PDA

View Full Version : Welk type bas het beste in een akoestische set?



Acousticaster
29 juni 2008, 23:53
Voor een mogelijk klein zijprojectje: Welk type/merk ELEKTRISCHE basgitaar klinkt het beste in een akoestische set? (akoestische gitaar, soms wat lichte percussie)

B_2_the_a
29 juni 2008, 23:55
ik denk aan:
- Precisionbass
- dean upright basje (contrabas ftw!)
- eigenlijk is bijna elke fretless bas wel geschikt (ik vind fretless bij een akoustische set erg kick klinken)

Roro92
30 juni 2008, 00:12
Een beetje warm geluid, lekker rond, zeker geen P, die knort teveel.

B_2_the_a
30 juni 2008, 00:22
Het blijft ook een kwestie van smaak!

Misschien een 8snarige bas?

Mr.Fingers
30 juni 2008, 00:23
Hangt er wat van af wat voor akoestische muziek je maakt. Als het "easy-listening pop" is, kan je zelfs opteren voor een akoestische (fretless) bass, maar wel met preamp, zodat je ze kan inpluggen. Anders:

Een Jazz Bass doet het altijd wel goed, als je het brugelement wat ontziet
Een Rickenbacker 4003 over het halselement klinkt romig

vincent136
30 juni 2008, 18:03
Een jazzbass wil erg goed. Speel op het voorste elementje en het klinkt lekker.
In ieder geval niet te vet, de bas gaat niet erg diep en klinkt basic..

Een p-bass wil ook best mooi klinken, alleen dan ga je dus dieper kwa sound en heb je ook een smeriger soundje, dat is denk ik niet wat je zoekt.

Een stringray is nie aan te raden, zit een vette knor in en klinkt lekker vol. Voor een rockband heerlijk, voor wat jij zoekt niet.

Dat waren ongeveer de 3 types standaard bassen :)
Als je niet duur wilt en toch kwaliteit adviseer ik je een Vintage EJM96 Jazz bass. http://www.jhs.co.uk/vintagebass.html

Kost +- 250 euro en klinkt heel erg lekker. Ik heb 'em ook en gebruik hem altijd :) Heerlijke bas!

Oja, flatwound en roundwound snaren maken ook een verschil, volgens mij zijn flatwounds in joun geval mooier, maar dat weet ik niet zeker omdat ik tot nu toe altijd nog roundwounds heb gebruikt.

JazzBass
30 juni 2008, 18:42
flatwounds klinken wel wat 'doffer', dus misschien wel mooier voor een akoustisch geluid. Ik heb zelf een fretloze Jazz met flatwound, klinkt echt zalig.. :hippie:

vincent136
30 juni 2008, 20:10
flatwounds klinken wel wat 'doffer', dus misschien wel mooier voor een akoustisch geluid. Ik heb zelf een fretloze Jazz met flatwound, klinkt echt zalig.. :hippie:

Ik heb m'n 1e fretless besteld, de welbekende Squier jazz bass fretless. Zal over 2 weken ongeveer binnen zijn. Wordt volgens mij geleverd met roundwounds, maar ik zal zeker ook eens flatwounds proberen.. klinken deze snaren niet een beetje als 'dode' snaren? als m'n snaren dood zijn klinken ze nl. ook dof..

JazzBass
30 juni 2008, 23:18
Het is wel wat doffer ja.. het is zowieso niet zo helder en "bijtend" als roundwounds.. maar flatwounds zijn vaak ook beter voor je toets.. minder last van krassen enzow..

hansli
1 juli 2008, 00:18
ik zweerde op de fretless bij roundwound tot ik elixer snaren ging gebruiken, het glijdt erg lekker, en je houdt briljant mid-hoog..........

ik ga nooit meer terug, tenzij ik echt lekker dof geluid wil

gitaarvrouwtje
1 juli 2008, 12:04
onze bassist speel op een elektrische contrabas
ik kan helaas t merk niet zo 1 2 3 ophoesten maar het klinkt lekker..en t ding was niet eens erg duur
wij hebben ook een vergelijkbare bezetting trouwens

zie ook de opnamen op onze website
gr
kris