PDA

View Full Version : Hoeveel watt lampen in een forming box



superfly
30 juni 2008, 21:57
Om de top van mn selmer project netjes te kunnen buigen heb ik het ontwerpje van een forming box uit het boek van Michael Collins na gebouwd. (Beetje een simpele fox bender, MDF doos waarvan de bovenkant het model van de top heeft.)
http://i309.photobucket.com/albums/kk381/zupervlieg/formingbox.jpg
In het boek staat dat je een "appropriate heating lamp" moet gebruiken. Ik ga er van uit dat een normale gloeilamp volstaat maar hoeveel watt lamp(en) moet je gebruiken om een fijnspar topje te kunnen buigen? Iemand enig idee?

vr gr
Wim

ernieman
30 juni 2008, 22:45
Eigenlijk geen idee. Voor een fix-bender met lampen heeft Jos ooit 3 200watt lampen gebruikt, maar dat was voor pallisander. Probeer eens 2 100 watt lampen? Uitproberen is de kunst hier. Maar hoe ga je dat eigenlijk doen? Bovenblad nat maken? voorkoken? droog buigen?

superfly
30 juni 2008, 23:28
Maar hoe ga je dat eigenlijk doen? Bovenblad nat maken? voorkoken? droog buigen?
Hallo Ernieman.
Dankjewel voor je reply, 3 x 100 dat helpt, dat is al wat concreter al "appropriate". Ik heb al wat geëxperimenteerd met een 150 watt lamp maar dat lijkt wat te weinig verspreide warmte te geven. Ik ga het met nog een 150 watt lamp erbij proberen.
Tja en hoe? Het boek van Collins heeft het over nat maken lampen aan en de klemmen erop. Ik denk dat ik het wat voorzichter aanpak. Vochtig maken, lampen aan, tijdje opwarmen en dan langzaam in positie brengen, steeds vochtig houden. 10 minuten in positie koken,en helemaal af laten laten koelen. Maar ik laat me graag adviseren door de ervaringsdeskundigen hier.
De vorige top (die ik op een aantal manieren verkl**T heb) is gebogen op het buigijzer, maar op die manier werd de buiging niet 100% naar mn zin (twee delen uniform buigen uit de losse pols is lastig)
In die top had ik een lichte insnijding ("score") aangebracht (< 0,5mm) dat leek op zich wel goed te werken.

Wim

Cocobolo
1 juli 2008, 08:06
Is het misschien een idee om zo'n warmtelamp te gebruiken (zo'n rode) die je ook voor je spieren kunt gebruiken?

Zo een bijvoorbeeld : http://link.marktplaats.nl/177529097

VanBiLL.com
1 juli 2008, 09:49
Precies waar ik ook net aan dacht. Kijk eerder eens naar een warmte (Infrarood) lamp...

superfly
1 juli 2008, 13:45
Zou dat toegevoegde waarde hebben dan, Infra rood?
Voordeel van een echte warmte lamp is misschien dat er minder energie verloren gaat omdat ze geen licht produceren. Maar voor dat half uurtje wat ik dit apparaat ga gebruiken lijkt me dat niet zon verspilling, die lampen zijn nml nog al duur. Op de plaatjes op internet van fox benders zie ik gloeilampen zitten of er wordt een warmte deken (ook duur) gebruikt.

Wim