PDA

View Full Version : Buizen amps???



tomluijten
29 juni 2008, 12:39
hoi,

ik heb en vraagje.. ik hoor allemaal over buizen amps?? kan iemand mijn specifiek uitleggen wat er zo speciaal aan is of waarvoor ze gebruikt worden?
ik hoor er vanalles over maar denk bij mezelf.. wat is er nu zo anders aan als een 'gewone' versterker

bedankt,

Tom

pimmetje
29 juni 2008, 13:27
Kolere... da's echt een vraag waarop je eigenlijk niet 1 antwoord KAN geven... maar ach. Dan maar een aftrap :D

Vaak wordt gezegd dat buizenversterkers warmer klinken. Ik ben het hiermee eens, maar er zijn natuurlijk ook mensen die dat absolute onzin vinden. Maar ok... volgens mij heeft dat warmer klinken met drie zaken te maken:
- manier van vervorming
- even en oneven harmonischen.
- imperfecties => meer organisch (minder steriel) geluid.

De manier van vervorming gaat bij buizen anders dan bij transistoren. Al zijn transistoren natuurlijk over de jaren heen ak veel meer gemaakt om buizen daarin na te doen. Maar even heel versimpeld gesteld wordt de geluidsgolf bij vervorming bij transistoren meer gehoekt en bij buizen meer verbogen/afgeplat (rondere vervorming).

Transistoren pakken daarbij meer de oneven harmonischen, die wij (vooral ook bij vervorming) vaak minder prettig vinden klinken. Buizenversterkers hebben een iets prettiger omgang met de even harmonischen die we over 't algemeen prettiger (warmer/voller) ervaren.
En daarbij zit vervorming hierbij ook weer in een andere hoek: een toon klinkt zuiver tot aan grondtoon en 3e harmonische... alles daarboven klinkt in meerdere mate onzuiver, daarmee vervormd en kan zelfs naar vals gaan bij nog verder liggende harmonischen.

Ook hebben (vooral oudere) buizenversterkers vaak meer imperfecties of lichte fluctuaties in het geluid. Dat geeft wat mij betreft wat leven in het geluid en anderen spugen daar juist van :D.
Zoek hiervoor bijvoorbeeld maar 'ns naar een discussie over buizen of solid-state (=transistor) gelijkrichter.



Zo... genoeg om op te schieten denk ik zo...
Overigens kan dit onderwerp misschien beter in Moderne Versterkers, maar voorlopig laat ik het nog even hier staan...

tomluijten
29 juni 2008, 13:50
Kolere... da's echt een vraag waarop je eigenlijk niet 1 antwoord KAN geven... maar ach. Dan maar een aftrap :D

Vaak wordt gezegd dat buizenversterkers warmer klinken. Ik ben het hiermee eens, maar er zijn natuurlijk ook mensen die dat absolute onzin vinden. Maar ok... volgens mij heeft dat warmer klinken met drie zaken te maken:
- manier van vervorming
- even en oneven harmonischen.
- imperfecties => meer organisch (minder steriel) geluid.

De manier van vervorming gaat bij buizen anders dan bij transistoren. Al zijn transistoren natuurlijk over de jaren heen ak veel meer gemaakt om buizen daarin na te doen. Maar even heel versimpeld gesteld wordt de geluidsgolf bij vervorming bij transistoren meer gehoekt en bij buizen meer verbogen/afgeplat (rondere vervorming).

Transistoren pakken daarbij meer de oneven harmonischen, die wij (vooral ook bij vervorming) vaak minder prettig vinden klinken. Buizenversterkers hebben een iets prettiger omgang met de even harmonischen die we over 't algemeen prettiger (warmer/voller) ervaren.
En daarbij zit vervorming hierbij ook weer in een andere hoek: een toon klinkt zuiver tot aan grondtoon en 3e harmonische... alles daarboven klinkt in meerdere mate onzuiver, daarmee vervormd en kan zelfs naar vals gaan bij nog verder liggende harmonischen.

Ook hebben (vooral oudere) buizenversterkers vaak meer imperfecties of lichte fluctuaties in het geluid. Dat geeft wat mij betreft wat leven in het geluid en anderen spugen daar juist van :D.
Zoek hiervoor bijvoorbeeld maar 'ns naar een discussie over buizen of solid-state (=transistor) gelijkrichter.



Zo... genoeg om op te schieten denk ik zo...
Overigens kan dit onderwerp misschien beter in Moderne Versterkers, maar voorlopig laat ik het nog even hier staan...

Dus als ik het goed begrijp, om het eve simpel te zeggen, is een buizen versterker meer natuurlijker en een transistor meer een gemaakt geluid ?

Di Stefano
29 juni 2008, 13:57
Om het simpel te zeggen. Buizenversterkers klinken gewoon beter dan de solid states. De mensen zijn niet voor niets bereid er duizenden euro's voor neer te tellen.

pimmetje
29 juni 2008, 14:29
Dus als ik het goed begrijp, om het eve simpel te zeggen, is een buizen versterker meer natuurlijker en een transistor meer een gemaakt geluid ?Iets te kort door de bocht.
Met buizenversterkers "maak" je juist evengoed je geluid als met transistor...
Velen zullen juist beargumenteren dat transistor natuurgetrouwer is, omdat het bijvoorbeeld niet die eerder genoemde imperfecties heeft. Het kan bij die discussie over natuurgetrouwheid ook aan de gebruikte meetmethode en daarmee samenhangende definitie liggen... wordt vaak al snel lastig.

Je zoekt bij zowel transistor als buizen de voor jou juiste karakteristieken. En iedereen heeft andere karakteristieken op z'n lijstje staan, of op z'n minst een andere volgorde. Het is eigenlijk onmogelijk om daar een sluitend, snel algoritme van te maken, waarmee je ff snel de voor jou juiste amp kan kiezen op basis van een beetje input van bijvoorbeeld genre en gitaar.

Er zijn wat vuistregels en er is ervaring... en daarmee kan dan met de wensen van de artiest/klant een geschoolde gok gedaan worden over wat zou kunnen werken. Maar 't is allemaal niet zo 100% zwart/wit.

Je zou 'ns kunnen zoeken op modeling vs buizen voor leuke discussies en bitch-fights op dit onderwerp. Daar wordt het namelijk nog wat scherper, omdat modeling op zich transistortechnologie is, met het doel om buizengeluid na te bootsen. Hier alvast een linkje: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108572
En als het in DAT verschil om natuurgetrouwheid zou gaan, zou ik idd moeten zeggen dat buizenversterkers natuurgetrouwer zijn. Maar dat is dan nogal makkelijk, want die buizenversterkers zijn dan de norm die nagebootst wordt :D.

J-sus Rulez
29 juni 2008, 14:29
Dus als ik het goed begrijp, om het eve simpel te zeggen, is een buizen versterker meer natuurlijker en een transistor meer een gemaakt geluid ?

Jup, dat klopt...

Kaboemba
29 juni 2008, 14:58
Jup, dat klopt...

Dat klopt helemaal niet, volgens mij is het eigenlijk juist andersom.

Een transistorbak geeft veel meer het geluid weer zoals het is (voegt minder toe). Dat is dus het natuurlijke geluid van je gitaar, effecten bak enz.

Een buizenbak voegt 10 van de 10 keer wat toe, het geeft dus niet het geluid van je gitaar weer zoals het precies is. over het algemeen is die toevoeging positief.

Ik zou daarom willen zeggen dat het geluid van een buizenbak niet natuurlijker is maar levendiger, rijker en organischer (als je daarvan kan spreken).

Liquid_Metal
29 juni 2008, 17:28
Om het simpel te zeggen. Buizenversterkers klinken gewoon beter dan de solid states. De mensen zijn niet voor niets bereid er duizenden euro's voor neer te tellen.

Dat ben ik absoluut niet met je eens. De eerste transistorversterkers waren een absolute ramp en toen klonken de buizen inderdaad een stuk beter. Maar de transistors verbeterden en veel gitaristen stapten over omdat een transistor goedkoper, lichter en robuuster is dan een buis. De afgelopen jaren worden buizenversterkers weer steeds populairder maar de techniek laat transistorversterkers ook geweldig klinken. Tegenwoordig hoeft een trans helemaal niet onder te doen voor een buis.
Ik zou zeggen dat een buizenversterker een warm en vol geluid geeft en een transistor een strak en gedefinieerd, scheller geluid.
Zelf ben ik absoluut fan van het buizengeluid, hoewel ik veel transistorbakken ook erg mooi vind klinken.

kassie
29 juni 2008, 18:34
nouja, ik las een interessante passage uit een kwalitatief goed boek. de auteur had het erover dat transistor distortion gemaakt is om buizenoverdrive na te bootsen. dit resulteerde erin dat er shitload aan electronica in moet om een beetje het geluid te creeren wat een simpele buizenversterker met alleen een volume en toonregeling al van zichzelf doet.

Het ligt ook aan het type buizenversterker. sommige nieuwere high gain buizenversterkers hebben zoveel solid state erin dat idd de dynamiek van een oorspronkelijk simpele buizenversterker ver te zoeken is.

pimmetje
29 juni 2008, 19:36
Het ligt ook aan het type buizenversterker. sommige nieuwere high gain buizenversterkers hebben zoveel solid state erin dat idd de dynamiek van een oorspronkelijk simpele buizenversterker ver te zoeken is.Oh, dat is zeker waar. Je hebt buizenbakken waar bijvoorbeeld een flinke digitale effectenbak is ingebouwd. Er is dan soms ook wel een manier om die effectenbak volledig te bypassen, en pas dan hoor je een buizenbak. Met die effecten ertussen (ook al staan ze niet ingeschakeld) krijg je laf kutgeluid... alle toon eruit gezogen ergens tussen de vingers en de speakers.

the sure thing
29 juni 2008, 22:59
Buizen vervormen ALTIJD het geluid. Deze vervorming wordt door ons gehoor echter als "warm en dynamisch" vertaald. Daarom wordt in de top van de hifi-wereld ook gebruik gemaakt van buizenversterking.

Jim Haagmans
30 juni 2008, 22:12
Een solid state bak kan toch ook warm en rond klinken? begrijp me niet verkeerd, ben absoluut buizenfan. Voor mij is het sleutelwoord echter (komt de cliché) dynamiek. Als je één geluid nodig hebt dat niet per sé hoeft mee te gaan met je gevoel en de vorm van een stuk is een transistorbak meer dan prima. Wil je echter je gevoel uit de speaker laten komen en de noten met je aanslag een bepaalde stemming geven, wat wat mij betreft muziek maken is, dan ben je in mijn ogen (!) beter af met een buizenbak.

hansli
30 juni 2008, 23:50
grappig om vele buizenadepten zich in bochten te wringen om de transistor voor instrumentversterking te loven; het gaat hier natuurlijk over "sopraangitaren", ik spel bas, en in de basversterking is er veel meer te zeggen voor transistorversterking, een bas moet zo onvervormd mogelijk klinken vind ik........

voor de gitaar is er idd niets anders dan buizen....

mijn favoriete hifi installatie zou dan ook een 30 watt buis vor mid en hoog en een 300 watt transistor voor laag bevatten, aangesloten op het 3-weg-systeem dat ik al heb, overgangsfreq. plm 300 hz

kassie
30 juni 2008, 23:56
grappig om vele buizenadepten zich in bochten te wringen om de transistor voor instrumentversterking te loven; het gaat hier natuurlijk over "sopraangitaren", ik spel bas, en in de basversterking is er veel meer te zeggen voor transistorversterking, een bas moet zo onvervormd mogelijk klinken vind ik........

voor de gitaar is er idd niets anders dan buizen....

mijn favoriete hifi installatie zou dan ook een 30 watt buis vor mid en hoog en een 300 watt transistor voor laag bevatten, aangesloten op het 3-weg-systeem dat ik al heb, overgangsfreq. plm 300 hz

ook met het oog op dat transistor directer reageert, wat voor bassen uitstekend is aangezien de sound anders al snel te 'log' kan worden.

Han S
1 juli 2008, 00:19
Buizen vervormen ALTIJD het geluid. Deze vervorming wordt door ons gehoor echter als "warm en dynamisch" vertaald. Daarom wordt in de top van de hifi-wereld ook gebruik gemaakt van buizenversterking.

Dat is niet waar en dat zul je nooit kunnen bewijzen in een blinde test. Wij hebben met een audiofielenclub diverse blinde testen gedaan en een daarvan was tussen CD spelers, waarvan er één buizen in de preamp had zitten. Niemand was in staat om ook maar enig verschil aan te tonen.

Een buis kan heel erg schoon en tintelfris klinken, stuur je hem echter in de stress dan zal hij vervormen en dat wordt bij gitaarversterkers bewust gedaan.
Pimmetje zit er het dichtst bij, een buis vervormt totaal anders dan een transistor. De buis zal voornamelijk of alleen maar even harmonischen genereren en die zijn we gewend om te horen. De transistor zal ook oneven harmonischen genereren en die klinken vreselijk.

Daarnaast is een buis veel sneller dan een transistor, niet gek voor een uitvinding van 102 jaar geleden. Over 100 jaar klinkt digitale electronica misschien ook wel zo goed. :D

hansli
1 juli 2008, 01:11
Daarnaast is een buis veel sneller dan een transistor, niet gek voor een uitvinding van 102 jaar geleden. Over 100 jaar klinkt digitale electronica misschien ook wel zo goed. :D

nou overspeel je je hand een beetje han; de transistor reageert direct, de buis kan natuurlijk op een laag vermogen enrom snel reageren, maar zeker niet sneller dan de transistor, en op hogere vermogens wordt de buis al snel traag, de charme van de buis..........

iemand moet nog es een mooi gedicht schrijven waarin de prachtige blauwe flakkering van de oversturende eindbuis wordt neergezet.............................

Lexvandoef
1 juli 2008, 01:24
nou overspeel je je hand een beetje han; de transistor reageert direct, de buis kan natuurlijk op een laag vermogen enrom snel reageren, maar zeker niet sneller dan de transistor, en op hogere vermogens wordt de buis al snel traag, de charme van de buis..........

iemand moet nog es een mooi gedicht schrijven waarin de prachtige blauwe flakkering van de oversturende eindbuis wordt neergezet.............................

Nope, buizen zijn sneller dan transistors. Er wordt volgens mij ook nog in de radar van een of ander gevechtsvliegtuig wat buisjes gebruikt omdat een transistor niet snel genoeg reageert.

pimmetje
1 juli 2008, 08:18
Ik verplaats 'm na deze veilige periode tussen de fossielen zoals ik toch maar naar moderne versterkers. Kijken of daar nog andere inzichten rondhangen.

Han S
1 juli 2008, 10:00
Nope, buizen zijn sneller dan transistors. Er wordt volgens mij ook nog in de radar van een of ander gevechtsvliegtuig wat buisjes gebruikt omdat een transistor niet snel genoeg reageert.

Een transistor is niet in staat om de giga hoge frequenties van radar te versterken, terwijl de buis dat lachend doet omdat hij zoveel sneller is. In de neuskegel van de F16 zitten buizen voor de radar. Een neutronenbom zal electronica uitschakelen, de buis zal zich er niks van aantrekken. Niet dat we daar wat aan zullen hebben, maar het buizen hebben daar geen last van.