PDA

View Full Version : Delay in de maat



JvD.
30 juni 2008, 01:32
Ik ga met mijn bandje binnenkort een EP’the opnemen. En voor onze muziek gebruik ik mijn H2O delay heel veel.
Het probleem is dat deze analoog is en dus niet is in te stellen op bpm of met tap tempo.
Hoe krijg ik toch mijn delay strak? Ik heb nog helemaal geen digitale/plugin delays gehoord die zo mooi klinken.

Voorbeeld van wat ik doe is “cityscape” op onze myspace: http://www.myspace.com/hailinfinity

Roman
30 juni 2008, 08:01
je kunt toch berekenen hoe snel je speelt? dat in ms berekenen en voila.
Er zijn ook wel bpm-ms calculators. Volgens mij zit er zelfs 1tje in Nuendo ingebakken.

guhlenn
30 juni 2008, 09:30
je kan het ook uitrekenen (u weet wel, ouderwets, zonder apparaten en zo... stel ej voor ;). beats per minute, dus...

bert k
30 juni 2008, 10:34
Ja, dan heb je een getal. Maar die delay heeft gewoon een draaiknop voor het tempo. Dat wordt gewoon luisteren en proberen tot hij gelijk loopt.

bass blom
30 juni 2008, 10:39
Ja, dan heb je een getal. Maar die delay heeft gewoon een draaiknop voor het tempo. Dat wordt gewoon luisteren en proberen tot hij gelijk loopt.

en dan perfect in de maat blijven spelen :chicken:

Roman
30 juni 2008, 11:04
http://www.all8.com/tools/bpm.htm
:)

Google blijft toch je beste vriend (hoor ik daar iemand heeeeel hard zuchten? oh, dat was ik.. haha)

B_2_the_a
30 juni 2008, 11:05
hier zucht iemand heel hard :P
Het is geen antwoord op zijn vraag!

wel een antwoord: zoals Bert K zei, gewoon draaien tot je precies in de maat zit

JvD.
30 juni 2008, 11:37
Ja, je moet alles gewoon met een potmetertje doen, je hebt geen indicatie.
En in die opname op onze myspace hoor je gewoon dat het soms niet lekker zit.
Terwijl ik echt uren heb lopen fucken om alles een beetje recht te schuiven.

B_2_the_a
30 juni 2008, 11:54
tip:
gitaar => d.i. => recorder

alle partijen strak inspelen

daarna recorder => omgekeerde d.i. => fx en amp, zodat je je track kan laten spelen en alles finetunen!

guhlenn
30 juni 2008, 12:57
OF je neemt een studio delay...

JvD.
30 juni 2008, 13:00
OF je neemt een studio delay...
explain?....

JvD.
30 juni 2008, 13:01
tip:
gitaar => d.i. => recorder

alle partijen strak inspelen

daarna recorder => omgekeerde d.i. => fx en amp, zodat je je track kan laten spelen en alles finetunen!
klinkt goed, maar dan moet ik dus wel een goede niet kleurende di hebben.
recorder kan dan gewoon een pc zijn?

B_2_the_a
30 juni 2008, 13:04
tjah
dat moet toch wel te vinden zijn?
misschien is een beetje kleuring nog geen eens erg ook!

JvD.
30 juni 2008, 13:06
tjah
dat moet toch wel te vinden zijn?
misschien is een beetje kleuring nog geen eens erg ook!
Absoluut, ik zit alleen te denken aan mijn euro voorraad. Wij hebben een hele cheape merkloze DI en dat gaat kut klinken.
maar misschien kunnen we wat huren.

B_2_the_a
30 juni 2008, 13:14
ow
ik dacht dat jullie de studio indoken ;)
maar probeer het zou ik zeggen!

JvD.
30 juni 2008, 13:19
ow
ik dacht dat jullie de studio indoken ;)
maar probeer het zou ik zeggen!
nou we willen alles zelf doen, we hebben en hoop mic's en goede apperatuur en ondertussen ook een berg ervaring een goede ruimte.
en niet te vergeten, we hebben de hele zomervacantie de tijd om te klooien.

dit soort tips zijn intressant.
denk je dat ik
gitaar -> di -> pc
en dan
pc -> di -> h2o -> amp -> mic -> pc
kan doen? (de soundkaart kan het aan)

Luke-wannabe
30 juni 2008, 13:31
Dat gaat wel lukken hoor. Word vaker gedaan.

guhlenn
30 juni 2008, 15:03
explain?....


Nou...

Je neemt alles op, minus de H2O, wn gooit er achteraf een plug in overheen. Wel zo makkelijk. Alleen, dat vergt wel 2wat aanpassing, maar dat vergt de DI route nog meer. VErder is je gitaaramp ingang erg gevoelig voor het aangeboden signaal en zal de DI route vrijwel zeker je geluid veranderen (tenzij je mucho grande cash hebt natuurlijk :). Good or bad. Leuk experiment is het dan weer wel, maar dat alles alleen om je delay te timen? Ik zou gokken of een plug-in nemen. MAar ik ben dan ook liever lui dan moe ;)

JvD.
30 juni 2008, 15:40
Nou...

Je neemt alles op, minus de H2O, wn gooit er achteraf een plug in overheen. Wel zo makkelijk. Alleen, dat vergt wel 2wat aanpassing, maar dat vergt de DI route nog meer. VErder is je gitaaramp ingang erg gevoelig voor het aangeboden signaal en zal de DI route vrijwel zeker je geluid veranderen (tenzij je mucho grande cash hebt natuurlijk :). Good or bad. Leuk experiment is het dan weer wel, maar dat alles alleen om je delay te timen? Ik zou gokken of een plug-in nemen. MAar ik ben dan ook liever lui dan moe ;)
ja, maar welke plugin klinkt er nou als een H2O? ik bedoel de H2O is in mijn oge de mooiste delay ooit. anders had ik wel een line6 met tap-tempo.

B_2_the_a
30 juni 2008, 15:53
Maar denken jullie niet dat het anders klinkt?
Dan een signaal met delay door een amp janken en dat opnemen
dan een amp opnemen en daar een delay over janken?

peter_heijnen
30 juni 2008, 16:06
Zou het heel moeilijk zij om een taptampo in te bouwen in de h2o?

B_2_the_a
30 juni 2008, 16:39
heeeeeeeeeeeel moeilijk
gaat niet

onze_jef
30 juni 2008, 16:42
heb je de T-Rex Replica al getest? Ik ken die H2O niet, maar de T-Rex is een zeer fijne delay en kan met tap tempo of midi aansturing gesynced worden.

JvD.
30 juni 2008, 17:24
Zou het heel moeilijk zij om een taptampo in te bouwen in de h2o?
ik heb dirk hendrix al gecontact. eventueel een bpm of ms tellertje ofzo.

guhlenn
30 juni 2008, 17:29
ja, maar welke plugin klinkt er nou als een H2O? ik bedoel de H2O is in mijn oge de mooiste delay ooit. anders had ik wel een line6 met tap-tempo.


hehehe, ik realiseer me nu dat ik steeds minder als een gitarist denk... Mijn eerste reactie was nl. : wat nou, een delay is een delay... hehehe...

@B2ta: natuurlijk klinkt dat anders. Net zoals jouw DI route ook anders zal klinken. Tis geven en nemen. OF een bpm of ms potmeter inbouwen idd. :D

JvD.
30 juni 2008, 17:31
hehehe, ik realiseer me nu dat ik steeds minder als een gitarist denk... Mijn eerste reactie was nl. : wat nou, een delay is een delay... hehehe...

@B2ta: natuurlijk klinkt dat anders. Net zoals jouw DI route ook anders zal klinken. Tis geven en nemen. OF een bpm of ms potmeter inbouwen idd. :D
mja, als het kan!

Thoom42
1 juli 2008, 02:21
Een analoge delay is mooier dan een digitale, hoewel je met een digitale weer andere dingen kunt dan met een analoge. Onze gitarist heeft een analoge delay en die is geweldig! Heerlijk geluid en geen probleem met het spelen in de maat. Denk dat het ook uitmaakt wie de partijen in gaat spelen.

harrie-beton
2 juli 2008, 10:27
Ik snap dat je de eigen delay mooier vind klinken - ik ben bang dat een blinde test daar een einde aan maakt omdat een delay niet zoveel met het geluid doet.. De Line6 delay modeler is niet van een echte analoge te onderscheiden.

Probeer toch een soort programmeerbare delay met tap functie te kopen want straks staat een mooie h20 delay op de CD en kan je de exacte setting live niet meer vinden.. Sta je daar op Pinkpop te draaien aan je delay.

JvD.
2 juli 2008, 12:41
Ik snap dat je de eigen delay mooier vind klinken - ik ben bang dat een blinde test daar een einde aan maakt omdat een delay niet zoveel met het geluid doet.. De Line6 delay modeler is niet van een echte analoge te onderscheiden.

Probeer toch een soort programmeerbare delay met tap functie te kopen want straks staat een mooie h20 delay op de CD en kan je de exacte setting live niet meer vinden.. Sta je daar op Pinkpop te draaien aan je delay.
Hmm.. de H2O kleurt wel heel erg. ik denk dat ik die uit duizende herken.
maar ik heb al een oplossing.
ik zorg voor een kort signaal door de h2o, dat neem ik op. en dan laat ik audition berekenen hoeveel bpm het is. en vervolgen ga ik het benaderen.
met live spelen heb ik nooit een probleem, ik heb afgetekend hoe die ingesteld moet, dat zijn maar 2 standen.

guhlenn
2 juli 2008, 13:28
Gast, ligt misschien aan mij, maar als dat geen probleem vormt waarom is het dan nu wel een probleem???

JvD.
2 juli 2008, 13:35
Gast, ligt misschien aan mij, maar als dat geen probleem vormt waarom is het dan nu wel een probleem???
als ik live speel, tik ik af op het begin, met mijn delay aan. zodoende is alles live prima in de maat.

Han S
2 juli 2008, 14:08
Ik volg dit al een tijdje, een space echo, een analoge pedaal echo, het maakt allemaal niet zo erg veel uit. Een Lexicon MPX110 koop je voor 75 euro op MP en die doet bijna 6 seconden echo en heeft bovendien enorm veel geweldige andere effecten als galm, chorus, tremolo, Leslie en combinaties van effecten.

Hij heeft een tap toets waarmee je het tempo in twee tikken aanpast en een draaipot voor de feedback. Hij heeft ook stereo (ping pong) echo en ook alle ander effecten zijn volledig stereo. Bovendien kun je hem ook nog gebruiken als AD convertor en dan heb je zomaar een van de beste convertors.

En als je nou heel handig bent en een beetje goed soldeert maak je er een aansluiting op voor een voetpedaaltje waarmee je tapt, klaar is Arie.

guhlenn
2 juli 2008, 14:15
als ik live speel, tik ik af op het begin, met mijn delay aan. zodoende is alles live prima in de maat.

En waarom zou je dat niet doen bij de opnames?

JvD.
2 juli 2008, 15:33
En waarom zou je dat niet doen bij de opnames?
zucht.. je helpt niet echt.
maar okay; als je wilt opnemen wil je een vaste maat aanhouden. dus maak ik een klicktrack. maar die clicktrack is in een bepaalt bpm.

bert k
2 juli 2008, 16:56
Dan weet je dus al hoe snel hij loopt. Dan moet je toch op gehoor, terwijl je die click laat lopen, je H2O afregelen.

JvD.
2 juli 2008, 16:58
Dan weet je dus al hoe snel hij loopt. Dan moet je toch op gehoor, terwijl je die click laat lopen, je H2O afregelen.
ja, en dat opnemen, en kijken of het ECHT klopt door adobe te laten checken hoeveel bpm het is.

guhlenn
2 juli 2008, 17:20
Ik begrijp je punt nog steeds niet (sorry). JE kan dan toch de click track instellen op het tempo van je delay (als ik moeilijk wil doen, doe ik echt veel vervelender ;) )? enige wat je nodig hebt is een f ander appraatje dat een tap functie heeft EN aangeeft hoeveel bpm of ms dat is. Mijn GT-8 kan dat iig, dus je mag het bij deze als een uitnodiging zien.

JvD.
2 juli 2008, 17:25
Ik begrijp je punt nog steeds niet (sorry). JE kan dan toch de click track instellen op het tempo van je delay (als ik moeilijk wil doen, doe ik echt veel vervelender ;) )? enige wat je nodig hebt is een f ander appraatje dat een tap functie heeft EN aangeeft hoeveel bpm of ms dat is. Mijn GT-8 kan dat iig, dus je mag het bij deze als een uitnodiging zien.
guhlenn, sorry... maar nu is het niet leuk meer. ik denk dat ik uit al mijn posts duidelijk laat merken dat ik het geluid van mijn H2O wil horen en niet dat van een willekeurig ander apperaat. dan was het inderdaad geen probleem. ik ben niet achterlijk.
maar het is duidelijk dat er niet echt een oplossing is. ik moet maar gewoon pielen tot mijn H2O in de maat zit met de click. dus mijn perfectionisme maar opzij zetten.

Han S
2 juli 2008, 17:40
Met de meeste respect, maar ik heb nog een keer naar dat stukkie muziek geluisterd waar je het over had in je openingspost, maar ik vraag me af wat er zo bizonder is aan die H2O. Ik heb tig delays, van tape tot diverse digitale dingen van duizenden euro's, maar echt hoor, geen wereldschokkende verschillen.

Wat belangrijk is voor bepaalde muziek, zoals The Shadows met hun 60er jaren gepiel is een multitap delay. Daarbij krijg je onregelmatige herhalingen en dat hoort bij die muziek. Wat jij laat horen is een delay met regelmatige herhalingen en dat doen de meeste delays meer dan prima.

Ik dacht dat iemand als The Edge gewoon lekker op zijn delays speelt en of dat wat sneller of wat langzamer loopt dan de bedoeling was boeit minder.
Als je perfectie nastreeft zit je vast aan een perfect apparaat met een tapmogelijkheid. Helemaal mooi is als hij ook nog een hold functie heeft, kun je een delay door het hele nummer laten lopen.

peter_heijnen
2 juli 2008, 18:12
Ok, maar jvd wil dus zijn h2o gebruiken en blijkbaar niets anders.

Jvd, je hebt diezelfde vraag hier al eens eerder gesteld en toen heb ik uitgelegd dat je de delay heel makkelijk en simpel op de klik kunt afstellen zogauw je de klik laat lopen en door de h2o laat gaan.

Is die methode niet voldoende?

JvD.
2 juli 2008, 18:20
Ok, maar jvd wil dus zijn h2o gebruiken en blijkbaar niets anders.

Jvd, je hebt diezelfde vraag hier al eens eerder gesteld en toen heb ik uitgelegd dat je de delay heel makkelijk en simpel op de klik kunt afstellen zogauw je de klik laat lopen en door de h2o laat gaan.

Is die methode niet voldoende?
eigenlijk lukte dat niet, elke keer dat ik dat probeerde viel mijn soundkaart uit.
ik vond het een briljant truuckje. maar ik denk dat er geen oplossing is voor mijn probleem. dus wat mij betreft mocht dit topic al een tijdje terug dicht.

peter_heijnen
2 juli 2008, 18:30
eigenlijk lukte dat niet, elke keer dat ik dat probeerde viel mijn soundkaart uit.
Ok, maar als je dat probleem kunt oplossen ben je er dus.

Je kunt anders ook bijv een mp3 van een minuutje of wat van de klik maken en die dan op de h2o aansluiten.

guhlenn
3 juli 2008, 08:23
Ik heb je blijkbaar negatief geprimed. Mijn post geeft een manier aan om je click track aan te passen aan de H2O delay. Maw: misschien moet je ook wat beter lezen :). Anders is het idd niet leuk meer ;)

Dick Wolkendeck
3 juli 2008, 13:52
Ik dacht dat je met de H2O de kliktrack zou kunnen maken door korte kliks op je gitaar te spelen en dat in de maat van de delay vol te houden. Opnemen, bijvoorbeeld 5 minuten lang en je hebt je kliktrack. Dan blijf je van je knoppen af en je speelt met je kliktrack mee.