PDA

View Full Version : Made in...EU?



hezz
29 juni 2008, 17:37
Je leest altijd over gitaren in massa uit America, Japan, Mexico of China... maar komt er tegenwoordig niets goeds uit Europa? Just wondering again.

Pepe
29 juni 2008, 17:55
natuurlijk, altijd gedaan. De nieuwe hohner Prinz artist evenals de high end hofners, Huttl, Klira, Bass lab, Sigi Braun, Helliver, Huber, Windmill, Tausch, Luk... alleen uit Duitsland al.
De franse, engelse, zwitserse en finse bouwers daargelaten

Duesenberg assembleert in duitsland, sommige noemen dat ook duits.

R.J
29 juni 2008, 22:52
Eko maakt ook nog steeds goed spul, in Italië :hippie:

hezz
29 juni 2008, 23:42
Achja, de Italianen was ik een beetje vergeten! Italia gitaren worden, neem ik aan, natuurlijk ook nog in Italie gebouwd. Dat van Hohner wist ik nog niet, ik ken ze eigenlijk van alles behalve gitaren! Deusenberg is ook een prachtig merk.

Worden er ook fabrieken gedeeld in Europa of zijn de genoemde gitaarmerken allemaal in-house producten?

Pepe
29 juni 2008, 23:52
Achja, de Italianen was ik een beetje vergeten! Italia gitaren worden, neem ik aan, natuurlijk ook nog in Italie gebouwd. Dat van Hohner wist ik nog niet, ik ken ze eigenlijk van alles behalve gitaren! Deusenberg is ook een prachtig merk.

Worden er ook fabrieken gedeeld in Europa of zijn de genoemde gitaarmerken allemaal in-house producten?

De Hohner zal je vast wel eens gezien hebben in de handen van Prince

http://img440.imageshack.us/img440/2771/hohnerguitaroj8.gif

Of Italia ook uit Italie komt... I doubt that. Is van Trevor Wilkinson en verwijst naar de oude Italiaanse kermisplanken. Korea gok ik.

Bij mijn weten zijn er geen OEM producenten in Europa zoals je die in Japan, Korea en China vindt.

en euh Vigier uit Frankrijk, Manson en Gordon Smith uit Engeland..

Het zijn natuurlijk kleine ateliers, grote produktieaantallen komen uit genoemde aziatische landen, the States en Canada.

B_2_the_a
29 juni 2008, 23:53
Furch, wordt gebouwd in Tsjechie!

pannekoek
30 juni 2008, 01:56
hagstrom, zweden!


erg goede en mooie gitaren !

wiltin
30 juni 2008, 07:55
Wat te denken van Mayones uit Polen:

http://www.mayones.com/eng/zdjecie/katalog/dn_setius_gtm_t-blk.JPG

wietse
30 juni 2008, 07:58
hagstrom, zweden!


erg goede en mooie gitaren !

dat was lang geleden, de reissues worden in china gemaakt.

echt grote gitaarfabrikanten zijn er bijna niet meer in europa, framus en hoyer zijn er ook nog, in tsjechië staat een fabriek die epiphones maakt.

pepe, klira bestaat al heel lang niet meer, of hebben ze dat merk ook nieuw leven ingeblazen?
en hohner heeft volgens mij de gehele gitaarproductie eind 80er jaren verplaatst naar azië,(cort fabriek) mischien uitgezonder customshop modellen.

Kakihara
30 juni 2008, 08:35
De duurdere Blades zouden nog altijd in Zwitserland gemaakt worden, ik durf er mijn hoofd echter niet om te verwedden.
Goedkopere Blades worden tegenwoordig in Korea gemaakt (vroeger in Japan dacht ik).

Riky
30 juni 2008, 08:50
opkomende merk LAG uit frankrijk is ook niet verkeerd!

MarkS
30 juni 2008, 14:01
Lag doet al zo'n 20 jr mee, en zich zich in de loop van de tijd ook gaan richten op goedkopere/mindere modellen.

Riky
30 juni 2008, 14:39
Lag doet al zo'n 20 jr mee, en zich zich in de loop van de tijd ook gaan richten op goedkopere/mindere modellen.

ja dus??

Daarom is het nog wel een opkomend model... Ze hebben nu veel meer bekendheid dan 5/6 jaar geleden...

hansli
30 juni 2008, 16:14
LAG's akoustische gitaren komen uit china, wel erg mooi spul voor het geld, heb er zelf een

Pais
30 juni 2008, 17:00
Je leest altijd over gitaren in massa uit America, Japan, Mexico of China... maar komt er tegenwoordig niets goeds uit Europa? Just wondering again.


De 'oergitaar' komt massaal uit Spanje!

Pepe
30 juni 2008, 19:45
pepe, klira bestaat al heel lang niet meer, of hebben ze dat merk ook nieuw leven ingeblazen?
en hohner heeft volgens mij de gehele gitaarproductie eind 80er jaren verplaatst naar azië,(cort fabriek) mischien uitgezonder customshop modellen.

Ik ben ook niet zeker van Klira eerlijk gezegd, ik kwam hun naam tegen in een lijst recente duitse fabrikanten.
Van Hohner alleen de 2 customshop modellen inderdaad. Die verschijnen eerdags en ik heb er een zwaar hoofd in dat dat grote aantallen verkoop gaat opleveren met een verkoopprijs van 2200 euro voor een fancy telecaster.

MarkS
30 juni 2008, 19:59
Nog eentje uit Frankrijk, Vigier.
Vooral bekend door Stanley Jordan.

hezz
30 juni 2008, 21:34
De 'oergitaar' komt massaal uit Spanje!

Haha goeie, wat betreft 6-strings dan want kwam de échte oergitaar niet uit een van de Arabische landen?

Btw, valt me wel op dat de genoemde productenten allemaal wat gericht zijn naar gitaristen of liefhebbers van de hardere rock-genres, met uitzondering van de akoestische gitaar productenen. Geen echte blues-gitaren zullen we maar zeggen! (Jaja, je kan blues ook prima op een BC Rich spelen... I know, I know.) Normally not really my thing, maar er zit een Mayones tussen die ik toch best zou willen hebben zeg!

http://www.mayones.com/eng/zdjecie/katalog/d_maestro_blackrose.jpg
http://www.mayones.com/eng/zdjecie/katalog/maestro_amberrose_amb-b.jpg
http://www.mayones.com/eng/zdjecie/katalog/d_detale_maestro_blackrose_d.JPG

HaroldA
30 juni 2008, 22:19
Worden de 'fatsoenlijke' Dean gitaren niet in Tsjechië gebouwd?

Ever Dying
30 juni 2008, 22:32
Fame, het huismerk van Musicstore..
Framus, dat duitse merk.. High end word, volgens hun site, gemaakt in duitsland..

pannekoek
1 juli 2008, 16:14
dat was lang geleden, de reissues worden in china gemaakt.

echt grote gitaarfabrikanten zijn er bijna niet meer in europa, framus en hoyer zijn er ook nog, in tsjechië staat een fabriek die epiphones maakt.

pepe, klira bestaat al heel lang niet meer, of hebben ze dat merk ook nieuw leven ingeblazen?
en hohner heeft volgens mij de gehele gitaarproductie eind 80er jaren verplaatst naar azië,(cort fabriek) mischien uitgezonder customshop modellen.

hofner word nog steeds in duitsland gemaakt toch?

en ik dacht de de farbrieken in zweden ook weer waren begonnen met het maken van hagstroms of is dat een broodje aap verhaal?

hezz
1 juli 2008, 20:42
Wiki says:


Production ended for Swedish-made Hagstroms in 1983 due to the inability to keep up with the competition using labour from Asia to make guitars. Hagstrom did make some Japanese prototypes; however, they were not pleased with the worksmanship and would rather close down the company than cheapen the brand. As of 2004, Hagstrom has been reopened for the international market and is making new versions of a great number of the more famous models from Sweden, being manufactured at a dedicated Hagstrom factory in China. The official Hagstrom design team have taken certain liberties with the designs, made some improvements and other deviations from the original Swedish designs. There was a custom USA shop making master luthier versions of Hagstrom models but activity of this since 2006 is uncertain. According to head-designer of the Hagstrom design team, there might be a limited production of Hagstrom guitars from Sweden, but solid plans for native Swedish production has yet to solidify as of 2008...

Puerco
4 juli 2008, 09:59
Wat dachten jullie van de Gier en van Haar gitaren??? Tsjonge jonge, heel Europa komt voorbij en ons eigen landje laten jullie links liggen.....
Word toch mooi spul gebouwd hier!

Ash ketchum
4 juli 2008, 12:44
Wat dachten jullie van de Gier en van Haar gitaren??? Tsjonge jonge, heel Europa komt voorbij en ons eigen landje laten jullie links liggen.....
Word toch mooi spul gebouwd hier!
Wat dacht je van Sjak Zwier, Dick Dijkman, Huub Boel (voordat hij naar china ging uitbesteden), Catalyst, Robberts Guitars.

wietse
4 juli 2008, 12:44
Wat dachten jullie van de Gier en van Haar gitaren??? Tsjonge jonge, heel Europa komt voorbij en ons eigen landje laten jullie links liggen.....
Word toch mooi spul gebouwd hier!

dat zijn geen fabrieken maar luthiers die op bestelling bouwen en soms een hele beperkte serie maken, maar grootschalig nee.
en dat wordt nu bedoeld echte fabrieken en geen customshops e.d want daar wemelt het van.
dan kan je heins ook wel noemen prachtige gitaren maakt die man,bij the groove factory hebben ze er een paar staan.

Ash ketchum
4 juli 2008, 12:47
En Koch dan?

Puerco
4 juli 2008, 12:52
Wat dacht je van Sjak Zwier, Dick Dijkman, Huub Boel (voordat hij naar china ging uitbesteden), Catalyst, Robberts Guitars.
Juistem, dat bedoel ik. Er word topspul gemaakt hier in ons eigen kikkerlandje.
Nederlandse producten kunnen zich meten de de beste van de wereld.
En ook op versterker gebied word in ons kleine landje heel wat moois gebouwd.
Mogen we best een beetje trots op zijn met zijn allen!!!

HaroldA
4 juli 2008, 13:49
Juistem, dat bedoel ik. Er word topspul gemaakt hier in ons eigen kikkerlandje.
Zo ook wat er van de hand van Hans Stegers komt! (gitaarservice.nl (http://gitaarservice.nl))

Bram+
4 juli 2008, 13:55
Juistem, dat bedoel ik. Er word topspul gemaakt hier in ons eigen kikkerlandje.
Nederlandse producten kunnen zich meten de de beste van de wereld.
En ook op versterker gebied word in ons kleine landje heel wat moois gebouwd.
Mogen we best een beetje trots op zijn met zijn allen!!!
Maar dat heeft niet zozeer te maken met Nederland, maar met dat er meer aandacht besteed wordt aan één instrument, vergeleken met de standaard Fender-fabrieksgitaren in ieder geval. Ieder land heeft zo wel zijn kleine bouwers die prima gitaren afleveren.

hezz
4 juli 2008, 15:34
Precies, en dat was nou niet bepaald de gedachte achter het topic. Massa-productie, daar ging het meer over fabrieken ala Fender, Gibson en de Chinezen.

wietse
4 juli 2008, 20:03
En Koch dan?

ik weet niet maar ik sta liever met een gitaar in m'n handen dan met een versterker, veel te zwaar die dingen.
of produceert koch opeens ook gitaren?