PDA

View Full Version : Bad Horsie



FruscianteFan
29 juni 2008, 13:54
Op zoek naar een wahwah ben ik eens naar Schreeven gegaan. Ik heb daar de volgende pedalen geprobeerd:

Morley Pro Series II
Dunlop Crybaby 535Q
Dunlop Crybaby GCB95
Dunlop Hendrix wah (denk JH-1)
Morley Bad Horsie Vai-1
Snarling Dog (blauw, volgens mij een bass wah)
Snarling Dog (rood, 3 modellen wah en overdrive)

De Pro Series vond ik veel te synthy klinken, en daarnaast vind ik het verschrikkelijk onhandig dat het een volumepedaal is als de wah uitstaat (want dan moet je eraan denken het pedaal alleen in toe-down uit te zetten).

535Q klonk na wat geklooi wel aardig, maar is niet wat ik zoek.

GCB95 vond ik best lekker, hoewel het net niet klikte. Iets teveel een one-trick pony.

Bij de JH-1 ergerde ik me vooral aan de veel te gevoelige aan/uit switch. Ik kon niet fatsoenlijk wah-en of hij ging uit.

De Bad Horsie klinkt precies zoals ik wil, hoe ironisch dat ook is als je bedenkt wat ik van Steve Vai vind. Dit is gewoon het wahgeluid dat ik wil.

De eerste snarling dog vond ik niks aan, de tweede was wel aardig maar had altijd een enorme boost, erg vervelend als je zonder overdrive speelt.

Kortom: ik wil de Bad Horsie. Één nadeel: het bevalt me niet dat hij automatisch uitgaat na 1 seconde in heel-down. Ik weet dat je dit kunt instellen, maar ik wil gewoon dat ik zelf kan kiezen of hij aan of uitstaat. Wel relaxed dat-ie automatisch aangaat, maar ik wil niet op hoeven te letten dat ik niet te lang heel-down zit, of dat ik dus net niet helemaal heel-down ga.

Weet iemand of hier een oplossing voor is? Dat wil waarschijnlijk zeggen, is er een Morley waar de Bad Horsie exact op gebaseerd is?

Steven Otto
29 juni 2008, 14:26
Kortom: ik wil de Bad Horsie. Één nadeel: het bevalt me niet dat hij automatisch uitgaat na 1 seconde in heel-down. Ik weet dat je dit kunt instellen, maar ik wil gewoon dat ik zelf kan kiezen of hij aan of uitstaat. Wel relaxed dat-ie automatisch aangaat, maar ik wil niet op hoeven te letten dat ik niet te lang heel-down zit, of dat ik dus net niet helemaal heel-down ga.

Weet iemand of hier een oplossing voor is? Dat wil waarschijnlijk zeggen, is er een Morley waar de Bad Horsie exact op gebaseerd is?
Ik weet niet zeker of dit gaat werken, maar is het niet handig om een stukje van dat zachte zwarte sponsspul tussen te leggen, dan kan je niet helemaal heel-down en maak je niet kapot.

vidar
29 juni 2008, 14:30
ja maar dan kan hij zn wah helemaal niet meer uitschakelen... ook niet alles!

Een vriend van me heeft een bad horsie en hij zegt dat hij geen last heeft, van ongewenst uitschakelen. Ik vind het vooral een erg goed klinkende wah! :) en het is imo ideaal dat ie aangaat wanneer je hem gebruikt en uitgaat wanneer je hem niet gebruikt :D

Edit: mocht je dat automatisch uitschakelen te erg vinden kun je natuurlijk op de een of andere manier zorgen dat ie altijd aanstaat (bijv door de oplossing van Steven Otto) en hem dan in een loopertje zetten. Dat lijkt me echter wel behoorlijk omslachtig... :)

ErikE
29 juni 2008, 14:46
Ik heb zelf de Bad Horsie, en het nadeel is inderdaad dat er maar een millimeter zit tussen een mooi rond "heel down" geluid en terugschakelen naar je originele geluid. Dit vereist wel wat gewenning en zorgt er in de praktijk voor dat je toch vooral in de hogere regionen van de wah blijft.

Ik heb er helaas ook nog geen betere oplossing voor gevonden...

FruscianteFan
29 juni 2008, 15:54
Als ik een looper kan vinden van minder dan €30 is het wel een optie om de Bad Horsie dan permanent aan te laten staan. Of ten minste om die optie in mijn achterhoofd te houden bij de aanschaf van een Bad Horsie.

Dank in elk geval voor de reacties tot nu toe.

En nu maar sparen :)

edit: is het geen mogelijkheid om de bad horsie 2 te kopen en de switch ervan als aan/uit te gebruiken (ipv tussen bad horsie en contour wah)?

Steven Otto
29 juni 2008, 17:11
Als ik een looper kan vinden van minder dan €30 is het wel een optie om de Bad Horsie dan permanent aan te laten staan. Of ten minste om die optie in mijn achterhoofd te houden bij de aanschaf van een Bad Horsie.

Dank in elk geval voor de reacties tot nu toe.

En nu maar sparen :)

edit: is het geen mogelijkheid om de bad horsie 2 te kopen en de switch ervan als aan/uit te gebruiken (ipv tussen bad horsie en contour wah)?
Ik weet hoe goed je bent in dingen zelf ik elkaar zetten enzo, maar dit is dan wel goedkope looper. Voor 2 tientjes ben je klaar. Zelf maken is waarschijnlijk nog leuker ook :cooler:
http://www.musikding.de/product_info.php/info/p372_Single-Bypass-Looper.html

FruscianteFan
29 juni 2008, 17:43
Oh, ik kan best dingen in elkaar zetten. Ik heb laatst zelfs een humbucker in mijn Squier Strat gebouwd waarvan de slagplaat op single coils is gericht (de frezing was voor HSS, gelukkig) én ik heb een soort coil split ingebouwd terwijl de humbucker daar niet voor gemaakt was. Dat ik de Headrush niet wil openmaken heeft meer te maken met het feit dat ik liever de garantie behoud en daar gebruik van maak ;)

Is er voor dat bouwpakket trouwens een behuizing te verkrijgen waar alle gaten al in zitten?

Hoewel, misschien is dat niet nodig als ik de behuizing van een behringer of tokai pedaaltje ervoor opoffer.

Steven Otto
29 juni 2008, 17:54
Ligt eraan denk ik wat voor behuizig het is, want zoal je ziet, moet je dus in totaal 4 input/output jacks aan de zijkant hebben. Ik ben dus bang dat je dan alsnog gaten moet boren. Ik zou gewoon een BB behuizing bestellen (Of B, maar dat weet ik ook niet zeker). Want wat is het probleem? heb je zelf geen boormachine of niet de ervaring?

FruscianteFan
29 juni 2008, 18:02
Ik heb zelf geen boor en geen boorervaring, nee. Mijn vader wel, maar het is alleen maar mooi meegenomen als ik de behuizing al in huis heb!

Dirk_Hendrik
29 juni 2008, 20:17
is er een Morley waar de Bad Horsie exact op gebaseerd is?
Nee. Het pedaal waar de Bad horsie op gebaseerd is heet Crybaby en wordt gemaakt door Dunlop.

FruscianteFan
29 juni 2008, 22:47
De crybabies die ik heb uitgeprobeerd klonken wel heel anders. Maar goed. Ik heb er eentje van marktplaats geplukt voor €75. Meer dan ik zou willen, maar mijn bod van €50 werd overboden. En ik heb hem liever voor €75 dan voor €150 (schreeven) of €144 (thomann).

Denniel
30 juni 2008, 16:41
Ik zelf heb meerdere switchless morleys en eerlijk gezegt heb ik niet zo'n last van waar jij bang voor bent. Sterker, soms maak ik er actief gebruik van en vind het dan heel vet.

Met morleys moet je wat subtieler zijn met je voet en er zit nog best veel speling tussen heel-down en uit, wat ik bedoel is dat je het heel-down geluid bereikt en dan nog een stukje over hebt voordat je morley uit gaat. Kwestie van oefenen als je het mij vraagt.

Met een looper spelen zou kunnen (heb je wel je switchless verneukt), maar morleys willen nog wel eens lopen klooien met de voeding, van het ene op het andere moment begint ie te brommen (for no apparent reason, waarschijnlijk "vieze" stroom of aardlussen). Ik heb altijd een paar 9v batterijen bij me, just in case. Een morley doet eeuwen met 1 9v batterijtje en klinkt nog beter ook (zeker met oude batterijen maar dat is persoonlijk). Als je je morley in een loop zet en altijd aan, dan is je batterij natuurlijk leeg als je hem nodig hebt. Dus wat mij betreft geen oplossing.

Hmm, volgens mij reageer ik alleen op morley threads :satisfie:

Sinner
2 juli 2008, 11:42
Als je een wah wil die klinkt als een bad horsie, maar waarvan je kunt kiezen of hij aan of uit staat moet je de Weeping Demon van Ibanez eens proberen:

De zangeres had een bad horsie gekocht en ik had'm ge A/B-d met mijn WD en toevallig bleek ik mijn wah net zo ingesteld te hebben als de Bad horsie.

Op de WD kun je zo'n beetje alles instellen en dus het geluid krijgen dat je wilt en dus ook het Horsie geluid, blijkbaar. Je kunt ook kiezen of je de Wah aan of uit zet met een switch of dattie automatisch aangaat als je het pedaal beweegt, net als de Horsie. Je kunt ook een volume boost of cut instellen. Je kunt je instellingen "bewaren", want het is van de Ibanez tone-lock series.

Het enige nadeel is dat de Weeping Demon wat aan de grote/zware kant is, maar hij is dan ook echt onverwoestbaar.

FruscianteFan
2 juli 2008, 12:26
Ik wil geen wahwah waarop je dingen kunt instellen. Dan heb ik alleen maar moeite om het geluid te krijgen wat ik wil. Ik bedoel, als ik op wat dan ook zonder controls even niet het gewenste geluid krijg, moet ik anders spelen. Anders ga ik aan knoppen lopen draaien.

Maar dank voor het advies :)

Ibanez666
2 juli 2008, 22:57
Ik wil geen wahwah waarop je dingen kunt instellen. Dan heb ik alleen maar moeite om het geluid te krijgen wat ik wil. Ik bedoel, als ik op wat dan ook zonder controls even niet het gewenste geluid krijg, moet ik anders spelen. Anders ga ik aan knoppen lopen draaien.

Maar dank voor het advies :)


Met anders spelen, kun je wel wat bereiken, maar met een pedaal zelf heb je dat toch echt meer in de hand. Geluid maken met je vingers zeker...maar wel tot op zekere hoogte. Neemt niet weg dat ik met minder knopjes meestal veel beter uit de voeten kan.. :)

FruscianteFan
3 juli 2008, 00:40
Ik geef je wel gelijk hoor. Dat is ook de reden dat ik niet willekeurig de goedkoopste wahwah uit de catalogus van Thomann bestel, maar dat ik er een paar ben gaan testen. In de winkel heb ik er één gevonden die echt bij me past, en helaas voor de winkel heb ik er tweedehands een gevonden.

G.G.
3 juli 2008, 07:39
Hoewel, misschien is dat niet nodig als ik de behuizing van een behringer of tokai pedaaltje ervoor opoffer.

Zou kunnen, maar de jackins, en switch zijn ook crap bij Behringer. Ik zou voor een normale metalen behuizing kiezen en het daar inbouwen, maar niets is onmogelijk met een Behringerbehuizing. Dit is mijn dubbele SHO met mastervolumemod in een Behringerbehuizing:

http://img524.imageshack.us/img524/7558/p1010532xd8.jpg

FruscianteFan
3 juli 2008, 11:00
Ik heb mijn Tokai Exciter al uit elkaar gehaald - lekker nutteloos pedaal waar ik ooit €25 aan heb uitgegeven. Het schijnt ooit een oplossing te zijn geweest voor verlies aan tone, maar hij veroorzaakt meer verlies dan die behringers en dan heb ik het nog niet eens over wanneer hij aanstaat.

Maar goed, eerst maar eens de Bad Horsie binnenhalen en er wellicht een paar maanden op inspelen.

MarkS
3 juli 2008, 11:35
Best zonde eigenlijk, wat je komt het pedaal zelden tegen.
Die Exciter was bedoeld om je clean wat sprankelender te maken.

FruscianteFan
8 juli 2008, 22:26
Best zonde eigenlijk, wat je komt het pedaal zelden tegen.
Die Exciter was bedoeld om je clean wat sprankelender te maken.En dat werkt met mijn amp niet zo goed. Ik heb nog niks gesloopt, alleen alle boutjes losgemaakt en dat kan ik zo weer terugdraaien. Stuur maar een PM als je interesse hebt.

Heb inmiddels maar een crybaby van marktplaats geplukt. Die vent van de Bad Horsie reageerde niet meer en het scheelt weer €25. Ik leer wel met de crybaby om te gaan.

ME.
10 juli 2008, 14:03
Met een looper spelen zou kunnen (heb je wel je switchless verneukt), maar morleys willen nog wel eens lopen klooien met de voeding, van het ene op het andere moment begint ie te brommen (for no apparent reason, waarschijnlijk "vieze" stroom of aardlussen).


Hey weet niet welke voedingen jij gebruikt, maar ik gebruik de originele van Morley en heb nooit ergens last van. Andere voedingen, volgens mij Boss, waren wel wat gevoeliger voor problemen.

BeeJee
11 juli 2008, 12:20
Ik heb een BH2 gehad, en deze had ook last van brom als je hem ging daisy-chainen. Zo gauw ik hem aan een aparte adapter hing, niks meer aan de hand. Eenvoudig op te lossen. Btw. die Morleys gaan ook ontzettend lang mee op een 9V blok vind ik (helemaal geen bromrisico's). Je moet wel tussen de sets door enzo je ingangskabel eruit halen.