PDA

View Full Version : Boss "stroom-doorverbind-kabeltje" - zelf te maken?



Phyrexian
24 februari 2003, 10:57
Hey there,

je kent ze wel, die kabeltje met zeven aansluitingen om verschillende Boss (of andere merken) te voorzien van stroom (doorverbonden van een Boss TU-2 bijvoorbeeld). Ik heb er zo ééntje.
Het ding is dat er maar twee aansluitingen van gebruik. die overige 5 aansluitingen en kabels liggen daar dus maar wat op de grond te liggen. Ik heb m'n setup graag clean; zo weinig mogelijk kabels en prullen dus.

Nu is mijn vraag, zou'k zelf zo'n kabeltje met maar twee aansluitinkjes kunnen maken? Of liever; gewoon kopen? Liefst een goeie lange, want ik heb één pedaal ergens anders liggen...

Mithrandir
24 februari 2003, 11:01
Volgens mij zijn ze ook voor drie pedalen te koop, iig die van ibanez als ik me niet vergis.

Nielsje
24 februari 2003, 11:10
jazeker is dit goed zelf te maken, ik heb ook zo'n boss ding, lekker duur enzo,
je gaat gewoon naar de electrozaak en koopt net zoveel van die plugjes als je nodig bent. Vervolgens neem je wat smelt-kousjes/krimp kousjes mee (je kent ze wel, dat spul doe je om een snoer, verwarmen, het krimt, en klaar.)
Zorg ervoor dat je de plugjes parallel aan elkaar verbindt.

Ik ga zelf een verdeel kastje maken, want ik heb ook pedalen waar ik de fase voor moet omdraaien.
dan gaat gewoon een snoertje van die boss kabel naar dat kastje, en daar verdeelt de stroom zich over een aantal inbouwjacks. Wil ik dan een normale fase, dan kan er een gewoon snoertje tussen, voor eentje met een tegengestelde fase draai ik bij het draadje van het kastje naar het pedaal gewoon ff + en - om en klaar is nielsje.

dit moet je vraag ruim kunnen beantwoorden d8 ik zo...

Phyrexian
24 februari 2003, 11:17
Thanks Nielsje,

probleem is dat ik niet kan solderen :sad:

Welke kabel koop je ervoor?

Wat bedoel je met parallel als ik maar één kabeltje nodig heb (van tuner nr overdrive pedaal in mijn geval)?

Moet ik oppassen met die + - dingen? Je weet wel + langs binnen of buiten al naargelang de pedaal... de kabel zou zo moeten zijn dat ik goed vertrekt van m'n boss pedaal nr die DOD. Die DOD kan trouwens op dezelfde manier voorzien worden van stroom als een Boss pedaal.

Nielsje
24 februari 2003, 11:37
Nou tis heel simpel, je hebt dus maar twee pedalen.
je neemt gewoon 2 van die plugjes die in je pedaal moeten om ze van stroom te voorzien.
je neemt gewoon 2-aderig draad(zijn meestal 2 draden aan elkaar gelijmd, die kan je ook zo uit elkaar trekken).
dan zorg je ervoor dat dat de plus draad naar heb nippeltje gaat voor de buitenkant van je plugje, de - moet aan de binnenkant. (bij andere fase (zoals ibanez) omdraaien..
vervolgens maak je nog een draad vast aan ieder nippeltje en die maak je op de zelfe manier vast aan je 2e plugje.
Solderen daarvan is heel simpel, gewoon draadje door zo'n gaatje steken, bout ertegen aan, druppel soldeertin erop en klaar.
zorg wel voor dat je eerst je krimpkousje over de draden hebt gedaan :razz:

Parallel wil gewoon zeggen dat je alle onderdelen verbindt met een + en een - vanuit de bron.
Serie betekend dat je de - van je eeste onderdeel verbindt aan de + van je 2e...en de - van de 2e aan de + van de 3e, maar dit moet je dus niet doen!

als je nog meer vragen hebt, kom maar op

Phyrexian
24 februari 2003, 12:31
Thanks again Nielsje,

heel nuttige uitleg!
Nog een stomme vraag, hoe zie je welke kabel van die twee uit de draad de plus is? of maakt dit niet uit en bepaal je die zelf naargelang je die aansluit? Ik weet het, ik ben een complete elektronica noob :grin:

En nog een vraag,
zou ik van die Boss TU-2 pedaal een andere pedaal kunnen voorzien die 'anders' zit? Bv. de plus en de min zitten bij een andere pedaal misschien omgekeerd? Dus in deze situatie zou'k gewoon de plus van aan de boss jack omgekeerd moeten verbinden aan het andere uiteinde?

Misschien dat ik binnenkort een Rat koop van ProCo, die wordt voorzien van een stroomkabel met een reguliere jack (mini-jack zoals een hoofdtelefoon).
Kan dan ook een kabel maken die van m'n bosstuner vertrekt en aan de andere kant een jack heeft? Lijkt me allemaal logische als het kan?

Nielsje
24 februari 2003, 13:13
Eh.

meestal is het zo dat als je effect een plastic inbouw ding heeft voor de stroom (zoals de dod, boss, dunlop wah) dat je er voor moet zorgen dat de + aan de buitenkant zit en - binnen in. Als het inbouwding van een zelfde constructie is als je jacks voor je gitaar snoer (met zo'n moer aan de buitenkant) dan is de kans heel groot dat je de - aan de buitenkant moet doen (deze maakt dan vebinding met de massa van je behuizing en dat je binnenin + moet hebben.

op de overige vragen:
ja, klopt allemaal, je kan gewoon de draadjes omdraaien, en je kan ook gewoon zo'n koptelefoonstekkertje er aan zetten.

sterkte ermee

riesj
29 april 2003, 15:37
Hoi,

Deze topic is alweer een beetje oud, maar goed.

Ik heb een Universele PWM gereguleerde AC/DC adapter (elektronicazaak) en heb vandaag een een kabeltje gesoldeerd, waarmee ik twee pedalen (SD-1 en Crybaby) parallel van stroom voorzie. Maar nu heb ik last van een "groundhum".

Ik dacht dat dit neveneffect niet zou moeten optreden met de adapter die ik heb, of heb heb ik iets anders fout gedaan?

kokeleko
2 mei 2003, 16:12
Probeer de trafo/voeding zo ver mogelijk bij je wah weg te houden , kan ook behoorlijk gaan brommen.

riesj
2 mei 2003, 18:02
Bedankt voor de tip, maar het signaal bromt niet minder hard of harder. BTW het is meer een soort van muggengezoem.

Ik heb het niet, als ik maar één pedaal op de adapter aansluit. (Crybaby zoemt dan ook totaal niet.