PDA

View Full Version : Ook maar even voorstellen



Toni Penta
28 juni 2008, 22:23
Hoi allemaal! Na enkele keren wat op dit forum 'rond te hebben gekeken', besloot ik me toch maar te registreren.

Mijn nicknaam verklapt het al: ik ben een liefhebber van de pentatonische ladders.

Meestal speel ik op mijn Ephiphone Dot gitaar over een V-Ampire van Behringer.
Mijn muziek: Blues, (smoothy) Jazz, Bebop, Rockabilly, R&R en soms wat Bossanova.
De Blues laat mij praten en vertellen, de (smooth) jazz geeft wat warmte, Bebop en Rockabilly zijn gewoon lekker om te spelen en met de Bossanova kan ik heerlijk 'freaken'. Daarnaast pak ik af en toe mn akoestische Ibanez voor de (fingerpicking) ragtime. Van die muziek wordt ik altijd heel vrolijk.

Ik speel in een Bluesband waarin onze zangeres, naast de drummer en bassist, ondersteundt wordt door een smoelschuif, annex bluesharp en waarbij ik, soms toch 'ergenis' van de andere bandleden, graag een jazzy-smaakje toevoeg.

Ik houd niet zo van dat scheurwerk. Een beetje distortion is mooi, maar ik heb voldoende aan een beetje delay, en de gain-knop ietsje open. Reverb gebruik ik alleen maar als de akoestiek van de ruimte dat toelaat (lees: nodig heeft). Voor 'mijn' geluid' speel ik meestal over het hals-element dat een lekker warm soundje heeft.

Ik hoop op dit forum nog veel te leren en ideeën van anderen te horen.


Groetjes,
Toni

J-sus Rulez
29 juni 2008, 14:36
welkom! (+10 ofzo)

Tubescreamer
30 juni 2008, 12:06
Welkom hier! Zeg maar Blues & Jazz & Rockabilly houdt toch wel meer in dan pentatonische ladders alleen? De blues alleen al.....

Maar goed, grappig dat je fan kan zijn van een bepaalde toonladder. Nooit bij stilgestaan, vraag me af waar ik fan van ben; hmmmm ik denk dat ik fan ben van chromatisch :D

Awel veel plezier hier dus!

kassie
30 juni 2008, 17:55
Welkom hier! Zeg maar Blues & Jazz & Rockabilly houdt toch wel meer in dan pentatonische ladders alleen? De blues alleen al.....

Maar goed, grappig dat je fan kan zijn van een bepaalde toonladder. Nooit bij stilgestaan, vraag me af waar ik fan van ben; hmmmm ik denk dat ik fan ben van chromatisch :D

Awel veel plezier hier dus!

vooral pentatonisch gecombineerd met mixolydisch.... heerlijk

Toni Penta
30 juni 2008, 18:48
(T.S)

Bedankt voor jullie reacties.




vooral pentatonisch gecombineerd met mixolydisch.... heerlijk...dorian, ionian, phrygian, ze bedenken de meest vreemde namen.
Alsof we nog in de Griekse oudheid leven :)

@Tubescreamer, Je hebt gelijk als je zegt dat Blues, Jazz etc niet alleen maar pentatonisch is. Maar het is wel grotendeels pentatonic. En een mix van de maj en min pentatonisch met de extended (penta) bluesladder geeft je een heel scala aan noten.
En Jazz, tja da's een heel ander verhaal, maar ik speel vrnl 'smooth' jazz, dus een duidelijk bluesy tintje. Ook dan kom je een heel eind met de vijfnotige ladders.
En uiteraard is RockaBilly niet alleen maar pentatonisch, zoals eerder opgemerkt, maar de Majeur Penta gebruik ik er veel in.

En nou klink ik net zo'n saaie muziektheoriticus. Maar begrijp me niet verkeerd: ik blijf niet altijd netjes in een bepaalde ladder;
eerst komt het gevoel, daarna de muziektheorie. Maar het is verrekte handig als je de theorie kent. 8-)

En ik kan wel uren lullen over solo's in penta-ladders, dus laat ik er maar over ophouden.
Voor nu even dan..;)

gr
Toni

Tubescreamer
30 juni 2008, 23:23
Ja wel leuk als je t allemaal weet hoor...wel knap als je het allemaal weet & kan onthouden.
Ik ben bang dat ik iemand ben die waarschijnlijk al die dingen de hele tijd speelt maar niet weet hoe ze heten; wel hoe ze eruit zien op het fretboard en hoe ze klinken. Maar Frygisch? Ionisch? Ik ken de termen wel maar sla je me met een volle brandblusser -zo'n rooie- hartstikke dood ik zou het niet aan kunnen wijzen :???:

hansli
30 juni 2008, 23:59
eh sja,

frygisch dat weet ik dan nog wel, dat klinkt altijd ondekoeld, frigide zeg maar, ...........

kassie
1 juli 2008, 13:56
eh sja,

frygisch dat weet ik dan nog wel, dat klinkt altijd ondekoeld, frigide zeg maar, ...........

frygisch klinkt spaans