PDA

View Full Version : Vers hout



Mephistocles
1 juli 2008, 11:56
Hoe kun je vers gezaagd hout van de historische boom om de hoek verwerken tot gitaarhout? Ik neem aan sowieso een paar jaar drogen, en verder?

Demoi-crazy
1 juli 2008, 12:59
Dat valt een beetje te bezien he...
Hoe is de boom gezaagd?
Wat voor houtsoort is het?
Is het voor een body of voor een hals of voor allebei?

Vergeet niet dat het hout toch wel goed moet gedroogd zijn ook!


greetingzzzz

Mephistocles
1 juli 2008, 15:30
Tis een esdoorn die nog gezaagd moet worden. Op zich niet zo historisch, maar wel met herinneringen er aan. Zonde om geen gitaar van te maken, toch? Het is een boompje van een huis hoog, pak m beet een kleine halve meter in doorsnee.

Enra
1 juli 2008, 16:21
Zomerkaphout is niet meest ideaal voor instrumentbouw. De sapstroom van de boom is in volle gang. Meestal - en bij voorkeur - gebruikt men hout dat in de winter gekapt is.

Maar als je het wilt proberen :

Zorg dat de stam of het stamdeel verzaagd wordt in hanteerbare stukken. Zet het enige dagen rechtop om het sap eruit te laten stromen. Smeer dan de kopse kanten van het hout in met 'Frencken Randsealer' of parafine en stapel het hout met latten ertussen op onder een afdak buiten en uit het zonlicht. Het hout moet goed kunnen ventileren. Het is goed om de eerste dagen (paar weken) het hout een aantal keren goed af te sproeien met de tuinslang. Dat heeft twee redenen. Je voorkomt een te snelle uitdroging die met name in het begin tot (kop)scheuren leidt. En je spoelt het hout enigszins, vergelijk dat met het wateren van hout.

Technisch gezien is een blok hout van 6cm dik na een aantal maanden droog (12% tot 18%). Daar zijn tabellen voor. Voor gitaarbouw is het dan nog niet geschikt omdat de celstructuur nog te gemakkelijk vocht opneemt en vocht afstaat. Uitgewerkt hout bestaat niet, maar het wordt na verloop van jaren wel minder.

Wellicht heb je succes. Het is zeker het proberen waard. De open haard kan altijd nog.

Groet,

Enra.

Mephistocles
1 juli 2008, 17:01
Oh? Ik dacht dat het proces jaren duurde. Interessant zeg.

Maar dan wacht ik wel een paar maandjes met kappen. Is er ergens een tutorial op t net voor hout kappen en zagen, of kan iemand het mij uitleggen? Kan ik het bijv. gewoon bij de gamma laten zagen als het droog is?

En wilgenhout (eentje die niet rot is vanbinnen), is dat hout een beetje bruikbaar, of heeft dat een andere behandeling nodig?

Javaca
1 juli 2008, 17:17
Van wilg wordt gezegd dat het niet bruikbaar is, maar mij werd ooit door Antoine Leonard (viool- en klavecimbelbouwer) verteld dat Stradivari het gebruikte voor de blokken in z'n violen en cello's.

Mephistocles
1 juli 2008, 17:22
Van wilg wordt gezegd dat het niet bruikbaar is, maar mij werd ooit door Antoine Leonard (viool- en klavecimbelbouwer) verteld dat Stradivari het gebruikte voor de blokken in z'n violen en cello's.
Ach, ik was toch al niet van plan een stra(d)(t) te maken. Dan ga ik maar verder op mn esdoortje. Ik ga miss ook maar eens op zoek naar een mahonie oid. Of een oude kersenboom. Welke bomen zijn btw het best, grote oude bomen of jonge dunnetjes?

Enra
1 juli 2008, 17:23
Oh? Ik dacht dat het proces jaren duurde. Interessant zeg.

Het duurt ongeveer enkele maanden om het hout op 12% tot 18% te krijgen. Maar dan moet het nog een jaar of (minimaal) drie en bij voorkeur zes jaar liggen voor het voor gitaarbouw geschikt is.

Misschien was ik daar niet geheel duidelijk in. Wel erg leuk om eens te proberen; zeker een aanrader.

Groet,
Enra.

Puerco
2 juli 2008, 00:59
Ook mischien handig om te weten: Is het beter om gewoon een hele stam te laten drogen of moet het eerst tot planken gezaagd worden???
Volgens mij (als leek) is het bijna onmogelijk om een hele stam zonder scheuren te laten drogen en duurt het bijna eeuwig voor hij door en door droog is.
Met andere woorden; wanneer is het moment dat je de stam tot planken gaat verzagen, direct na het kappen of pas na het drogen of mischien zelfs wel halverwege?

Enra
2 juli 2008, 07:54
Ook mischien handig om te weten: Is het beter om gewoon een hele stam te laten drogen of moet het eerst tot planken gezaagd worden???
Volgens mij (als leek) is het bijna onmogelijk om een hele stam zonder scheuren te laten drogen en duurt het bijna eeuwig voor hij door en door droog is.
Met andere woorden; wanneer is het moment dat je de stam tot planken gaat verzagen, direct na het kappen of pas na het drogen of mischien zelfs wel halverwege?

Ja, verzagen in hanteerbare stukken. En daarmee bedoelde ik in mijn eerste reactie ook dat het in planken, keilen of balken wordt verzaagd. Het is ook goed om het hart uit de boom te halen, omdat hout altijd naar het hart toe splijt.

Maar let wel. Sommige houtsoorten zijn eenvoudiger te drogen dan andere. En de omstandigheden waaronder gedroogd wordt zijn ook zeer bepalend voor het succes. Denk daarbij aan seizoen, hitte, vorst, droogte, vochtigheid, plaats, enz.

Puerco
2 juli 2008, 10:32
Ah ok, duidelijk.
Dat roept echter een volgende vraag op; Hoe zaag je in hemelsnaam een boomstam tot planken???
Lijkt me geen werkje om met een handzaag te doen, een kettingzaag is veel te grof en een normale cirkelzaag is veel te klein, maakt hooguit een sneetje.
Een lintzaag die groot genoeg is lijkt me heel erg kostbaar.
Kun je dit ergens laten doen of is dit toch zelf te doen?

Mephistocles
2 juli 2008, 10:45
Ah geweldig puerco. Jij stelt steeds de vragen die ik wil stellen. Scheelt heel wat tijd om weer wat te posten. Maar ik heb nog een vraagje die jij niet hebt gestelt.

Maar nog geen half metertje ø is toch best dun? Dan houd ik straks alleen maar latjes meer over! Als je dan ook nog moet zagen, kern eruit, barst eraf, etc...

Puerco
2 juli 2008, 11:00
Ah geweldig puerco. Jij stelt steeds de vragen die ik wil stellen. Scheelt heel wat tijd om weer wat te posten. Maar ik heb nog een vraagje die jij niet hebt gestelt.

Maar nog geen half metertje ø is toch best dun? Dan houd ik straks alleen maar latjes meer over! Als je dan ook nog moet zagen, kern eruit, barst eraf, etc...
Tsja je hebt ook een interesant onderwerp aangesneden, een zelfbouw kan natuurlijk nooit meer zelfbouw zijn dan wanneer je zelf de boom hebt omgezaagd :D
Nou doet het omzagen van bomen altijd een beetje pijn in mijn hart maar als hij toch weg moet en je kunt er een gitaar van maken dan maakt dat het toch weer een beetje goed.

Janne
2 juli 2008, 11:15
Viva fui in silvis
Sum dura occisa
Securi dum vixi tacui
Mortua dulce cano

I was alive in the forest
I was cut by the cruel axe
In life I was silent
In death I sweetly sing

(Tekst die gegraveerd is in een luit ergens :), ik heb de Engelse vertaling er maar bijgezet, want als ik van het Engels naar het Nederlands te vertalen zou ik de integriteit vast nog meer aantasten).

Mephistocles
2 juli 2008, 11:18
Ach mens! Kappen die handel!:D

Lenweë Míriel
2 juli 2008, 11:30
Ah geweldig puerco. Jij stelt steeds de vragen die ik wil stellen. Scheelt heel wat tijd om weer wat te posten. Maar ik heb nog een vraagje die jij niet hebt gestelt.

Maar nog geen half metertje ø is toch best dun? Dan houd ik straks alleen maar latjes meer over! Als je dan ook nog moet zagen, kern eruit, barst eraf, etc...

Als de boom een beetje lang genoeg is maakt dat toch niet uit?
maak je 'm gewoon met doorlopende hals, dan maak het verder toch weinig uit dat hij opgebouwd is uit veel latjes. Met een dekkend lak zie je er toch niks van.
Maar in ieder geval een heel leuk idee

Enra
2 juli 2008, 11:32
Ah ok, duidelijk.
Dat roept echter een volgende vraag op; Hoe zaag je in hemelsnaam een boomstam tot planken??? Een lintzaag die groot genoeg is lijkt me heel erg kostbaar. Kun je dit ergens laten doen of is dit toch zelf te doen?

Welnu, als ik boomstammen of eigenlijk stamdelen binnen krijg, dan bel ik een kennis van me; een 'logger', een professionele bosbouwer met een forse motorzaag. Dus toch met de motorzaag. Die eerste zaagsnede is dan weliswaar grof maar feitelijk kom ik daar niet omheen. Ik laat het geheel dan meestal in keilen zagen. Na het droogproces gaat het bij mij onder de lintzaag en zaag ik het in overwegend kwartierse plakken.

Alternatief is een mobiele zagerij te bellen en te laten komen. Maar die zagen allen planken. Dus deels kwartiers, deel dosse.

Wat ik overigens geheel vergat te vertellen is dat voordat ik iets doe met het hout, ga ik de stamdelen eeken; oftewel van schors ontdoen. Dat moet snel na de kap gebeuren anders kleeft het teveel aan de stam en droogt het in.

beruk
2 juli 2008, 11:34
Als we hout gebruiken om te verwerken (bouwen) gaan ze eerst een maand of wat het water in (sloot) om op die manier de duurzaamheid te vergroten. Is vaak naaldhout.
volgens de houtzaag molenaar te utrecht:In het water liggen de verschillende bomen tussen een half jaar en twee jaar om de zouten en zuren op te laten lossen.
Moet dat dan bij esdoornhout niet?

Enra
2 juli 2008, 11:34
Maar nog geen half metertje ø is toch best dun? Dan houd ik straks alleen maar latjes meer over! Als je dan ook nog moet zagen, kern eruit, barst eraf, etc...

Als jij een stam hebt met een diameter van 50 centimeter houd je na bewerking echt wel een paar delen van 20 centimeter over. En smallere natuurlijk.

Enra
2 juli 2008, 11:36
Als we hout gebruiken om te verwerken (bouwen) gaan ze eerst een maand of wat het water in (sloot) om op die manier de duurzaamheid te vergroten. Is vaak naaldhout.
volgens de houtzaag molenaar te utrecht:In het water liggen de verschillende bomen tussen een half jaar en twee jaar om de zouten en zuren op te laten lossen.
Moet dat dan bij esdoornhout niet?

Bij sommige houtsoorten is dat heel gebruikelijk. Voor bijvoorbeeld vruchtboomsoorten (kersen, appel, peer). En voor sommige gaat dat verhaal niet op. En om dat nog ingewikkelder te maken... De meningen zijn verdeeld.

Mephistocles
2 juli 2008, 11:41
Als de boom een beetje lang genoeg is maakt dat toch niet uit?
maak je 'm gewoon met doorlopende hals, dan maak het verder toch weinig uit dat hij opgebouwd is uit veel latjes. Met een dekkend lak zie je er toch niks van.
Maar in ieder geval een heel leuk idee
Daar heb je een goed punt, Lenweë, glinsterend als juweel. Ja, ook ik kan nog een woordje Sindarijns.

Maar ik durf eigenlijk geen hals te maken... Veel te moeilijk. Ik koop m liever. Das uiteindelijk nog goedkoper ook. Ik heb altijd de dwangmatige neiging zoiets moeilijks te verpesten als ik bijna klaar ben. En als ik over een jaar of 10 de moed vind, maak ik er een en zet die erop.

Ik weet alleen nog niet wat ik als lak ga doen. Tabaccoburst is wel cool... Of iets bijzonders... Enfin, dat zie ik tegen die tijd wel.

Enra
2 juli 2008, 11:50
En als ik over een jaar of 10 de moed vind, maak ik er een en zet die erop.

Mooi toch!! Kan je hout goed drogen!!!

Mephistocles
2 juli 2008, 11:52
Mooi toch!! Kan je hout goed drogen!!!
Hahaha! Ok, goed punt.Tegen die tijd zal ik ook wel het geld ervoor hebben, hoop ik. Ik zou eigenlijk een schuurtje moeten hebben waar ik al die halve bomen kan laten drogen en sorteren.

bass blom
2 juli 2008, 12:00
mooi topic dit!

Mephistocles
2 juli 2008, 12:06
Dank je, dat wordt niet vaak gezegd over topics die ik open.

OT: waar is een massieve maple body eigenlijk goed voor. Iig niet voor een strat, dan klinkt het niet meer stratterig, dat vind ik lelijk... Maar waar is het wel goed voor? En is het heel erg om er al een gitaar van te maken, nog voor het helemaal droog is, en m dan niet te lakken bijv, om m nog verder te drogen, of gaat ie dan scheuren waar ik heb gelijmt, en allemaal van die diepe zwarte kloven? En is er een snellere manier om het hout goed te laten drogen?

Ik zag op tv een machine die zoog het vocht er in 2 seconden uit, onder druk, zodat het hout niet scheurde. In 10 seconden van hout dat 300 jaar op de bodem van een meer lag, naar kurkdroog hout. Kan dat ook?

bass blom
2 juli 2008, 12:11
ik liet het aan een vriend zien die veel met hout werkt en er van weet die zei dat wateren het mooist is, maar duurt wel lang en wordt daarom niet vaak meer gedaan vandaag de dag.

Cocobolo
2 juli 2008, 13:10
een zelfbouw kan natuurlijk nooit meer zelfbouw zijn dan wanneer je zelf de boom hebt omgezaagd :D


Jawel hoor, je zou de boom ook nog oorspronkeijk als zaadje in de grond kunnen hebben gestopt ;) Dát zou nog eens gaaf zijn, en ook het langstlopende topic hier (wel regelmatig foto's plaatsen van de groeiende boom aub :) ).