PDA

View Full Version : reverb units ompluggen??



pasqual
29 juni 2008, 23:13
ik heb onlangs een peavey valveking gekocht ter vervanging van mijn fender performer 1000. de fender heb ik ook nog steeds als back-up. ik vind de reverb van de fender mooier als die van de peavey. beiden hebben een reverb-tank ( of unit ) die met tulppluggen verbonden is met de versterker.
is het mogelijk om deze gewoon om te zetten van de ene naar de andere versterker zonder dat de boel ontploft? :chicken:
dat lijkt me het proberen wel waard.

groeten Pasqual.

Bernardduur
29 juni 2008, 23:17
Het reverb geluid is van meer afhankelijk dan van alleen de reverb tank; ik verwacht dat het mooie reverb geluid meer wordt bepaald door de driver en de mixer dan door de tank zelf.

pasqual
29 juni 2008, 23:32
dat zou best wel eens kunnen, daar heb ik nog niet over nagedacht, maar is het in principe wel mogelijk?
mocht het weinig verschil maken, zet ik ze wel weer terug.

groeten Pasqual.

Heibel
1 juli 2008, 10:19
Hey Pasqual,

Laat eens weten wat het resultaat is..Ik wil hetzelfde proberen..De reverb unit van een Marhall 8080 naar een Trace elliot Supertramp..Deze klinkt me nu te "ver weg"..

Mazzel

bass blom
1 juli 2008, 10:38
ik vermoed dat het gewoon kan.
en ik denk zeker dat de electronica een boel doet, maar zeker ook de ene veer is de andere niet.

ik deed vroeger bij een fender dual showman gewoon een tulpsnoertje in plaats van de plugjes van en naar de veer.
zo had ik ipv reverb een vette overdrive erbij :D

heb later wel van een vriend gehoord dat die met hetzelfde truukje een twin heeft opgeblazen :chicken:

chennie
1 juli 2008, 12:50
Naar mijn weten gaat dit niet lukken. Het electrische circuit om die tank is afgestemd op die tank. Ik heb precies hetzelfde verhaal, alleen met andere versterkers. Nagezocht op internet en er zijn mensen geweest die andere tanks in hebben gezet zonder enig succes. Het werkt slecht of het klinkt nog slechter.

pasqual
1 juli 2008, 17:33
Naar mijn weten gaat dit niet lukken. Het electrische circuit om die tank is afgestemd op die tank. Ik heb precies hetzelfde verhaal, alleen met andere versterkers. Nagezocht op internet en er zijn mensen geweest die andere tanks in hebben gezet zonder enig succes. Het werkt slecht of het klinkt nog slechter.

in dat geval mag iemand anders dit gaan proberen, ik wil niet mijn nieuwe versterker mollen.

groeten Pasqual.

guitarnijboer
1 juli 2008, 17:51
Nou mollen lijkt me toch echt zwaar overdreven hoor. Echt stuk gaan zal niet gebeuren.

pasqual
25 juli 2008, 12:39
om dit topic ff een schop te geven: ik heb vandaag de reverbtanks van de beide versterkers omgewisseld. het resultaat is vebluffend.
de constructies van beiden is vrijwel hetzelfde, behalve dat de fender tank 3 veren heeft en de peavey tank maar 2. mijn bezwaar van de peavey reverb is dat het geluid zo onduidelijk wordt ( veel te veel nagalm en te hard in de mix ) waardoor je de potmeter niet verder kan opendraaien als stand 1.
met de fender tank klinkt de peavey véél beter. zelfs de schroefgaten komen overeen. de fender amp daarintegen klinkt nu nog beroerder als de peavey vantevoren deed. m.a.w.: voor de peavey amp werkt 't zeer goed ( met fender reverb tank ) en voor de fender amp werkt 't erg beroerd ( met peavey reverb tank. ) aangezien ik nu het meest op de peavey speel, blijft de fender tank in de peavey zitten. voor de fender moet ik nog een oplossing verzinnen.

groeten Pasqual.

habberdoedas
25 juli 2008, 14:56
Heb zelf een marshall jtm30 2x10" waarin een kleine accutronicsreverb unit ligt. Er kom bar weinig reverb uit als ik de potmeter openzet. Had de vraag al eens eerder uitgezet op dit forum. Kan ik zomaar een betere of langere accutroniscreverb uinit er in bouwen of........?

Chris Winsemius
25 juli 2008, 15:01
Klank reverb wordt door het circuit en de galm-bak bepaald.

Afgezien v/d lengte, hoeveelheid veren en de geluidskwaliteit verschillen die veren-bakken ook qua elektrische specs als ingangsimpedantie, uitgangsimpedantie, manier van aarding en manier van monteren.

Het kan dus vaak zo zijn dat de bak uit de ene amp qua elektrische eigenschappen/etc. anders is dan de bak uit 'n andere amp, je zou de reverb-driver-trap hierdoor kunnen slopen....

Probeer te achterhalen wat die specs v/d huidige bak zijn, dan zou je 'n andere/betere kunnen zoeken met vergelijkbare, elektrische specs.

zjanke
25 juli 2008, 17:03
He Chris, da's een leuke sig :seriousf: :rockon:

Chris Winsemius
25 juli 2008, 17:05
He Chris, da's een leuke sig :seriousf: :rockon:

:) Wil nog 'n x op vakantie :D

Ik neem de amp nog wel even mee naar de mini-miep-meeting maandag.

pasqual
25 juli 2008, 17:08
Het kan dus vaak zo zijn dat de bak uit de ene amp qua elektrische eigenschappen/etc. anders is dan de bak uit 'n andere amp, je zou de reverb-driver-trap hierdoor kunnen slopen....

Probeer te achterhalen wat die specs v/d huidige bak zijn, dan zou je 'n andere/betere kunnen zoeken met vergelijkbare, elektrische specs.

bedankt Chris voor de reply. hoe kom ik hier achter? bij peavey zelf krijg je weinig informatie. ik zal eens kijken of er iets van bruikbare info op de units staat.

groeten Pasqual.

zjanke
25 juli 2008, 17:10
Ik neem de amp nog wel even mee naar de mini-miep-meeting maandag.Mijn veiling loopt de 31e pas af, dus tot die tijd heb ik zeker nog niks te vertellen over 'mijn' versterker.

[on topic]
hoe lang is de reverb in een plexi junior? :)

Chris Winsemius
25 juli 2008, 17:27
[on topic]
hoe lang is de reverb in een plexi junior? :)

Varieert: van huiskamer tot Ahoy qua akoestiek :)

Chris Winsemius
25 juli 2008, 18:32
bedankt Chris voor de reply. hoe kom ik hier achter? bij peavey zelf krijg je weinig informatie. ik zal eens kijken of er iets van bruikbare info op de units staat.

groeten Pasqual.

Je moet de volgende specs weten:
- ingangs-impedantie
- uitgangsimpedantie
- manier van aarden
- geadviseerde manier van plaatsen (normaal of op z'n kop)

Als je dit weet kun je bijvoorbeeld kijken naar 'n Accutronics-galm (eventueel met meer veren en/of langere veren) die qua specs hetzelfde is, impedanties mogen wat verschillen maar niet te veel.

EDIT: ik kan aan 2 typen Accutronics voor Peaveys komen, beiden met hoog-ohmige impedantie (meestal voor solidstate-aansturing), langere lengte en 2x2 of meerdere veren. Rest moet nog even bekeken worden.

chennie
25 juli 2008, 21:36
bedankt Chris voor de reply. hoe kom ik hier achter? bij peavey zelf krijg je weinig informatie. ik zal eens kijken of er iets van bruikbare info op de units staat.

groeten Pasqual.

Op de reverb tank van accutronics is een code gestempeld. Dit en de vorm/inhoud van je tank geven de specs. Je kan het nalezen op http://www.accutronicsreverb.com/prodspec.htm

guitarnijboer
25 juli 2008, 22:52
De reverbdriver in de peavey valveking (4560 dual opamp) is volgens mij bestand tegen continu kortsluiten van de uitgang bij een symetrische voedingsspanning van 15 volt of minder. De voeding is in de versterker 14V en ook nog eens a-symetrisch. Het lijkt me dan ook niet dat expirimenteren met reverbtanks problemen zal opleveren of dat de kans bestaat dat er iets stuk gaat, maar correct me if i'm wrong...

vinni
26 juli 2008, 11:03
Zo'n reverbtank kun je gewoon ook los bestellen.
Kijk even wat voor type die Fendertank is en bestel'm dan bij Verelec.
Dat heb ik ook gedaan.

Groet,
Vinni

pasqual
29 juli 2008, 23:45
bedankt jongens voor de reply. en het is ook zeer diverse reply. ik denk toch dat ik in deze Chris moet volgen aangezien ik vanavond repetitie heb gehad en ondanks dat de reverb van de fender echt wel mooier is als van de peavey, ik toch moet concluderen dat het niet werkt: nml.: ik heb ineens een bak ruis op mijn gainkanaal, alsof er een nilfisk staat mee te draaien op volle toeren. ik ga er van uit dat dit veroorzaakt wordt door de andere waarden van deze "verkeerde" reverb-unit. ik ga dus alles weer terugzetten zoals bedoeld.

het is alleen moeilijk om erachter te komen wat de waardes zijn van de unit van de peavey ( ruby electronics ), aan peavey.com heb je geen hol in ieder geval.

@ Chris: je bent niet toevallig binnenkort in de buurt van Limburg? kan je eens kijken als je wil.

groeten Pasqual.

pasqual
5 februari 2009, 18:52
Heb zelf een marshall jtm30 2x10" waarin een kleine accutronicsreverb unit ligt. Er kom bar weinig reverb uit als ik de potmeter openzet. Had de vraag al eens eerder uitgezet op dit forum. Kan ik zomaar een betere of langere accutroniscreverb uinit er in bouwen of........?

schijnbaar kan dit. ik heb gisteren het betreffende mail gestuurd naar accutronics en het volgende antwoord gekregen: ( wel in het engels )

hello there on the other side of the world.

i bought myself a peavey valveking 212. it's equiped with a ruby reverbtank ( it looks like a type 1, i can't see any numbers on it ) which sounds quit bad. is it possible to replace this tank for a accutronics type 4 tank without any problems? if not, can you please tell me what a good alternative is? there is not much support to be expected from peavey, unfortunately.

thanks anyway and greetings: Pasqual


Pasqual,

I have a note that shows a Peavey Valveking 212 comes with a Belton model BS2EB2C1B or a Ruby RRVS2EB2C1B. Those units can be replaced with an Accutronics model 1EB2C1B. If you wish to upgrade then you can go to an Accutronics model 8EB2C1B or 8EB3C1B depending on the delay you want. If you have the room for a 17” long reverb then you can go to an Accutronics model 4EB2C1B or a 9EB2C1B reverb unit. If you have any further queries please let me know.

Regards,

Cal Shuett – Accutronics Reverb

A Division of SEPI-GROUP

je ziet dat de cijfers achter het type nummer ( EB2C1B ) bepalend zijn of de versterker hiermee kan omgaan. op deze website : www.accutronicsreverb.com staat de verklaring van deze codes. dit heeft alles te maken met delay, impedantie input/output etc......

ik heb in mijn peavey dus een ruby type 2 zitten en ik ga 'm vervangen voor een 17" type 4. gelukkig heb ik er zo een al thuis, dus plug en play. hopelijk is het echt een vooruitgang, maar slechter als ie nu klinkt kan haast niet!

hopelijk heeft iemand anders hier ook wat aan.

groeten Pasqual.

pasqual
5 februari 2009, 22:06
de code op de reverbtank:

in mijn geval: 4EB2C1B.

4=type tank
E=input imp: 600 ohm
B=output imp:2250 ohm
2=decay time: medium
C=stekkers: input insulated-output grounded
1=locking device: n/a
B=montage: horizontal-open side down.

zo zie je dus dat je inderdaad niet zomaar iedere willekeurige tank kan gebruiken.

groeten Pasqual.