PDA

View Full Version : les paul top vraagje



kpt zwartbaard
30 juni 2008, 20:53
vlak voor het route van de top moet ik tog eerst de nek hoek van 4° compenseren door het vlak deel van de top te schaven in een hoek van x°
de vraag is nu van waar tot waar en wat is de hoek ??

aaronstonebeat
30 juni 2008, 21:54
Volgens dit plan (http://www.fileden.com/files/2008/4/29/1889375/Guitar_Building_Plans.pdf ) is de halshoek 3,5 graden. 'k Weet alleen niet of de top van een LP daar netjes mee meeloopt. Maar ik zou eigenlijk verwachten van wel.

ThI
30 juni 2008, 23:06
vlak voor het route van de top moet ik tog eerst de nek hoek van 4° compenseren door het vlak deel van de top te schaven in een hoek van x°
de vraag is nu van waar tot waar en wat is de hoek ??
ongeveer tot de diepte van de neck. verder is natuurlijk niet nodig.

niekb
1 juli 2008, 00:10
De hoek is afhankelijk van je brug en de dikte van je top.

Uittekenen dus!
Niet zomaar uitgaan van die 3,5 of 4 graden want dan kan je nog wel eens bedrogen uitkomen.

Zoek ff op neckangle oid dan kom je er wel. Er is ergens een tekening te vinden die laat zien hoe je dit doet.

Het fretboard zit vanaf de 16e fret op de body, die afstand moet je dus in een hoek fresen (16e tot eind fretboard)

kpt zwartbaard
1 juli 2008, 17:31
De hoek is afhankelijk van je brug en de dikte van je top.

Uittekenen dus!
Niet zomaar uitgaan van die 3,5 of 4 graden want dan kan je nog wel eens bedrogen uitkomen.

Zoek ff op neckangle oid dan kom je er wel. Er is ergens een tekening te vinden die laat zien hoe je dit doet.

Het fretboard zit vanaf de 16e fret op de body, die afstand moet je dus in een hoek fresen (16e tot eind fretboard)

op mijn plan ( dat ik niet perfect volg) loopt die hoek op het top hout door tot aan de tweede humbucker en ook lichtjes gebogen lijkt mij.
voor de geintreseerde http://www.fileden.com/files/2008/4/29/1889375/Guitar_Building_Plans.pdf
en vervolgens aan de rand trug naar 5mm dus ikveronderstel dat er een hoek vanaf 5mm in dezelfde graden als de nek hoek loopt en dat zou dan ongeveer aan de 2de humbucker moeten eindigen.
maar toen ik het tekende zag het er wel heel drastich uit en nu zit ik dus te twijfelen over de hoek van de top en en inderdaad of die hoek niet eindigd vlak na het fretboard en of ik eerst de vorm moet routen en dan pas de hoek of omgekeerd .

ik ben ook van plan mijn top en body apart te frezen ivm de hals
dit komt natuurlijk door te kleine freesjes :sneaky: het grootste probleem van elke biginnende hobby gitaar bouwer

niekb
1 juli 2008, 19:08
Die 2e hoek is uit mijn hoofd iets van 2 graden. Die loopt idd vanaf het fretboard tot bij het 2e element.

Ik heb eerst de koek voor de hals gefreesd en toen de andere hoek.

Ookal gebruik je de tekening altijd zelf blijven meten, meten, meten.