei is het echter niet aan te raden.

:stop: Over slecht advies gesproken!
Gewoon zorgen dat je altijd reserve speakerkabels bij je hebt,

DeiDRagonas
3 juli 2008, 18:21
Tjah..

Een gitaarkabel kun je makkelijk gebruiken joh. Niet te bang zijn voor dit soort kleine dingetjes, zo snel sloop je een buizenamp echt niet hoor. Noodoplossing of niet, ik heb rustig een jaar lang een gewone gitaarkabel gebruikt omdat ik geen zin had naar de winkel te rijden, no problemo. En verrek... het tast je geluid echt niet aan ook nog!!

Roy