PDA

View Full Version : Ik ben op zoek...(technische vraag inside)



Orpheo
30 juni 2008, 19:00
Naar een antwoord op mijn vraag ;)

Elec. gitaren worden altijd geaard via de brug. Waarom niet via de aarde van de amp zelf? lijkt me eigenlijk logischer dan via de brug...

Ik post 't hier, omdat hier meer mensen komen met verstand van zaken dan in elc. gitaren, en ik denk dat t ook meer een amp-gerelateerde vraag is dan dat 't te maken heeft met gitaren.

Bernardduur
30 juni 2008, 19:17
De brug van de gitaar zit geaard aan de aarde van de amp!

jerome
30 juni 2008, 19:22
Inderdaad, de aarde van een elektr. gitaar loopt wel degelijk naar de versterker door je gitaarkabel.
En in je amp loopt deze aarde naar de randaarde van je stopcontact.
Alleen als je via een ongeaard stopcontact speelt loopt de aarde via jouw lijf en dat kan extra gevaarlijk zijn als je kortsluiting in je amp krijgt.
Volgens mij bestaat er ook een manier om je gitaar te aarden zonder dat je brug en de snaren rechtstreeks in contact staat met de randaarde...

Orpheo
30 juni 2008, 19:30
De brug van de gitaar zit geaard aan de aarde van de amp!

oh? ik dacht dat het aard via mij. als ik de brug niet aanraak, gaat ie brommen als een gek...

jerome
30 juni 2008, 19:32
Dan speel je dus denk ik over een ongeaard stopcontact?

Orpheo
30 juni 2008, 19:41
Dan speel je dus denk ik over een ongeaard stopcontact?nee, geaard. ik heb thuis alleen maar geaard.

jerome
30 juni 2008, 19:48
Mmm, gek is dat...
Is dat met al je gitaren zo?
Als dat met 1 gitaar zou zijn zou ik zeggen dat ie misschien niet goed geshield is.

Soms komt het ook voor dat de randaarde in een huis niet helemaal goed is.
Laast hebben ze bij een kennis van me dat doorgemeten en toen bleek dat er een nieuwe aardpen (of zoiets) de grond in moest
Dat was geloof ik een koperen staaf of zo die de grond in werd geslagen en waar de randaarde van alle geaarde stopcontacten in het huis op aangeloten werd

Erik70
30 juni 2008, 19:51
Ik heb oa een 52RI tele en 57RI Strat, deze zijn op "ouderwetse wijze" geaard....slecht tot niet dus en iig niet via de brug. Deze brommen dus ook als ik mijn hardware niet aanraak.

...ik ga dit nog oplossen.

Mijn modernere gitaren hebben dit euvel niet.

pol
30 juni 2008, 19:52
aarding heeft toch niks te maken met brom op een versterker, die zit er voor de veiligheid, ik heb toch niet meer brom op een ongeaard stopcontact.

gewone stereoversterkers en cd spelers hebben zelfs toch geen geaarde stekkers ?

Orpheo
30 juni 2008, 19:56
Mmm, gek is dat...
Is dat met al je gitaren zo?
Als dat met 1 gitaar zou zijn zou ik zeggen dat ie misschien niet goed geshield is.

Soms komt het ook voor dat de randaarde in een huis niet helemaal goed is.
Laast hebben ze bij een kennis van me dat doorgemeten en toen bleek dat er een nieuwe aardpen (of zoiets) de grond in moest
Dat was geloof ik een koperen staaf of zo die de grond in werd geslagen en waar de randaarde van alle geaarde stopcontacten in het huis op aangeloten werd
de aarding is bij allemaal hetzelfde. zodra ik de brug aanraak is de brom weg. heb ik ook met nagelnieuwe gitaren. maar waarom? waarom moet t zo, en kan 't niet via de jack?

Erik70
30 juni 2008, 20:01
aarding heeft toch niks te maken met brom op een versterker, die zit er voor de veiligheid, ik heb toch niet meer brom op een ongeaard stopcontact.

gewone stereoversterkers en cd spelers hebben zelfs toch geen geaarde stekkers ?


zolang je alleen clean speelt zal je idd nauwelijks verschil horen,...shakel eens een drivepedaal erbij in en je weet het direct.

pol
30 juni 2008, 20:02
de brug is al verbonden met de jack, aardedraden komen toch samen op 1 punt

jerome
30 juni 2008, 20:02
aarding heeft toch niks te maken met brom op een versterker, die zit er voor de veiligheid, ik heb toch niet meer brom op een ongeaard stopcontact.

gewone stereoversterkers en cd spelers hebben zelfs toch geen geaarde stekkers ?

Randaarde is er niet alleen voor de veiligheid maar ook voor het afvoeren van (inductie?)stroompjes die brom kunnen veroorzaken.
Als je over een ongeaard stopcontact speelt en je laat je snaren los hoor je bij veel amps een lichte brom.
En als je je snaren aanraakt hoor je een tik.
Op dat moment worden die lichte (inductie?)stroompjes afgevoerd via jouw lijf en niet (zoals het hoort) via de randaarde van het stopcontact

pol
30 juni 2008, 20:05
waarom kunnen die niet via de gewone aarde dan ?

jerome
30 juni 2008, 20:09
Een ongeaard stopcontact heeft geen aarde, dus die rotzooi kan niet weg

Orpheo
30 juni 2008, 20:15
Een ongeaard stopcontact heeft geen aarde, dus die rotzooi kan niet weg
ah. vandaar dus aarden via je eigen hand. duidelijk.

pol
30 juni 2008, 20:16
nee, wat is je neutrale draad dan ?

jerome
30 juni 2008, 20:19
ah. vandaar dus aarden via je eigen hand. duidelijk.

Precies...
Weet echt zeker dat je over een geaard stopcontact speelt Orpheo?
Ik bedoel, zitten er van die metalen pennetjes/lipjes aan de buitenkant in het stopcontact?
Of gebruik je misschien een verlengsnoer dat geen randaarde heeft?

jerome
30 juni 2008, 20:25
nee, wat is je neutrale draad dan ?

Ik ben geen elektrotechnicus maar dat is bij wisselstroom dacht ik de draad waar géén stroom op staat, ik meen de blauwe draad.
De andere staat stroom op en die heet dacht ik fase (meestal de bruine draad dacht ik)
En als er randaarde opzit dan zitten die stalen lipjes aan de geel/groene draad en dat heeft niet elke stopcontact in huis.

Ik denk btw dat je in de war bent met gelijkstroom.
Daar heb je een plus (vaak rood) en een massa (vaak zwart) en massa wordt bij bijvoorbeeld een auto of een motorfiets ook wel aarde genoemd

pol
30 juni 2008, 20:30
ja, maar elektrisch gezien is de neutrale draad toch hetzelfde als een aarde draad.

jerome
30 juni 2008, 20:37
ja, maar elektrisch gezien is de neutrale draad toch hetzelfde als een aarde draad.

Nee, bij wisselstroom is de neutraal géén aarde.
En de fase is ook geen aarde.
Je hebt met wisselstroom eigelijk helemaal geen aarde (nodig)
De randaarde is dus de derde draad en die is er primair voor de veiligheid en heeft voor der rest geen invloed op de elektr. wisselstroom

Heren elektrotechneuten, correct me if i'm wrong...

Bernardduur
30 juni 2008, 20:39
oh? ik dacht dat het aard via mij. als ik de brug niet aanraak, gaat ie brommen als een gek...

Omdat je jezelf niet aardt; JIJ bent de oorzaak van dat gebrom. Zodra je de snaren aanraakt aardt je je huid door de aarding van de amp waardoor alle storing wegvloeit in de aarde. Dag brom :)

pasqual
30 juni 2008, 21:45
Ik ben geen elektrotechnicus maar dat is bij wisselstroom dacht ik de draad waar géén stroom op staat, ik meen de blauwe draad.
De andere staat stroom op en die heet dacht ik fase (meestal de bruine draad dacht ik)
En als er randaarde opzit dan zitten die stalen lipjes aan de geel/groene draad en dat heeft niet elke stopcontact in huis.

geel/groen is de aarde-draad.

groeten Pasqual.

jerome
30 juni 2008, 23:36
geel/groen is de aarde-draad.

groeten Pasqual.

Dat schrijf ik toch? :)

pasqual
1 juli 2008, 17:34
Dat schrijf ik toch? :)

mooi toch? sorrie, slecht gelezen :chicken:

groeten Pasqual.