PDA

View Full Version : Welk pedaal? Pedalgeek, your help is needed here!



shredneck
28 juni 2008, 16:58
Ok,

Ik speel op een ongemodificeerde Marshall Superlead 1959 MK2 en dat is hard en clean. Heel mooi overigens. Ik ben niet van plan het ding te gaan modificeren met een mastervolume en een Powerbrake heb ik slechte ervaringen mee.

Maar....

Ik wil scheuren! Maar wel met een echt goed geluid. Ik heb hier een OCD en ook een Crunchbox ( respectievelijk Fulltone en MI Audio) en die klinken niet zoals ik wil horen op deze amp.

Ik denk zelf dat een goed overdrivepedaal heel goed werkt aangezien mijn TS9 al goede resultaten geeft. Mijn vraag aan jullie:

Is de Boss OD-3 een goede oplossing als standalone scheurpedaal? Of een SD-1?

Ik heb het altijd gezocht in de wat duurdere pedalen, maar die doen duidelijk niet wat ik wil horen op deze versterker.

Jim Haagmans
28 juni 2008, 17:41
Nou als pedalen als de ocd en crunchbox niet echt werken voor die versterker denk ik dat ie gewoon heel kieskeurig is wat pedaaltjes betreft. Dan heb je denk ik ook weinig aan ervaringen hier want hier is men helemaal weg van de pedalen die je noemt. Ofwel neem je amp eens mee naar een winkel met een grote voorraad aan pedalen, ookal is dat ver weg, en maak er een hele dag testen van. Ik denk dat je alleen dan écht vindt wat je wil.

Mitch
28 juni 2008, 17:45
In de wat compressedere sounds is de Crunch Box één van de betere en in de meer open, dynamische hoek is de OCD een topper. Een pedaal als de OD3 hangt daar zo ongeveer tussenin, zeg maar.
Als twee erg goeie pedalen niet doen wat je wil zou ik nu vooral erg goed gaan beschrijven wat het is dat je dan wél zoekt in een pedaal. We kunnen nu wel lukraak pedalen gaan noemen, maar daar schiet je weinig mee op.

shredneck
28 juni 2008, 18:32
Ok, ik denk dat de OCD en de Crunchbox te veel een distortion zijn. Ze klinken, in mijn oren koud en kil. De OCD is enigzins dynamisch maar haalt het niet bij een echte buizenbak, er is iets met de voicing van de OCD wat me steeds minder bevalt. De crunchbox gaat een tandje verder maar daarmee hetzelfde verhaal.

Ik zoek MEER mids in een pedaal en ook wat minder agressief hoog. Zowel de OCD als de Crunchbox worden vrij snel "buzzig" en dan krijg je, met een hogere distortionsetting gelijk een "bij in een potje" geluid en klink je als een zak chips.

Meer midden dus maar geen Big Muff of zo.

Ik denk echt dat een OD pedaal van Boss wel eens goed kan werken, ik ga er eens naar op zoek.
Tips mogen blijven komen, vooral die van onder de 100 euro! :-)

zjanke
28 juni 2008, 19:27
2 TS9's stacken? of twee digitech bad monkey's? Zit je ook onder de 100 euro...

Fuhgawz
28 juni 2008, 20:26
Misschien kun je je Crunch Box met iemand ruilen voor een Blues Pro, ook van MI Audio. Deze kan ook minder gain aan en heeft een dikke, volle sound. Een OD-3 kun je natuurlijk altijd proberen. Die dingen zijn echt bij elke winkel wel te testen.

shredneck
28 juni 2008, 20:30
Ok, ga ik even proberen, hoewel ik bang ben dat dat dan weer vrij "neuzig" gaat klinken. Maar toch het proberen waard denk ik aangezien ik over de ts9 erg tevreden ben. Ding is overigens van binnen een ts808 maar dat zijn maar details.


Moet wel zeggen dat ik veel uitgeprobeerd heb, ook de Fulldrive enz. Alle genoemde pedalen werken heel mooi met mijn twinreverb maar de Marshall is echt een ander beestje.

Die Bad Monkeys lijken me wel cool. Ook proberen.


Wat is een DOD250 ? Klinkt dat een beetje?

the sure thing
28 juni 2008, 20:46
Je Marshall klinkt glazig clean (wel mooi!) en Fulltone pedalen maken het daarom niet romiger/mooier. Ik kan mij voorstellen dat het in jouw beleving te kil blijft met die pedalen. BOSS pedalen zou ik in jouw geval niet doen, omdat die het geluid teveel kleuren (in mijn beleving). De TS-9 is idd een goede optie, de TS 808 ook. De bad monkey hoor ik ook goede verhalen over (zelf nooit uitgetest). Verder sluit ik mij aan bij Jim Haagmans.

Ik heb zelf een oude 1959 model gehad (uit '71) en het klopt dat, als je je clean houdt, deze soms weinig pedaaltjes "slikt". Ga een dagje testen!

shredneck
28 juni 2008, 21:14
Ok,

Cool. Mooi dat er iemand reageert die de versterker kent. Ik ga testen.

Thanks!

dano
28 juni 2008, 22:30
ibanez/maxon sd9?

Mitch
29 juni 2008, 11:52
Ok, ga ik even proberen, hoewel ik bang ben dat dat dan weer vrij "neuzig" gaat klinken. Maar toch het proberen waard denk ik aangezien ik over de ts9 erg tevreden ben. Ding is overigens van binnen een ts808 maar dat zijn maar details.

Een blues Pro is juist minder neuzig dan een TS9. Mar ja, wat is neuzig? Je TS9 werkt al goed en dat is bij uitstek een neuzige "meer mid dan hoog" overdrive. Als de OCD te open is (kan ik me voorstellen met een amp met zoveel hoog) dan zul je inderdaad in het verlengde moeten zoeken van een TS9. De blues Pro is een erg goede TS-achtige. Stukkie meer laag en iets minder mid dan een TS9, in mijn oren goed uitgekiende sound.
Als ik je eisen zo zie zeg ik:
MI Audio Blues Pro
Barber LTD
Boss SD1/OD3

DOD250 is ook wel een leuk ding, maar heeft misschien teveel hoog voor jouw smaak.

Ibanez666
29 juni 2008, 12:15
fulltone DP-1...

Dweezman
29 juni 2008, 12:23
Ik weet niet of je in de mogelijkheid bent, maar probeer ook de reezafratzitz van Emma. Het enige pedaal wat ik heb, wat wat tot nu toe op al m' n amps fijn klinkt. Erg open, maar toch drukken. Hij kan van rafelige crunch tot best zingende in de hogere gain, en veel bruikbaars daar tussen in. Ik vind 'm fijn.

shredneck
29 juni 2008, 12:43
Zo, ik kijk even niet en heb gelijk een flink aantal tips binnen! bedankt allemaal, ik ga er meteen mee aan de slag. Die Bluespro lijkt me een goede optie ook.

Later!

kassie
29 juni 2008, 12:46
marsall guvnor 2
marshall bluesbreaker

hebben toch een vrij zachte/warme textuur van distortion/overdrive.

of anders een tube overdrive. misschien zelfbouw.

wat vroeger met name gedaan werd was een booster pedaal tussen je gitaar en je versterker om je preamp wat meer op de donder te geven. Ik heb de mxr booster linedriver en die bevalt me daar prima voor. maar dan blijft de distortion ook glazig als het clean ook glazig is.

MjS
29 juni 2008, 13:14
Niet dat het je problemen oplost, maar als je de wat recentere versie van de Crunchbox hebt, zit er een trimpot in waarmee je de presence kunt afregelen.

shredneck
29 juni 2008, 14:45
Niet dat het je problemen oplost, maar als je de wat recentere versie van de Crunchbox hebt, zit er een trimpot in waarmee je de presence kunt afregelen.


heb ik geprobeerd, maar dat gaf niet het gewenste resultaat. Werd wat doffer maar dat wil ik dus weer niet, wil wat meer mids en wat meer dynamiek erbij.

Iemand de Lex Bos Superdrive geprobeerd? Daar ga ik zo mee repeteren.

Frusciante
29 juni 2008, 15:27
Gebruik zelf de OD3 en de TS9 op een jtm45. qua dynamiek is de OD3 beter dan de TS9, De bas response is echt een stuk beter en de gain knob ook een stuk bruikbaarder.
Heb ook de Bluespro en barber uitgeprobeerd op een zeer clean afgestelde brunetti en vibrochamp. mooie pedalen maar iets te open voor mijn smaak. ik vond beide wat netjes klinken, (heb de interne trimpot niet gebruikt btw)
probeer de OD3 eens en gek genoeg zet ik daar de gain knob op 3/4 vol 1/4. dat werkt bij een clean afgestelde jtm45 beter dan de wat meer "reguliere setting" 3/4 volume, 1/4 gain.

bassej
29 juni 2008, 15:41
box of rock?

zoon van Piet
29 juni 2008, 18:14
ibanez/maxon sd9?

plus een! - die gebruik ik op mijn superlead...
en soms, omdat altijd hetzelfde ooit gaat vervelen, de yamaha Di-01 ( als je die nog ergens vinden kunt..) die geeft meer mid..

habberdoedas
30 juni 2008, 15:31
Heb geen ervaring met vintage plexiheads. Maar misschien is de Plexitone van Carl Martin iets om te proberen?

henkr
30 juni 2008, 16:31
...
Ik denk zelf dat een goed overdrivepedaal heel goed werkt aangezien mijn TS9 al goede resultaten geeft. Mijn vraag aan jullie:
...
Ik heb het altijd gezocht in de wat duurdere pedalen, maar die doen duidelijk niet wat ik wil horen op deze versterker.

De Maxon OD9 en de VOP9 moet je dan zeker proberen!
De OD9 is veel beter dan de RI TS9; de VOP9 is wat mij betreft de allerbeste OD ooit.

shredneck
30 juni 2008, 19:00
Heb geen ervaring met vintage plexiheads. Maar misschien is de Plexitone van Carl Martin iets om te proberen?


Hoi,

Die heb ik geprobeerd, had best veel gain en eerlijk gezegd snap ik de plexilink niet zo haha! Het is echt een dik scheurpedaal maar wel een echte distortion vond ik.

Wel een vette tip voor iedereen die een jaren 80 scheurgeluid wil en ook nog eens een boost etc.

Thanks man!

shredneck
30 juni 2008, 19:01
De Maxon OD9 en de VOP9 moet je dan zeker proberen!
De OD9 is veel beter dan de RI TS9; de VOP9 is wat mij betreft de allerbeste OD ooit.

Ok, daar ga ik eens mee aan de slag. Heb nu de Direct Drive geleend om te proberen, dat is er 1 van Barber. Kent iemand die?

Mitch
30 juni 2008, 19:36
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=94287

en wat ouder:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=31390

Oftewel: gebruik gewoon de zoekfunctie...

tweng
30 juni 2008, 19:37
De Box of Rock : tuurlijk.
Zvex maakte dit pedaaltje speciaal om het overstuurde geluid van een plexi te geven op een plexi, maar dan niet op oorverdovend volume.
Ik zou die toch eens testen !

tubeonly
1 juli 2008, 09:15
De Box of Rock : tuurlijk.
Zvex maakte dit pedaaltje speciaal om het overstuurde geluid van een plexi te geven op een plexi, maar dan niet op oorverdovend volume.
Ik zou die toch eens testen !

Een plexi gebruik ik het liefst zoals ze ooit bedoeld zijn: hard met een oude fuzz (misschien op een wat "lichtere" stand als je niet meteen vol wilt gaan).

Box of rock vind ik ook te gek met een plexi, gewoon omdat ie doet wat een plexi eigenlijk moet doen.

Tubescreamers en varianten vind ik nog altijd het lekkerst klinken op een oude Fender bak met een strat. Op een Marshall twijfel ik altijd een beetje over de TS.

WillemdaGuide
1 juli 2008, 10:46
Heb je niet meer wat aan een eq pedaal? Misschien is dat wel al voldoende om de drive pedalen die je al hebt helemaal te fine-tunen.
Eventueel 2 eq's, ééntje voor en ééntje na je OD box

shredneck
3 juli 2008, 20:25
Heb je niet meer wat aan een eq pedaal? Misschien is dat wel al voldoende om de drive pedalen die je al hebt helemaal te fine-tunen.
Eventueel 2 eq's, ééntje voor en ééntje na je OD box

Goed idee!
Thanks voor de tip.

Voor nu hou ik de Direct Drive. Dat is een soort dikke overdrive die verder gaat dan een normale overdrive en als je de toneknop uittrekt krijg je een vette distortion met nog steeds genoeg mids. Heel sterk pedaal en belangrijk, ik klink niet meer als een chipszakje!

Overigens Mitch, relax. Het was maar een vraag binnen het kader van mijn eigen topic en als ik de zoekfunctie wil gebruiken weet ik die al meer dan 5 jaar te vinden op dit forum.

Nitefly7
3 juli 2008, 23:02
Ik zou ook de MI Audio Tube Zone eens proberen; Tubescreamer-achtig, maar met veel meer controle over 'warm/bassig -> feller/minder bassig ('character'), 'bright'-schakelaar, mids.. etc..
erg veelzijdig, van lichte TS-dingen, tot over-the-top heavy... werkt goed op de meest uiteenlopende versterkers...

anders inderdaad de SD 9 (sonic distortion) eens testen, ken 'm zelf niet qua geluid (uit eigen ervaring..)

wrc_46
4 juli 2008, 00:36
Eventueel een lovepedal Eternity? Of een Church of tone?

shredneck
4 juli 2008, 19:58
Eventueel een lovepedal Eternity? Of een Church of tone?

Ja, die Church of Tone 50 is wel erg goed. Die was ook wel duur geloof ik, maar goed. Ik heb inmiddels een Direct Drive en dat werkt erg goed! Echt wel een dikke aanrader. Zoek je een tubescreamer die ook verder gaat dan moet je de Barber hebben. Ik denk dat ik de LTD ook ga halen. Goed spul! Dat ik die nu pas ontdek....

RolandT
6 juli 2008, 09:41
Toen ik mijn Marshall nog had was Visual Sound "Jekyll en Hyde" mijn nummer 1 pedaal. Heb dat gekocht in 1998 na het lezen van de review in de Guitarist.

The Jekyll and Hyde pedal is hugely impressive. I'd wager that if you ask a bunch of guitarits to describe the kind of sounds they want from an overdrive pedal, you could guarantee that the Ultimate Overdrive pedal could provide most, if not all. It's as versatile and fiendishly handsome as you could possibly want and it doesn't cost a severed arm and leg. This pedal is without a shadowy figure of a doubt, the best-sounding overdrive pedal I've heard in a long time. Quite simply, a graveyard smash.

Volledige tekst van de review staat hier (http://www.visualsound.net/reviews.htm).

http://www.10pont.net/pedal.jpg