PDA

View Full Version : Nieuwe Gibson SG



Misery Signals
29 juni 2008, 08:53
SG Standard van 1984, 850€ betaald...

http://users.pandora.be/bartmetde6snaren/Gear/Gitaar/HPIM1831.jpg

MS

chubbyfan
29 juni 2008, 09:01
Mooi hoor,Nu ga je lekker de hele dag poetsen en pingelen zeker :satisfie:

macwilliams
29 juni 2008, 09:22
Het enthousiastme spat er af?

Hoe kom je er aan?
Waar heb je hem gevonden?
Wat was de oorspronkelijke vraagprijs?
Waarom juist deze gitaar?
En ga zo maar door



Gefeliciteerd :hippie:

guitartub
29 juni 2008, 09:23
De hele dag pingelen kan geen kwaad, met poetsen moet je oppassen dat je het mooie er niet van af poetst.

Kakihara
29 juni 2008, 09:23
Het enthousiastme spat er af?

Hoe kom je er aan?
Waar heb je hem gevonden?
Wat was de oorspronkelijke vraagprijs?
Waarom juist deze gitaar?
En ga zo maar door



Gefeliciteerd :hippie:

Inderdaad... vind het ook nogal een droge aankondiging. Misschien wou hij er snel vanaf zou zijn, om direct te kunnen spelen ? :D
In ieder geval, gefeliciteerd en veel plezier ermee ! :hippie:

Misery Signals
29 juni 2008, 09:35
Haha mijn excuses, wilde snel posten omdat ik moest gaan repeteren maar ik heb nog wel ff tijd...
Ik wilde terug een bruine sg. Heb slechte ervaringen met een Standard natural burst waarvan de hals gewoon krom begon te staan, ook al nam ik hem netjes mee naar huis enz. Daarom wilde ik liever ene oud 70's of 80's model, helaas onbetaalbaar zo dacht ik.
Kwam ik deze gewoon tegen op Gitaarmarkt. Ff opbellen, hij vroeg 900 maar toen ik zei dat ik hem voor 850 kwam halen geen probleem. intussen mijn orange box verkocht aan een vriend dus de boel was weeral gefinancierd.

Wat opvalt is hoe kwalitatief beter deze wel niet is als de huidige series. Lekker hout, keuriger afgewerkt, en tone is pakken beter, mede door de elementjes die anders zijn als de huidige (57? PAF? Weet er iemand dit?). Input is ook langs de zijkant dus minder kans op damage bij een wilde show.

MS

macwilliams
29 juni 2008, 09:47
Haha mijn excuses, wilde snel posten omdat ik moest gaan repeteren maar ik heb nog wel ff tijd...
Ik wilde terug een bruine sg. Heb slechte ervaringen met een Standard natural burst waarvan de hals gewoon krom begon te staan, ook al nam ik hem netjes mee naar huis enz. Daarom wilde ik liever ene oud 70's of 80's model, helaas onbetaalbaar zo dacht ik.
Kwam ik deze gewoon tegen op Gitaarmarkt. Ff opbellen, hij vroeg 900 maar toen ik zei dat ik hem voor 850 kwam halen geen probleem. intussen mijn orange box verkocht aan een vriend dus de boel was weeral gefinancierd.

Wat opvalt is hoe kwalitatief beter deze wel niet is als de huidige series. Lekker hout, keuriger afgewerkt, en tone is pakken beter, mede door de elementjes die anders zijn als de huidige (57? PAF? Weet er iemand dit?). Input is ook langs de zijkant dus minder kans op damage bij een wilde show.

MS

Zo leest het gelijk een stuk leuker. Mooi dat deze voldoet aan je wensen zonder gelijk onbetaalbaar te zijn. Al denk ik dat een nog oudere ook weer wat duurder zal zijn.

heel veel gefeliciteerd.

drap
29 juni 2008, 09:51
Ik heb er eentje uit '83 en is bijna hetzelfde, behalve dan dat die van mij zwart is, geen blockinlay in het eerste vakje heeft (ik denk nog steeds aan een produktiefout, wat in die jaren wel eens wilde voor komen voor zover ik heb begrepen) en een iets andere brug.

Ik denk overigens dat de produktiestandaard nu hoger ligt dan toen (Norlin periode enzo). De elementen waren destijds voor zover ik weet dezelfde als die er tegenwoordig nog in zitten (490R/498T).

Verder, hartstikke mooi exemplaar voor een hartstikke scherpe prijs. Gefeliciteerd ermee!

edit: Dit (http://www.everythingsg.com/) is een leuke site om zo wat dingetjes te weten te komen.

En nu ik verder heb gekeken op die site lijkt je SG uit '80 te komen. Wat is het serienummer?

bass blom
29 juni 2008, 10:06
das een mooike! de mooiste SG imo slagplaat gezien..

drap, fout in jouwe of die van hem?

mijn zwager heeft zo 1, cherry, met ebben toets.

drap
29 juni 2008, 10:14
In de mijne. Blokje minder, wat naar mijn weten de exemplaren van '83 wel hebben.

Zie voor u zelf:

http://i90.photobucket.com/albums/k265/drap_2006/S8000139.jpg

Vreemd gevalletje toch?

bass blom
29 juni 2008, 10:17
In de mijne. Blokje minder, wat naar mijn weten de exemplaren van '83 wel hebben.

Zie voor u zelf:

http://i90.photobucket.com/albums/k265/drap_2006/S8000139.jpg

Vreemd gevalletje toch?

ik dacht juist dat exemplaren met een blokje op pos 1 meer zeldzaam waren :chicken:

drap
29 juni 2008, 10:23
ik dacht juist dat exemplaren met een blokje op pos 1 meer zeldzaam waren :chicken:

Nee, opzich niet. Er zijn in de loop der jaren modellen geweest die wel een blok inleg hadden in het eerste vakje en modellen die er geen hadden. Alleen die uit '83 zouden er wel eentje in het eerste vakje moeten hebben voor zover ik nu uitgepluist heb en die van mij heeft dat dus niet. Alleen die met trapezoid hebben nooit eentje in het eerste vakje voor zover ik weet.

Squier4ever
29 juni 2008, 12:08
drap heeft gewoon een Gibsun! hahahaha genaaid! :D

bass blom
29 juni 2008, 12:14
drap heeft gewoon een Gibsun! hahahaha genaaid! :D

lol, pestkop :D

hier de oude van mijn zwager, 1973

http://www.hetgelegevaar.nl/SGpeter.jpg

drap
29 juni 2008, 12:26
Denk dat de Gibsun fabriek nog niet eens bestond ten tijde dat mijn exemplaartje gemaakt is. :satisfie:

Phv_strat
29 juni 2008, 12:36
SG Standard van 1984, 850€ betaald...

http://users.pandora.be/bartmetde6snaren/Gear/Gitaar/HPIM1831.jpg

MS

Prachtgitaar met een zeer mooie kleur!
Een dergelijke gitaar hoop ik later ook nog eens te kopen.

hezz
29 juni 2008, 13:56
Mooie SG! Ooit komt er bij mij ook eentje in de collectie staan.

Misery Signals
29 juni 2008, 14:20
En nu ik verder heb gekeken op die site lijkt je SG uit '80 te komen. Wat is het serienummer?
Waar haal jij die informatie?
http://everythingsg.com/catalogs/1986%20sgstandard.jpg
Deze 86'er heeft PAF's dus de mijne zou dat ook moeten hebben...

MS

euroboy
29 juni 2008, 18:25
Het kan dus een oude SG kopen voor ongeveer mijn budget met block inlay,
.... Net wat ik wil!!!


Iemand een gelijke sg die hij wegdoet pm even

drap
29 juni 2008, 18:47
Waar haal jij die informatie?

*foto*

Deze 86'er heeft PAF's dus de mijne zou dat ook moeten hebben...

MS

Ja, dat klopt en hoogstwaarschijnlijk ook 490T/498R. Dat zijn PAF-achtige elementen, vandaar.

Maar wat is het serienummer van jouw SG? Ben nieuwsgierig naar de leeftijd van jouw exemplaar. Hij lijkt namelijk ouder. Kijk maar 's naar het gedeelte met oude catalogi op die site, dan lijkt ie ergens tussen '80 en '83 te komen. Kan het mishebben, vandaar de nieuwsgierigheid.

Btw, hoe speelt ie? Moest je ook wennen aan de dikkere hals? Had ik in het begin namelijk wel, maar nu wil ik niet anders meer.

Misery Signals
29 juni 2008, 20:08
Sorry voor het lange wachten...

Je had gelijk Drap, hij is van 11 januari 1982 haha! Zie foto 1.

Wat erger is, is dat hij totaal niet klinkt op mijn amps thuis, iets wat nog wel meeviel ter plaatse daar. En om een gitaar nu op een Bogner Uberschall en Soldano SLO slecht te doen klinken, moet je al moeite doen...
Ik dus die elementen eruit gevezen (tweede foto). Ik schrikken want geen Patent nr erop en zwart afdekking achteraan op element, er zo goed als niet af te krijgen. Ik dacht: Chinees bedrog.
Dan keek ik nog eens goed naar de bedrading. Volgens mij heeft Gibson enkel zo'n elementbedrading en het ziet er allemaal authentiek uit. Dan de cavity opengedaan. Ziet er ook allemaal onaangeraakt en gewijzigd uit (derde foto).

Wie heeft zoiets al gezien? Ben ik gewoon teleurgesteld in wat meer vintage elementen en klank of klopt er iets niet?

http://users.pandora.be/bartmetde6snaren/Gear/Gitaar/SG/DSC00608.JPG

http://users.pandora.be/bartmetde6snaren/Gear/Gitaar/SG/DSC00606.JPG

http://users.pandora.be/bartmetde6snaren/Gear/Gitaar/SG/DSC00607.JPG

MS

Morpheus
29 juni 2008, 20:25
het lijkt erop dat die pups (niet goed?) gewaxpot zijn ofzo. Ik denk datj e eerst moet kijken naarhoe dat dnig klinkt onversterkt, om dan pas iets te kunnen zeggen over de versterkte sound.

Verder denk ik dat je echt het idee van ouwe pafs overschat. Het stikkertje zit er al sinds eind jaren 70 niet meer op. dit zjin dus waarschijnlijk T buckers, want de 490/498 set kwam pas later uit.

drap
29 juni 2008, 20:35
Dat betwijfel ik, want in mijn '83er zat wel degelijk een setje 490R/498T. Misschien heb je wel gelijk hoor, ik ben ook geen groot deskundige, maar gezien deze gitaar nauwelijks ouders is kan ik me haast niet voorstellen dat er een ander setje in zit.

@Misery Signals: Wat ik in het begin had met mijn setje elementen is dat ze heel fel waren, met een behoorlijke output, waar ik heel erg aan moest wennen en m'n instellingen er op moest aanpassen. De elementen zorgen er ook voor dat het signaal redelijk snel over z'n nek gaat, dus je kan gerust zuiniger zijn met de hoeveelheid gain. Helaas voor mij waren de elementen ook zo microfonisch als de neten en heb ik ze vervangen, maar ik was er, eenmaal aan gewend, best tevreden over. Heb ze toch maar vervangen destijds (en ook toen moest ik weer wennen aan de mindere output van de nieuwere elementen, ghehe).

Misery Signals
29 juni 2008, 20:41
da is 't em net, ze hebben helemaal niet veel output. ze klinken gewoon nergens naar.
en naar wat ik kan opmaken is alles origineel...
eens ander snaren erop en afstellen en dan nog eens horen en dan kijken of ik er een jb in pleur of niet...

MS

drap
29 juni 2008, 20:47
Misschien dat de potmeters wat gaar zijn? Je zou ze kunnen (laten) doormeten. Ik heb geen verstand van de exacte waarden van potmeters verder, maar dat is hier wel te vinden op het forum middels de zoekfunctie denk ik.

Maar wat ben je van elementen gewend dan? Het zijn natuurlijk niet echt modern gevoicede elementen.

bass blom
29 juni 2008, 21:33
die foto van de pups is natuurlijk nix van te bakken.

popgat ziet er origineel uit.

Misery Signals
29 juni 2008, 21:42
Wat je ziet bij de pup foto is wat er is. Zwarte achterkant, lijkt wel zwart waslaagje, hangt muurvast aan element. Lijkt erop dat ze opnieuw gewaxpotted zijn zonder ze van de gitaar los te maken, waardoor heel de pickup is verkloot geworden. Spijtige zaak, JB time...

MS

GibsonDC
29 juni 2008, 22:20
leuke gitaart en ook wel een leuke prijs. Ik heb voor mijn sg uit '71 2 tot 3 jaar terug maar 800 euro betaald en nog steeds blij mee:) Veel plezier ermee.

Morpheus
30 juni 2008, 00:34
Wat je ziet bij de pup foto is wat er is. Zwarte achterkant, lijkt wel zwart waslaagje, hangt muurvast aan element. Lijkt erop dat ze opnieuw gewaxpotted zijn zonder ze van de gitaar los te maken, waardoor heel de pickup is verkloot geworden. Spijtige zaak, JB time...

MS
jb in een sg?? ben je mal? veel en veel te fel! ik zou gaan voor een rondere, warmere pup (om alsnog een felle tone te krijgen hoor!). ik zou gaan voor de customcustom, duncan custom5, of de air norton. (of mule, als je veel centen hebt).

Misery Signals
30 juni 2008, 01:08
Fel mag ie zijn. Ik speel geen Kane meuk he :)

MS

Morpheus
30 juni 2008, 01:21
Fel mag ie zijn. Ik speel geen Kane meuk he :)

MS
tis niet eens fel met de JB in een sg. tis gewoon schel. een JB in een LP haalt het 'modderige' weg (vind ik niet; ik vind dat 't een LP helderder maakt en strakker) maar in een SG is het gewoon een schelle bak. nog erger dan een el cheapo tele.

Misery Signals
30 juni 2008, 01:47
Het is niet makkelijk om zo van element te veranderen. In al mijn ander gitaren zit een JB in de brug, LP Custom en ook een ESP Horizon, een gitaar met ongeveer dezelfde massa als zo'n SG. Daar klinkt het ook steengoed in.

MS

pannekoek
30 juni 2008, 01:53
Het is niet makkelijk om zo van element te veranderen. In al mijn ander gitaren zit een JB in de brug, LP Custom en ook een ESP Horizon, een gitaar met ongeveer dezelfde massa als zo'n SG. Daar klinkt het ook steengoed in.

MS


probeer eens de jb van je les paul in je sg te zetten, dan kan je meteen kijken hoe t klinkt

Morpheus
30 juni 2008, 02:00
Het is niet makkelijk om zo van element te veranderen. In al mijn ander gitaren zit een JB in de brug, LP Custom en ook een ESP Horizon, een gitaar met ongeveer dezelfde massa als zo'n SG. Daar klinkt het ook steengoed in.

MS
de esp is dikker, en heeft een maple top (naar alle waarschijnlijkheid). dat geeft al meer dikheid.

nja kerel, wat jij wilt. ik heb het alvast maar gezegd.

Misery Signals
30 juni 2008, 02:30
Nja mss wel, dank je alvast voor de tip. Welke komt het dichtste bij de JB van output, harmonics en distortion?

MS

Morpheus
30 juni 2008, 13:54
Nja mss wel, dank je alvast voor de tip. Welke komt het dichtste bij de JB van output, harmonics en distortion?

MS

voor in je sg raadt ik je heel, heel sterk de air norton aan. Ik heb die ook d'rin zitten, en hij heeft (ongeveer) net zoveel output als de JB, lekkerdere harmonics en qua distortion; tja. ik vind 'm lekkerder in de SG. hij geeft 'n iets rondere tone waardoor de sound net zo fel word als de JB in een LP.

2e keus:
EVO
duncan custom5
duncan customcustom
dimarzio breed
dimarzio super3

3e keus:
duncan distortion
superdistortion

als je echt er veel geld voor over hebt (300E per setje!) zou ik gaan voor een setje bareknuckles. Mijn keus: cold sweat, painkiller, rebel yell. in die volgorde ;)

Een leuke die je ook kan proberen is de Dean Michael Schenker pickup (80 dollar geloof ik). Beetje een tussenweg tussen het felle en de superpinches van de JB en het warmere, dikkere, scheurende van de superdistortion. Geweldige pup! rijdt voor de gein naar Feedback, en probeer de schenker Vee daar eens. de aziatische 'custom' (heeft dot inleg, gelijmde hals, binding) die heeft die pup. weet je precies wat ik bedoel.

Luke-wannabe
30 juni 2008, 14:15
Volgens mij heeft er iemand een dubbelaccount, jongens!

bass blom
30 juni 2008, 14:28
Volgens mij heeft er iemand een dubbelaccount, jongens!

je bent niet de enige die zich dat afvraagt ja :D

Mr.Fingers
30 juni 2008, 14:33
Wie? Wie? Wie?

(MS & Morph = 1?)

Lexvandoef
30 juni 2008, 14:35
Wie? Wie? Wie?

(MS & Morph = 1?)

Meer Morphes = Orpheo :seriousf:

Morpheus
30 juni 2008, 14:37
Meer Morphes = Orpheo :seriousf:

mocht je willen. Ik heb geen warmoth's.

Lexvandoef
30 juni 2008, 14:39
mocht je willen. Ik heb geen warmoth's.

hehe, dan heb je gewoon heel erg dezelfde smaak als warmoth koning Orpheo:)

Morpheus
30 juni 2008, 14:45
hehe, dan heb je gewoon heel erg dezelfde smaak als warmoth koning Orpheo:)
nee, ik vind van niet. Orpheo is zwaar into les pauls, en ik niet. Ik heb ook graag een strat op z'n tijd, een tele ook wel, maar het liefst PRS.

Dekkz0r
30 juni 2008, 15:12
Heb zelf dit monster in m'n sg bij de brug, heerlijke lead sound imo, lekker fel en veel output.

Seymour Duncan SH-6
http://www.stringshop.com.au/catalog/images/pickups/SD-SH-5B.jpg

Dodelijke combo met de DiMarzio Paf pro in de neck.

Braindead
30 juni 2008, 16:38
uh? Dat ie met een dikkere body meer dikheid geeft snap ik, maar een maple top geeft meer dikheid? Maple geeft eerder een laagje hoog en snufje middle dacht ik.


de esp is dikker, en heeft een maple top (naar alle waarschijnlijkheid). dat geeft al meer dikheid.

nja kerel, wat jij wilt. ik heb het alvast maar gezegd.

Morpheus
30 juni 2008, 17:13
uh? Dat ie met een dikkere body meer dikheid geeft snap ik, maar een maple top geeft meer dikheid? Maple geeft eerder een laagje hoog en snufje middle dacht ik.
is niet zo. Ik heb bij max guitars ooit een hamer geprobeerd, volledig esdoorn, en dat ding had meer growl en meer laag dan een LP.

drap
30 juni 2008, 19:22
Ai, en toen viel Orpheo'tje door de mand met z'n Schenker fetish...

Anyway, ik zou die JB's gewoon proberen in je SG. Je hebt ze in een ESP zitten zeg je, ff omruilen om te proberen en je weet het of het wat voor je is of niet. Het solderen is een klusje van niks. Denk dat de extreme scherpte waar Orpheo het over heeft ook wel een beetje meevalt. Hij mag nogal eens graag overdrijven. Een SG is iets wat feller dan bijv. een Les Paul, maar zo enorm is het verschil nu ook nog weer niet en er zitten daarnaast ook nog eens knopjes op je versterker of eventuele pedalen.

bass blom
30 juni 2008, 19:44
Morpheus
Banned

dus het is echt zo? :eek:

Speulert
30 juni 2008, 19:55
Dat zou wel ziek zijn,zeker met zulke uitspraken:
nee, ik vind van niet. Orpheo is zwaar into les pauls, en ik niet. Ik heb ook graag een strat op z'n tijd, een tele ook wel, maar het liefst PRS

Orpheo
30 juni 2008, 20:01
tja, ik ben morpheus niet :) Ik heb echt een hekel aan PRS. ik heb ze niet voor niets verkocht :)

drap
30 juni 2008, 20:05
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/artikel-fotos/storm/27817070410-thumb1.jpg

Ghehehe...

Orpheo
30 juni 2008, 20:13
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/artikel-fotos/storm/27817070410-thumb1.jpg

Ghehehe...

ik zeg maar niks. De gevoelige zieltjes hier geven me zo snel een ban de laatste tijd....