PDA

View Full Version : Furman Power Factor power conditioner



Eezz
1 juli 2008, 11:43
Furman Power Factor Pro (http://www.furmansound.com/product.php?div=01&id=PF-PRO)

Het bovenstaande apparaat is mij aangeraden omdat ik met mijn 10+ pedalenbord nog wel eens last heb van een aardebrom en storingen als bijvoorbeeld de koelkast aanspringt.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik geloof dat ie de storingen bij het aanspringen van de koelkast moet kunnen wegnemen, maar haalt hij ook de aardebrom weg die bijvoorbeeld onder invloed van het licht op het podium ontstaat?

Mike McCready
1 juli 2008, 18:56
Met een voeding met geïsoleerde uitgangen bereik je ook het gewenste resultaat. Hoeft echt geen $380 te kosten...

Mitch
1 juli 2008, 19:10
De brom van licht kan ok pure storing zijn, interferentie van dimmers en trafo's en dergelijke. Niet ieder borm is een aardlus...
Een voeding met goede filtering en geïsoleerde uitgangen, daar zijn er meer van. Burkey, CIOKS, Voodoo Lab.

Eezz
2 juli 2008, 11:42
Ik heb een goede voeding, de Pedalpower 2 plus van Voodoo Lab. Aardebrom is misschien ook niet de juiste term, het gaat me storing door het licht door dimmers ed. Gisteren bijvoorbeeld had ik een vrij stil signaal zonder podiumlicht, maar zodra de lichtman bepaalde spots aanschoof, ontstond er een brom.

Dat soort type storing wil ik graag tegen gaan.

BTW. De Power Factor Pro staat voor 100 euro bij Thomann.de.

LordRiffenstein
2 juli 2008, 11:53
BTW. De Power Factor Pro staat voor 100 euro bij Thomann.de.

Lijkt me sterk, linkje?

Eezz
2 juli 2008, 13:54
Wow, hij staat er niet meer op. Ik zie dat het ding bij Feedback 570 euro kost! Hij stond bij Thomann echt voor 98 euro op en wat nog beter is, ik heb hem besteld. Ik moet hem alleen nog afrekenen, maar postbank.nl wil nog even niet meewerken.

Dat zal wel een vergissing zijn geweest dan, ik hoop maar dat ik hem wel voor deze prijs krijg.

LordRiffenstein
2 juli 2008, 13:59
Wow, hij staat er niet meer op. Ik zie dat het ding bij Feedback 570 euro kost! Hij stond bij Thomann echt voor 98 euro op en wat nog beter is, ik heb hem besteld. Ik moet hem alleen nog afrekenen, maar postbank.nl wil nog even niet meewerken.

Dat zal wel een vergissing zijn geweest dan, ik hoop maar dat ik hem wel voor deze prijs krijg.

Sterker nog, een Power Factor Pro bestaat enkel in rackversie voor 220-240v en deze kost 600euro bij Thomann: PFP R E (http://www.thomann.de/be/furman_power_factor_pro_rack_e_ii.htm). Het toestel waarnaar jij linkt op de Furman-site bestaat niet in Europese uitvoering.

Mitch
2 juli 2008, 14:12
Als je storing hebt door de dimmers kun je ook kijken (als je daar nog de tijd voor hebt dan) of je niet op dezelfde groep staat als het licht. Veranderen van stroompunt kan dan heel veel uitmaken.

Dirk_Hendrik
2 juli 2008, 14:18
Mitch,
Het gaat helemaal niet om die bijgeluiden! Het gaat er om dat er zo'n apparaat moet komen.

Het is niet de setup die stiller moet. Het is de GAS die zo'n kabaal maakt ;)

Mitch
2 juli 2008, 14:23
Hahahahahhah, ik wilde eigenlijk nog iets in die trant toevoegen in mijn vorige post, maar besloot het maar achterwege te laten. I see your point. :satisfie:

Moraal van dit verhaal: sommige problemen moet je niet oplossen door iets nieuws te kopen maar door te begrijpen wat de oorzaak van het probleem is en daarop aktie te ondernemen. In dit geval is het bij je hebben van een haspel met een lang snoer, zodat je in een ander stopcontact kan inpluggen al genoeg zijn om je van al je dimmer-storings-problemen te verlossen.

Eezz
2 juli 2008, 14:38
Sterker nog, een Power Factor Pro bestaat enkel in rackversie voor 220-240v en deze kost 600euro bij Thomann: PFP R E (http://www.thomann.de/be/furman_power_factor_pro_rack_e_ii.htm). Het toestel waarnaar jij linkt op de Furman-site bestaat niet in Europese uitvoering.

Jeetje, het wordt steeds spannender, in het orderoverzicht van Thomann stond dit:

"1 piece(s) order code 179067:
------------------------------------------------------------
FURMAN POWER FACTOR PRO E, Powerconditioner especially for
guitar and bass systems, conditioner range between 180-280
VAC, Shutdown over 260 VAC, LiFT (Linear Filtering
Technology) with zero ground contamination, internal fuse
, central switch, 4 power outlets, for studio and live
application
Price: 98.00 EUR each, 98.00 EUR total
Availability: available in stock"

Hoe weet je dat er helemaal geen Europese variant bestaat?

@Mitch: In mijn studio heb ik maar één groep dus dan heeft het ompluggen geen zin. Helaas is het in het kroegen en zalen circuit ook maar al te vaak zo dat er maar één groep is. Geloof me, ik heb echt wel eens geprobeerd mijn apparatuur in een ander stopcontact te steken.

Het hele punt is dat ik 100 euro een klein bedrag vond om van een aantal hinderlijke problemen af te komen. Een kwestie van je setup optimaliseren. Men besteedt duizenden euro's aan dure gitaren, effecten en amps - dan kan het naar mijn mening geen kwaad om ook eens te kijken naar dingen als stroomvoorziening. Bovendien zijn die storingen op mijn signaal hartstikke irritant als je aan het opnemen bent.

@Dirk_Hendrik: Jij bent nogal een expert op het gebied van effecten zie ik. Wat denk je van het nut van een power conditioner in het geval van pedalenbord met 13 pedalen?

Dirk_Hendrik
2 juli 2008, 15:10
]Wat denk je van het nut van een power conditioner in het geval van pedalenbord met 13 pedalen?

Nutteloos is het nooit. je kunt je wel afvragen in hoeverre de kosten van zo'n ding opwegen tegen de winst en dan ben ik geneigd te zeggen dat ik het voor deze toepassing een nutteloze investering vind. Voor versterkers is het een ander verhaal.

Begin met een dito gestabiliseerde voeding.Eentje die dus een smak meer vermogen kan leveren dan jouw 13 pedalen nodig hebben. Dat betekent dat de spanningsstabilisatieelektronica headroom genoeg heeft om z'n stabiliserende werking goed te doen.

Combineer dat met het gebruik, zoals in dit topic al gezegd, van één groep, waar dus idd geen dimmerpacks, rookmachines en andere zut op zitten.

En, zorg in het geval van 13 pedalen dat het geheel, zeker als er TB apparaten bij komen, Lekker laagohmig gestuurd word. dan heeft storing op je kabels ook weinig invloed. Apparaten die hoogohmig gestuurd moeten worden, meestal dinosaurusontwerpen uit de jaren 60, voor de buffer ajb.

Eezz
2 juli 2008, 15:13
Ok, nou ja ik was van plan er zowel mijn versterker als mijn pedalenbord aan te hangen. Hoe zo is het voor een versterker een ander verhaal wat jou betreft?

Wat bedoel je precies met laag/hoog ohmig gestuurd?

Sinner
2 juli 2008, 15:23
Zou zoiets: http://www.polectro.nl/monster-cable-powercenter-p-20255.html

ook werken?

Dirk_Hendrik
2 juli 2008, 20:04
Nee. Die komt uit Amstelveen. Uit Amstelveen komt niks goeds...

Maar serieus,
wtf is dat voor een eng ding!?

LordRiffenstein
3 juli 2008, 08:03
Jeetje, het wordt steeds spannender, in het orderoverzicht van Thomann stond dit:

"1 piece(s) order code 179067:
------------------------------------------------------------
FURMAN POWER FACTOR PRO E, Powerconditioner especially for
guitar and bass systems, conditioner range between 180-280
VAC, Shutdown over 260 VAC, LiFT (Linear Filtering
Technology) with zero ground contamination, internal fuse
, central switch, 4 power outlets, for studio and live
application
Price: 98.00 EUR each, 98.00 EUR total
Availability: available in stock"

Hoe weet je dat er helemaal geen Europese variant bestaat?

Als je op de Furman-site naar de "international products" gaat kijken, komt er nl geen Power Factor Pro E in het lijstje voor, enkel de rackversie.

vinni
3 juli 2008, 08:30
Wat ik er van weet....

Ben vroeger ook met die powerfactors bezig geweest.
De Power Factor R is de rackvariant. Deze bestaat er ook in een RE versie voor het voltage dat we hier gebruiken.

Het vloermodel (de gewone Power Factor) is wel degelijk in een europese variant verkocht. Deze was ook tijden via allerlei duitse sites te koop.
Ik weet zeker dat die er was. Kan'm alleen niet meer vinden op de Furman site.

Vinni