PDA

View Full Version : Prudencio Saez modelo 59



Pais
30 juni 2008, 21:13
Kent iemand dit model???
http://www.guitarrabuena.nl/afbeeldingen/winkel/gitaren/electro_akoestisch/0088v_w600_h600.jpg

Ik kan er 1 redelijk goed geprijsd kopen en het lijkt me een leuke gitaar voor erbij en om versterkt mee te kunnen spelen. De verkoper woont alleen niet bepaald om de hoek om er even aan te plukken...

De gitaar wordt in recenties vaak gebombardeerd tot een jazz gitaar en ik ben benieuwd wat dat inhoudt.


Mocht iemand er ervaring mee hebben, hoor ik het graag!!

dadgad
30 juni 2008, 21:31
Hallo Pais,

Jazz gitaar ? Het model roept inderdaad wel wat associaties
op met de body vorm van de Selmer modellen. En ik geloof
ook dat ik 'm wel eens op TV gezien heb bij een band als de
Gypsy Kings. Maar het wordt ook veel gebruikt in diverse
Latin muziek stijlen.

De vorm is waarschijnlijk wat te "modern" om echte
klassieke gitaristen aan te spreken....

Greetz,

Han.

Pais
30 juni 2008, 21:41
Thnx voor je antwoord! Ja de Gypsy Kings hebben ook op Prudencio gespeeld (Prudencio schreeuw dat van de daken). Maar Prudencio gebruikt dit klankgat wel vaker, een beetje hun trade mark.

Wat opmerkelijk is (en niet erg klassiek) is het hout van het achterblad - gelamineerd maple. Heb je daar ervaring mee?

Misschien wordt hij in recenties wel gezien als inzetbaar in jazzy dingetjes simpelweg vanwege het elementje. Heb nog nooit een klassieke gitarist over een piezo horen spelen :)

dadgad
30 juni 2008, 22:05
Hallo Pais,

Ik heb wel een Martin Seeliger C10, met maple zij- en
achterkant. Maar volgens mij is die massief. Vroeger ook
een maple Hanika gehad, ook massief. Mijn klassieke Levin
(uit '73) is wel gelamineerd, maar dan weer palissander.
Dus nee, specifiek met gelamineerd maple heb ik geen
ervaring.

Ik heb wel het idee dat het bij nylonsnarige gitaren minder
verschil maakt dan bij staalsnarigen. De trillingen zijn
minder krachtig, en krijgen het achterblad nauwelijks in
beweging. Dus het gaat puur om reflectie.

Greetz,

Han.

Pais
30 juni 2008, 22:16
Ik heb wel het idee dat het bij nylonsnarige gitaren minder
verschil maakt dan bij staalsnarigen. De trillingen zijn
minder krachtig, en krijgen het achterblad nauwelijks in
beweging. Dus het gaat puur om reflectie.

Greetz,

Han.

Of het puur om reflectie gaat... Dat lijkt me wat te kort. Als ik binnen een bepaald flamenco model een gitaar met cypresse achterblad vergelijk met een rosewood achterblad, is dat een wereld van verschil. Als ik mijn gitaar ook aansla, voel ik het achterblad echt meedoen.
Maar hoe dat bij westerns werkt, weet ik niet.

Ik vond dat maple een bijzondere gegeven, want ik ben het nooit eerder tegengekomen bij klassieke gitaren, maar blijkbaar is het dus voor westerngitaren wel gangbaarder.

Greetz, P

dadgad
30 juni 2008, 23:32
Hallo Pais,

Die Seeliger C10, en die Hanika waar ik het over had, zijn
dus allebei klassiek/nylonsnarig - dus het is zeker geen
ongebruikelijk materiaal. Maar ook in voor staalsnarigen,
en ook jazzgitaren, wordt het veel gebruikt.

Voor klassieke gitaren werkt maple prima, vooral voor het
wat fellere spel. Net geen flamenco geluid, maar als je
dicht bij de brug speelt zit je er dicht bij. En dichter bij het
klankgat heb je toch warmte genoeg ook.

Heb "toevallig" een maple Martin OMC-16E in huis (zie
gitaarmarkt.nl voor fotos), maar daarvan bevalt het geluid
me weer minder - te "licht", te helder, en iets gemis aan
warmte. Maar zeer fraai om te zien....

Greetz,

Han.

sanderz
1 juli 2008, 20:43
Bij Palm Guitars (http://www.palmguitars.nl/page.php?cat_id=13) staat een tertz gitaar van Juan Cortez uit de vorige eeuw voor €220,00

Ik ken Juan Cortez niet, maar 't klinkt een beetje Spaans.

http://www.palmguitars.nl/PHPShop/catalog/images/juancortestertz.jpg

Pais
2 juli 2008, 09:27
Bij Palm Guitars (http://www.palmguitars.nl/page.php?cat_id=13) staat een tertz gitaar van Juan Cortez uit de vorige eeuw voor €220,00

Ik ken Juan Cortez niet, maar 't klinkt een beetje Spaans.


Ja er klinkt wel meer spaans :)
Ik ben helemaal tevreden met de gitaar die ik nu heb hoor, maar de mogelijkheid om versterkt te kunnen spelen trekt me in die prudencio.
Ik kan mn geld misschien beter gebruiken door een element in mn huidige gitaar te bouwen, maar op 1 of andere manier staat me dat tegen.

Janne
8 juli 2008, 14:44
En versterken met een clip-on microfoontje? Kost waarschijnlijk nog minder dan een element inbouwen en je hebt een natuurgetrouwer geluid (+ ieder tikje op de klankkast wordt mooi meeversterkt, wat wel handig is bij flamenco).
Enige problemen zijn eventueel met feedback als je te hard gaat en dat bij de meeste microfoontjes de mogelijkheid om de klankkleur te regelen minder is (geen eq bij de gitaar zelf).

Pais
8 juli 2008, 14:54
En versterken met een clip-on microfoontje? Kost waarschijnlijk nog minder dan een element inbouwen en je hebt een natuurgetrouwer geluid (+ ieder tikje op de klankkast wordt mooi meeversterkt, wat wel handig is bij flamenco).
Enige problemen zijn eventueel met feedback als je te hard gaat en dat bij de meeste microfoontjes de mogelijkheid om de klankkleur te regelen minder is (geen eq bij de gitaar zelf).


Ja presies dat is ook een heel goed idee! Ik ben ze ook verschillende keren op podia gezien.
Hakken en zagen in mn gitaar voor een element staat me toch enorm tegen.