PDA

View Full Version : Hulp bij gebruik chromatische tuner



Theije
24 februari 2003, 00:28
Dit is wellicht een hele stomme vraag, maar wel eentje die ik moet stellen, sorry.
Ik heb een chromatisch stemapparaat want ik ben echt een noob als het gaat om stemmen maar ik wil toch verschillende stemmingen gebruiken.
Nu moet je naast de noot die je wilt hebben ook de ´key´ instellen, maar wat is dit en welke moet ik hebben???
En wat houd de ´pitch´ precies in??
Alvast bedankt!

Nielsje
24 februari 2003, 00:34
wat voor stemappataart heb je?
pitch slaat het aantal hz waarop je stemt, dat moet gewoon A = 440 hz zijn.
(tenzij je vaag gaat doen...)
en key, tja de sleutel.. eh. weet ik eigenlijk zo niet, keb zelf een stemapparaat die zoekt gewoon de noot op die je speelt (of waar die op lijkt), en vermeldt erbij hoever je van zuiver afzit...
eh ik weet het verder neit zo...

misschien moet ik savonds niet zoveel bier pakken :razz:

Theije
24 februari 2003, 01:04
Hahah cheers mate.
Het is een Seiko ST757

Nielsje
24 februari 2003, 01:29
is dat zo'n klein plastic ding? want daar heb ik altijd nare ervaringen mee.
ik heb zelf zo'n stem ding in de vorm van een pedaal. wel leuk, niet duur, goed, en moeder bestending (jaja, mijn ma en haar stofzuiger zijn dodelijk voor plastic dingen op de grond...) vandaar dat ik ook altijd metalen schakelaars gebruik :razz:

pimmetje
24 februari 2003, 09:45
Volgens mij is dat key knopje voor 't stemmen van blaas-instrumenten (en enkele 'afwijkende' snaar-intstrumenten. Die knop heb je dus niet nodig om je gitaar te stemmen.

Theije
24 februari 2003, 11:29
Nee, ik heb uhm ook niej nodig alleen ik moet weten in welke 'key' ik uhm moet zetten om mijn gitaar te stemmen hij staat namelijk niet standaard in een bepaalde key.

Nielsje
24 februari 2003, 11:43
probeer het eens in C.
ik zal zo niet weten waarvoor dat ding anders is, ja voor het stemmen van blaasdingen enzo
maar volgens mij moet ie in C wel goed staan..en anders probeer je toch gewoon ?
tis toch vakantie :razz:

Phyrexian
24 februari 2003, 13:30
Op 2003-02-24 11:43, schreef Nielsje:
probeer het eens in C.
ik zal zo niet weten waarvoor dat ding anders is, ja voor het stemmen van blaasdingen enzo
maar volgens mij moet ie in C wel goed staan..en anders probeer je toch gewoon ?
tis toch vakantie


voor de schoolgaanden tenminste :sad:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2003-02-26 09:36 ]</font>

Diggerz
25 februari 2003, 18:41
de Boss TU-2 blijft "blijft voor mij althans" het beste stemapparaat op de markt..

Phyrexian
26 februari 2003, 09:37
Op 2003-02-25 18:41, schreef Diggerz:
de Boss TU-2 blijft "blijft voor mij althans" het beste stemapparaat op de markt..


da's zelfs een understatement. In pedaalvorm vind je niet beter. Als je beter/anders wil, opteer je best voor een racktuner van KORG. Maar dan ben je nog meer geld kwijt (die TU-2 kost ook al makkelijk 90-100 euro).

Nielsje
26 februari 2003, 09:50
nou ja, ik heb dat fender stemding pedaal en die bevalt mee ook heel goed hoor!
nieuw gekocht voor 125 piek ofzo kan dat?
vast wel... maar nooit problemen mee gehad en ja, die korg rack is idd mooier, maar goed, dat pedaal doet ut bes.t..

Diggerz
27 februari 2003, 12:44
ja nielsje, maar toch... :razz:

Neophyte
27 februari 2003, 22:09
Korg CA-20 rulez >:)

en over de vraag van de topicstarter: zit er geen handleiding bij je stemapparaat?

Oetsie
11 mei 2007, 08:33
Ik heb gewoon dat stemapparaatje voor de speaker geplaatst en de "on-line snaren" uitgeprobeerd (via zo'n flash-stem bestand), het bleek dat het key C moest zijn, als iemand nu ook zou weten waarom (en wat de andere zijn) ben ik helemaal tevreden. Graag in mijn topic:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91727&highlight=chromatisch+stemmen

G.G.
11 mei 2007, 09:06
Oetsie, dit onderwerp is meer dan 4 jaar oud. Denk dat TS het antwoord ondertussen wel gevonden heeft.

Oetsie
11 mei 2007, 11:04
Haha dat zag ik. Hij zal t antwoord ook vast gevonden hebben, maar ik nog niet, daarom verwijs ik de mensen door naar mijn soortgelijk-topic:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91727&highlight=chromatisch+stemmen

iemand?

Mike McCready
11 mei 2007, 18:28
da's zelfs een understatement. In pedaalvorm vind je niet beter. Als je beter/anders wil, opteer je best voor een racktuner van KORG. Maar dan ben je nog meer geld kwijt (die TU-2 kost ook al makkelijk 90-100 euro).
Het is een fijn pedaal en ik gebruik hem met plezier, maar de beste is het niet. Er is ook nog altijd een Strobostomp (betaal je ook wel 3x zoveel voor)