PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar



sanderz
29 juni 2008, 13:52
Het heeft even geduurd, maar ik heb mijn nieuwe gitaar binnen.

Ik had er al een tijd naar gekeken, over nagedacht. Gewacht totdat iemand ‘m mij cadeau zou doen. Nou, als niemand dat doet, dan moet je er zelf maar werk van maken. Zodoende heb ik de bestelling geplaatst: 1 maal een Yairi YF20

Het is een klein model, twaalf frets. Spruce top, Palissander back&sides, mahonie neck. Palissander toets en (‘klassieke’) brug. Tortoise binding. De rest komt wel in een review want ik heb het nu even heel druk...

http://bp0.blogger.com/_VOagSLK9UNQ/SGdxv3XQIAI/AAAAAAAAABY/JO9d8RzcT9M/s320/YF20+Headstock+.jpg

http://bp3.blogger.com/_VOagSLK9UNQ/SGdy444rgRI/AAAAAAAAAB4/Ex4JJgGZWjg/s320/YF20+Front+Full+1.JPG

http://bp2.blogger.com/_VOagSLK9UNQ/SGdzSEtpcvI/AAAAAAAAACQ/vfssWwc7Sms/s320/YF20+Back+Full.JPG

http://bp1.blogger.com/_VOagSLK9UNQ/SGdy5LyIgpI/AAAAAAAAACA/DPSVm7Sptd8/s320/YF20+Binding.jpg

Pais
29 juni 2008, 15:57
Bijzonder ding! Hij lijkt bijna klassiek, maar het is wel een steelstring toch?
Hoe maak je die snaren dan vast?

--=HANS=--
29 juni 2008, 16:40
Mooie gitaar!

Veel plezier ermee.

@ Pais: idd steelstring, gewoon met pins.

sanderz
29 juni 2008, 17:55
Klopt Pais, het is een steelstring maar qua afmetingen is het net een klassieke gitaar, behalve de diepte dan.

De snaren zitten met pins bevestigd aan/in de brug. Maar ik heb wel eens een 'klassieke' brug gezien waar stalen snaren doorheen waren getrokken. De tonnetjes aan het einde van de snaren vervingen dan de knoop. Geen gezicht, maar 't kan.
http://bp2.blogger.com/_VOagSLK9UNQ/SGeuFZ1YSFI/AAAAAAAAACY/T_08M5QBg7c/s400/YF20+Bridge.jpg

Het leuke van deze brug vind ik dat de brugzadel niet opgesloten zit, maar dat de brug net als bij een klassieke gitaar aan de zijkant open is. Het is maar een detail.

liesje
29 juni 2008, 18:09
Och wat word ik hier toch weer hebberig van...
had je het niet stil kunnen houden??
Nee hoor flauw.
Ik vinnum mooi en heel veel plezier ermee.

sanderz
29 juni 2008, 18:15
Ja sorry Liesje... ik had mezelf niet onder controle. Naweeën van GAS: het moeten vermelden van je nieuwste liefde.

Maar het allerleukste aan zelf een topic over een nieuwe gitaar openen is dat het mijn topic is en dat ik dus áltijd on-topic ben :satisfie:

zeiler
29 juni 2008, 18:29
haha ;)

ziet er mooi uit, krijg je nu een soort van combinatie tussen steelstring en nylon spaans?

ben wel benieuwd hoe zoiets klinkt!!!
gefeliciteerd!

Jaap / Zeiler!

budje
29 juni 2008, 18:45
en zitten er nou seymour duncans in?

:satisfie:

grapje hoor, errrrrrrug mooi gitaartje!

jplm
29 juni 2008, 19:44
Hallo.

Draaien die stemmechanieken een beetje soepel?

Groet, Jan.

sanderz
29 juni 2008, 20:03
@ JPLM: Mechanieken draaien soepel, zijn volgens de specs van Gotoh. Hoezo?

@Budje: Seymour Duncan... we hebben het hier niet over een Stagg of zo! (wat is Seymour Duncan eigenlijk?)

@Zeiler: het geluid moet nog even ontwikkelen, maar het is veel belovend.

Aangezien ik meer gitaren dan talent heb, laat een 'clipje' nog wel een jaar of veertig op zich wachten, maar geluid beschrijven kan ik wel. Dat zal ik te zijner tijd doen.

--=HANS=--
29 juni 2008, 20:28
Origineel gepost door Sanderz : Maar ik heb wel eens een 'klassieke' brug gezien waar stalen snaren doorheen waren getrokken. De tonnetjes aan het einde van de snaren vervingen dan de knoop. Lowden werkt al sinds jaar en dag volgens dat principe en ik kan je uit ervaring melden dat dat perfect werkt. Geen gaten in je top en heel erg makkelijk snaren vervangen. De bolletjes aan het einde van de snaren vallen in een soort gleuf die in de kopse kant van de brug gefreesd is.

freekick
30 juni 2008, 11:15
.. Dat is een hele mooie gitaar.
Hoe breed is de hals..??

Don Capo
30 juni 2008, 13:54
prachtig ding. Apart ook, heel erg gefeliciteerd ermee!

jplm
30 juni 2008, 19:55
@ JPLM: Mechanieken draaien soepel, zijn volgens de specs van Gotoh. Hoezo?

Nou, ik heb een paar National resonatorgitaren, en daar is iedereen ook altijd zo gek van de "slotted head" koppen, met uiteraard de daarbij behorende stemmechanieken. Alleen, die dingen van National zijn berucht om het feit dat ze zwaar draaien, en hakerig zijn en zo. D'r zijn zelfs lui die soms een tangetje moeten gebruiken om de zaak aan het draaien te krijgen. Nu liggen er op de gemiddelde reso iets dikkere snaren, maar dan nog.

Groet, Jan.

sanderz
30 juni 2008, 20:24
@Freekick: de hals is 44,45mm oftewel 1 3/4". Iesh leuk gitaar he :satisfie:

@JPLM: ik weet niet wat voor snaren hierop zitten, maar ik heb begrepen dat vanwege de kortere scale (is dat hetzelfde als mensuur?) er minder spanning op de snaren en dus de mechanieken staat. Dat was ook één van mijn redenen om naar een 12fretter te kijken.

Deze mechanieken gaan als een zonnetje. Als je in de buurt bent, moet je maar even komen draaien ;)

@Don C.: Bedankt! Apart... dat was aan de ene kant grond voor twijfel, aan de andere kant gaf het de doorslag. Ik hou van aparte dingen.

Pais
30 juni 2008, 20:55
@JPLM: ik weet niet wat voor snaren hierop zitten, maar ik heb begrepen dat vanwege de kortere scale (is dat hetzelfde als mensuur?)

Cool, wat voor mensuur heeft de gitaar dan?

Klassieke gitaren zijn standaard 65 tot 65,5 cm, welke ook 12 fretten hebben. Ik dacht dat dat mensuur voor western gitaren ook gebruikelijk was?

sanderz
30 juni 2008, 21:08
Deze gitaar heeft een mensuur van 62,5cm en mijn 000 modellen (zowel Martin als Yairi) hebben beiden een mensuur van 65cm.

Kun je zeggen wat je wilt, maar 2,5cm kan heel wat uitmaken hoor! Ook bij gitaren.

--=HANS=--
30 juni 2008, 21:14
@ Sanderz: Scale is idd hetzelfde als mensuur en zegt dus niets over het aantal frets dat boven de body uit komt. Mijn 000-28ec heeft bijvoorbeeld wel gewoon 14 frets vrij maar heeft toch een kortere mensuur (24,9" tegen 25,4" normaal) Het omgekeerde kan dus ook, normale mensuur en 12 frets vrij.
Ik heb op die martin overigens net als op mijn andere gitaren een setje 0.12 liggen en eigenlijk merk ik het verschil in mensuur niet heel erg. Alleen met grote bends gaat het iets makkelijker.

Pais
30 juni 2008, 21:16
Kun je zeggen wat je wilt,

:nervous: Mij heb je niet gehoord hoor!!!



Wat een heerlijk maatje! Ik ben tijden op zoek geweest naar een flamenco gitaar met een iets verkort mensuur maar dat is mission impossible.

Ooit laat ik er 1 bouwen door Heeres.





Later, als ik groot ben :chicken:

sanderz
30 juni 2008, 21:55
@--=HANS=-- ja, sorry, nu verschuil ik me even achter mijn onwetendheid ;) maar ik had begrepen dat een kortere mensuur de snaarspanning zou verminderen. Dat kwam me wel logisch over, na láng nadenken en experimenteren met een capo. Maar je merkt dus wél verschil? Al is het marginaal...

@Pais wat kost dat dan? Een gitaar laten bouwen door Heeres. En bestaat zo'n gitaar niet, of is het gewoon moeilijk? En zelf bouwen? Of ben je leraar biologie o.i.d.?

Qua maat is de gitaar maar een klein beetje minder groot, maar het voelt als een klein wonder...

Pais
30 juni 2008, 22:05
@Pais wat kost dat dan? Een gitaar laten bouwen door Heeres. En bestaat zo'n gitaar niet, of is het gewoon moeilijk? En zelf bouwen? Of ben je leraar biologie o.i.d.?

Qua maat is de gitaar maar een klein beetje minder groot, maar het voelt als een klein wonder...

Prijzig, dat wel. Rond de 4000-5000 ofzo, afhankelijk van wat je presies wilt. Maar ik ben een beetje conservatief als het om gitaren gaat. Het liefst zou ik een veel te dure gitaar kopen waar ik echt helemaal verknocht aan ben en daar tot mn 80ste mee doen. Dus mocht ik me wat meer ontwikkeld hebben na een aantal jaar, dan ga ik wel rondkijken

Ze noemen dit mensuur in het spaans vaak "señorita" gitaren en die vind je alleen in de lage prijsklasse van klassieke gitaren. Alsof wij señoritas niet op een luxe gitaar mogen spelen, verdomme :mad: Ik heb ook echt señorita handen, de vingers van handschoen maatje XS zijn mij standaard te lang.
Señoritas spelen in Spanje volgens mij ook sporadisch flamenco. Das meer voor de though guys 8-)




Enne.... biologie docent? Die mag je uitleggen :)

sanderz
30 juni 2008, 22:43
Enne.... biologie docent? Die mag je uitleggen :)

Nou kijk: je wordt alleen biologie leraar als je écht niks anders kan en twee linker handen hebt.

Maar het is toch een schande dat die señoritas alleen als cheapo's gemaakt worden! Typisch Spaanse machocultuur (oh! weer gegeneraliseerd).

Wel veel geld, maar dan heb je ook wat. Zelfs met 10% korting kan ik het je niet lenen.

Als je van die kleine handen hebt, is zo'n brede hals van een flamenco gitaar toch juist heel onhandiglijk? Misschien toch maar een YF20, om on topic te blijven :satisfie:

Pais
30 juni 2008, 22:50
Als je van die kleine handen hebt, is zo'n brede hals van een flamenco gitaar toch juist heel onhandiglijk?
Met het vele piel en pluk werk van de linkerhand is een breede hals (standaard 52mm) juist heel fijn al zul je mij niet horen klagen als het 50 mm mag worden. Alhambra heeft een stel elektro akoesten met 50 mm.
En de gitaar in een recent geopend topic (prudencio saez) heeft dat ook, vandaar mijn intresse in deze gitaar.




Misschien toch maar een YF20, om on topic te blijven :satisfie:

:seriousf:

--=HANS=--
1 juli 2008, 00:27
Origineel gepost door Sanderz :maar ik had begrepen dat een kortere mensuur de snaarspanning zou verminderen. Dat kwam me wel logisch over
Is helemaal waar, de spanning is wat lager alleen je merkt er niet heel erg veel van. In het geval van mijn 000 is het zo dat ik door de kleine body toch extra moet werken. Je schrijft overigens dat het verschil 2.5 cm is en dat lijkt me nogal veel. Heb net even zitten kijken op diverse sites naar jouw Yairi en daar is geen eenduidig antwoord te vinden over de werkelijke scale. Meet het eens na met een rolmaat, ben benieuwd.

@ Pais: waarom zou je een kortere mensuur willen?

Pais
1 juli 2008, 09:54
@ Pais: waarom zou je een kortere mensuur willen?

Gewoon speelgemak eigenlijk. Een maatje wat bij me past; als je toch voor een 'gitaar voor het leven' gaat kun je maar beter geen consessies meer doen.
Ik heb ergens een site gezien waarbij je je hand moest opmeten en zo de maat gitaar kon bepalen en na aanleiding daarvan kwam ik op een 3/4 gitaar uit, maar dat gaat me net iets te ver :D

Harald
1 juli 2008, 12:12
Ik heb ergens een site gezien waarbij je je hand moest opmeten en zo de maat gitaar kon bepalen en na aanleiding daarvan kwam ik op een 3/4 gitaar uit, maar dat gaat me net iets te ver :D

Welke site? Moet je eens naar Muriel Anderson kijken. Een dame die je toch echt klein moet noemen, en ook met kleine tengere handen. Speelt evengoed op een normale maat gitaar en harpgitaar, en verre van slecht.

Maar op zich is een kortere mensuur best fijn, behalve als je naar heel lage stemmingen wilt.

Pais
1 juli 2008, 13:41
Welke site? Moet je eens naar Muriel Anderson kijken. Een dame die je toch echt klein moet noemen, en ook met kleine tengere handen. Speelt evengoed op een normale maat gitaar en harpgitaar, en verre van slecht.

Maar op zich is een kortere mensuur best fijn, behalve als je naar heel lage stemmingen wilt.

Het was een site van een bouwer van gitaren, geen idee meer waar dat was. Natuurlijk kan het ook met kleine handen op een gewone gitaar. Maar als je dan toch genoeg voor uit wilt geven, kun je het net zorgen dat je een gitaar hebt presies zoals je hem hebben wil.
Andere stemmingen gebruik ik nooit, dus dat scheelt weer :)

sanderz
1 juli 2008, 14:49
Meet het eens na met een rolmaat, ben benieuwd.

Sorry, foutje! Het is 1,5 centimeter.

Hier (http://www.yairi.com/gtrsktor/specsdet/spc_smlb.html#yf20spcs) een link naar het overzicht van de small body's. Ik heb de FY84 en de YF20; 't is net kwartetten.

jplm
1 juli 2008, 20:16
@JPLM: ik weet niet wat voor snaren hierop zitten, maar ik heb begrepen dat vanwege de kortere scale (is dat hetzelfde als mensuur?) er minder spanning op de snaren en dus de mechanieken staat. Dat was ook één van mijn redenen om naar een 12fretter te kijken.

Hallo.

Nee, m'n Nationals zijn ook twaalf-fretters, daar zit het 'm niet in, op het igs-forum is men het er unaniem over eens dat de National stemmechanieken gewoon kat met een u zijn :confused:.
Overigens, dat over die mensuur/scale-lenght, dat had je goed begrepen; als de snaarlengte langer wordt, wordt de spanning die nodig is om een gegeven stemming te bereiken groter, en het speelgevoel dus "strakker" of "stroever", het is maar net wat je wilt, en omgekeerd geldt dat dus ook. Laat je trouwens geen algemene wetten aanpraten omtrend dit soort dingen: als jij voelt dat een short scale lichter speelt, dan is dat gewoon zo (voor jou).

Groet, en plezier met je gitaar, Jan.

sanderz
1 juli 2008, 20:35
Groet, en plezier met je gitaar, Jan.
Bedankt Jan! Ik zal er moeite voor moeten doen, maar plezier zal ik er mee maken ;)

Als Johnson zulke slechte mechanieken gebruikt, is de rest van de gitaar dan zo overweldigend goed dat men dit op de koop toe neemt? En zijn de mechanieken van deze dobro's niet (makkelijk) te vervangen?

Kat met een U? (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ural_Rex)

jplm
1 juli 2008, 20:58
Als Johnson zulke slechte mechanieken gebruikt, is de rest van de gitaar dan zo overweldigend goed dat men dit op de koop toe neemt? En zijn de mechanieken van deze dobro's niet (makkelijk) te vervangen?

Kat met een U? (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ural_Rex)

Johnson? Ik had het over National hoor :satisfie:. Over de mechanieken; er is op het igs-forum al heel wat over geschreven, en ook geantwoord, onder andere door een werknemer van National zelf, die er regelmatig reageert. Ik meen begrepen te hebben dat mechanieken van een ander merk een paar honderd dollar meer kosten, en dan werd de gitaar weer te duur in z'n adviesprijs. Ook kun je (uiteraard) zelf ook andere mechanieken kopen, maar die zijn dan ook duur, en je kunt daarna de afdruk van de oude zien zitten (je weet wel, van die drie-op-een-rij dingen). Het is voor mij trouwens niet zo'n probleem, ik stem niet vaak om naar een andere stemming, en dat zwaar draaien neem ik maar op de koop toe.
Over dat kat met een u: neem de originele klinker, en vervang hem door de bijgeleverde. Een nette manier om iets duidelijk te maken, zal ik maar zeggen.

Groet, Jan.

sanderz
1 juli 2008, 21:19
Sorry! was er met mijn hoofd niet bij denk ik :sssh:

Dat van die kat begrijp ik; 't was een soort rebus! Nooit goed in geweest.

Spores
2 juli 2008, 16:21
Over dat kat met een u: neem de originele klinker, en vervang hem door de bijgeleverde. Een nette manier om iets duidelijk te maken, zal ik maar zeggen.

Doet me denken aan een stuk van Theo Maassen over fatsoen... :D