PDA

View Full Version : Zelfbouwversterker 2 x 100 watt met 3 a 4 kanalen



j.augustus
29 juni 2008, 15:14
Ik ga zelf een versterker bouwen. Als bak denk ikdat ik een Marshall type bak bestel.

De versterker wordt 2 x 100 watt of 2 x 150. Weet nog niet wat gebruikt gaat worden. of 4 EL34 of 4 KT88. Is op zich wel stoerder.

Als pre amp ga ik 3 kanalen maken en die met relais om laten gooien. effect loops komen erin voor clean, een voor het cruchkanaal en ook een voor de lead. effect wat ik ervoor ga gebruiken zal wel iets van quardra verb van ART worden en een Marshall jfx/Rocktron. dus zeg maar beetje type 6100 van Marshall, maar dan stereo.

Wat ik al heb; Complete voedingensprint, zonder trafo's.
Printen voor de preamp, maar kan het misschien ook
point to point gaan doen.
Voeding voor de pre-amp.

Wat ik nu zoek is;

een bak( Marshallgrootte).
1 of 2 voedingstrafo's, een set uitgangstrafo's.
Nog wat elco's 50uF, maar misschien wordt daar al voor ge-
zorgd.
Schema's van vooral pre amps.

Wie heeft tips of onderdelen??
Of kan mij verder op weg helpen?

bert k
29 juni 2008, 15:16
Als je 2 x 100 Watt wil kan je beter 8 eindbuizen gebruiken.

j.augustus
29 juni 2008, 15:22
Ja met 8 maal el34 of 88 KT88( wordt ie wel 2 x 200 watt.)

SimonS
29 juni 2008, 15:31
schema's:
www.schematicheaven.com (http://www.schematicheaven.com)
ax84.com
sloclone.yesterdaysrevolt.com

onderdelen:

www.tube-town.net/ttstore (http://www.tube-town.net/ttstore)
www.conrad.nl (http://www.conrad.nl)
www.verelec.com (http://www.verelec.com)
www.tubeampdoctor.com (http://www.tubeampdoctor.com)
www.musikding.de (http://www.musikding.de)
www.banzaieffects.com (http://www.banzaieffects.com)
www.tonefactory.nl (http://www.tonefactory.nl)

Lexvandoef
29 juni 2008, 15:37
Ja met 8 maal el34 of 88 KT88( wordt ie wel 2 x 200 watt.)

En heel erg zwaar, je hebt ook sterkere/zwaardere trafo's nodig.

j.augustus
29 juni 2008, 15:44
Maar ringkern voeding is niks he met power enzo. Ik heb een Marshall VBA400 met ringkern. Ben niet zo zeker van de power uit ringkern. Is toch minder.

Bedant voor schema's heb ik al wat aan. Moet alleen een manier verzinnen om 3 kanalen om te switchen, Ik heb een Peavey 5150 II footswitch.

SimonS
29 juni 2008, 17:29
Voor het schakelen tussen drie kanalen: bekijk daarvoor eens het schema van de Soldano X88r preamp. Schema (http://www.schematicheaven.com/newamps/soldano_x88r.pdf)

Ambitieus project, wat is je ervaring op dit gebied?

j.augustus
29 juni 2008, 21:04
Ervaring op dit gebied. Allereerst ben ik kleurenblind, dus alle kleurcodes wordt doormeten.

Ik heb mijn eigen hifi installatiegebouwd, met Velleman 100 watter. Zelf naar triode bias omgebouwd. IVM onbtrouwbaarheid.
Voorversterker hifi gebouwd.
Een D&R buizenversterker verbouwd naar gitaartop.
paar Marshalls verbouwd, gerepareerd en dergelijke.
een Hiwatt omgebouwd. En een SloopMarshall opnieuw opgebouwd.

die Soldano lijkt mij wel wat of die 3se van bradshaw. of zo. Ik hou jullie op de hoogte. kast zal wel wat groter worden dan Marshall kist. Ik denk 1,5 zo diep. wie maakt die bakken goed?

toneblo
29 juni 2008, 21:59
wie maakt die bakken goed? .....Marshall?!:seriousf:

don marco
29 juni 2008, 22:58
ge kunt misschien es contact opnemen met arbel in valkenswaard.. google da maar es, ben ff te lui :)

SimonS
30 juni 2008, 10:36
Ervaring op dit gebied. Allereerst ben ik kleurenblind, dus alle kleurcodes wordt doormeten.

Ik heb mijn eigen hifi installatiegebouwd, met Velleman 100 watter. Zelf naar triode bias omgebouwd. IVM onbtrouwbaarheid.
Voorversterker hifi gebouwd.
Een D&R buizenversterker verbouwd naar gitaartop.
paar Marshalls verbouwd, gerepareerd en dergelijke.
een Hiwatt omgebouwd. En een SloopMarshall opnieuw opgebouwd.

die Soldano lijkt mij wel wat of die 3se van bradshaw. of zo. Ik hou jullie op de hoogte. kast zal wel wat groter worden dan Marshall kist. Ik denk 1,5 zo diep. wie maakt die bakken goed?
Ah mooi :) ik was even bang dat het een impulsieve actie van een 12 jarige scholier was :seriousf: Dan is de slagingskans toch wat lager...

Wat bedoel je nu trouwens elke keer met "bakken" ???

Jimwoud
30 juni 2008, 11:34
Ah mooi :) ik was even bang dat het een impulsieve actie van een 12 jarige scholier was :seriousf: Dan is de slagingskans toch wat lager...

Wat bedoel je nu trouwens elke keer met "bakken" ???
denk chassis.

j.augustus
30 juni 2008, 12:43
Ja, chassis. Die Marshall chassis zijn goed. roestvrij staal en zo. Maar ik denk dat ik ietsje diepere bak moet hebben.

Ik heb zo'n VBA 400 ( voor bas) en zo'n bak/ chassis moet het ongeveer worden. Het liefst laat ik het tensen,maar ik zal het wel zelf moeten gaan doen.

Zoals ik er nu over denk, ga ik voor totaal 8 x KT 88, dus 2 x 200 watt muziek continu. 2 x 400 watt muziekvermogen. Met 3 kanalen als pre amp.

Zoals gezegd, ik denk dat ringkern trafo de enige optie wordt. en gewone trafo (en dat worden er dan 2) wordt te groot en zeker te zwaar. Voor de pre amp neem ik losse transformator. Ik denk dat ik een 12 volt trafo neem, en dan een 15 volt, die 15 aan de aansluiting van de 12 volt en dan heb ik denk ik een 275 a 300 volt. Ik schat dat ik dan 2 ampere voor de pre amp nodig heb.

Die Marshall VBA 400 heeft 8 6550 vuizen, zo'n trafo heb ik dus nodig. Amplimo heeft wel zoiets.Maar als iemand zo'n trafo verkoopt. Let me know.

chocorookie
30 juni 2008, 23:05
Mercury magnetics heeft ze, je praat over een klein US 900.- aan trafo's-/ ijzer.

Ik neem aan dit een cloon versterker wordt uit " Back to the future 1" ?

This will be a very heavy M&*(*-ucker.......................

Uit nieuwsgierigheid; speel je in vrij grote zalen cq arena's?

SimonS
1 juli 2008, 11:10
Uit nieuwsgierigheid; speel je in vrij grote zalen cq arena's?
hihi :) Dat ga je zonder PA wel redden met die 2x200W wel redden :seriousf:

Over die back-to-back trafo's voor de preamp: Is het wel zo'n goed idee om een 12V-wikkeling 15V voor z'n kiezen te geven? Iets in me zegt dat dat problemen op kan leveren.

bert k
1 juli 2008, 13:10
Hm, alleen maar mijn mening/smaak: ik zou voor 2 x 50 watt gaan. Net zo hard als je ooit nodig zal hebben, en kwalitatief prima. En alle trafo's gewoon voor te vinden.

j.augustus
1 juli 2008, 18:31
Over die back-to-back trafo's voor de preamp: Is het wel zo'n goed idee om een 12V-wikkeling 15V voor z'n kiezen te geven? Iets in me zegt dat dat problemen op kan leveren.[/QUOTE]

Ik heb mijn eigen hifi instellatie gebouwd. Daarin heb ik een 12 volt ringkern gebruikt, wat ruststroom en schakel afgetapt en ongeveer 1 ampere weer opgebeefed noor 230 volt. Gaat goed. Wordt niet warm en er staan 4 buisjes op te draaien. Kost iets van 30 euro bij elkaar en je hebt gelijk gescheiden power en pre amp trafo's

SimonS
1 juli 2008, 18:35
Ik doel op het feit dat je 15V gaat zetten op een wikkeling die bedoeld is voor 12V.

j.augustus
1 juli 2008, 18:40
Mercury magnetics heeft ze, je praat over een klein US 900.- aan trafo's-/ ijzer.

Wel heftig prijsje, ik ga proberen om de Trafo uit de Marshall 400 watt bas te krijgen.

Ik neem aan dit een cloon versterker wordt uit " Back to the future 1" ?

Zoiets ja, het gaat mij nog niet eens om het harde, meer om de breedte van het geluid.
Heb die Marshall VBA400 weleens gebruikt als eindversterker en t is echt mega vet.

This will be a very heavy M&*(*-ucker.......................

Uit nieuwsgierigheid; speel je in vrij grote zalen cq arena's?

Nee kleiner zalen circuit. momenteel gebruik ik Marhall 9200 2 x 100 watt. Is een erg responsieve versterker. Eerst zit de fasedraaier en daarna opamp. geeft heel veel dynamiek. Feitelijk vind ik dit een hele goede versterker. Heeft ook meer dynamiek dan bvMesa Engl eindtrappen. Ik heb ook nog een Peavey 50/50 eindversterker. Die is ook goed.

Maar ik ben stiekem een bewonderaar van Ritchie Blackmore's power. Die werkte ook met 2 van die KT88 versterkers. Alleen wil ik dit in een kast hebben. met pre amp met 3 a 4 kanalen.

het gaat mij niet om het harde, meer om de tOOONNNNNnnnee. Niet zozer om het harde. Kun je net zogoed een H&H v8oo gebruiken. Ik ben op zoek naar de Master of tone. zoals velen.

Jimwoud
1 juli 2008, 18:46
Nee kleiner zalen circuit. momenteel gebruik ik Marhall 9200 2 x 100 watt. Is een erg responsieve versterker. Eerst zit de fasedraaier en daarna opamp. geeft heel veel dynamiek. Feitelijk vind ik dit een hele goede versterker. Heeft ook meer dynamiek dan bvMesa Engl eindtrappen. Ik heb ook nog een Peavey 50/50 eindversterker. Die is ook goed.

Maar ik ben stiekem een bewonderaar van Ritchie Blackmore's power. Die werkte ook met 2 van die KT88 versterkers. Alleen wil ik dit in een kast hebben. met pre amp met 3 a 4 kanalen.

het gaat mij niet om het harde, meer om de tOOONNNNNnnnee. Niet zozer om het harde. Kun je net zogoed een H&H v8oo gebruiken. Ik ben op zoek naar de Master of tone. zoals velen.
De tone komt natuurlijk ook uit het cicuit, dus je moet eerst het 'allerbeste' circuit hebben. Want 2x200 watt kan natuurlijk ook heel kut klinken, het is niet per definitie goed.

Eindtrap van een Marshall Major misschien een goed idee.

EDIT: voor 2x200 watt heb je volgens mij 16 eindbuizen/KT88 nodig.

GeofJackon
1 juli 2008, 19:40
je kan altijd nog harder gaan:

http://www.chambonino.com/construct/const9.html

j.augustus
2 juli 2008, 01:39
die is echt cool. maar wat een griezelig hoge spanningen

GeofJackon
2 juli 2008, 11:19
der staan ook 250 watt exemplareen op geloof ik, misschien heb je daar iets aan

http://www.chambonino.com/construct/const10.html

j.augustus
2 juli 2008, 14:50
Ik zag het ja die 250 watt is wel wat . Eindversterker ziet er ok uit. Misschien dat ik toch eerst de fasedraaier zet en dan 2 opamps plaats. heb je meer dinamiek.

chocorookie
3 juli 2008, 20:51
Ik denk dat het een vrij kostbaar plaatje wordt,

De output trafo is een echt speciaaltje, B to B trafo's (gescheiden impedanties, laag vermogen etc.) kunnen een (ik zeg kunnen) een naar effect hebben op je geluid.
Jouw signaal pad wordt verlengt en gaat zelfs door een extra spoel(L) om het gewenste signaal over te brengen naar je eindtrap-/ trafo etc.

Maar.........( jaja) wel eens aan gedacht 'm in stereo te bouwen met 2 OT's.

Ga je nog verder, ook extra vermogen, Ultra-lineair.
Maar dan kun je beter een flinke mosfet-amp kopen.

Mijn opinie, rond de 40-/50 watt(zoek hier je juiste toon) en daarna over PA-amp welke niet vervormd van 2x n+1 Watt de zaal in.

Eind-/ pre-amp oversturing, headroom en tone is buisspecifiek + component(bij nette bouw natuurlijk) ik geloof niet dat 16 x KT88 een andere klank zal geven dan een matched pair KT88 in P-P.

Misschien heb ik het mis.............,

Maar luister ook naar je portemonee, met misschien een veel goedkopere oplossing dan 16 x KT XX is ook goede dingen te bereiken.
(Een ampeg B15N, klinkt voor mij nog steeds beter dan een SVT, ondanks z'n geringe vermogen)

Gr. Choc

j.augustus
3 juli 2008, 23:50
Nee, geen 16 x KT88. 2 kanalen met 4 KT88 buizen per kanaal geeft 200 watt. Heb wel ervaring met 4 x KT88 (mijn Trace buizentop). Ik vind 200 watt perfect. Power tone respons, voor mij de perfecte mix.

Voor opnames gebruik ik Vox AC30 en 4 x EL84.

Het is onzin om te denken dat 200 waat om het hardere gaat. het gaat om de sound. Een 50 watt versterker heeft een andere sound. Bijteriger scherper.

100 watt heeft weeer wat meer power is wat trager. maar 200 watt heeft gewoon een mooie headroom en klinkt breder.

voor 3 dB meer geluid heb je 10 x zoveel vermogen nodig. Darvoor meer watt nemen is dus onzin en dom.

duur gaat het wel worden

Al heb ik al 4 KT88 buizen. Ikmoet drie trafo's kopen. maar KT88 buizen gaan heel lang mee.

bert k
4 juli 2008, 10:58
Dat volume dat klopt wel, hij zal niet echt harder gaan dan een 100 watter. Maar wat voor geluid moet ik me voorstellen? Bij die vermogens en headroom zal dat toch wel een heel cleane eindversterker worden.

Negative K3 fan
4 juli 2008, 14:12
Erg cleane eindversterkers met veel kanalen etc. neigt richting diezel. Welke preamp schema's ga je gebruiken (heb je daar al ervaring mee en kun je ze ook posten?). Ga je met prints of turrets werken?

j.augustus
4 juli 2008, 17:39
Ik heb printen liggen, maar zijn losse printen voor telken2 preamps. Ik wil een Marshall achtige kast hebben en met printen wordt dat niks ( gaan ze face down). Ik heb mijn hifi pre amp ook zo gemaakt. Met printen bedoel ik, en ben niet zo kapot van dat systeem

Ik ga foto's plaatsen als ik de kast heb. Als pre amp ga ik uit van een, denk ik X88 Soldano of 3 kanalen Bradshaw amp of zo.wordt misschien experimenteren. In ieder geval geen shared circuit.

Gewicht wordt flink, Ik schat 35 kilo.

En de eindversterker zal wel clean worden, ja. Maar zoek ik ook. Nu speel ik veel met de Marshall9200 ( is 2 x 100 watt). Vind ik zelf een hele goede versterker, al is mijn Hiwatt PA100 wel iets beter. clean wil ik een mooie volle open tone.

vervormd komt mijn geluid uit Pre amp. Nu speel ik met JMP1 en geluid vind ik goed, voor waar hij bedoeld is. veel sounds. Maar als ik met bv mijn jmp 100 speel is dat toch even wat anders.

Ik weet wat ik zoek, maar4 niemand maakt wat ik wil hebben, 3 tot 4 kanalen met 2 x 200 watt aan boord (met buizen). Heb ook zo'n H&H V800 beprobeerd, maar is niet wat ik zoek. Ik zoek meer touch responsive. A la Vox bv

Noid
4 juli 2008, 23:15
Ik ga foto's plaatsen als ik de kast heb. Als pre amp ga ik uit van een, denk ik X88 Soldano of 3 kanalen Bradshaw amp of zo.wordt misschien experimenteren. In ieder geval geen shared circuit.

Gewicht wordt flink, Ik schat 35 kilo.

Interessant dit. Ik ben heel benieuwd hoe je versterker gaat worden.

M.b.t. die 35 kg: naar ik aanneem bouw je een head? Wat voor cab wil je er achter gaan hangen?

M.b.t. die headroom: ik had een tijd een Fender Supertwin (180 Watt RMS, eindtrap 6 x 6l6). Wat kon dat ding hard, maar wat was 'ie ook zwaar. Die headroom benutte ik helaas nooit echt, omdat geen drummer zo hard kon slaan. Wat voor soort muziek wil je met deze versterker gaan spelen?

caliban
4 juli 2008, 23:56
Hoe hard moet je spelen om niet genoeg headroom te hebben uit een 100 watt amp.

j.augustus
5 juli 2008, 13:05
Hoe hard moet je spelen om niet genoeg headroom te hebben uit een 100 watt amp.

Als je met JCM 800 100 watt Marshall over de Master 5 gaat slipt ie dicht.

ik heb een paar jaar in een geïsoleerde oefenruimte gespeeld en speelde met mijn Marshall gain op 7,5 en master ook ongeveer op 7 a 8. maar als wij dan gingen optreden, moest de master terug naar 3.

Wat voor muziek ik speeel. Het lijkt op Queen en ook op jaren 70 Rainbow. wij spelen veel, zeg maar van die klassieke tokkel achtig werk stukken afgewisseld met heavy stukken. zelf omschrijf ik het als spaanse klassieke barok hard rock pop. LOL :gitarist:

Lexvandoef
5 juli 2008, 13:35
hehe, dat jij nog gewoon gehoor heb joh, als je 3 jaar achter elkaar in een geisoleerde ruimte staat te rammen met zo'n 100 watter bijna vol open :hippie:

Wat bedoel je trouwens met, met de master boven de 5 slibt hij dicht?

caliban
5 juli 2008, 13:51
hehe, dat jij nog gewoon gehoor heb joh, als je 3 jaar achter elkaar in een geisoleerde ruimte staat te rammen met zo'n 100 watter bijna vol open :hippie:

Wat bedoel je trouwens met, met de master boven de 5 slibt hij dicht?
Hopelijk gebruikte hij oordoppen, en met dichtslibben denk ik dat hij bedoelt poweramp oversturen.
Kan het zijn dat een marshall zijn poweramp sneller gaat oversturen als een mesa, ik kan me echt niet voorstellen dat mijn mark III niet meer clean blijft zonder dat hij de ramen opblaast. (Of in jouw geval de deur van de geïsoleerde kamer.)

Lexvandoef
5 juli 2008, 14:02
De poweramp oversturen (in dit geval eigenlijk de fasedraaier) is, voor mij, juist wel wenselijk, maar dit gebeurt bij mijn Marshall pas als de master op 8 of hoger staat.

Ik hoop ook dattie oordoppen, maar dan is het alsnog heel erg hard. En sommige versterkers oversturen nou eenmaal sneller dan anderen. Het cleane kanaal van mijn Hook kan ook echt loeihard en clean.

j.augustus
5 juli 2008, 19:30
hehe, dat jij nog gewoon gehoor heb joh, als je 3 jaar achter elkaar in een geisoleerde ruimte staat te rammen met zo'n 100 watter bijna vol open :hippie:

Wat bedoel je trouwens met, met de master boven de 5 slibt hij dicht?


Hè wat zeg je, hihi. Je moet niet dagelijks in zulke herrie staan. hehheh, we hadden een drummer die echt gruwelijk hard sloeg.( Was een neef van gerard Joling, maar dit terzijde)2 x per week is goed te doen. doe het al 5 jaar en gehoor is nog OK.

Dichtslibben, ik bedoel dat dan alleen het laag nog versterkt gaat worden en het hoog, voor het gehoor afneemt. Ik heb ook gewerkt met Powerbrakes. vond ik goed werken.

Ik ben overigens geen powermafkees hoor. Een AC30 voluit vind ik al genoeg.
Ook al heb ik wel eens met harde metal bandjes gespeeld en ik moet dan wel eerlijk toegeven dat ik dan mijn volume altijd enigszins moet terugdraaien, hehheh.

Vandaag voor onderdelen naar Quakkelstein geweest. Alleen die zaak is altijd dicht dus wordt het volgende week. die heeft dergelijke trafo's wel 550 volt denk zo'n 4 ampere,met 80 volt bias

Frits van Mourik
5 juli 2008, 23:04
4 Ampere? Dat komt dan op 2,2 KVA voor zo'n trafo.
Ga je je amp in klasse A laten werken soms?
Koop dan bij Piet gelijk maar een stel 16 cm ventilatoren,
die heeft'ie vast nog wel, voor weinig...

chocorookie
6 juli 2008, 00:44
Hiervoor moet je een aparte zekering in je groepenkast maken:) net als bij een wasmachine.

Om je DC af te vlakken een flinke brug; laat staan een knots van een Filter condensatrorgroep .

Choke, tja ik zie ze tot 250mA gaan, ben hier benieuwd naar....

Dan jouw 3 kanalen. Channelswitscherprint, 2 traps preamp, met een kathodevolger naar de PI(longtrail als het een push-pull wordt) idem master

luxe: Parallele FX-loop(schakelbaar), halfpowerswitch, en flinke koeling.

let wel: 2200 watt geeft een flinke knal als er iets mis gaat.
Beveilig ook je HT met een zekering.
Gloeispanning, zou ik rond de 10A gaan(63 watt) wanneer je zoveel KT88 lampen gaat gebruiken. sterker nog een apparte gloeitrafo met een klein gelijkrichtercircuitje erop voor de Switchopties.
Hierdoor ontlast je ook de PT iets.

Ben benieuwd naar jouw schema-/ opzet.

j.augustus
6 juli 2008, 15:04
Hiervoor moet je een aparte zekering in je groepenkast maken:) net als bij een wasmachine.

Om je DC af te vlakken een flinke brug; laat staan een knots van een Filter condensatrorgroep .

Choke, tja ik zie ze tot 250mA gaan, ben hier benieuwd naar....

Dan jouw 3 kanalen. Channelswitscherprint, 2 traps preamp, met een kathodevolger naar de PI(longtrail als het een push-pull wordt) idem master

luxe: Parallele FX-loop(schakelbaar), halfpowerswitch, en flinke koeling.

let wel: 2200 watt geeft een flinke knal als er iets mis gaat.
Beveilig ook je HT met een zekering.
Gloeispanning, zou ik rond de 10A gaan(63 watt) wanneer je zoveel KT88 lampen gaat gebruiken. sterker nog een apparte gloeitrafo met een klein gelijkrichtercircuitje erop voor de Switchopties.
Hierdoor ontlast je ook de PT iets.

Ben benieuwd naar jouw schema-/ opzet.

Bedankt, dit zijn goede tips.

Ik heb over de brug heen 100n condensatoren. Ik denk dat ik 1 voedings trafo ga gebruiken maar daarna gesplit voeding maak. 330uF450 volt condensators in serie. Heb je er 6 nodig per kanaal. Valt het toch nog mee. En dan een paar van 100uF/450 per kanaal. Totaal ongeveer 16. Hmm valt niet zo mee eigenlijk. Print beker elco's hard wired, met beveiligingen

chokes wordt zoeken.
Ik heb nog een Marshall print liggen van een 1959 (MKII). Ik denk dat ik die gebruik voor mijn fase draaier (I kanaal en het crunch kanaal. Gelijk richten lukt niet op zo'n printje, daar zaten 1n7001 of 4 op. Zal wel 5BYZ86 diodes worden. ik heb al de eerste stap van de voeding. OOk goede biasligt er al. KT 88 heeft geloof ik 80 volt bias. Elco's ga ik bij Quakkelstein halen in vlaardingen. ( Is een legerdump en oude/nieuwe dumpstore. Heeft heel zwaar spul erbij liggen en is bovendien niet duur.

Ik zit wel met voedingstrafo. Je hebt trafo nodig van 500 a 550 volt, ongeveer
Ik kan natuurlijk ook die Marshall majeor trafo gaan zoeken, maar moet dan 2 hebben. Met ringkern wordt het toch qua gewicht het best. Aparte gloeitrafo ga ik nemen en ook aparte pre amp trafo. Galvanische scheiding is beter denk ik.

Ik maak eerst de eindversterker en 1 kanaal( Het Marshall crunch kanaal), boor wel alle gaten. Draait de versterker dan goed, bouw dan de switch channels in. Pre amp gloeispanningen worden gelijkgericht 12,6. (Uit mijn hoofd met die LM186, maar kan mij in type vergissen) heb ik in mijn pre-amp hifi installatie gebouwd en dat werkt heel goed. Heb je minder storing.

Als ik het juist berekend heb wordt het ongeveer 1600 watt verbruik, geent 2,2 kw. Of zit ik er naast.

chocorookie
6 juli 2008, 20:36
In klasse A toch wel rond de 2200W, AB tot AB+ tja 1700 ongeveer, afhankelijk of je je gloei spanning ook uit je trafo tapt op aparte trafo.

Zoals ik het zie denk ik dat je er 1-tje moet laten wikkelen, deze jongens zijn niet zo makkelijk te vinden op de markt.
FNS in Renkum (Arie-Jan Folkerts) of EA-europe zijn enkele opties.

Je moet wel weten wat je wilt........... 550V = een 275-0-275V trafo, E-I kern, wattage etc. etc.

Verder uitrekenen welke B+ je mee gaat werken vb 550/wortel 2 -> spanningsval door de Wheatstonebrug, enkele flinke weerstanden + condensatoren + een Spoel.
Een goede graadmeter is de Weber heater amp. 4 x Kt66/El34. (=100watt)
Ga je 2 x en ruil je de El's in voor KT88 dan nog zal je in deze trend moeten gaan bouwen.

Als tipje,

Gr Choc

j.augustus
8 juli 2008, 17:28
In klasse A toch wel rond de 2200W, AB tot AB+ tja 1700 ongeveer, afhankelijk of je je gloei spanning ook uit je trafo tapt op aparte trafo.

Zoals ik het zie denk ik dat je er 1-tje moet laten wikkelen, deze jongens zijn niet zo makkelijk te vinden op de markt.
FNS in Renkum (Arie-Jan Folkerts) of EA-europe zijn enkele opties.

Je moet wel weten wat je wilt........... 550V = een 275-0-275V trafo, E-I kern, wattage etc. etc.

Verder uitrekenen welke B+ je mee gaat werken vb 550/wortel 2 -> spanningsval door de Wheatstonebrug, enkele flinke weerstanden + condensatoren + een Spoel.
Een goede graadmeter is de Weber heater amp. 4 x Kt66/El34. (=100watt)
Ga je 2 x en ruil je de El's in voor KT88 dan nog zal je in deze trend moeten gaan bouwen.

Als tipje,

Gr Choc


Maar hoeveel ampere bij 275 0 275 denk je dat precies nodig is voor stereo.

Vandaag veel onderdelen gehaald bij Quakkelsein. Octal buisvoeten. 1 euro per stuk. Zakken vol coppel c's voedingselco's extra. een 8 maal 150 en 220 uF. Net plug. hij heeft hele goede 1meg log liggen allen as is an korte kant. Superkwaliteit. heeft allerlei waardes liggen. 100 k 22 k 250 k

chocorookie
8 juli 2008, 20:15
Voeding is voor 2 x 200w = 400W 550sqr2= 423V B+(vindt ik vrij laag daar de voeding nog iets inzakt, 50V, kijk eerst naar de spec's van de te gebruiken buizen buizen).
Dus 275-0-275 lijkt mij al een beetje te laag.(gevoelsmatig)

Dus secundair rond de 1ampere , wat vrij hoog is, daar een gemiddelde Bassman/40wat rond de 140mA trekt op de hoogspanning.

Dan nog je fillaments, tja, ga je DC of AC de boel opgloeien. Maar als een voorbeeld de bassman gloeit met een 6,3V (3,15-0,3,15) 7 pre's en 2 6l6-en. Maximaal rond de 6 Ampere.

Dus ook weer je spec wat de KT88 doet (x2)

Dit is een beetje natte vingerwerk, maar zoals je ziet komt er meer bij kijken dan ergens een trafo kopen.

Daarom even toch die Heater van Weber. Verdubbel de OT trap, kijk naar de specs van de voedingtrafo en dan zul je al een stuk op weg zijn.(gebruik, wederom, specificatie bladen van de te gebruiken buizen. Hieromheen zul je je versterker moeten inrichten)

Meestal gebeurt anders om:' He, ik heb nog een trafo, wat kan ik nog mee bouwen".?

gr Choc

j.augustus
8 juli 2008, 23:29
Voeding is voor 2 x 200w = 400W 550sqr2= 423V B+(vindt ik vrij laag daar de voeding nog iets inzakt, 50V, kijk eerst naar de spec's van de te gebruiken buizen buizen).
Dus 275-0-275 lijkt mij al een beetje te laag.(gevoelsmatig)

Dus secundair rond de 1ampere , wat vrij hoog is, daar een gemiddelde Bassman/40wat rond de 140mA trekt op de hoogspanning.

Dan nog je fillaments, tja, ga je DC of AC de boel opgloeien. Maar als een voorbeeld de bassman gloeit met een 6,3V (3,15-0,3,15) 7 pre's en 2 6l6-en. Maximaal rond de 6 Ampere.

Dus ook weer je spec wat de KT88 doet (x2)

Dit is een beetje natte vingerwerk, maar zoals je ziet komt er meer bij kijken dan ergens een trafo kopen.

Daarom even toch die Heater van Weber. Verdubbel de OT trap, kijk naar de specs van de voedingtrafo en dan zul je al een stuk op weg zijn.(gebruik, wederom, specificatie bladen van de te gebruiken buizen. Hieromheen zul je je versterker moeten inrichten)

Meestal gebeurt anders om:' He, ik heb nog een trafo, wat kan ik nog mee bouwen".?

gr Choc


Ik heb een schemaboek van marshall en de voeding daarin is 680 volt. Major
80 volt bias spanning.
Uit andere documentatie heb ik dat 4x KT 88 400 mA trekt.
De trafo kun je bestellen bij Mercury magnetics, mar kost 450 euro. vind ik wat veel. ik ga wat goedkopers zoeken. FNS wordt mij overal ten zeerste afgeraden.

Ik ga de fasedraaiers en de eindbuizen AC gloeien
Alle pre amp buizen in DC (12,8 volt gestabiliseerd) Het worden alleen 10 pre amp buizen.

Iemand gaf mij een tip en dat is maybe wat. 3 verschillende kanalen.
Kanaal 1 twinreverbchannel
Kanaal 2 Marshall 2203 mastervolumechannel
kanaal 3 Soldano pre amp/Marshall SLX channnel


Soldano heeft 2 a 3 kanalen, alleen al een lead en crunch kanaal.

Andersom heb ik ook gedaan met een Guyatone. dingetje was zo'n 18 watt met 6v6 buizen. Ik heb het met EL34 gemaakt.Eindtrafo is krap bemeten. ga ik een keer een Marshall 50 watt trafo in zetten. Is een leuk versterkertje geworden.

Het zou makkelijker zijn als je met EL34 werkt. Op ebay vindt je daar voor een paar tientjes een aardig trafootje.

een vriend van mij heeft een Hiwatt PA amp 200 watt. ik had m bijna van hem gekocht. hij deed m op t laatst toch maaar niet weg.

Als ik de Major trafo's neeem is de voedings trafo's rekening al 900 dollar.Dat is te gek. Ik zoek even verder.Misschien Dynacord.

SimonS
9 juli 2008, 12:38
Iemand gaf mij een tip en dat is maybe wat. 3 verschillende kanalen.
Kanaal 1 twinreverbchannel
Kanaal 2 Marshall 2203 mastervolumechannel
kanaal 3 Soldano pre amp/Marshall SLX channnel


Soldano heeft 2 a 3 kanalen, alleen al een lead en crunch kanaal.
Dit zou je kunnen bereiken door het schema van de x88r wat aan te passen (crunch kanaal wat minder heftig maken, en clean verbouwen)

Ik kijk verder gefascineerd toe :)

chocorookie
9 juli 2008, 19:44
Enkele posts hiervoor had ik je hiervoor reeds gewaarschuwd, de kosten zijn vrij hoog............................

Maarja, als het je ultieme amp wordt..............

SimonS
9 juli 2008, 20:27
Maarja, als het je ultieme amp wordt..............
en daar zit 'm het gevaar, het idee van mn ultieme amp veranderde bij mij om de zoveel maanden :)

j.augustus
10 juli 2008, 00:20
Ik heb een versterker van D&R. Dat is een point to point versterker, met een enorme voedingstrafo en Outputtrafo. een groot chassis. Maar het is een superversterker. ik heb er de 1959 pre amp ingebouwd.

Zonder toonregeling. Maar zoiets ga je natuuurlijk niet slopen. Maar de versterker is gebouwd voor 8 x EL34.

had bijna een grote Wurlitzer trafo te pakken,maar eigenooar wilde nietnaar Europa exporteren. komt wel, even geduld hebben.

pol
10 juli 2008, 13:30
voor trafo's, Yves Pexsters van Tubeampservice Tongeren wikkelt er zelf.
die had laatst ook een Marshall Major te koop staan, had die zelf ook een powertrafo voor gewikkeld, dus die kan je wel maken wat je zoekt.

versterker gaat wel een vet machien worden, 2 x 200 watt, damn...

wat voor cabs ga je daar onder zetten dan ?

j.augustus
10 juli 2008, 23:25
versterker gaat wel een vet machien worden, 2 x 200 watt, damn...

wat voor cabs ga je daar onder zetten dan ?[/QUOTE]

2x12 Blue Alnico Vox,hihi. nee serieus. 4x 12 G12T75 denk ik. Of mijn peavey 5150 kasten.

Bedankt voor de tip. ga ik achteraan.

j.augustus
17 juli 2008, 20:04
Ik heb een aanbieding voor een voedings trafo voor 165 euro, waar ik 8 KT88 mee kan voeden en ook 10 ecc83 buizen.

Uitgangstrafo gaat ultra lineair worden. Chokes zijn er nl. niet hadden jullie gelijk in.

j.augustus
22 augustus 2008, 12:36
Versterker is flinke stap dichterbij gekomen.Voedingstrafo is af. Eindelijk. Maar deze vakantie lukt het niet meeer.

spanningen van 440 300 320 350 40 60 14 3,15 0 volt, dus het ziet er naar uit dat de siper amp er gaat komen.

Nu nog uitmaken of het een klassiek versterker chassis wordt of een 19 inch. Mar of dat lukt qua grootte????

Nu nog het probleem choke en uitgangstrafo's

MattellicA
6 december 2008, 23:36
Komt hier nog iets van, j.augustus? Ik zie dat je nog actief bent maar hier precies niet meer... wel spijtig... :dontgeti:

j.augustus
7 december 2008, 12:52
Ja, ik ben nog actief. Ik heb eerst mijn sloop Marshall opgeknapt en zelf een Marshall clone gebouwd. dat is een beetje een eigen ontwerp geworden, gabaseerd op de marshall super bass 100. alleen elk onderdeel heeft bijna een andere waarde. beetje Van Halen geluid. Is goed gelukt, ik ben nu aan de 2 cabinetten bezig. Met wit, blauw of paars tolex

De trafo heb ik al liggen. Aan de bodemplaat wordt nu geerkt. Wordt 5 mm dik aluminium. voeding is er al, buizen, eigenlijk moet ik alleen nog zoeken naar de uitgangstrafo's. Misschien Major trafo's

VanBiLL.com
24 december 2008, 22:27
Ik vind dit wel een heel straf project, ik heb het net met bewondering (in de neutraalste zin van het woord) zitten lezen (en ook die site bekeken van de 1000watter, Jesus). Ik zit zelf ook aan een amp project te denk maar dat zal wel iets van de zoveelste madamp worden.

Toch kijk ik met bewondering naar je project, en hopelijk zien we sneller iets van je project hier...ik ben wel heel benieuwd geworden wat voor amp dit gaat zijn in real-life

j.augustus
9 januari 2009, 20:37
Eindtrafo's komen eraan. 12,5 kilo each. Dus het gewicht aan trafo's alleen wordt al 40 kilo, hehheh.

Dikke platen aluminium: front, back en zijkant. 55 kilo bij elkaar of zo. Wordt geen podiumdingetje voor het kroegje op de hoek.

chocorookie
10 januari 2009, 09:07
www.youtube.com/watch?v=m3v7U9EvoOo

nico verduin
10 januari 2009, 10:50
Geweldig:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf: