PDA

View Full Version : Potmeters: van pffff.... naar grrrr... naar aaaargh



e!
28 juni 2008, 21:48
Potmeters van m'n strat vervangen met 3 stuks CTS 250K. 1x log 2x lin voor tone. Blijkt dat ik daarvoor dus beter 3x log had kunnen nemen.. toonregeling doet bijna niets tot de laatste kwartslag van de knop. Pffff...

Maar goed, 't werkt wel! Dus dat komt nog wel, denk je dan.:hippie:

Vandaag dan maar mijn Artstar 50 (ES335 model Ibanez) onder handen genomen. Die had ik ooit naar een "mannetje" gebracht, een gast die mij via via werd aanbevolen en die gitaren bouwde. Die zou 'em wel even fixen met nieuwe potmeters! Bleek zijn collega die het soldeerwerk doet mij dus te belazeren met enkel contactspray. Eerst opnieuw laten doen door mannetje zelf, maar die verprutste het dus... pffff... Geld terug gehaald en een tijdje laten liggen. Doe ik later zelf wel :satisfie:

Met die strat pots laatst dus ook gelijk maar 4 500K CTS potmeters besteld, 2x log en 2x lin en aan de slag! Ik ben niet zo'n held met die dingen, maar ik pruts nou eenmaal graag. Leer je van, weetjewel! Anyway, eindelijk dingen aan elkaar gesoldeerd en ff testen met de zooi nog buiten de kast. Wat blijkt? 't Klinkt niet zoals ik gewend was! ff part no. van de caps opgezocht: 1H223J -> blijkt dus .022 uF te zijn. Heeft die lul m'n oorspronkelijke caps (die n.a.w. .047 uF geweest zullen zijn) ook te hebben vervangen. Tone doet dus veel te weinig.. grrrr... langzaam wordt 't nu wel een beetje... .

Maar goed, 't werkt wel! Dus inbouwen dan maar. Caps vervangen we later nog wel een keer, toch? :soul:

Klooien, prutsen om die shafts bij de gaatjes te krijgen, met je fikke door dat f-gat. Ook al zo'n gehannes. En dan ben je d'r eindelijk... blijkt de shaft van al die pots 1 mm te dik voor de gaatjes in de kast... aaaaargh!

Resultaat: 20 euries aan potmeters door de plee en 2 uur pielen voor noppes! :sneaky: Last but not least kwam ik erachter dat die 500K pots flink in waarde afwijken. Op 1 mat ik 485, een ander zelfs 475. Das lijkt me toch een behoorlijke afwijking? Of is dat normaal?

Wat ik me n.a.v. dit alles afvraag: als ik een mooi toneverloop op mijn pots wil hebben met die 2 humbuckers, kan ik dan niet beter ook gewoon 4 log pots gebruiken, zoals bij een strat?

ponq
28 juni 2008, 22:31
Ik ben niet zo'n held met die dingen, maar ik pruts nou eenmaal graag. Leer je van, weetjewel!
Mijn mening! Gewoon blijven door gaan ;)

Die afwijking op de pots, weet je zeker dat je goed gemeten hebt? Ik vind de afwijking vrij groot.

Bij gitaar-effecten zijn tone-potmeters meestal lin. Hoe dat bij de gitaar zelf zit, weet ik niet. Maar t ligt natuurlijk aan de schakeling waarin de potmeter zit hoe hij reageert.

succes iig!

e!
28 juni 2008, 22:57
Een strat heeft 3x log. Een LP type, zoals ook mijn 2 Ibanezjes, heeft log voor volume en lin voor tone.

Strat heeft wel een iets andere schakeling. Zal daar wel in zitten. Mijn andere Ibanez gitaar heeft dezelfde PU en control configuratie als de gitaar waar ik vandaag aan zat te werken (2x log, 2x lin) en daarbij heb ik niet het idee dat de toonregeling niet lekker verloopt over de knop.

Zou het kunnen dat die cap waarde daar nog een rol in speelt, of heeft die alleen invloed op welke frequenties gefilterd worden?

Chris Winsemius
28 juni 2008, 23:23
In enkel-spoels Strats/Teles gebruik ik meestal 250k lin/B voor "volume" en 250k log/A voor "tone", caps verschillen tussen 0.022 en 0.1 uF.

Potmeters hebben vrij hoge toleranties (> 10 %), meestal meet ik gewoon 'n stapel door en kies ik hogere (helderder) of lagere (warmer) uit indien de specifieke gitaar subtiel nog wat kleuring nodig heeft. Verschillen die jij aangaf zijn vrij normaal.

Bij humbuckers gebruik ik bijna altijd 500k pots (B voor volume, A voor tone) en 0.015 - 0.022 uF condensatoren in Strat-achtigen.

e!
28 juni 2008, 23:32
Ok. In elk geval dus wel log voor tone! Goed dat je het erbij zet, want ik las al ergens dat A en B in Europa precies omgekeerd zijn gekoppeld aan lin en log.

Wat ik me wel afvroeg is hoe je toonregeling wordt beïnvloed door de waarde van je filter cap.

Chris Winsemius
28 juni 2008, 23:54
Ok. In elk geval dus wel log voor tone! Goed dat je het erbij zet, want ik las al ergens dat A en B in Europa precies omgekeerd zijn gekoppeld aan lin en log.

Wat ik me wel afvroeg is hoe je toonregeling wordt beïnvloed door de waarde van je filter cap.

Qua A/B log/lin vind ik dit zelf lekker werken bij (vrij std.) Teles, Strats, Esquires en LP Juniors.

Tone-cap: hoe hoger de waarde hoe meer hoog er weggefilterd wordt, 'n te hoge waarde zorgt meestal voor 'n wat modderig geluid wanneer de tone-regelaar wordt terug- of dichtgedraaid.

Ps: het gaat om jouw specifieke gitaar, jouw oren, jouw manier van spelen icm. met jouw amps/effekten/speakers dus het kan absoluut ook zo zijn dat jij met (totaal) andere waardes/types v/d onderdelen op 'n beter resulstaat kunt uitkomen. Ik heb gewoon mijn ervaringen gepost die natuurlijk subjectief zijn.

e!
29 juni 2008, 14:24
Ja, begrijp ik. Ik wilde alleen het risico van mijn investering beperken, door te weten of ik hoger of lager moest gaan zitten met mijn waardes. O.. en met investering bedoel ik vooral soldeere en open/dichtschroeftijd, want die 15 cent per cap kan ik nog wel lijen :D

Bedankt voor de info in elk geval!

bassej
29 juni 2008, 15:17
is dit nou een grote verbetering voor je geluid? dit is bestwel goedkoop en sowieso goedkoper dan PU's( maar ook minder ingrijpend lijkt me :D )
zelf heb ik een fender standaard mexico strat

e!
29 juni 2008, 21:49
't Verandert alleen de manier waarop je geluid door de toneknop wordt beïnvloed. Hogere condensatorwaarde -> doffer geluid als je de toneknop dichtdraait. Lagere condensatorwaarde -> minder effect van je toneknop op je geluid.

De sound van de gitaar zelf verandert er niet door. Andere PU's doen wel veel voor je geluid. Ik heb onlangs mijn brugelement vervangen met een Seymour Duncan Cool Rails (single coil formaat humbucker) en dat heeft een behoorlijke verbetering in mijn sound opgeleverd, met name met distortion. Die strat heeft ineens meer ballen.