PDA

View Full Version : yamaha gitaren



jelke
30 juni 2008, 16:16
Wie van jullie weet het verschil tussen een oude serie (Yamaha dw 10) en de nieuwe (Yamaha LL16).

Omdat ik een tweedehandse kan kopen is de vergelijking niet zo makkelijk te maken dus wellicht dat jullie hier iets meer over kunnen vertellen.

Ik vermoed dat beide gitaren gelijk zijn behalve de typeaanduiding anders is.

Groet!

Jelke

dadgad
30 juni 2008, 17:34
Hallo Jelke,

De DW10 en de LL16 zijn allesbehalve gelijk ! De LL serie
heeft een andere, rondere body vorm dan de DW, die
dichter bij de Martin D vorm zit. En qua specs is de LL16
een klasse instrument, terwijl de DW10 relatief een beter
instapper is. De LL16 is dan ook rondom van massief hout,
terwijl de DW10 alleen een massief bovenblad heeft (maar
gelaagde zij- en achterkant). Wel hebben ze allebei
vergulde stemmechanieken en hoogglanslak.

Als je voor een vergelijkbaar bedrag tussen deze 2
modellen kunt kiezen, zou ik zelfs ongezien voor de LL16
gaan.

Greetz,

Han.

hanzeman
30 juni 2008, 19:17
Wel goed uitkijken bij de LL16. De productie is van Taiwan naar China gegaan, en hierbij zijn ook een heel stel mindere LL16's gemaakt: Het lijkt of ze in Taiwan het laatst overgebleven en kwalitatief mindere hout er nog snel even doorheengejast hebben, en ze er ook niet zo veel zin meer in hadden, en in China hebben ze de eerste paar honderd gitaren ook wat moeten 'oefenen' voordat ze echt op gang waren.

Mijn LL16 (een van de laatste Taiwanezen) had inferieur (onregelmatig) ebben op de toets en bovendien bleek de nek gedraaid (getordeerd). Heb hem uiteindelijk teruggebracht.

Maar begrijp me niet verkeerd: Yamaha gitaren zijn (waren) over het algemeen veel waar voor je geld, heb er een paar gehad ben behalve bij deze LL16 verder eigenlijk nooit teleurgesteld. Ik zou zelf alleen nooit een chinese gitaar kopen.

De best klinkende Yamaha die ik ken was vreemd genoeg nog een F4nogiets, kostte me toen 900 gulden excl. koffer (begin jaren 90), had een massief bovenblad en gelamineerde zij- en achterkanten, maar een geluid! Klonk serieus beter dan die massieve LL16. Staar je niet blind op specs, specs lees je in de folder, geluid hoor je met je oren.

Tip: Bij Ebbeling Utrecht hangt een wat oudere DW, weet niet welk nr, maar of hij hangt daar al 10 jaar, of hij is stiekem tweedehands (staat wel als nieuw te koop), maar in ieder geval is het hout (de kleur) al mooi ge-aged. Mooi afgewerkt met snowflake inlays en bindings. Kost iets van 600 of 700, en die klinkt ook werkelijk prachtig.

dadgad
30 juni 2008, 21:49
Hallo Hanzeman,

Een getordeerde hals op een LL16 ? Dat model is er een
uit de handgebouwde serie (goede kwaliteitscontrole !), en
heeft ook nog eens een 3-delige hals (mahonie -
palissander - mahonie), dus dat zou vrijwel onmogelijk
moeten zijn. Behoorlijke blunder (en "bummer" :eek: ) als
het toch gebeurt.

Ik heb zelf al vele jaren een L25A (mijn "Bert Jansch"
gitaar, die speelde er vroeger ook op; nu trouwens op een
LL11) dus een verre voorvader van de huidige LL serie - en
die klinkt beter dan alle Martins die ik tot nu toe gehad heb.

Greetz,

Han.

hanzeman
1 juli 2008, 17:57
Was zeker een bummer, zeker omdat ik mede uit nostalgische motieven enorm op zoek was geweest naar specifiek een nog Taiwanese LL16 ipv de huidige Chinese. De zaak waar ik hem had gekocht nam hem zonder problemen terug, en ze hebben daarna direct een nieuwe LL16 van de importeur laten komen, de importeur kon echter niet vooraf aangeven of het een Taiwanese was - nee dus. Ik ben uiteindelijk van de LL16-droom afgestapt en ben bij een heel andere gitaar uitgekomen; ander merk andere specs.

Nogmaals, verder niets negatiefs over Yamaha, ik vind het erg fijne instrumenten, de bespeelbaarheid vind ik heerlijk en zelfs modellen met alleen een massieve top vind ik beter klinken dan menig massief instrument - of ga ik nu te ver? :)

.

Blend
2 juli 2008, 20:13
W

De best klinkende Yamaha die ik ken was vreemd genoeg nog een F4nogiets, kostte me toen 900 gulden excl. koffer (begin jaren 90), had een massief bovenblad en gelamineerde zij- en achterkanten, maar een geluid! Klonk serieus beter dan die massieve LL16. Staar je niet blind op specs, specs lees je in de folder, geluid hoor je met je oren.



Met F 4 beginned, of FG 4 beginnend? Naar mijn weten zijn de FG4xx series altijd met gelamineerd bovenblad.
Zelf bezit ik een FG 411 12 (12string dus), en die heeft volgens mij echt geen massief bovenblad. Wat trouwens niet wil zeggen dat ze niet goed klinkt. want ze klinkt echt heel goed, met een beetje nadruk op het midden moet ik zeggen, de bas valt een beetje tegen. Ook qua volume springen ze er niet bovenuit, ik knal met mijn Seagull dwars door het geluid heen..

Maar wat ik weet van de oudere Yamaha's (dus '80 en eerder) dat ze zeker de moeite waard zijn. Taiwanees of Chinees maakt in principe niet veel uit, omdat de kwaliteitscontrole in die tijd niet veranderd is, naar ik ergens gelezen heb. Natuurlijk zul je er modellen en uitgaves erbij zitten die niet de allerbeste zijn, maar ja, dat hebben merken als Martin, Taylor, Fender en Gibson ook....

hanzeman
2 juli 2008, 23:44
Dat is dus het nare, ik weet het exakte typenr niet meer. Begon met F (of daar nog een G achter kwam weet ik niet zeker) dacht iets in de 4xx of 3xx serie, met een S als laatste, wat staat/stond voor Solid (top) bij Yamaha. De bindings langs de body en rozet waren abalone/parelmoer. witte bindings langs de hals. Was een model uit 1989 of 1990 denk ik, ik kocht hem in 92 of 93.