PDA

View Full Version : Hoe controleer je of een element defect is?



LaurentB
29 juni 2008, 13:58
Hallo,

Ik ben bezig geweest een gitaar te shielden (Stratocasterachtige), en nu doet het middelste element het niet meer. Bij meting lijken alle verbindingen (element naar schakelaar, schakelaar naar output, element naar aarde) intact te zijn.

Als ik dat element inschakel komt er alleen een brom.

Ik had al eens geprobeerd de weerstand van het element te meten, maar daar komt niks uit (dwz deze blijft op oneindig staan, net als bij de werkende elementen, dus dan weet ik nog niks. Vreemd trouwens; er moet toch stroom door een element kunnen lopen?).

Ik vraag me af of het om te beginnen denkbaar is dat dat element ineens defect is, en ten tweede of dat op een of andere manier te controleren is?

JER00N
29 juni 2008, 14:04
Hallo,

Ik had al eens geprobeerd de weerstand van het element te meten, maar daar komt niks uit (dwz deze blijft op oneindig staan, net als bij de werkende elementen, dus dan weet ik nog niks. Vreemd trouwens; er moet toch stroom door een element kunnen lopen?).


Dat is wel raar ja, meestal zal je bij een element een aantal kilo-ohm aan weerstand moeten meten. Weet je zeker dat je multimeter nog goed is? Doet ie het wel als je de meetpennen gewoon tegen elkaar houdt? Controleer ook of de batterij nog vol is, meters kunnen soms raar gaan doen als de batterij bijna leeg is.

Als er geen signaal uit je elementen komt terwijl hij nog wel goed is, zou het kunnen zijn dat de signaaldraad bijv. tegen de shielding aankomt en daardoor sluiting maakt met de aarde. Dus meet bijv. (als je dus zeker weet dat je multimeter niet kapot is) eens de weerstand tussen output en aarde.

LaurentB
29 juni 2008, 14:12
Ok, nog eens gemeten met de multimeter anders ingesteld, en nu kom ik bij het brug- en halselement inderdaad op ca 6 kOhm uit, en de middelste doet nog steeds niks. Dus die lijkt me dan kaduuk. Da's lullig, want het is niet mijn eigen gitaar...

De signaaldraad maakt geen contact met de shielding.

LaurentB
29 juni 2008, 14:21
Als er geen signaal uit je elementen komt terwijl hij nog wel goed is, zou het kunnen zijn dat de signaaldraad bijv. tegen de shielding aankomt en daardoor sluiting maakt met de aarde. Dus meet bijv. (als je dus zeker weet dat je multimeter niet kapot is) eens de weerstand tussen output en aarde.

Bingo, Je dacht toch in de goede richting! Ik zie net dat er een enkel draadje van de spoel onder de isolatie uitsteekt, en als ik het element helemaal los haal van de slagplaat doet-ie het wel, dus dat ene draadje raakte de shielding.

Blijft wel raar dat ik de weerstand van dat element niet gemeten krijg, maar dat ging toch al enigszins moeizaam, zal toch wel de meter zijn.

Bedankt voor het meedenken!

LaurentB
29 juni 2008, 17:59
Het was toch nog iets anders: een van de uiteinden van de spoeldraad bleek los te zitten. Hij lag wel tegen het contactje aan dus viel het aanvankelijk niet op en deed-ie het af en toe toch weer wel.
Goed, ik post het hier maar voor het geval er nog eens iemand anders met zoiets zit te knoeien...

no 1 hops
29 juni 2008, 18:08
daarom plak ik ook liever een stukje isolatietape onder de 'lugs' van de potmeter voor de zekerheid

LaurentB
30 juni 2008, 23:12
Ach, van jou heb ik toen ook die beschrijving gekregen over het shielden, zie ik! Het heeft ook wel geholpen. De gitaar (een Fernandes Retrorocket) is niet zo stil geworden als mijn (ongeshielde) Fender Stratocaster, maar wel duidelijk stiller dan hij was! Nu moet ik die Fender zelf nog eens shielden.

no 1 hops
1 juli 2008, 07:48
heb je de overlap ook getest?
daar bedoel ik mee of je de de shield tape over de rand van de cavity gecontroleerd hebt of die contact maakt met de shield tape op de slagplaat.
trucje van mij is om bij de neckpocket daar waar een schroef voor de slagplaat zit ervoor te zorgen dat de overlap tot en met het schroefgat zit.
zodat als je de schroef aandraait deze de twee shield stukken goed op elkaar drukt.
doe ik ook op andere punten, een stuk of drie
hoop dat je een multimeter hebt zodat je ook alle stroken op verschillende punten kunt checken op contact/geleiding.
zet bv ook een meetpen op de brug en de andere op de shield in de cavety (bv het punt waar de potmeters zitten maar ook waar de neckpup boven hangt)

en als laatste, shielden verandert niks aan microfonische cq gevoelige pickups

LaurentB
1 juli 2008, 10:01
Nou, ik heb het niet zo uitgebreid getest, maar wel inderdaad het contact van de shielding met de aarde, en die was er. En inderdaad, het is een single-coil gitaar dus die storing houd je gewoon.