PDA

View Full Version : Groot optreden en low-budget gitaar???



Neals
24 februari 2003, 13:18
Arghhh, ik heb een serieus probleem, over 3 maanden heb ik dus een vrij groot optreden (500/750) man, en ik ben in het bezit van een low-budget gitaar (RG270)

Omdat ik niet al te veel op mijn spullen vertrouw, en al helemaal niet op een gitaar van 350 eruo vind ik een noodoplossing wel zo fijn...

Geld voor nieuwe gear, komt ook rond die tijd, maar liever hou ik het in de zak, omdat ik eigenlijks aan het sparen was voor een Gibson SG

Shredhead
24 februari 2003, 13:24
dus?

Ic3gl0vE
24 februari 2003, 13:27
je stelt zeg maar geen vraag :smile:

Maar goed, je bent dus bang dat je gitaar niet klinkt. Nou ja, als het goed is weet je dat al wel, dat zo'n RG270 niet klinkt.

Je kunt een gitaar huren bij een winkel, of misschien een gitaar lenen van een vriend

telecastermaster
24 februari 2003, 13:27
Misschien kun je wat huren???

Aspa123
24 februari 2003, 13:28
Als t goed klink dan is er toch niet aan de hand? Al is het natuurlijk wel handig om een backup gitaar te hebben als je snaren mochten breken.

Bouke
24 februari 2003, 13:43
Hey,

Ik snap je niet helemaal hoor. Je hebt nu een gitaar waar je op speelt bevalt 'ie nu ook niet of alleen als je voor veel mensen moet spelen??? Denk je dat er sneller dingen stuk gaan als er veel mensen naar je kijken?? Of zoek je gewoon een excuus om een andere gitaar te kopen?? Flauwe kul dat je op een 'budget gitaar' niet goed, mooi of betrouwbaar kunt spelen.... Misschien twijfel je wel aan jezelf en wimpel je dat af op je gitaar???

Kijk, als jet het ding niet fijn vind, zeg dat dan gewoon, maar geef je publiek niet de schuld...

Oh ja, ik heb een Rg140 als backup en die moet regelmatig in de baan. En of er nou 10 man publiek in een kroeg staat of een paar honderd in een feesttent, dat ding doet 't wel. Ik vind alleen dat m'n strat lekkerder speelt, niet beter, nee lekkerder. Die Iba gaat echt niet stuk hoor!

Bouke

Ic3gl0vE
24 februari 2003, 14:11
maar die iba klinkt gewoon niet lekker

pimmetje
24 februari 2003, 14:19
Ik vind 't ook een beetje onzin... bij andere optredens is die gitaar wel goed genoeg, maar nu plots niet?
Gewoon bek dicht en spelen.

Shay
24 februari 2003, 14:49
Ik speel wel voor meer mensen met een kutgitaar.. boom boom beats ca. 3000 man met een ibanez rx40 .. en het klinkt best kinky met een gt6

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-02-24 14:52 ]</font>

Shay
24 februari 2003, 14:51
Op 2003-02-24 14:19, schreef pimmetje:
Ik vind 't ook een beetje onzin... bij andere optredens is die gitaar wel goed genoeg, maar nu plots niet?
Gewoon bek dicht en spelen.




wuhahahahahaha

FragDaddy
24 februari 2003, 14:56
Het gemiddelde publiek zal het een rotzorg zijn wat voor gitaar je gebruikt. ook het verschil in geluid tussen een Gibson SG en je Ibanez zal 99% van de mensen niet kunnen horen in een live situatie.. shit, ik kan zelfs al nauwelijks horen of een gitarist live een Mesa of een Marshall versterker gebruikt..

pas als je CD's gaat maken wordt de kwaliteit belangrijk.. live spelen gaat meer om show en lekker lopende muziek dan om de geluidskwaliteit.

zelfs de effecten die je gebruikt zijn voor het publiek nauwelijks te horen. je mag al blij zijn als ze het verschil horen tussen clean en distortion..

dus met andere woorden: als je gitaar het optreden gaat overleven (dus niet fysiek uit elkaar valt) zou ik me geen zorgen maken. bijna niemand gaat het verschil horen tussen jou gitaar en een top-of-the-line gibson.

daarbij komt nog dat je niet blij bent als iemand je dure gibson steelt, als jij je even omdraait om een slok van je biertje te nemen.

optreden met goedkopie gitaren is heel verstandig. laat je dure gitaren maar thuis en gebruik die voor opnames..

Shay
24 februari 2003, 14:58
yeah fragpuppy . zo doe ik het ook .. blade laat ik thuis en gebruik ik voor studio terwijl er over mijn ibanez gekotst en klaargekomen mag worden ..

jules
24 februari 2003, 15:04
en zo slecht is die gitaar toch niet met een goede distortion en een lekkere versterker kom je met die gitaar een heel end hoor

moretel
24 februari 2003, 15:22
Zolang die maar op stemming blijft.

hoofd
24 februari 2003, 15:27
stemmen maakt ook niet zo veel uit hoor. Toch een paar keer gewoon opgetreden zonder te stemmen...toen s'avonds thuis wel weer gestemd (geen lawaai enzo), en toen bleek ie echt ongelofelijk ontstemd (misschien speel ik ook iets te hard).

Neals
24 februari 2003, 15:51
hmmmz zit inderdaad wat in, want on the road gaan die mooie top of the line gibsons toch wel redelijk hard aan gort is mijn ervaring.

Het gaat overigens de eerste keer worden dat ik over een PA speel. iemand daar tips voor???

pimmetje
24 februari 2003, 16:40
Versterker niet te hard zetten. Gewoon een lekker geluidje instellen... de PA zorgt verder wel voor 't volume.

Zorg dat je verschillende geluiden allen op een gelijk volume staan (of op het juiste verschil als je 1 geluid wat harder wilt). Vraag voordat je begint ff aan de geluidsman of ze de verhouding tussen die geluiden ongeveer klopt... zij zitten vaak in een betere positie dan jij om dat te horen.

Als je een mede-muzikant of jezelf niet goed genoeg hoort, zo snel mogelijk een seintje aan de geluidsman geven... zeker niet zelf je versterker harder zetten. Hij gooit wel wat extra over de monitor.

En heel belangrijk: beledig de geluidsman niet te snel. Zelfs als 't de grootste paardelul is die je ooit hebt gezien (en die kans is levensgroot :grin: )... dan vertel je hem dit pas NA het optreden.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2003-02-24 16:42 ]</font>

Neals
24 februari 2003, 16:56
in ieder geval bedankt voor de tips.. tis voor mij allemaal effe een cult shock omdat we van paar cafe voorstelling meteen wat groter gaan, maar komt wel goed dus.

Stitch
24 februari 2003, 17:33
en misschien nog wel et belangrijkste van alles (IMHO), probeer er van te genieten dat er zoveel mensen naar jullie willen luisteren!! Vaak genoeg mee gemaakt dat er een band staat waarvan ze een beetje onwennig op het podium staan zovan tja het moet maar. Gewoon ervoor gaan!!

FNaRK
24 februari 2003, 19:43
Op 2003-02-24 15:27, schreef mtlhead:
stemmen maakt ook niet zo veel uit hoor. Toch een paar keer gewoon opgetreden zonder te stemmen...toen s'avonds thuis wel weer gestemd (geen lawaai enzo), en toen bleek ie echt ongelofelijk ontstemd (misschien speel ik ook iets te hard).

maakt het bij jou iets uit of je gestemd staat ? :grin: :grin: :grin:

TheCurtainJesse
24 februari 2003, 20:47
Ik ben jong en heb weinig geld en ik speel op een cortje van 700 gulden (fuk de euro), en op een richwood semi-acoustische, en wat het stemmen betreft, is slim als je het tijdens een optreden ff doet en dan de zanger ff laat lullen, en dan weer door speelt.. en ik denk ook niet dat er iemand in het publiek is die hoort dat jij op een minder dure gitaar speelt dan op een fatsige gibson van 4800 gulden (fuk de euro) die niemand kan betalen..

Jesse//

Shay
24 februari 2003, 21:13
Het nadeel van een dure gitaar is dat andere gitaristen in de zaal verwachten dat je onwijs goed kan spelen als je met een gitaar van 5000 gulden (fuck de euro :grin: ) staat.

Neals
24 februari 2003, 21:28
wat me opvalt is dat ibanez veel endorsements uitdeelt op de SA160 en de AX125....

Droffie
24 februari 2003, 22:19
Hoe weet het merendeel van 't publiek nu het verschil tussen een epi en LP. De meeste horen niet eens als je 6 snaren tegelijk breekt.
Maar ik heb toch echt mijn LP standard om mijn nek hangen tijdens shows. Gewoon omdat rete vet klinkt en speelt...
Enough bullshit.

Ic3gl0vE
24 februari 2003, 22:38
Het gaat er niet altijd om wat je publiek vind, want die zien over het algemeen toch niet of je nou op een RG270 of RG570 speelt... Maar als jij je er niet goed bij voelt is het optreden niet leuk! en dàt merkt je publiek wèl

Mitch
24 februari 2003, 22:43
Neals, maak je geen zorgen. De gitarist van de begeleidingsband van (hou je vast) Frans Bauer en Marianne Weber speelt op een fijne Iba JEM en dat past ook niet erg bij de doelgroep :grin:

Neals
24 februari 2003, 22:44
nu wil ik al helemaal geen jem meer :grin:

michielv
25 februari 2003, 08:22
Als je voor een hoop mensen gaat spelen is het inderdaad prettig wanneer je iemand hebt die de band vertrouwt en die een beetje voor de rompslomp zorgt. Dus gitaren stemmen, extra biertje klaarzetten, dat soort dingen.

Zelf heb ik dat een tijdje gedaan voor een bandje en dat scheelt een hoop gekloot. De gitarist van die band brak echt nooit een snaar, tottie in de Melkweg stond te spelen. Gelukkig had hij nog een oude gitaar mee en had ik in no-time een nieuwe snaar erop zitten maar die gozer was behoorlijk in paniek :wink:

Ennuh: het maakt inderdaad niet zo veel uit waar je op speelt: het publiek hoort het toch niet en die zeikerds die beginnen te miepen dat je op een goedkoop instrument speelt zijn gewoon jaloers dat zij niet op dat podium staan :wink:

jules
25 februari 2003, 08:35
als je je gitaar kent en je versterker dan weet je wel een goed geluid te creeeren ibanez gitaren scheuren allemaal best wel goed zeker als je budget beperkt is (zoals dat van mij) over pa kan ik dit zeggen leer vertrouwen op je zelf en weet wat je speelt want in de meeste gevallen hoor je jezelf niet spelen (meestal zijn er niet genoeg monitoren) vooral voor de drummer is dit vervelend. het is dan ook belangrijk dat vooral de drummer jullie goed kan horen.

MegaDrive
25 februari 2003, 11:04
Pfff ik heb voor 1300 man gespeeld op een epi met een steve's special in de brug, en naderhand iedereen: Wow hoe kom je aan dat geluid. Ik vind het zelf erg belangrijk hoe de gitaar voelt, dan sta je in elk geval veel zekerder op het podium. Wel een leuke tip: Als je in een grote zaal speelt zal er wel flink wat PA vermogen zijn. De betreffende geluidsman zit al jaren in het vak en heeft veel ervaring maar ook rotte trommelvliezen, waardoor hij de hoge tonen niet meer goed hoort en dus de treble knop lekker naar rechts draait. Wacht tot na de soundcheck en draai dan je treble een stuk terug.

Lucky
25 februari 2003, 13:55
Op 2003-02-24 15:27, schreef mtlhead:
stemmen maakt ook niet zo veel uit hoor. Toch een paar keer gewoon opgetreden zonder te stemmen...toen s'avonds thuis wel weer gestemd (geen lawaai enzo), en toen bleek ie echt ongelofelijk ontstemd (misschien speel ik ook iets te hard).


damn !!!

I fear you !!!

Neals
25 februari 2003, 17:43
kurt cocain trok aan de snaren om ze te laten ontstemmen

Baker
25 februari 2003, 23:10
Je vindt misschien dat je een kut gitaar hebt... Maar het is wel JOUW kutgitaar.
Ik vindt het echt volslagen debiel dat je voor een groot optreden opeens iets duurs zou moeten huren!! Ik heb ook jaren met m'n "Rockwood by Hohner nep gibson van 499 Gulden" optredens gedaan. ik was potverdorie nog trots op dat ding ook!

episua
25 februari 2003, 23:24
De vraag is waarom jij denkt dat je gitaar zo'n optreden niet aan kan.
Onstemt ie snel?
Klink ie shit?
Je kan je gitaar ook even bij de gitaarzaak na laten kijken of zo. En daarbij vragen wat er eventueel aan veranderd moet worden, wil veilig optreden. Toevallig woon ik ook in Sneek en heb ik 2 optredens over een maandje of 3. Bij mijn Epi Sg braken vaak de snaren of hij onstemde. Ik heb het nu laten op lossen door graphtechs en gotohs er op te plaatsen.

Neals
25 februari 2003, 23:29
ontstemmen valt wel mee op zich, is niet helemaal octaafzuiver...
Kutgeluid, is op te lossen met een set nieuwe humbuckers..

Tgaat mij echt om het totaalbeeld, en het is vooral het 'unplugged' raken, en daar ik niet echt iets fatsoenlijks heb als back-up(yamaha EG112) is het toch wel dat ik op deze gitaar ben aangewezen.

Sicky61
25 februari 2003, 23:44
NIELS....niels...niels.waar is die gig?dit MOET ik zien!

jackson tom
26 februari 2003, 08:19
best erg, dat je je schaamt voor je gitaar enzo,
als jij toch super speelt, ik zie het probleem dan niet?
rg vind ik best fijn splen trouwens, vriend van me heeft er ook een...

spaar door voor die gibson...


greetz

Neals
26 februari 2003, 18:18
gig kan ik nog niet heel veel over vertellen nog....

Brat
26 februari 2003, 22:20
Wat is dat tocj voor een lulverhaal dat goedkope gitaren per definitie slecht zijn en klinken Eddie Van Halen speelde jaren op een gitaar van ongeveer 600 pieken, en let wel dat was voor miljoenen mensen.

pimmetje
26 februari 2003, 22:52
Ik weet niet veel van Van Halen en ook niet in welke periode hij met die gitaar van 600 piek speelde.

Wel weet ik dat de band al sinds half/eind jaren 70 redelijk aan de weg timmert. Als je 't dan (zeg '77) hebt over 600 piek, dan is dat toch een ander bedrag dan nu.

Met een gemiddelde inflatie van pakweg 2,5% kom je dan op zo'n 1100 piek... gezien de prijsstijgingen van bepaalde soorten hout en lonen (in 't westen) zou dat nog een hoger bedrag dan gemiddelde inflatie moeten zijn... en dan woonden die knakkers ook nog in de VS met relatief aantrekkelijke prijzen van planken.

En nog meer :smile:
- was die prijs 2eHands of nieuw?
- was de aankoop pakweg 5 jaar vóór doorbraak (plots is de prijs ruim 1250 piek door 5 jaar extra inflatie samengesteld)?

Indianenverhalen zijn er niet om als zoete koek te slikken...

Overigens geldt nog steeds dat je niet moet zeuren... SPELEN!!!:D

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pimmetje op 2003-02-26 22:56 ]</font>

Neals
27 februari 2003, 00:32
me RG is een gitaartje van 800 pieken, maar heb nu een dimarzio evo besteld vanmiddag, dus die word er over 4 weken ingeschroefd

chelle
3 maart 2003, 00:38
he neals, word erg nieuwsgierig naar dat optreden hoor, komt vast wel goed, vooral niet vergeten te genieten he! (en gaat er wat mis, shit happens, schijt hebben aan t publiek, jij staat tenminste op t podium en niet ervoor!)

Izegrim
3 maart 2003, 13:22
Viel me op dat de de tweede gitarist van samael gisteren op een 500 pleuro korean made bc bc rich virgin nj speelde. pretty cool eh?

Brat
4 maart 2003, 20:06
Ok ok ik zal mijn Van Halen verhaaltje even nuanceren. Het ging hier om een zelf in elkaar gezet gitaartje van,let wel, essen. Dat is in ieder geval één van de goedkoopste houtsoorten. Er zat wel een gibson humbucker in. Hoe dan ook, feit blijft dat het alles bij elkaar een redelijk lachwekkend goedkoop geheel was. Nou wil het leuke dat de heer Van halen op die gitaar een toon had die volgens velen nog steeds onovertroffen is. Tegenwoordig speelt hij op onbetaalbare Music Man's en Peavey's, maar die goddelijke toon hoor ik niet meer. Wijze les in deze: doe vooral wat je zelf wil en laat je niet gek maken door grote namen en prijskaartjes.