PDA

View Full Version : wattage versus volume.



Toni Penta
28 juni 2008, 23:17
Al enige tijd loop ik rond met dezelfde vraag:

Hoe kan het dat een versterker met, bijvoorbeeld, 40 Watt vermogen, meer volume kan produceren dan een versterker van, ik zeg maar wat, 100 watt?

Ik heb deze vraag eens voorgelegd aan een heuse audio-expert, maar zijn antwoord was zo abstract dat ik het toen helemáál niet meer begreep.
Het enige wat ik er van begrepen heb is dat het alleen maar lijkt dat de 40-watter een hoger volume produceert dan de (in dit voorbeeld) 100-Watter. Met andere woorden, het zit 'tussen de oren'.

Wie kan dit op 'kleuterschool-niveau' uitleggen?

alvast bedankt,
Toni

zjanke
28 juni 2008, 23:34
Ik doe een poging en ga er even van uit dat je ze allebei open hebt staan.

Geluid wordt logaritmisch gemeten en vermogen linear.
linear: 10 watt X 10 is 100 watt
logaritmisch: 10 watt is 98 dB (fictief getal), 100 watt is 101 dB (is 2x zo hard en niet 10X)

Als je verschillende versterkers hebt dan tellen andere dingen ook mee die misschien wel meer invloed hebben als het vermogen: Rendement van speakers, EQ instelling (hoog en laag wordt anders ervaren dan mid) en bouw van de kast. Een gesloten kast (achterkant) klinkt strakker dan een open kast wat in je beleving ook harder kan zijn.

Snijdt dit hout voor jou?

Chris Winsemius
28 juni 2008, 23:35
Puberaal lukt me wel :)

Er spelen nog wat dingen mee zoals het rendement v/d gebruikte speaker(s).. hoe meer dB @ 1 W @ 1m (gegevens die je weleens ziet bij luidspreker-beschrijvingen) hoe meer volume (dit heeft eigenlijk niets met het versterkervermogen zelf te maken).

Door de manier van vervormen en de benadrukking van bepaalde harmonischen klinkt 'n buizenversterker (met van die lampjes zoals oma's radio) bijna altijd luider dan transisorversterkers met hetzelfde of zelfs hoger vermogen.

Daarnaast klinken versterkers/speakers met meer/veel nadruk op het mid en hoog weer luider dan vergelijkbare versterkers/speakers met hetzelfde vermogen/rendement maar met minder nadruk op dat mid en hoog.

Ik hoop dat dit 'n beetje te volgen is!

caliban
28 juni 2008, 23:36
Ik denk dat het gedeeltelijk van de speakers afhangt, sommige speakers hebben meer of minder rendement dan andere. Verder hangt het af van versterker tot versterker, maar daar weet ik de juiste theoretische verklaring niet voor.
Ik denk dat het gedeeltelijk afhangt van het signaal dat uit de preamp komt.
Bijvoorbeeld mijn engl preamp heeft een lager uitgangssignaal dan de preamp in mijn mesa mark III, terwijl mijn zelfbouw CAE een hoger uitgangssignaal heeft.

Chris Winsemius
28 juni 2008, 23:41
OT!

@Zjanke & Caliban: zaterdag-avond amp-freaks-time? :)

Groetjes uit Vleuten!

zjanke
28 juni 2008, 23:41
Alleen zaterdag?:seriousf:

Chris Winsemius
28 juni 2008, 23:44
Alleen zaterdag?:seriousf:

LOL! Op dinsdagen: ook/zeker/toch nog :)

rock 'n roll
28 juni 2008, 23:44
Mag ik ook meedoen?

Nog even recht uit mijn cursus fysica:

N=10*log(I/I0)

N: hardheid in decibel
I: Vermogen per oppervlak dus W/m² of W/cm²
I0: de gehoorsdrempel (theoretisch) 10^-12 W/m²

:)

caliban
29 juni 2008, 00:15
OT!

zaterdag-avond amp-freaks-time? :)


En zaterdagavond: shit ik zou echt moeten gaan slapen want morgen om zeven uur op om te gaan werken, wat zit ik toch weer op dat forum te lullen time.

Toni Penta
30 juni 2008, 09:07
(TS)

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ben weer wat wijzer geworden.

Groetjes
Toni

pol
30 juni 2008, 12:03
Ik doe een poging en ga er even van uit dat je ze allebei open hebt staan.

Geluid wordt logaritmisch gemeten en vermogen linear.
linear: 10 watt X 10 is 100 watt
logaritmisch: 10 watt is 98 dB (fictief getal), 100 watt is 101 dB (is 2x zo hard en niet 10X)



klopt niet, vermogen x 10 is + 10db, en niet + 3db

verdubbeling van vermogen is ongeveer +3db

jerome
30 juni 2008, 19:40
Wat me ook opvalt is dat bij sommige gitaaramps het geluid beter "draagt" als bij de andere amp met hetzelfde vermogen.
En dat ervaar je misschien als luider maar ik vraag me af die amp dan wel werkelijk luider is (dB's)
En mijn ervaring is ook dat over het algemeen transistoramps minder makkelijk overeind blijven in een bandmix dan een buizenbak met hetzelfde vermogen.
Zouden er dan ook minder dB's uit een transistorbak dan uit een buizenbak (met hetzelfde vermogen) komen?