PDA

View Full Version : Bezetting gitaristen band



lollol
30 juni 2008, 17:38
Als je 2 gitaristen in je band hebt wie speelt dan wat?

(Dus zoiets:)
Leadgitarist + slag bij solo
Slaggitarist + Sologitarist bij solo

Of:
Leadgitarist/sologitarist
Slaggitarist


Dit zou ik graag even willen weten :hippie:

gitaarvrouwtje
30 juni 2008, 18:01
bij mijn ene band heel duidelijk
ik slaggitarist en zangeres
ander gitarist; lead en solo

en bij mn andere bandje
ik slag/fingerpicking en zang
en andere gitarist
lead/slag/fingerpicking/solo

JER00N
30 juni 2008, 18:06
Soms spelen beide gitaristen lead, zoals bij Opeth.

Dribbel_
30 juni 2008, 18:06
Ik speel de lead dingen op gitaar maar om het voor de andere gitarist (tevens zanger) het ook interessant te houden qua gitaarspel speelt hij meestal de solo's endaar neem ik dan de slag voor m'n rekening.

budje
30 juni 2008, 20:51
beiden lead (neem een thin lizzy) is inderdaag geweldig, maar heel moeilijk te realiseren... heb t al vaak genoeg geprobeerd, maar ze voelen zich of minder of juist meer. je moet dus iemand vinden die daar schijt aan heeft of iemand die ongeveer gelijk van kunnen is. Maar dan klinkt t ook erg goed!

HertogJanNL
30 juni 2008, 21:12
't Is wel vaak zo dat zang en leadgitaar minder bij elkaar past dan zang en slag/ritmegitaar.

Tubescreamer
1 juli 2008, 00:22
Ik heb jarenlang met een tweede gitarist gespeeld en we wisselden solos e.d. altijd af. Het was geen "twin lead" zoals Thin Lizzy bijv. maar wat losser, dat je ook op mekaar reageert zeg maar, dan wel niet afgesproken. Moesten wel oppassen dat het niet te rommelig werd af & toe, maar ja we waren 18 :)
Ging overigens wel altijd goed, het was dan ook rock ala Aerosmith/GNR/Zep dus dan past het er ook wel bij zo'n beetje losjes.

Ik vond dat altijd wel fijn, dat het lead/rythym verschil een beetje vervaagt...(Keith Richards zei het leuk die noemde het "the ancient art of weaving" :D)

Ik ben nu de enige gitarist in de band maar wil daar ooit nog wel weer eens heen. Maar een harde slag/solo verdeling daar wil ik niet aan, doe ik het liever in mn eentje. Maar dat ben ik.

pannekoek
1 juli 2008, 00:32
Soms spelen beide gitaristen lead, zoals bij Opeth.
bij mij band spelen we ook allebei lead, veel 2 stemmig en allebei solo's

Lexvandoef
1 juli 2008, 01:31
Wij doen beide afwisselend slag en lead/solo's. Ook zingen we achtergrond dingen erbij.

Werkt wel fijn zo, ik vind het zelf leuk om en slag te spelen en lead, dus dat komt meestal wel mooi uit.

pol
1 juli 2008, 14:12
spontaan soleren, altijd handig als je het ritmestuk vergeten bent, niemand van het publiek die iets doorheeft :p

meestal allebei ritme bij ons

Meneer I.
2 juli 2008, 19:28
Vroeger speelden we met twee gitaristen afwisselend solo, slaggitaar speelden we afwisselend op een semi-akoestisch en riffs en 'plectrum picking' op de electrische gitaar. Klonk altijd erg melodieus en complementerend en we speelden alleen maar eigen nederlandstalig pop-rock werk.
Er was altijd wel wat 'strijd' daar we allebei anders maar wel een gelijkwaardig niveau hadden. Uiteindelijk leidde dit toch tot concurrentie en het beruchte gitaristen ego (wie speelt de langste solo).

In mijn huidige band heb ik als bandleider gekozen om geen 2e gitarist erbij te nemen. De band is met blazers, toetsen en diverse zang ook wel erg groot en vaak is de gitaar 'maar een begeleiding'. Zo nu en dan een lekker rocknummer erin met solo is dan voldoende voor mij, het totaalgeluid vind ik belangrijker. Soms pas ik dan wel de gitaarpartij aan om het gemis van bijv. een slaggitaar wat te verdoezelen.

Mr.Fingers
2 juli 2008, 19:50
Wij duwen de slechtste gitarist altijd een bassgitaar in z'n handen :D

J-sus Rulez
2 juli 2008, 19:57
Wij zijn met 3 gitaristen.. maar de een zingt enkel, de andere speelt slag en solo's en de andere slag/intro/fingerpicking... dus het valt nog te bezien of we overeen gaan komen met een toekomstige bassist :D

Blend
3 juli 2008, 19:30
Wij duwen de slechtste gitarist altijd een bassgitaar in z'n handen :D

of een drumstel :satisfie:

zoals ik dan af-en-toe

casper innosence
3 juli 2008, 20:52
bij ons spelen onze gitarist en ik beiden solo's, tis maar hoe t nummer tot stand gekomen heeft, of wie zn solo beter past. Meestal zijn t pingeltjes van onze gitarist en heb ik meer solo dingen. Daarnaast zet ik regelmatig harmonics (zoals dit in punk veel gebruikt word) over de basis riff heen, al dan niet onder/tegen de zang in.

Liquid_Metal
3 juli 2008, 21:34
Het ligt echt heel erg aan het soort gitaristen, de soort muziek en de soort solo's die je speelt.
Ik ben zelf lead-zanger en gitarist in mijn band en we hebben nog een gitarist die ook toetsen speelt. We zijn eigenlijk allebei lead- én slaggitarist en wisselen dit af. Dit komt voornamelijk omdat ik een warm Brits geluid heb en hij een strak Amerikaans geluid. Toevallig past mijn geluid (dat iets rustiger is) vaak beter bij de toetsen.
Hij is van de gestoorde solo's en doet vaak de wildste dingen. Ik doe de meer gevoelige solo's (die daardoor niet per sé niet op tempo zijn).
Soms soleren we ook samen of wisselen we af.
In de songs zelf kun je bij ons ook niet echt spreken van lead- en slaggitarist omdat we dat veel afwisselen. Maar omdat ik de lead zang heb doet hij op die momenten (meestal) de leadgitaar en ik de slag.
Het belangrijkste is denk ik dat mensen spelen wat ze willen spelen. Wij vinden namelijk allebei leadgitaar het leukst maar willen ook zeker rythmstukjes doen. Dus wisselen we het af :).
Er zijn zat gitaristen die alleen maar rythm willen spelen, óf alleen maar lead. Je zult dus gewoon moeten kijken wat de gitaristen in jouw band willen. En ook vooral wat ze kunnen en hoe ze klinken ;)

Thundermane
5 juli 2008, 11:22
Hey dit is best wel leuke topic, goed bedacht :) want dat is inderdaad iets waar ik ook wel veel over nadenk, met name omdat de andere gitarist in me metalband nogal arrogant is over zijn skills.

In feite in mijn metalband speel ik Lead/Rythm.
En de ander ook Lead/Rythm.
Dit komt met name vanwege de muziek die we maken, we spelen allebei leadpartijen maar de andere gitarist speelt toch wel de meeste solo`s.

Binnen mijn punkband ben ik overduidelijk de leadgitarist, ik heb de meeste solo`s en ik speel alle melodie lijntjes.